Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere en mer balansert
ledelse av helsetjenesten gjennom
at oppdragsdokumentene
og styringsdialogen skal legge like stor vekt på konkrete målsettinger om
pasientsikkerhet og kvalitet som på økonomiske og andre styringsmessige
parametre
at den årlige tilsynsmeldingen fra Statens helsetilsyn
og Pasient- og brukerombudenes landsomfattende årsrapporter omgjøres
til en stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet, etter modell
fra Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger som behandles
som stortingsmelding årlig
at Statens helsetilsyns landsomfattende
tilsynsmeldinger om ulike tema i primærhelsetjenesten skal behandles
i kommunestyrene
at kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø
skal være faste tema i foretaksmøter og på styremøter i helseforetakene.
Sykehusenes kvalitetsutvalg skal få en tydeligere og mer aktiv rolle.
II
Stortinget ber regjeringen etablere tydelige
og nasjonale kvalitetssystemer i helsetjenesten gjennom
at det må utvikles
et nasjonalt system for dokumentasjon og synliggjøring av kvalitet,
læring og kvalitetsforbedring med gode nasjonale kvalitetsindikatorer
som kan brukes til styringen av virksomheten, etter modell fra Danmark
at pasientopplevd kvalitet skal tillegges
like stor vekt som andre kvalitetsindikatorer. Det skal stilles
krav til at spesialisthelsetjenesten og fastlegene skal innhente
kunnskap om pasienter og pårørendes erfaringer og bruke dette i kvalitetsforbedringsarbeidet
at et utvalg av indikatorer på pasientopplevd kvalitet
skal offentliggjøres som grunnlag for pasientenes valg av tjenester
at det må etableres standard internkontrollsystemer
i helsetjenesten. Disse må bygge på erfaringer fra andre risikoområder,
slik som luftfart, petroleumsvirksomhet og næringsmiddelvirksomhet
at det må etableres flere medisinske kvalitetsregistre
og satses mer på bedre teknologiske løsninger som hever kvaliteten
på registrene
at alle helseforetakene skal være ISO-sertifiserte innen
2013.
III
Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at helsetjenesten
må utvikle retningslinjer for hvordan pasienter og pårørende skal
møtes etter uheldige hendelser. Det må også være retningslinjer
for hvordan helsepersonell som er involvert, skal ivaretas
at pasienter/pårørende må gis status som
part i tilsynssaker som behandles av Helsetilsynet og dermed ha
klagerett på Helsetilsynets avgjørelser
at anmodning om vurdering av pliktbrudd
også skal gjelde systemfeil. Helsetjenesten må pålegges en plikt
til tidlig etter at en uheldig hendelse har skjedd, å informere
pasienter/pårørende om hva som har skjedd, hvorfor det skjedde og
hva som gjøres for å hindre at noe lignende skjer igjen
at meldingene underlagt meldeplikt etter
spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 skal gå til Statens helsetilsyn,
før de går videre til Nasjonalt kunnskapssenter for helstetjenester
i anonymisert form
at det skal etableres en meldeordning for
avvik for kommunehelsetjenesten
at det etableres en havarikommisjon for helsetjenesten.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til Dokument 8:5 S (2011–2012), representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Bent Høie og Sonja Irene
Sjøli om bedre kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten.
Komiteen vil understreke behovet
for et systematisk arbeid for bedre kvalitet og økt pasientsikkerhet
i helsetjenesten. Komiteen viser til statsrådens
svar i brev av 12. desember 2011. Komiteen imøteser
den varslede stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet
og viser til at flere enkelttiltak for å bedre pasientsikkerheten
allerede er satt i verk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil anbefale at de konkrete forslag som er fremmet i representantforslaget,
blir vurdert i det videre arbeidet med stortingsmeldingen.
Flertallet foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at statsråden i
sitt brev til komiteen av 12. desember 2011 viser til pasientsikkerhetskampanjen
«I trygge hender» sitt midlertidige anslag om 4 500 uønskede dødsfall
i norske sykehus. Disse medlemmer merket seg at allerede
dagen etter dette brevet ble sendt, kom det nye, endelige resultater
for 2010 fra «I trygge hender». I de oppdaterte tallene var antallet
uønskede dødsfall økt til 4 700. Disse medlemmer mener
dette volumet understreker viktigheten av et målrettet, aktivt og
kontinuerlig arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
Peter F. Hjort i 2007 anslo at det burde være mulig å halvere antallet
uønskede hendelser gjennom systematisk arbeid. Disse medlemmer vil
understreke at treghet i gjennomføring av nødvendige tiltak påfører
samfunnet store menneskelige kostnader og enkeltindivider unødige
lidelser.
Disse medlemmer er positive til
at statsråden inntar en åpen holdning til flere av forslagene som
nevnes, men vil understreke viktigheten av at endringer på dette
politikkområdet anses som et prekært anliggende. Imidlertid ønsker disse medlemmer særlig
å kommentere de forslagene som blir gjort til gjenstand for særskilte
kommentarer fra statsråden i hennes brev til komiteen av 12. desember
2011.
Disse medlemmer vil understreke
sin forståelse for at arbeidet med en stortingsmelding om kvalitet
og pasientsikkerhet er et omfattende og komplisert arbeid. Like
fullt er disse medlemmer skuffet over at det er blitt
varslet at statsråden ikke vil rekke å legge frem meldingen for
Stortinget i inneværende sesjon. Disse medlemmer viser
til at selv om enkelte grep er gjort de senere årene, virker det
som om flere kvalitetsforbedrende tiltak som kunne blitt innført
raskt, blir utsatt fordi vurdering av forslagene først vil bli gjort
i forbindelse med ferdigstilling og senere stortingsbehandling av meldingen
om kvalitet og pasientsikkerhet.
Disse medlemmer er fornøyde med
at det har vært et tilskudd av kvalitetsindikatorer det siste året
– et arbeid som var i sterk utvikling under Bondevik II-regjeringen,
men som ikke har fått så stor oppfølging som ønskelig de siste fem årene.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å sikre synlighet og tilgjengelighet av resultater på
kvalitetsindikatorene for pasientene, slik at det kan legge grunnlag
for deres valg av helsetjenester. Disse medlemmer mener
videreutvikling av nettbasert informasjon og tjenester innen helsesektoren
er et viktig satsingsområde både for å sikre pasientenes rettigheter
og for å bedre kvaliteten.
Disse medlemmer viser til statsrådens
henvisning til endring av meldeordning for spesialisthelsetjenesten.
I forbindelse med ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
er det vedtatt at meldinger skal gå til Kunnskapssenteret og ikke
til Helsetilsynet i fylket. Disse medlemmer var imot
denne omleggingen og ønsket at meldinger fortsatt skulle gå til
Helsetilsynet, som så kunne videresende kopi til Kunnskapssenteret.
I Innst. 424 L (2010–2011) mente komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti følgende:
«…det er viktig at avdekking av uønskede hendelser
blir gjenstand for analysering og forbedring internt i virksomheten,
som en del av internkontrollen. Disse medlemmer mener derfor det
er riktig at meldeplikten er pålagt virksomheten. Disse medlemmer
mener det er viktig at ledere er informert om at det er sendt avviksmeldinger
slik at de har mulighet til å ta ansvar for og lede kvalitetsforbedringsarbeidet.
Disse medlemmer mener det er viktig at Helsetilsynet i fylkene,
som ansvarlig tilsynsinstans, har innsikt i risikoforhold og kvalitetsarbeid
som utføres i de virksomheter de fører tilsyn med. Disse medlemmer
ser viktigheten i at tilsynsmyndigheten har tilgang på en samlet
oversikt over samtlige varsler, forløp og utfall fra de virksomheter
de har tilsynsansvar for.»
Disse medlemmer vil også vise
til at Legeforeningen i sitt høringsnotat i forbindelse med behandlingen
av Prop. 91 L (2010–2011) uttrykte skepsis til omleggingen og uttalte
frykt for at den kunne virke forvirrende og gå ut over pasientsikkerheten.
Disse medlemmer viser til at
det i Prop. 1 S (2011–2012) fra Helse- og omsorgsdepartementet heter
at utrykningsgruppen under Statens helsetilsyn i 2010 på bakgrunn
av 53 varsler fra somatisk spe-sialisthelsetjeneste og 19 fra psykisk
helsevern endte med å rykke ut seks ganger.
Disse medlemmer viser til Innst.
185 S (2010–2011) om opprettelse av en havarikommisjon for helsesektoren.
Formålet med en slik kommisjon vil være at ved feil og uheldige
hendelser i helsetjenesten skal det sikres oppfølging, læring og
rettssikkerhet. Statens havarikommisjon for helsesektoren (SHH)
skal undersøke alvorlige ulykker og hendelser innenfor helsesektoren.
Det gjelder både innenfor området regulert av lov om spesialisthelsetjenesten
og innenfor området regulert av lov om kommunehelsetjenesten. Formålet
med SHH-undersøkelser er å utrede forhold som antas å ha betydning for
forebyggelse av ulykker i helsesektoren.
Disse medlemmer merker seg det
positive initiativ statsråden har tatt ved å oppnevne et hurtigarbeidende
utvalg for å se på pasienters og pårørendes rolle i tilsynssaker. Disse
medlemmer ser frem til å bli gjort kjent med departementets
vurderinger og vil understreke viktigheten av å ivareta pårørendes
rettssikkerhet og behov for informasjon og medvirkning. Disse
medlemmer ønsker derfor å gjennomføre de nødvendige lovendringer
for at pårørende skal bli part i klagesaker. Dette handler også
om rettssikkerhet for pasienter som utsettes for feil og svikt,
der pårørende kan være de eneste som kan tale disses sak.
Disse medlemmer mener at anslagene
på pasientskader fra pasientsikkerhetskampanjen «I trygge hender»
viser at behovet for økt innsats på dette området er viktigere enn
fryktet. Disse medlemmer imøteser med spenning den
planlagte stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet, men
vil understreke at behovet for å gjøre fornuftige endringer i organiseringen
av helsetjenesten ikke kan utsettes fordi en stortingsmelding blir
utsatt. Etter disse medlemmers oppfatning er det
viktig at Stortinget inntar en proaktiv rolle i arbeidet med forbedring av
helsetjenesten, ikke minst sett i lys av de store skadene som skjer
i løpet av ett år, og som kunne blitt begrenset med ny politikk. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en mer
balansert ledelse av helsetjenesten gjennom
at oppdragsdokumentene
og styringsdialogen skal legge like stor vekt på konkrete målsetninger
om pasientsikkerhet og kvalitet som på økonomiske og andre styringsmessige
parametre
at den årlige tilsynsmeldingen fra Statens helsetilsyn
og Pasient- og brukerombudenes landsomfattende årsrapporter omgjøres
til en stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet etter modell
fra Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger som behandles
som stortingsmelding årlig
at Statens helsetilsyns landsomfattende
tilsynsmeldinger om ulike tema i primærhelsetjenesten skal behandles
i kommunestyrene
at kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø
skal være faste tema i foretaksmøter og på styremøter i helseforetakene.
Sykehusenes kvalitetsutvalg skal få en tydeligere og mer aktiv rolle.»
«Stortinget ber regjeringen etablere tydelige
og nasjonale kvalitetssystemer i helsetjenesten gjennom
at det utvikles et
nasjonalt system for dokumentasjon og synliggjøring av kvalitet,
læring og kvalitetsforbedring med gode nasjonale kvalitetsindikatorer
som kan brukes til styringen av virksomheten, etter modell fra Danmark
at pasientopplevd kvalitet skal tillegges
like stor vekt som andre kvalitetsindikatorer. Det skal stilles
krav til at spesialisthelsetjenesten og fastlegene skal innhente
kunnskap om pasienter og pårørendes erfaringer og bruke dette i kvalitetsforbedringsarbeidet.
at et utvalg av indikatorer på pasientopplevd kvalitet
skal offentliggjøres som grunnlag for pasientenes valg av tjenester
at det etableres standard internkontrollsystemer
i helsetjenesten. Disse må bygge på erfaringer fra andre risikoområder,
slik som luftfart, petro-leumsvirksomhet og næringsmiddelvirksomhet.
at det etableres flere medisinske kvalitetsregistre og
satses mer på bedre teknologiske løsninger som hever kvaliteten
på registrene
at alle helseforetakene skal være ISO-sertifiserte innen
2013.»
«Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at helsetjenesten
utvikler retningslinjer for hvordan pasienter og pårørende skal
møtes etter uheldige hendelser. Det må også være retningslinjer for
hvordan helsepersonell som er involvert, skal ivaretas.
at pasienter/pårørende gis status som part
i tilsynssaker som behandles av Helsetilsynet og dermed vil ha klagerett
på Helsetilsynets avgjørelser
at politiet sikres tilstrekkelig etterforskningskompetanse
på saker som omhandler uheldige hendelser i helsevesenet
at anmodning om vurdering av pliktbrudd
også skal gjelde systemfeil. Helsetjenesten pålegges en plikt til
tidlig etter at en uheldig hendelse har skjedd, å informere pasienter/pårørende
om hva som har skjedd, hvorfor det skjedde, og hva som gjøres for
å hindre at noe lignende skjer igjen.
at meldingene underlagt meldeplikt etter
spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 skal gå til Statens helsetilsyn,
før de går videre til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenester
i anonymisert form
at det etableres en meldeordning for avvik
i kommunehelsetjenesten
at det etableres en havarikommisjon for helsetjenesten
at tolkningen av taushetsplikten ikke er
til hinder for læringsprosesser i ambulansetjenesten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er på tide at pasienter
også får anledning til å melde fra om det de opplever som avvik
i behandlingen. Dette bør kunne meldes i det samme avvikssystemet
som helsepersonell melder avvik. På denne måten vil hvert enkelt
tiltak vurderes og lukkes, og slik kan læringsprosessen styrkes
i helsetjenesten.
Disse medlemmer understreker
behovet for at pårørende etter uheldige hendelser som ender med
dødsfall, må sikres langt bedre enn det som er tilfelle i dag. I
den forbindelse understreker disse medlemmer paradokset
i at dersom en pasient dør inne på et sykehus, er «åstedet» ryddet
før både helsetilsyn og politi har hatt anledning til å foreta undersøkelser.
Dette svekker åpenbart rettssikkerheten til de pårørende, og det svekker
i enkelte tilfeller tilliten til helsesektoren. Disse medlemmer mener
derfor at pårørende etter uheldige hendelser i helsevesenet bør
sikres rett til bistandsadvokat.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at politiet
på egen hånd og uten at det er etter samråd med helsetilsynet, må kunne
starte etterforskning etter uheldige hendelser. Dissemedlemmer mener
derfor at det er viktig at det er kompetanse i politiet til å gjennomføre
denne typen etterforskning. Dette kan eksempelvis løses gjennom
å bygge opp egen kompetanse i politiet som bistår i denne typen
etterforskning.
Disse medlemmer viser også til
at helsepersonell som arbeider i ambulansetjenesten, som følge av
praktiseringen av taushetsplikten i for liten grad får tilgang til
informasjon om hvordan utviklingen til pasienten er etter ankomst
til sykehus. Den behandlingen som ambulansepersonell gir i tidlig
fase, kan i mange tilfeller påvirke behandlingen etter ankomst til
sykehus. Det er etter disse medlemmers syn derfor viktig
at ambulansepersonell får tilgang til relevante data for å kunne
lære å forbedre egen behandling.
På denne bakgrunn vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet fremme følgende tillegg
til III i forslaget:
«Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at det innføres en
ordning som gir pasientene mulighet til å melde avvik direkte i
avvikssystemene
at pårørende etter uheldige hendelser som
resulterer i dødsfall, blir sikret rett til bistandsadvokat.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen etablere en mer balansert
ledelse av helsetjenesten gjennom
at oppdragsdokumentene
og styringsdialogen skal legge like stor vekt på konkrete målsetninger
om pasientsikkerhet og kvalitet som på økonomiske og andre styringsmessige
parametre
at den årlige tilsynsmeldingen fra Statens helsetilsyn
og Pasient- og brukerombudenes landsomfattende årsrapporter omgjøres
til en stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet etter modell
fra Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger som behandles
som stortingsmelding årlig
at Statens helsetilsyns landsomfattende
tilsynsmeldinger om ulike tema i primærhelsetjenesten skal behandles
i kommunestyrene
at kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø
skal være faste tema i foretaksmøter og på styremøter i helseforetakene.
Sykehusenes kvalitetsutvalg skal få en tydeligere og mer aktiv rolle.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen etablere tydelige
og nasjonale kvalitetssystemer i helsetjenesten gjennom
at det utvikles et
nasjonalt system for dokumentasjon og synliggjøring av kvalitet,
læring og kvalitetsforbedring med gode nasjonale kvalitetsindikatorer
som kan brukes til styringen av virksomheten, etter modell fra Danmark
at pasientopplevd kvalitet skal tillegges
like stor vekt som andre kvalitetsindikatorer. Det skal stilles
krav til at spesialisthelsetjenesten og fastlegene skal innhente
kunnskap om pasienter og pårørendes erfaringer og bruke dette i kvalitetsforbedringsarbeidet.
at et utvalg av indikatorer på pasientopplevd kvalitet
skal offentliggjøres som grunnlag for pasientenes valg av tjenester
at det etableres standard internkontrollsystemer
i helsetjenesten. Disse må bygge på erfaringer fra andre risikoområder,
slik som luftfart, petro-leumsvirksomhet og næringsmiddelvirksomhet.
at det etableres flere medisinske kvalitetsregistre og
satses mer på bedre teknologiske løsninger som hever kvaliteten
på registrene
at alle helseforetakene skal være ISO-sertifiserte innen
2013.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at helsetjenesten
utvikler retningslinjer for hvordan pasienter og pårørende skal
møtes etter uheldige hendelser. Det må også være retningslinjer for
hvordan helsepersonell som er involvert, skal ivaretas.
at pasienter/pårørende gis status som part
i tilsynssaker som behandles av Helsetilsynet og dermed ha klagerett
på Helsetilsynets avgjørelser
at politiet sikres tilstrekkelig etterforskningskompetanse
på saker som omhandler uheldige hendelser i helsevesenet
at anmodning om vurdering av pliktbrudd
også skal gjelde systemfeil. Helsetjenesten pålegges en plikt til
tidlig etter at en uheldig hendelse har skjedd, å informere pasienter/pårørende
om hva som har skjedd, hvorfor det skjedde, og hva som gjøres for
å hindre at noe lignende skjer igjen.
at meldingene underlagt meldeplikt etter
spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 skal gå til Statens helsetilsyn
før de går videre til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenester
i anonymisert form
at det etableres en meldeordning for avvik
i kommunehelsetjenesten
at det etableres en havarikommisjon for helsetjenesten
at tolkningen av taushetsplikten ikke er
til hinder for læringsprosesser i ambulansetjenesten.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres
en sikkerhetsfokusert og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at det innføres en
ordning som gir pasientene mulighet til å melde avvik direkte i
avvikssystemene
at pårørende etter uheldige hendelser som
resulterer i dødsfall, blir sikret rett til bistandsadvokat.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:5 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Bent Høie og Sonja Irene
Sjøli om bedre kvalitet og pasient-sikkerhet i helsetjenesten – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev datert 22. november 2011 angående
representantforslag om bedre kvalitet og pasient-sikkerhet i helsetjenesten.
Som ledd i den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen
kartlegger alle helseforetakene omfang av pasientskader ved å gjennomgå
et utvalg av pasientjournaler basert på metoden Global Trigger Tool.
Så langt jeg kjenner til, er vi det første landet i verden som har
gjennomført en slik nasjonal kartlegging. Undersøkelsen tyder på
at ca. 15 prosent av pasientoppholdene var forbundet med skade i
2010, og at så mange som 4500 kan ha dødd av skaden. Det er viktig
å understreke at skader som journalundersøkelsen avdekker, ikke nødvendigvis
betyr at det har skjedd en feil, men belyser risiko forbundet med
behandling som er gitt. Basert på internasjonale studier kan en
imidlertid anta at bortimot halvparten av skadene kunne vært forhindret.
Tallene er alvorlige og tankevekkende, men viktige.
For første gang har vi en nasjonal beregning over omfanget av pasientskader
i Norge, og vi har et utgangspunkt vi kan forbedre oss ut fra. Denne
regjeringen har gjort en rekke grep for å bedre kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenesten.
For ytterligere å styrke dette området vil jeg
legge frem en stortingsmelding om kvalitet og pasient-sikkerhet
høsten 2012. Meldingen vil omfatte hele helse- og omsorgstjenesten,
inkludert tannhelsetjenesten. I arbeidet med stortingsmeldingen
vil vi legge et bredt perspektiv på kvalitet til grunn.
Forslagsstillerne kommer med flere konkrete forslag
for bedre kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten. Den helhetlige
oppfølgingen av området vil bli presentert i ny stortingsmelding om
kvalitet og pasientsikkerhet.
Flere av forslagene er imidlertid relatert til
områder der denne regjeringen allerede har iverksatt tiltak. Jeg
vil derfor peke på enkelte tiltak som er iverksatt.
Jeg har igangsatt
den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen ”I trygge hender”, som
iverksetter en rekke tiltak i hele helse- og omsorgstjenesten for
bedre pasientsikkerhet.
I oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene
for 2011 er det 26 styringsparametre som brukes som mål på resultatoppnåelse.
To av disse er knyttet til aktivitet, de øvrige til ventetider,
tjenestekvalitet og datakvalitet. Det er i foretaksmøter med de
regionale helseforetakene stilt krav med relevans for et godt arbeidsmiljø og
krav til intern kontroll og risikostyring. I 2011 er det også stilt
krav om at styrene følger opp rapporter fra ulike tilsyn.
Kommunene har i rundskriv IS-1 fra Helsedirektoratet
blitt oppfordret til å behandle politisk rapporter fra tilsyn i
egen kommune.
Stortinget har vedtatt regjeringens forslag
til ny bestemmelse i helselovgivningen om krav til å sørge for at
virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient-
og brukersikkerhet. Kravet er tatt inn både i ny kommunal helse-
og omsorgslov og i spesialisthelsetjenesteloven, og trer i kraft
i 2012. For å få tydeliggjøre kvalitetsutvalgenes rolle vedtok Stortinget samtidig
med ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, at utvalgenes
navn skal være kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg. Departementet
understreket i lovforslaget viktigheten av at utvalgenes arbeid
er forankret i virksomhetens ledelse.
Helsedirektoratet har et lovbestemt ansvar
for å utvikle, formidle og vedlikeholde det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet.
Det er publisert en rekke nye kvalitetsindikatorer i 2011, blant
annet andel pasienter som får behandling for brystkreft, lungekreft
og tykktarmskreft innen 20 dager etter at henvisning er mottatt,
overlevelse ved sykehus etter behandling for hjerteinfarkt, hjerneslag
og hoftebrudd, alvorlige fødselsrifter, samt komplikasjoner ved
dårlig regulert diabetes. Vi skal ha enda flere kvalitetsindikatorer.
Etter hvert som flere medisinske kvalitetsregistre får nødvendig
dekning og kvalitet, vil det være grunnlag for mange flere resultatindikatorer.
Pasientopplevd kvalitet er viktig å måle,
og pasien-ter og pårørendes erfaringer er viktige kilder i kvalitetsforbedringsarbeidet.
Lov om helseforetak stiller krav om at virksomhetene skal innhente
brukererfaringer. Ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
stiller tilsvarende krav om at kommunen skal sørge for at virksomheter
som yter helse- og omsorgstjenester etablerer systemer for innhenting
av pasienters og brukeres erfaringer og synspunkter.
De nasjonale pasient- og brukererfaringsundersøkelsene
gjennomføres av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, og
resultatene legges ut på Kunnskapssenterets hjemmesider. Resultatene
fra pasienterfaringsundersøkelser er også styringsparametre i oppdragsdokumentet
til de regionale helseforetakene.
Vi vet at pasienter og pårørende ofte har
vesentlig informasjon i saker hvor det kan ha forekommet feil i
pasientbehandlingen. Derfor oppnevnte jeg et hurtigarbeidende utvalg
for å se nærmere på dette området. Utvalget kommer med viktige forslag
som gjelder pasienters og pårørendes stilling i tilsynssaker. Rapporten
har vært på høring og høringsuttalelsene vil bli vurdert nøye i
Helse- og omsorgsdepartementet.
Sammen med forslag til ny kommunal helse-
og omsorgslov, ble det også vedtatt at meldinger om hendelser som
har eller kunne ført til betydelig skade på pasient skal gå til
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, ved Nasjonal enhet
for pasientsikkerhet og ikke til Helsetilsynet i fylket som i dag
(jf. endring i Spesialisthelsetjenestelovens § 3-3). Ordningen trer
i kraft 1. juli 2012. Målet er å styrke meldeordningens læringsformål.
I forbindelse med opprettelsen av utrykningsgruppen
i Statens helsetilsyn, ble det etablert en plikt for helseforetakene
om å varsle Statens helsetilsyn ved alvorlige hendelser. Varslingen skulle
skje innen 24 timer etter at hendelsen hadde funnet sted. Denne
varslingen er nå vedtatt lovfestet (spesialisthelsetjenestelovens
§ 3-3a).
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. februar 2012
Bent Høie |
Kjersti Toppe |
leder |
ordfører |