EØS-komiteen fattet i sitt møte 1. juli 2011
vedtak om endring av EØS-avtalens vedlegg XVI (Offentlige innkjøp)
ved innlemmelse av Kommisjonsforordning (EF) nr. 1150/2009 av 10. november
2009, Kommisjonsforordning (EF) nr. 1177/2009 av 30. november 2009,
og Europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/66/EF av 11. desember
2007.
Ettersom gjennomføring i norsk rett av Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2007/66/EF krever lovendring, ble beslutningen i
EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse,
i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd.
Uoffisiell norsk oversettelse av beslutningen
i EØS-komiteen, forordning nr. 1177/2009 og direktiv 2007/66/EF,
følger som trykte vedlegg til proposisjonen. Forordning nr. 1150/2009 overleveres
Stortinget som utrykt vedlegg. Vedlegget er også tilgjengelig elektronisk
på http://www.regjeringen.no.
Som beskrevet ovenfor stiller det nye håndhevelsesdirektivet
blant annet krav om at en oppdragsgiver som foretar en ulovlig direkte anskaffelse,
skal ilegges nærmere angitte sanksjoner. Det gis imidlertid et unntak
fra adgangen til å ilegge slike sanksjoner, der oppdragsgiver på
nærmere vilkår har foretatt en såkalt frivillig intensjonskunngjøring.
Den frivillige intensjonskunngjøring er en ny type kunngjøring som påkrever
et nytt standardskjema. Dette innføres nå med forordning nr. 1150/2009.
Forordning nr. 1177/2009 gjelder endring av
terskelverdiene for offentlige anskaffelser i direktiv 2004/17/EF
(anskaffelsesdirektivet for forsyningssektorene), direktiv 2004/18/EF
(anskaffelsesdirektivet for offentlig sektor) og 2009/81/EF (direktiv
om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser). Direktiv 2009/81/EF er
ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå.
Ifølge prosedyren angitt i direktivene 2004/17/EF,
2004/18/EF og 2009/81/EF, fastsetter Kommisjonen en endringsforordning
som pålegger justeringer i terskelverdiene fastsatt i euro. Med forordning
nr. 1177/2009 fastsettes således nye terskelverdier for 2010 og
2011.
Direktiv 2007/66/EF om endring av rådsdirektiv 89/665/EØF
og 92/13/EØF med hensyn til forbed-ring av effektiviteten av klagebehandlingen
ved tildeling av offentlige kontrakter (nytt håndhevelsesdirektiv)
ble vedtatt i EU 9. januar 2008, med gjennomføringsfrist 20. desember 2009.
Formålet med direktivet er å forbedre effektiviteten av klageprosedyrene
i forbindelse med inngåelse av offentlige kontrakter.
Bakgrunnen for det nye direktivet er at EU-kommisjonen,
gjennom høringer og EU-domstolens praksis, har avdekket en rekke
svakheter ved de eksisterende nasjonale klageordningene. Særlig var
det mange leverandører som mente at de eksisterende håndhevelsesreglene
ikke alltid gjorde det mulig å rette opp feil i anskaffelsesprosessene.
EU-kommisjonen identifiserte to hovedproblemstillinger: For det
første var ikke de rettslige klagemulighetene før kontrakt ble inngått
tilstrekkelig effektive, og disse burde derfor styrkes. For det
andre skulle ulovlige direkte anskaffelser bekjempes med sterkere midler.
Direktiv 2007/66/EF innfører flere nye materielle
håndhevelsesregler. De tre hovedelementene er:
en obligatorisk ventetid,
såkalt karensperiode, fra oppdragsgiver meddeler sin beslutning
om hvilken leverandør som skal tildeles kontrakt, til kontrakten
faktisk kan inngås
en suspensjonsplikt, slik at klage til
håndhevelsesorganet i visse tilfeller medfører at oppdragsgivers
adgang til å inngå kontrakt suspenderes
nye sanksjoner for visse alvorlige brudd
på anskaffelsesregelverket
Når det gjelder de nye sanksjonene, innføres
det en plikt til å ilegge oppdragsgiver sanksjoner ved ulovlige
direkte anskaffelser. Sanksjoner skal også innføres for andre grove
brudd på regelverket når det samtidig skjer brudd på bestemmelsene
om karens og suspensjon. Endelig skal sanksjoner også innføres når
kontrakter basert på rammeavtaler/dynamiske innkjøpsordninger tildeles
i strid med prosedyrereg-lene.
Gjennomføring i norsk rett av direktiv 2007/66/EF
krever endringer i lov om offentlige anskaffelser. Dette er nødvendig
fordi suspensjonsplikten og de nye sanksjonene (sanksjonen «uten
virkning», overtredelsesgebyr og avkortning av kontrakt) må hjemles
i lov. Gjennomføring av direktivet vil også kreve en rekke endringer
i forskrift om offentlige anskaffelser og forsyningsforskriften
samt i forskrift om klagenemnd for offentlige anskaffelser.
Ved kongelig resolusjon av 19. desember 2008 ble
det oppnevnt et utvalg som skulle utrede og anbefale hvordan direktiv
2007/66/EF kan gjennomføres i norsk rett. Den 16. april 2010 ble
utvalgets utredning, NOU 2010:2 Håndhevelse av offentlige anskaffelser,
overlevert fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren. NOU 2010:2
ble sendt på alminnelig høring 16. april 2010 med frist for merknader
20. september 2010.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har 11. november 2011 fremmet en proposisjon til Stortinget med
de nødvendige lovendringer til gjennomføring av direktiv 2007/66/EF,
jf. Prop. 12 L (2011–2012) om endringer i lov om offentlige anskaffelser
og kommuneloven.
Gjennomføring av de nye reglene i direktiv 2007/66/EF
kan føre til at noen anskaffelser tar noe lengre tid og således
gi oppdragsgiver noen økte transaksjonskostnader knyttet til å gjennomføre
en anskaffelse. Bestemmelsene om suspensjon og nye sanksjoner vil
kunne få konsekvenser for håndhevelsesorganene, som må innføre og
forholde seg til enkelte nye rutiner og mulige sanksjoner.
Samlet sett vurderes det slik at gjennomføring
av direktivet likevel ikke vil medføre vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige. Eventuelle økte
kostnader forutsettes dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
Innføring av de nye reglene kan også gi leverandørene
noe økte kostnader knyttet til deltakelse i anskaffelsesprosesser
og eventuelle klageprosesser.
Det legges til grunn at gjennomføring av forordning
nr. 1150/2009 og 1177/2009 ikke vil ha økonomiske og administrative
konsekvenser av betydning.
Gjennomføring av direktiv 2007/66/EF vil trolig føre
til færre brudd på regelverket om offentlige anskaffelser, og gjennom
dette bidra positivt til oppnåelsen av de mål som anskaffelsesregelverket
skal fremme. Endringene innebærer blant annet innføring av mer byrdefulle
sanksjoner, noe som gir oppdragsgiverne incentiver til å øke innsatsen
for å holde seg innenfor regelverket. Endringene gir også styrket
mulighet til å gripe inn og få rettet feil som er gjort underveis
i prosessen, og til at dette kan skje på et tidligere tidspunkt.
Endringsforslagene vil videre gi den gevinst at leverandører av
varer og tjenester til det offentlige får større forutberegnelighet
i form av økt mulighet til å få håndhevet sine rettigheter, noe
som også vil gagne offentlige oppdragsgivere i form av bedre og
billigere tilbud.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
tilrår derfor innlemmelse i EØS-avtalen europaparlaments- og rådsdirektiv
2007/66/EF av 11. desember 2007 om endring av Rådets direktiv 89/665/EØF
og 92/13/EØF for så vidt angår forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene
i forbindelse med inngåelse av offentlige kontrakter (håndhevelsesdirektivet).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
44 S (2011–2012).
Komiteen viser i denne anledning
til behandling av Prop. 12 L (2011–2012) Endringer i lov om offentlig
anskaffelser og kommuneloven (gjennomføring av EUs håndhevelsesdirektiv
i norsk rett) og til de respektive fraksjoners merknader i Innst.
185 L (2011–2012).
Komiteens utkast til innstilling ble 9. februar 2012
oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks-
og forsvarskomiteen uttaler følgende i brev av 15. februar 2012:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens
utkast til innstilling datert 9. februar 2012 og til de respektive
partiers merknader vedrørende Prop. 44 S (2011–2012).
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til næringskomiteens
utkast til innstilling og har ingen ytterligere merknader.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjenning av
EØS-komiteens beslutning nr. 83/2011 av 1. juli 2011 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 1150/2009, forordning (EF)
nr. 1177/2009 og direktiv 2007/66/EF om offentlige anskaffelser.
Oslo, i næringskomiteen, den 16. februar 2012
Terje Aasland |
Per Roar Bredvold |
leder |
ordfører |