Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at det etableres et nytt kullkraftverk med CO2-rensing og lagring
fra dag én på Svalbard, og at dette kan stå ferdig innen utløpet
av 2015. Stortinget forutsetter at staten dekker kostnadene utover
kvotepris for dette anlegget, men at skattebetalernes ansvar og
risiko er tydelig avgrenset i prosjektet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, viser til de store utfordringene som
er knyttet til utslipp av klima-gasser og til miljøtruslene som
følger av dette.
Komiteen støtter derfor regjeringens
hovedmålsetting om å utvikle fremtidsrettede og effektive teknologier
for CO2-håndtering.
Komiteen ser i denne forbindelse
med stor interesse på det betydelige arbeid som er foretatt på Svalbard
for å se på hvordan et eventuelt nytt kullkraftverk i Longyearbyen
også kan brukes som et demo-prosjekt for fangst og lagring av CO2.
Komiteen viser til at kull i
overskuelig framtid er den eneste realistiske energikilden for produksjon
av kraft og varme på Svalbard.
Komiteen viser samtidig til at
det eksisterende kullkraftverket i Longyearbyen nå er 30 år gammelt
og trenger en oppgradering for å kunne sikre framtidig varme- og
kraftproduksjon. Kraftverket har også fått pålegg fra Klima- og forurensningsdirektoratet
(Klif )om å bygge et nytt renseanlegg for sot, NOX og SOX.
Komiteen ser med interesse på
forslaget om å kombinere denne oppgraderingen med etablering av
et demo-prosjekt for fangst og lagring av CO2.
Komiteen har merket seg at demo-prosjektet har
fått støtte lokalt på Svalbard av UNIS, Bydrift Longyearbyen og
Lokalstyret, og at prosjektet også støttes av SINTEF, Bellona og Zero
m.fl.
Komiteen viser til at Svalbard
er i en særstilling på grunn av sin miljømessige sårbarhet, og komiteen ser
av denne grunn på dette prosjektet med særlig interesse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser imidlertid klart at det er flere spørsmål som må utredes nærmere når
det gjelder dette prosjektet, både med hensyn til energibehov, teknologi
og klimapotensiale og flertallet viser i den forbindelse
til statsrådens brev til komiteen av 6. mars 2012, som er vedlagt. Flertallet merker
seg videre at statsråden mener at søknaden om en forstudie bør kunne vurderes
gjennom CLIMIT-programmet.
Flertallet støtter statsrådens
syn på at det er ønskelig å avvente Gassnovas utredning om mulighetsrommet
for realisering av fullskala CO2-håndteringsprosjekter før det tas
stilling til enkeltprosjekter av denne karakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at hovedformålet med
å bygge anlegg for fangst og lagring av CO2 i Norge er å ut-vikle fremtidsrettede
og effektive teknologier for CO2-håndtering. Disse medlemmer peker
på at det er avgjørende å redusere kostnadene knyttet til bygging
og drift av anlegg for CO2-fangst.
Disse medlemmer peker på at kullkraftverk internasjonalt
sett er den mest relevante forurensingskilden å rense for klimagasser.
Ifølge Aftenposten 24. november 2011 bygges det i snitt et nytt
kullkraftverk annenhver dag hvis en ser India og Kina samlet. Kullkraft
er per i dag den største enkeltkilden til CO2-utslipp i verden. I
tillegg har rensing av kullkraft klare paralleller til rensing av
industriutslipp. I et 2050-perspektiv må man legge til grunn at
norske punktutslipp må renses, og langt de fleste av dem vil være
industriutslipp.
Disse medlemmer peker på at et
CCS-prosjekt i Longyearbyen har unike forutsetninger som arena for
å demonstrere hele CCS-verdikjeden, fra kullet i gruven via forbrenning
i kraftverket til rensing av CO2 fra avgassen og deponering av CO2
i undergrunnen. Prosjektet vil også bidra til å holde momentet for
CCS oppe i en tid hvor andre prosjekter, både nasjonalt og internasjonalt,
trekker ut. Norge har ledende aktører innenfor både industri og
forskning som kan mobiliseres for prosjektet og som kan bidra til
at det blir et internasjonalt pilotprosjekt. Disse medlemmer peker
på at klimautfordringen trenger et anlegg som viser at CCS virker
for å få fart på både teknologiutvikling og utprøving og demonstrasjon
av CCS-teknologi.
Disse medlemmer peker på at myndighetenes
politikk når det gjelder energiforsyningen i Longyearbyen har vært fragmentert.
Myndighetene har pålagt det 30 år gamle kullkraftverket rensekrav
for sot, svovel og NOx, og det er bevilget 73 mill. kroner til dette
i statsbudsjettet for 2012. Samtidig mangler man en helhetlig plan
for energiforsyningen i Longyearbyen. Man har ikke konkludert hverken
når det gjelder valg av fremtidig energibærer, strategi for fremtidig
energiforsyning eller helhetlig krav til rensing. Det er illustrerende
at det er bevilget 73 mill. kroner til rensing av sot, svovel og
NOx i dagens 30 år gamle kraftverk – uten at man samtidig har vurdert fremtiden
for kullkraftverket. Det betyr at man risikerer å bruke 73 mill.
kroner i rensing av et kraftverk som man kan konkludere med at skal erstattes
om kort tid. Man kan også risikere at det velges løsninger for rensing
av sot, svovel og NOx som gjør fremtidig fangst av CO2 mer utfordrende. Disse
medlemmer mener at man må tenke helhetlig der rensing av
sot, svovel og NOx sees i sammenheng med fangst av CO2.
Disse medlemmer peker dessuten
på at dagens kraftverk ikke har kapasitet til det ekstra energibehovet
CO2-fangst medfører uten at det investeres i en ekstra turbin. Dette
taler etter disse medlemmers mening for at det i
stedet bør investeres i et nytt kullkraftverk med CO2-håndtering.
Disse medlemmer mener at det
derfor haster med å trekke opp en strategi for den fremtidige energiforsyningen
i Longyearbyen. Dersom ikke rensekravene imøtekommes, vil kullkraftverket kunne
bli pålagt dagbøter. Disse medlemmer mener at tidsfristen
for rensekravene må utsettes til en langsiktig strategi for den
fremtidige energiforsyningen i Longyearbyen er på plass. De bevilgede
midlene for rensing av sot, svovel og NOx ved kullkraftverket i
Longyearbyen i statsbudsjettet for 2012 bør kunne overføres og benyttes
sammen med øvrige bevilgninger til fangst og lagring av CO2.
Disse medlemmer viser til at
Svalbard har en unik geologisk struktur som skiller seg vesentlig fra
fastlandet. Mens det på fastlandet er svært begrensede muligheter
for lagring av CO2 på grunn av berg-artene man finner der, så har
Svalbard den samme sammensetning som man finner på kontinentalsokkelen,
med sedimentære bergarter med lag av skifer mellom som har gitt
oss olje- og gassreservoarene på sokkelen, og reservoarer som kan
egne seg godt for lagring av CO2. Det er på mange måter «kontinentalsokkelen
på land.» Geologien på Svalbard gjør at man kan studere lagring
av CO2 og egenskapene til reservoaret på land.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene ved å bore én testbrønn på Svalbard er i størrelsesorden
én prosent av kostnadene ved å bore en brønn på sokkelen. Det gjør
at Svalbard egner seg godt som et laboratorium for lagring av CO2. Disse
medlemmer har merket seg at Universitetssentret på Svalbard,
sammen med en rekke industri- og forskningsmiljøer, har identifisert geologiske
strukturer under Longyearbyen som kan være egnet for lagring av
CO2. Forskningsteamet har studert både reservoarbergart og takbergart,
og konstaterer i dag at reser-voaret er tett og at det har en betydelig
størrelse. Teamet regner med å kunne gi endelig svar på blant annet reservoarets
størrelse i løpet av 2 år.
Disse medlemmer peker videre
på at det følger en ekstra bonus med et CCS-prosjekt i Longyearbyen
i og med at Universitetssenteret på Svalbard ønsker å utnytte både
fangst og lagring av CO2 til undervisning og forskning. Lagringsforsøkene,
som har pågått siden 2007, har utviklet seg til å bli et stort forskningsprogram
under navnet Longyearbyen CO2 Lab, med til sammen 15 industri- og
forskningspartnere. Aker Clean Carbon og SINTEF har uttrykt ønske
om å bidra til å utvikle et tilsvarende program på fangstsiden.
Et kraftverk av den størrelse vi snakker om i Longyearbyen vil ha
en riktig størrelse for kombinasjon av fangst, forskning og utdanning.
På utdanningssiden kan Universitetssentret på Svalbard bli det første universitetet
i verden som kan tilby feltbasert utdanning langs hele CCS-verdikjeden.
Disse medlemmer peker derfor
på at tre sentrale faktorer gjør at Longyearbyen peker seg ut som
et ideelt sted for å utvikle teknologi for fangst og lagring av
CO2. For det første er det på grunn av rensekrav for øvrige utslipp
fra det 30 år gamle eksisterende kullkraftverket nødvendig å avklare
den fremtidige energiforsyningen i Longyearbyen, der et nytt kraftverk
med CO2-fangst er det mest aktuelle alternativet. For det andre
fordi den unike geologien på Svalbard gjør det mulig å studere og
utvikle teknologi for lagring av CO2 på land, der erfaringene senere kan
overføres til sokkelen. For det tredje at det er etablert et miljø
for lagring av CO2, med så vel forskning som undervisning, ved Universitetssenteret
på Svalbard, med muligheter for å etablere et tilsvarende miljø
for fangstteknologi.
Disse medlemmer mener derfor
at det planlagte prosjektet med etablering av et nytt kullkraftverk
på Svalbard med CO2-fangst og lagring lokalt er et godt og fremtidsrettet prosjekt
for å utvikle teknologier for fangst og lagring av CO2, samt redusere
miljøutfordringene knyttet til dagens kullkraftverk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at det etableres et nytt kullkraftverk med CO2-rensing og lagring
fra dag én på Svalbard, og at dette kan stå ferdig innen utløpet
av 2015.
II
Stortinget forutsetter at staten dekker kostnadene ut
over kvotepris for dette anlegget, men at skattebetalernes ansvar
og risiko er tydelig avgrenset i prosjektet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kull og petroleumsbasert energi i overskuelig fremtid vil
være den eneste realistiske energikilde som er forutsetningen for bosetning
på Svalbard. Urensa utslipp fra disse energikildene står i sterk
kontrast til behovet forskningsmiljøene har for å kunne ta ut upåvirka måleresultat
av luft og klimamålinger på Svalbard generelt og Ny-Ålesund spesielt.
Disse medlemmer er også bekymra
for fremtidig norsk tilstedeværelse på Svalbard, som i hovedsak
er basert på utvinning av kullforekomstene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at det etableres et nytt kullkraftverk med CO2-rensing og lagring
fra dag én på Svalbard, og at dette kan stå ferdig innen utløpet
av 2015.
Forslag 2
Stortinget forutsetter at staten dekker kostnadene ut
over kvotepris for dette anlegget, men at skattebetalernes ansvar
og risiko er tydelig avgrenset i prosjektet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:48 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Siri A. Meling, Elisabeth
Aspaker, Frank Bakke-Jensen og Erna Solberg om etablering av kullkraftverk
med fullskala fangst og lagring av CO2 på Svalbard – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 31. januar då. fra Stortingets energi-
og miljøkomité vedrørende representantforslag 48 S fra stortingsrepresentantene
Nikolai Astrup, Siri A. Meling, Elisabeth Aspaker, Frank Bakke-Jensen
og Erna Solberg om etablering av kullkraftverk med fullskala fangst og
lagring av CO2 på Svalbard.
Ved behandling av St.meld. nr. 9 (2010–2011) Fullskala Co2-håndtering i fjor vår, sluttet
Stortinget seg til den gjeldende fremdriftsplanen for fullskalaprosjektet
på Mongstad, herunder regjeringens anbefaling knyttet til det videre planleggings-
og prosjekteringsarbeidet.
Utslipp av klimagasser er en vesentlig miljøtrussel
og regjeringen er svært opptatt av å finne gode tiltak som kan avhjelpe
problemet. Det er en hovedmålsetting for regjeringen å utvikle fremtidsrettede,
effektive teknologier for CO2-håndtering. Realiseringen av fullskala
CO2-håndtering ved Mongstad er et viktig ledd i dette arbeidet.
Andre viktige element i dette arbeidet er Teknologisenteret på Mongstad,
CLIMIT-programmet og arbeidet som er igangsatt for å kartlegge mulighetsområdet
for fullskala CO2-håndtering ut over prosjektet på Mongstad.
Regjeringen legger til grunn at det pågående planleggings-
og prosjekteringsarbeidet for fullskalaanlegget på Mongstad skal
følge normal industripraksis for store og kompliserte prosjekter. I
tråd med redegjørelsen i den nevnte stortingsmeldingen, er det i
2012 budsjettert med 742 mill. kroner til planlegging og forberedelse
av fullskala CO2-fangst på Mongstad i 2012, jf. Prop. 1 S (2011-2012).
Et omfattende teknologikvalifiseringsprogram er igangsatt hvor målet
er å få sikkerhet for at minst én teknologi virker etter hensikten
og kan tas i bruk uten uønskede helse- og miljøeffekter. Etter
en internasjonalt utlyst anbudsprosess, er nå fem ulike teknologileverandører
med i programmet. Når teknologikvalifiseringsprogrammet er avsluttet,
vil man starte prosjekteringen av selve anlegget. Samtidig pågår
planleggings- og forberedelsesarbeidet med å etablere løsninger for
transport og lagring av CO2 fra Mongstad. Dagens informasjon tilsier
at regjeringen vil kunne legge frem et samlet investeringsgrunnlag senest
i 2016.
Ambisjonen om å realisere fullskala CO2-fangst på
Mongstad er utfordrende. Dette gjelder, som representantene viser
til, både utfordringer ved de teknologiske løsningene, og tilknytningen
av et fullskala CO2-fangstanlegg til et stort oljeraffineri i drift.
Regjeringens målsetting er derfor at investeringsgrunnlaget, som
skal legges frem for Stortinget, er godt gjennomarbeidet og kvalitetssikret.
Ut over CO2-håndteringsprosjektene på Mongstad,
støtter staten gjennom CLIMIT-programmet flere prosjekter innen
CO2-håndtering. CLIMIT er et nasjonalt program for å akselerere kommersialiseringen
av CO2-håndtering gjennom økonomisk stimulering av forskning, utvikling
og demonstrasjon. Programmet administreres av Gassnova og Norges
forsk-ningsråd og har siden oppstarten i 2005 støttet nærmere 200
prosjekter. CLIMIT-programmet har blant annet tildelt støtte til
CO2-håndteringsprosjekter i Longyearbyen. Det er nylig foretatt en
ekstern evaluering av CLIMIT, basert på en grundig gjennomgang av
de prosjekter som har fått støtte fra programmet og de resultater
som er oppnådd. Evalueringsteamet konkluderer med at prosjektene
gir et betydelig bidrag til arbeidet med utvikling av ny teknologi
for CO2-håndtering.
Gitt klimautfordringene verden står overfor,
er det positivt med større oppmerksomhet om mulighetene knyttet
til CO2-håndtering og engasjement rundt konkrete prosjekter. Det
er i denne sammenheng prisverdig at det kommer lokale initiativ
knyttet til CO2-håndtering. Justis- og beredskapsdepartementet har
mottatt en søknad om prosjektmidler til en forstudie for rensing
av CO2 fra kullkraftverket i Longyearbyen. Initiativtakerne bak
søknaden er UNIS (Universitetssenteret på Svalbard) og Bydrift Longyearbyen. Søknaden
knytter seg til det internasjonalt viktige forskningsarbeidet innen
CO2-lagring på Svalbard. Jeg har merket meg dette arbeidet, og denne
søknaden er av en slik karakter at den bør kunne vurderes gjennom
CLIMIT-programmet.
Stortinget sluttet seg i for til regjeringens
forslag om å kartlegge mulighetsområdet for realisering av fullskala
CO2-håndtering utover prosjektet på Mongstad, jf. behandlingen av
St.meld. nr. 9 (2010 – 2011) Fullskala Co2-håndtering.
Arbeidet med utredningen er gitt Gassnova og er godt i gang. Arbeidet
skal etter planen ferdigstilles i 2014, og første delrapport er
forventet innen utgangen av 2012. Studien skal kartlegge, analysere
og vurdere ulike typer punktutslipp, inkludert utslipp fra eksisterende
og eventuelt nye anlegg innen både kraftproduksjon og industri.
Utredningen skal gi myndighetene et bedre kunnskapsgrunnlag knyttet
til mulige CO2-håndteringsprosjekter i Norge og vil være viktig i
regjeringens videre arbeid med å legge til rette for fangst og lagring
av CO2. Jeg mener den ryddigste oppfølgingen av beslutningen om
å utrede mulighetsrommet for realisering av fullskala CO2-håndteringsprosjekter
er å avvente Gassnovas utredning før det tas stilling til enkeltprosjekter
av denne karakter.
Når det gjelder prosjektet på Svalbard er det
flere spørsmål som må utredes, herunder teknologiutvik-lings- og
klimatiltakspotensialet. I tillegg vil et spørsmål om etablering
av nytt kullkraftverk måtte vurderes opp mot spørsmålet om fremtidig
energiforsyning i Longyearbyen. Disse spørsmålene berører ansvarsområdet
til flere departementer.
Etter mitt syn har vi nå et egnet apparat som
gir et godt beslutningsgrunnlag for å vurdere ulike prosjekter innen
CO2-håndtering. Jeg understreker at Stortinget på ordinær måte vil
bli orientert om regjeringens arbeid innenfor CO2-håndtering – både
det arbeidet som er gjennomført og det som planlegges fremover.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 26. april 2012
Erling Sande |
Bendiks H. Arnesen |
leder |
ordfører |