Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere en mer balansert
ledelse av helsetjenesten gjennom
at oppdragsdokumentene
og styringsdialogen skal legge like stor vekt på konkrete målsettinger om
pasientsikkerhet og kvalitet som på økonomiske og andre styringsmessige
parametre
at den årlige tilsynsmeldingen fra Statens helsetilsyn
og Pasient- og brukerombudenes landsomfattende årsrapporter omgjøres
til en stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet, etter modell
fra Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger som behandles
som stortingsmelding årlig
at Statens helsetilsyns landsomfattende
tilsynsmeldinger om ulike tema i primærhelsetjenesten skal behandles
i kommunestyrene
at kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø
skal være faste tema i foretaksmøter og på styremøter i helseforetakene.
Sykehusenes kvalitetsutvalg skal få en tydeligere og mer aktiv rolle.
II
Stortinget ber regjeringen etablere tydelige
og nasjonale kvalitetssystemer i helsetjenesten gjennom
at det må utvikles
et nasjonalt system for dokumentasjon og synliggjøring av kvalitet,
læring og kvalitetsforbedring med gode nasjonale kvalitetsindikatorer
som kan brukes til styringen av virksomheten, etter modell fra Danmark
at pasientopplevd kvalitet skal tillegges
like stor vekt som andre kvalitetsindikatorer. Det skal stilles
krav til at spesialisthelsetjenesten og fastlegene skal innhente
kunnskap om pasienter og pårørendes erfaringer og bruke dette i kvalitetsforbedringsarbeidet
at et utvalg av indikatorer på pasientopplevd kvalitet
skal offentliggjøres som grunnlag for pasientenes valg av tjenester
at det må etableres standard internkontrollsystemer
i helsetjenesten. Disse må bygge på erfaringer fra andre risikoområder,
slik som luftfart, petroleumsvirksomhet og næringsmiddelvirksomhet
at det må etableres flere medisinske kvalitetsregistre
og satses mer på bedre teknologiske løsninger som hever kvaliteten
på registrene
at alle helseforetakene skal være ISO-sertifiserte innen
2013.
III
Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at helsetjenesten
må utvikle retningslinjer for hvordan pasienter og pårørende skal
møtes etter uheldige hendelser. Det må også være retningslinjer
for hvordan helsepersonell som er involvert, skal ivaretas
at pasienter/pårørende må gis status som
part i tilsynssaker som behandles av Helsetilsynet og dermed ha
klagerett på Helsetilsynets avgjørelser
at anmodning om vurdering av pliktbrudd
også skal gjelde systemfeil. Helsetjenesten må pålegges en plikt
til tidlig etter at en uheldig hendelse har skjedd, å informere
pasienter/pårørende om hva som har skjedd, hvorfor det skjedde og
hva som gjøres for å hindre at noe lignende skjer igjen
at meldingene underlagt meldeplikt etter
spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 skal gå til Statens helsetilsyn,
før de går videre til Nasjonalt kunnskapssenter for helstetjenester
i anonymisert form
at det skal etableres en meldeordning for
avvik for kommunehelsetjenesten
at det etableres en havarikommisjon for helsetjenesten.»