Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité
datert 10. november 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av ovennevnte representantforslag.
Representantene har fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud
av landbrukseiendommer."
Problemstillingen ble sist omtalt i Landbruks-
og matdepartementets svar på representantforslag om fjerning av
særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. dokument 8:24 S (2010-2011). Følgende
ble uttalt i departementets svarbrev av 19. oktober 2010:
"Formålet med delingsforbudet i jordloven er å ivareta
ressursgrunnlaget på den enkelte eiendommen. Det kan gis dispensasjon
fra forbudet. Det legges vekt på en praktisering av dispensasjonsadgangen
som tar hensyn til regionale forskjeller, og som legger til rette
for rasjonelle enheter og for bosetting. I praksis gis det mange dispensasjoner.
Forslaget
om opphevelse av delingsforbudet ble behandlet og avvist av et flertall
i Stortinget senest i 2007. Jeg viser i den forbindelse til Næringskomiteens
begrunnelse i Innst. O. nr. 4 (2006-2007) som lyder slik: "Lovgivningen må legge til rette for at enkeltbrukerne
kan utvikle seg innenfor en ramme hvor gårdens samlede ressurser kan
utnyttes som en helhet. En oppheving av delingsforbudet vil kunne
bidra til å svekke næringsgrunnlaget og redusere mulighetene for ny
næringsutvikling. Utvikling og vekst i landbruksområdene krever
langsiktig tenking i forhold til hvordan ressursene bør disponeres
på den enkelte eiendom og hvordan rammevilkårene utformes. Opphevelse
av delingsforbudet kan være et enkelt og fristende tiltak på kort
sikt, men på lengre sikt vil en slik endring kunne få store konsekvenser
for hvordan de samlede ressursene på landbrukseiendommen kan forvaltes
og utvikles".
I mitt brev til kommunene i juni
i år er det lagt opp til en viss oppmyking av praktiseringen av delingsbestemmelsen
bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til bedre samsvar mellom eiendoms-
og bruksstrukturen, og for å ivareta bosettingshensynet."
I Innst. 201 S (2010-2011) framgår det at komiteens
flertall ikke bifaller forslaget om å oppheve særreguleringer på
landbrukseiendommer. Jeg ser derfor ikke grunn til i denne omgang
å gå nærmere inn på de formål og hensyn som delingsforbudet skal
ivareta.
Jordlovens bestemmelse om deling vil imidlertid bli
nærmere omtalt i den kommende stortingsmeldingen om landbruks- og
matpolitikken. Jeg vil vurdere om det bør gjøres enklere å få delt
fra arealer eller bygninger dersom det kan sikre bosetting eller
sikre at aktive brukere får kjøpt tilleggsareal.
Jeg vil komme tilbake til dette når stortingsmeldingen
blir lagt fram.