Lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 12 inneholder
et generelt forbud mot deling av eiendommer som nyttes eller kan
nyttes til jord- eller skogbruk. Unntak fra det generelle delingsforbudet
kan bare gis dersom samfunnsinteresser av stor vekt taler for det,
eller deling er forsvarlig ut fra hensynet til den avkastning eiendommen
kan gi. Formålet med delingsforbudet har vært å sikre og samle ressursene
på bruket for nåværende og framtidige eiere. Dagens delingsforbud
av landbrukseiendommer etter jordloven § 12 er en videreføring av
§ 55 i jordloven av 1955.
Forslagsstillerne mener det etter dagens forhold bør
lempes vesentlig i hensynene ved avveining om delingssamtykke skal
gis. Forslagsstillerne mener at dagens delingsforbud er mer til
hinder enn til gagn i å skape robuste og ressurssterke enheter innen
landbruket. Forslagsstillerne mener at hensyn til eiere av landbrukseiendommer og
deres mulighet til å skape store sammensatte bruksenheter som kan
sikre dem eget utkomme, må veie tyngre enn eventuelle samfunnsinteresser
knyttet til distriktspolitiske mål.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til forslaget
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold
og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordlova (Dokument
8:10 S (2011–2012)). Komiteen viser videre til vedlagt
brev av 16. november 2011 fra landbruks- og matministeren.
Komiteen viser til at lov 12. mai
1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 12 inneholder et generelt forbud
mot deling av eiendommer som nyttes eller kan nyttes til jord- eller
skogbruk. Unntak fra det generelle delingsforbudet kan bare gis dersom
samfunnsinteresser av stor vekt taler for det, eller deling er forsvarlig
ut fra hensynet til den avkastning eiendommen kan gi. Formålet med
delingsforbudet er å sikre og samle ressursene på bruket for nåværende
og framtidige eiere.
Komiteen har merket seg at av
185 100 landbrukseiendommer er om lag 172 000 bebygd. Ca. 95 000
av de 172 000 eiendommene er over dagens arealgrense for boplikt,
mens ca. 76 000 eiendommer er under denne grensen. Ca. 154 000 eiendommer
er bebygd med bolighus. Jordbruksarealet er leid bort på 48 pst.
av disse eiendommene, og jordbruksareal er uten drift på 20 pst.
av eiendommene.
Komiteen har videre merket seg
at Meld. St. 9 (2011–2012) omtaler ubebodde landbrukseiendommer
som en ressurs for bosetting, jf. kapittel 10.3.3. Komiteen mener
det er positivt at regjeringen fremhever bosettingspotensialet ved disse
eiendommene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er på høy tid at
regjeringen Stoltenberg gir et realistisk bilde av de reguleringer
som påhviler et svært stort antall norske eiendommer, som både er
og ikke er i drift i landbruksøyemed.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen vil endre praksis i forbindelse med deling av landbrukseiendom,
og at departementet vil arbeide med løsninger som åpner for enklere fradeling.
Disse medlemmer mener det er
viktig at endringene både ivaretar behovet for mer hensiktsmessige
bruksstørrelser og muliggjør salg av areal fra eiendommer som for
eieren ikke gir grunnlag for egen drift, samtidig som eiendommens
attraktivitet som boligeiendom øker.
Disse medlemmer mener det er
positivt at regjeringen nå åpner for en liberalisering på dette
feltet, og viser til intensjonen bak Dokument 8:10 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at behovet for en slik liberalisering har vært tatt opp i Stortinget
ved flere anledninger, og viser blant annet til behandlingen av
Dokument 8:24 S (2010–2011) om å forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten, herunder gjennom fjerning
av særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. Innst. 201 S (2010–2011).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve jordlova § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at behovet for en slik liberalisering har vært tatt opp ved
flere anledninger, og viser blant annet til forslag fra Høyre om
å forbedre bøndenes driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten
herunder gjennom fjerning av særreguleringer på landbruks-eiendommer,
jf. Dokument 8:24 S (2010–2011).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen foreslår å endre praksis i forbindelse
med deling av landbrukseiendom slik at det blir enklere å beholde
og dele fra romslige tomter og selge tilleggsjord, i Meld. St. 9
(2010–2011), som for tiden er til behandling i Stortinget. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at eiendoms- og bosettingspolitikken
vil bli gjenstand for en bredere gjennomgang i næringskomiteen i
forbindelse med behandlingen av landbruksmeldingen Velkommen til
bords, Meld. St. 9 (2011–2012), som for tiden er til behandling
i Stortinget. Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn
at forslaget vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve jordlova § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer,
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:10 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold
og Torgeir Trældal om å oppheve delingsforbudet i jordlova – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité
datert 10. november 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av ovennevnte representantforslag.
Representantene har fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å oppheve jordloven § 12 vedrørende delingsforbud
av landbrukseiendommer."
Problemstillingen ble sist omtalt i Landbruks-
og matdepartementets svar på representantforslag om fjerning av
særreguleringer på landbrukseiendommer, jf. dokument 8:24 S (2010-2011). Følgende
ble uttalt i departementets svarbrev av 19. oktober 2010:
"Formålet med delingsforbudet i jordloven er å ivareta
ressursgrunnlaget på den enkelte eiendommen. Det kan gis dispensasjon
fra forbudet. Det legges vekt på en praktisering av dispensasjonsadgangen
som tar hensyn til regionale forskjeller, og som legger til rette
for rasjonelle enheter og for bosetting. I praksis gis det mange dispensasjoner.
Forslaget
om opphevelse av delingsforbudet ble behandlet og avvist av et flertall
i Stortinget senest i 2007. Jeg viser i den forbindelse til Næringskomiteens
begrunnelse i Innst. O. nr. 4 (2006-2007) som lyder slik: "Lovgivningen må legge til rette for at enkeltbrukerne
kan utvikle seg innenfor en ramme hvor gårdens samlede ressurser kan
utnyttes som en helhet. En oppheving av delingsforbudet vil kunne
bidra til å svekke næringsgrunnlaget og redusere mulighetene for ny
næringsutvikling. Utvikling og vekst i landbruksområdene krever
langsiktig tenking i forhold til hvordan ressursene bør disponeres
på den enkelte eiendom og hvordan rammevilkårene utformes. Opphevelse
av delingsforbudet kan være et enkelt og fristende tiltak på kort
sikt, men på lengre sikt vil en slik endring kunne få store konsekvenser
for hvordan de samlede ressursene på landbrukseiendommen kan forvaltes
og utvikles".
I mitt brev til kommunene i juni
i år er det lagt opp til en viss oppmyking av praktiseringen av delingsbestemmelsen
bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til bedre samsvar mellom eiendoms-
og bruksstrukturen, og for å ivareta bosettingshensynet."
I Innst. 201 S (2010-2011) framgår det at komiteens
flertall ikke bifaller forslaget om å oppheve særreguleringer på
landbrukseiendommer. Jeg ser derfor ikke grunn til i denne omgang
å gå nærmere inn på de formål og hensyn som delingsforbudet skal
ivareta.
Jordlovens bestemmelse om deling vil imidlertid bli
nærmere omtalt i den kommende stortingsmeldingen om landbruks- og
matpolitikken. Jeg vil vurdere om det bør gjøres enklere å få delt
fra arealer eller bygninger dersom det kan sikre bosetting eller
sikre at aktive brukere får kjøpt tilleggsareal.
Jeg vil komme tilbake til dette når stortingsmeldingen
blir lagt fram.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. januar 2012
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |