Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at Helse Sør-Øst RHF ble opprettet i 2007 ved en sammenslåing av tidligere Helse Øst RHF og Helse Sør RHF. Denne omstillingen hadde bred politisk støtte i Stortinget. Komiteen mener den tidligere inndelingen hvor Rikshospitalet som lå under Helse Sør RHF, fikk flertallet av sine pasienter fra Helse Øst sitt geografiske ansvarsområde, og hvor fag- og forskningsområder dels var duplisert, ikke var optimal med tanke på beste organisering for fremtiden. Komiteen merker seg at det nye regionforetaket etter en analyse av utfordringsbildet kom til at det ville være riktig å samle ressursene i hovedstaden til ett sykehus, Oslo universitetssykehus HF.

Komiteen har oppfattet at sykehusene i første driftsår 2009 ble drevet som separate enheter, og at sykehusene faglig og økonomisk ble samlet fra 1. januar 2010 som ledd i den store integrasjonsprosessen. Komiteen noterer seg at utgangspunktet for prosessen har vært krevende, blant annet på bakgrunn av at aktiviteter finner sted på hele 70 lokasjoner i og utenfor Oslo. Komiteen vil bemerke at dette forhold viser at behovet for en organisasjonsutviklingsprosess har vært stort.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener det er positivt at Stortinget ved gjentatte anledninger har blitt informert om utviklingen i en så stor omstilling på et viktig samfunnsområde, gjennom budsjettdokumenter, særlig redegjørelse, gjennom interpellasjon, brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité og behandling av representantforslag. Flertallet har merket seg det allmenne ordskiftet i tilknytning til saken. Flertallet har også hatt åpen høring i tilknytning til dette representantforslaget.

Flertallet vil understreke at organisering og drift av spesialisthelsetjenesten i henhold til lov om helseforetak mm. innebærer en tydelig ansvars- og rolledeling. Det politiske og overordnede ansvaret ligger hos statsråden som styrer de regionale helseforetakene gjennom foretaksmøter, styringsdokumenter og krav i tilknytning til bevilgninger. Flertallet er klar over at statsråden avgjør hvor overordnet og hvor detaljert styringen til enhver tid skal være. Flertallet mener at det i slike vurderinger skal legges vekt på hva som gir de beste resultater for pasientene, for arbeidsmiljø og for riktig bruk av de samlede menneskelige og økonomiske ressurser.

Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår en ny risikoanalyse og gjennomføringsplan. Flertallet vil understreke at strategiarbeid og daglig drift innenfor vedtatte politiske føringer er et ansvar for styre og ledelse i regionale helseforetak og helseforetak, samtidig som statsråden skal ha en aktiv og oppsøkende rolle for å forsikre seg om at virksomheten følger styringssignaler og driver forsvarlig.

Flertallet viser til statsrådens brev av 30. november 2011(vedlagt) og er glad for den aktive holdning statsråden har vist i oppfølgingen av Helse Sør-Øst som igjen har hatt kontinuerlig oppfølging av Oslo universitetssykehus HF. Flertallet mener det inngår i god ledelse å ha en fortløpende og så faktabasert som mulig oppfølging av store organisasjonsutviklingsprosesser. Flertallet viser til statsrådens svar og finner dette godt ivaretatt. Flertallet mener Helse Sør-Øst RHF i styringslinjen har fått beskjed om å tilpasse fremdrift og retning i prosjektet basert på fortløpende risikoanalyser, fakta og erfaringer som genereres i prosessen. Flertallet vil videre understreke at dette ansvaret også fremgår av forskrift om internkontroll i helse- og sosialtjenesten. Flertallet mener det er bedre at gjennomføringsplanen evalueres og oppdateres fortløpende enn at dette skjer kun ved én anledning som forslagsstillerne tar til orde for.

Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår å styrke stedlig ledelse. Som et utgangspunkt vil flertallet slå fast at god organisering og ledelse er helt nødvendig for å skape de beste helsetjenester for befolkningen. Flertallet vil understreke noen allmenne prinsipper som fremmer god ledelse, blant annet at lederskapet skal ha respekt for og se sine ansatte i hverdagen, og at ansatte skal vite hvem som er nærmeste leder og ha en hensiktsmessig dialog med sin leder. Flertallet mener at god ledelse krever relevante kontaktflater mellom leder og ansatte, og at dette best finner sted innenfor geografisk nærhet. Flertallet mener derfor at lederskapets kontakt med dets ansatte skal være en del av forventningen til godt lederskap i sektoren.

Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår en statlig finansiering for IKT-satsing på 10 mrd. kroner over 5 for alle regionale helseforetak på vilkår som innebærer rentefrihet og avdragsfrihet de første fem årene. Flertallet merker seg at forslaget kommer på siden av Stortingets ordinære budsjettbehandling, selv om denne foregår i samme tidsrom. Flertallet er enig i at IKT-utviklingen i helse- og omsorgstjenesten har vært fragmentert og manglet et overordnet politisk grep i tidligere perioder. Flertallet er derfor glad for at regjeringen i St.meld. nr. 47 (2008–2009) Samhandlingsreformen avklarer og slår fast at staten skal ha det overordnede ansvaret for IKT-strategi og arkitektur. Flertallet er enig i at dette må ses på ut over spesialisthelsetjenesten, blant annet slik at kommunikasjon mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste kan bli bedre. Flertallet er glad for at dette arbeidet er igangsatt og gitt prioritet.

Flertallet viser til statsrådens brev og understreker at helseforetakene i 2011 bruker 3,5–4 mrd. kroner til IKT-formål, og dette tilsvarer 3–4 prosent av de totale rammer. Flertallet mener helseforetakene skal ha et helhetlig ansvar for prioriteringer mellom drift og investeringer, og at satsingen på IKT og andre nødvendige investeringer best ivaretas gjennom vekst i de årlige budsjetter. Flertallet viser til statsrådens brev og er enig i at lån til helseforetakene blir bevilget over streken slik at det må tas høyde for rentekompensasjon og avskrivninger i henhold til gjeldende regler.

Flertallet foreslår at representantforslaget avvises.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den brede støtte til både virkelighetsbeskrivelsen og de konkrete forslag i representantforslaget, som kom frem i høringen. Disse medlemmer er glad for støtten fra Norsk Sykepleierforbund, Den norske legeforening, Funksjonshemmedes Fellsorganisasjon og Den norske jordmorforening og mener dette illustrerer den bekymring både fagfolk og pasienter opplever.

Som Legeforeningen uttaler i sin høringsuttalelse:

«Forståelsen av risikoen knyttet til dagens situasjon er svært ulik mellom pasienter og pasientorganisasjonene, ansatte, Helsetilsynet på den ene siden, og helseforetak, regionalt helseforetak og departementet på den andre siden.»

Disse medlemmer er opptatt av at det i større grad skapes en felles forståelse av utfordringer og muligheter ved omstillingsprosessen, og håper departementet vil være lydhør overfor dem som sitter nærmest prosessen. For disse medlemmer er det avgjørende at omstillingene skal føre til bedre tjenester for pasientene og sikre et godt arbeidsmiljø for de ansatte. Slik disse medlemmer ser det, er det derfor nødvendig å få iverksatt en grundig risikovurdering av hele prosessen, ikke bare enkeltelementer av den.

Disse medlemmer viser til statsrådens brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité med svar på spørsmål knyttet til omstillingene ved Oslo universitetssykehus HF, og til helse- og omsorgskomiteen med uttallese om gjeldende representantforslag, Dokument 8:24 S (2011–2012).

Disse medlemmer vil understreke at statsrådens henvisning til de fortløpende risikovurderinger som gjøres i Helse Sør-Øst, ikke oppfattes som et tilstrekkelig alternativ til en mer helhetlig risikoanalyse, og viser til teksten i representantforslaget, der det heter:

«Forslagsstillerne vil også vise til at selv om det foretas fortløpende risikoanalyser av flere deler av tilbud og organisasjon ved OUS, mangler en helhetlig risikovurdering av den kombinerte fusjons- og fisjonsprosessen.»

Disse medlemmer registrerer at statsråden hevder:

«Det er ikke mulig å gjennomføre én risikovurdering en gang for alle som tar høyde for alle mulige problemstillinger som kan oppstå…»

Disse medlemmer vil understreke at en slik bemerkning ikke gir grunnlag for å avvise et behov for en mer helhetlig risikoanalyse.

Disse medlemmer merker seg støtten til å styrke den stedlige ledelsen på de ulike avdelingene. Disse medlemmer understreker at dette er viktig for å sikre en tettere kontakt og forståelse mellom ledelse og ansatte.

Disse medlemmer viser til den støtte forslaget om en IKT-satsning får fra fagorganisasjonene, vist gjennom høringsrunden. Blant annet viser Jordmorforeningen til manglende elektronisk kommunikasjon mellom Ullevål og Rikshospitalet. Legeforeningen skriver:

«Mangel på felles, oppdaterte opplysninger om pasientene gir lengre ventetider og medvirker til utilsiktede hendelser. (…) Problemene skyldes blant annet en betydelig underfinansiering av IKT i spesialisthelsetjenesten (…)»

Disse medlemmer er glad for at statsråden i brev til helse- og omsorgskomiteen uttrykker enighet med at det er behov for gode IKT-løsninger i sektoren. Disse medlemmer mener at den manglende koordinerte satsningen på dette i Norge illustrerer behovet for et nasjonalt løft. Disse medlemmer er skeptisk til om RHF-ene alene er i stand til å ta det nødvendige ansvar for å få på plass en bedre IKT-infrastruktur. Statsråden skriver i sin uttalelse at «Å etablere en låneordning endrer ikke at dette er et prioriteringsspørsmål». Det er disse medlemmer enig i og mener dette er en viktig og riktig prioritering.

På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å oppretteholde og igjen fremme dette forslag:

«Stortinget ber regjeringen:

  • 1. Sørge for at det gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen ved Oslo universitetssykehus HF, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er tilpasset å unngå at prosessen går ut over kvalitet og pasientsikkerhet.

  • 2. Pålegge Helse Sør-Øst RHF å styrke den stedlige ledelse ved de ulike avdelingene i underliggende helseforetak.

  • 3. Etablere en statlig finansieringsordning for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til rådighet for alle regionale helseforetak i løpet av en periode på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene og mellom forvaltningsnivåene.»