Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 16. november 2011

Dokument 8:10 S (2011-2012) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordloven

Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité datert 10. november 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets vurdering av ovennevnte representantforslag.

Representantene har fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer."

Problemstillingen ble sist omtalt i Landbruks- og matdepartementets svar på representantforslag om fjerning av særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. dokument 8:24 S (2010-2011). Følgende ble uttalt i departementets svarbrev av 19. oktober 2010:

"Formålet med delingsforbudet i jordloven er å ivareta ressursgrunnlaget på den enkelte eiendommen. Det kan gis dispensasjon fra forbudet. Det legges vekt på en praktisering av dispensasjonsadgangen som tar hensyn til regionale forskjeller, og som legger til rette for rasjonelle enheter og for bosetting. I praksis gis det mange dispensasjoner.

Forslaget om opphevelse av delingsforbudet ble behandlet og avvist av et flertall i Stortinget senest i 2007. Jeg viser i den forbindelse til Næringskomiteens begrunnelse i Innst. O. nr. 4 (2006-2007) som lyder slik: "Lovgivningen må legge til rette for at enkeltbrukerne kan utvikle seg innenfor en ramme hvor gårdens samlede ressurser kan utnyttes som en helhet. En oppheving av delingsforbudet vil kunne bidra til å svekke næringsgrunnlaget og redusere mulighetene for ny næringsutvikling. Utvikling og vekst i landbruksområdene krever langsiktig tenking i forhold til hvordan ressursene bør disponeres på den enkelte eiendom og hvordan rammevilkårene utformes. Opphevelse av delingsforbudet kan være et enkelt og fristende tiltak på kort sikt, men på lengre sikt vil en slik endring kunne få store konsekvenser for hvordan de samlede ressursene på landbrukseiendommen kan forvaltes og utvikles".

I mitt brev til kommunene i juni i år er det lagt opp til en viss oppmyking av praktiseringen av delingsbestemmelsen bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til bedre samsvar mellom eiendoms- og bruksstrukturen, og for å ivareta bosettingshensynet."

I Innst. 201 S (2010-2011) framgår det at komiteens flertall ikke bifaller forslaget om å oppheve særreguleringer på landbrukseiendommer. Jeg ser derfor ikke grunn til i denne omgang å gå nærmere inn på de formål og hensyn som delingsforbudet skal ivareta.

Jordlovens bestemmelse om deling vil imidlertid bli nærmere omtalt i den kommende stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikken. Jeg vil vurdere om det bør gjøres enklere å få delt fra arealer eller bygninger dersom det kan sikre bosetting eller sikre at aktive brukere får kjøpt tilleggsareal.

Jeg vil komme tilbake til dette når stortingsmeldingen blir lagt fram.