Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjere
slikt
vedtak til lov
om endringar i kommunelova m.m.
(samkommune mv.)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
skal desse endringane gjerast:
Ny § 18 nr. 4 skal lyde:
Kommunestyret eller fylkestinget avgjør selv om dannelse
av kommuneråd eller fylkesråd skal skje etter § 19 eller § 19 a.
Ny § 19 a skal lyde:
§ 19 a Utpeking av kommunerådslederkandidat
eller fylkesrådslederkandidat
1. Når den parlamentariske situasjonen
i kommunestyret eller fylkestinget tilsier det, har ordføreren eller
fylkesordføreren på kommunestyrets eller fylkestingets vegne plikt
til å gi en kommuneråds-lederkandidat eller fylkesrådslederkandidat
i oppdrag å danne nytt kommuneråd eller fylkesråd. Den kandidaten
som ordføreren eller fylkesordføreren etter politiske sonderinger
antar kan samle størst oppslutning i kommunestyret eller fylkestinget
for sitt kommuneråd eller fylkesråd, skal utpekes.
2. Er skifte av kommuneråd eller fylkesråd følge
av et kommunestyrevalg eller fylkestingsvalg, skal den person som
til enhver tid formelt innehar ordførervervet eller fylkesordførervervet,
ha oppdraget som følger av nr. 1.
3. Den utpekte kandidaten setter selv sammen sitt kollegium,
og det nye kommunerådet eller fylkesrådet konstituerer seg selv.
Bestemmelsene om kjønnsbalanse i § 38 a nr. 3 første og annet punktum
gjelder tilsvarende. Lederen av kommunerådet eller fylkesrådet kan
selv når som helst skifte ut medlemmer av rådet og bestemme rådets
sammensetning.
4. Kommunerådet og fylkesrådet sender, straks
det har konstituert seg, melding til kommunestyret eller fylkestinget
om rådets sammensetning. Tilsvarende gjelder ved endringer i rådets
sammensetning.
5. Funksjonstiden til kommunerådet eller fylkesrådet
er uavhengig av kommunestyrets og fylkestingets valgperiode.
6. Ved skifte av kommuneråd og fylkesråd blir
fratredende råd sittende inntil nytt råd har konsti-tuert seg.
7. Et forslag om at rådet skal fratre, må fremsettes i
kommunestyremøte eller fylkestingsmøte. Forslaget skal behandles
i neste kommunestyremøte eller fylkestingsmøte med mindre to tredjedeler av
de møtende krever umiddelbar avstemning. Meddelelse fra rådet om
fratreden skal skje i kommunestyremøte eller fylkestingsmøte.
8. Et medlem av rådet fratrer, foruten i tilfeller nevnt
i nr. 3 i denne paragrafen, etter vedtak eller etter eget ønske.
Dersom rådslederen fratrer, skal hele rådet fratre.
Overskrifta til nytt kapittel 5 A skal lyde:
Kapittel 5 A. Vertskommune
Noverande §§ 28 a til 28 k blir nye §§ 28-1
a til 28-1 k i kapittel 5 A.
Overskrifta til § 28-1 a skal lyde:
§ 28-1 a Vertskommunesamarbeid
§ 28-1 c nr. 6 skal lyde:
Folkevalgte organer i vertskommunen har ikke instruksjons-
eller omgjøringsmyndighet der delegasjon er skjedd fra
samarbeidskommunene til vertskommunen i samsvar med nr.
3.
Overskrifta til nytt kapittel 5 B skal lyde:
Kapittel 5 B. Samkommune
I kapittel 5 B skal nye §§ 28-2 a til 28-2 v lyde:
§ 28-2 a Samkommune
1. To eller flere kommuner eller to eller flere
fylkeskommuner (deltakerkommunene) kan vedta å opprette en samkommune
for å løse felles oppgaver. Vedtak om deltakelse i en samkommune treffes
av kommunestyret eller fylkestinget selv.
2. Samkommunen er et eget rettssubjekt.
3. En kommune eller fylkeskommune kan ikke delta i mer
enn én samkommune.
4. Øvrige kapitler i denne lov gjelder tilsvarende så langt
de passer for samkommuner, med mindre annet er fastsatt i dette
kapitlet. §§ 8, 12, 18 til 21, 27, 28-1 c, 28-1 d, 28-1 g, 48 nr.
4, 49, 50 nr. 8, 56 til 58, 60 og 61 til 75 gjelder likevel ikke.
§ 28-2 b Overføring av myndighet
til samkommunen
1. Enhver oppgave eller avgjørelsesmyndighet som ikke
i lov er lagt til kommunestyret eller fylkestinget selv eller andre
kommunale eller fylkeskommunale organer, kan overføres til en samkommune.
2. De oppgaver og den avgjørelsesmyndighet som overføres
samkommunen, må være identiske for alle deltakerkommunene.
§ 28-2 c Forholdet til forvaltningsloven
og
offentleglova
Forvaltningsloven og offentleglova gjelder tilsvarende
for samkommuner som for kommuner og fylkeskommuner.
§ 28-2 d Virksomhetsoverdragelse
Reglene i arbeidsmiljøloven §§ 16-2 til 16-7 om arbeidstakernes
rettigheter ved virksomhetsoverdragelse gjelder tilsvarende ved
opprettelse av, uttreden fra eller oppløsning av en samkommune.
§ 28-2 e Samarbeidsavtalen
1. Deltakerkommunene skal opprette en skriftlig samarbeidsavtale
for samkommunen. Kommunestyret eller fylkestinget vedtar selv avtalen
og endringer om forhold som er omtalt i nr. 3.
2. Endringer i avtalen som gjelder andre forhold enn de
som er omtalt i nr. 3, vedtas av samkommunestyret med tilslutning
fra minst to tredjedeler av de avgitte stemmene. Det kan likevel
avtales at også slike endringer skal vedtas av det enkelte kommunestyre
eller fylkesting selv.
3. Samarbeidsavtalen skal inneholde bestemmelser om:
a) samkommunens navn, som skal inneholde ordet samkommune,
b) deltakerkommunene og antall representanter i samkommunestyret
fra den enkelte deltakerkommune,
c) hvilken adresse samkommunen skal registreres på i Enhetsregisteret,
d) hvilke oppgaver og hvilken avgjørelsesmyndighet som
skal overføres til samkommunen,
e) tidspunkt for overføring av oppgaver og avgjørelsesmyndighet,
f) deltakerkommunenes innskuddsplikt og plikt til å yte
andre bidrag til samkommunen,
g) den enkelte deltakerkommunes eierandel i samkommunen
og ansvarsandel for samkommunens forpliktelser dersom denne avviker
fra eierandelen,
h) hvordan plikten til å dekke samkommunens underskudd
skal fordeles mellom deltakerkommunene dersom denne avviker fra
deltakerkommunenes ansvarsandel for samkommunens forpliktelser,
i) rammer for samkommunens finansforvaltning,
j) underretning til deltakerkommunene om vedtak som treffes
i samkommunen,
k) uttreden fra og oppløsning av samkommunen, herunder
oppbevaring av arkiver skapt av samkommunen, og
l) annet som etter lov krever avtale.
4. Ved etablering av en samkommune mellom kommuner
skal samkommunen sende kopi av samarbeidsavtalen til fylkesmannen.
Samkommunen skal også orientere om endringer i samarbeidsavtalen
og vedtak om uttreden eller oppløsning. Departementet skal på tilsvarende
måte orienteres om samkommunesamarbeid mellom fylkeskommuner.
§ 28-2 f Deltakeransvar
1. Den enkelte deltakerkommune hefter ubegrenset for
en andel av samkommunens forpliktelser. Til sammen skal andelene
utgjøre samkommunens samlede forpliktelser.
2. Samkommunens kreditorer må først gjøre sitt krav gjeldende
mot samkommunen. Dersom kreditor ikke oppnår dekning av samkommunen innen
14 dager regnet fra påkrav, kan kreditor kreve den enkelte deltakerkommune
for dennes andel av forpliktelsen. En deltakerkommune som helt eller
delvis har dekket sin andel av en fordring på samkommunen, kan straks
kreve tilbake sitt utlegg fra samkommunen.
§ 28-2 g Deltakelse i andre
organisasjonsformer
1. En samkommune kan ikke være deltaker i sammenslutninger.
Samkommunen kan likevel forvalte midler i aksjer når dette har et
finansielt formål.
2. En samkommune kan være vertskommune etter § 28-1 b,
jf. § 28-1 a, for andre enn deltakerkommunene i samkommunen.
§ 28-2 h Samkommunestyret
1. Samkommunestyret er samkommunens øverste organ.
Samkommunestyret skal bestå av minst tre representanter med vararepresentanter
fra hver deltakerkommune. Disse velges av og blant kommunestyrets
eller fylkestingets medlemmer. Valget skal skje i konstituerende
møte i kommunestyret eller fylkestinget i deltakerkommunene. Representantene
velges for fire år. Den enkelte deltakerkommune kan velge nye representanter
i valgperioden. Nyvalg skjer for den gjenværende del av valgperioden.
2. Samkommunestyret velger selv blant sine medlemmer leder
og nestleder. Lovens bestemmelser om ordfører og varaordfører gjelder
tilsvarende for leder og nestleder i samkommunestyret. Deltakerkommunene
kan avtale en annen funksjonstid for leder og nestleder enn det
som følger av § 9.
§ 28-2 i Møte- og talerett for
deltakerkommunene
Deltakerkommunenes ordførere og administrasjonssjefer har
møte- og talerett i samkommunens organer. Administrasjonssjefene
har likevel ikke møte- og talerett i kontrollutvalget.
§ 28-2 j Administrativ leder
Samkommunen skal ha en administrativ leder som ansettes
av samkommunestyret selv. Det kan avtales at stillingen som administrativ
leder i samkommunen skal gå på omgang mellom administrasjonssjefene
i deltakerkommunene.
§ 28-2 k Innstilling til vedtak
om økonomiplan,
årsbudsjett og årsregnskap
Samkommunestyret skal fastsette hvilket organ i samkommunen
som skal avgi innstilling til vedtak om økonomiplan, årsbudsjett
og årsregnskap.
§ 28-2 l Inndekning av underskudd
i samkommunen
1. Samkommunen plikter å dekke inn underskudd i samkommunen.
2. Deltakerkommunene plikter å yte tilskudd til inndekning
av underskudd i samkommunen.
3. Departementet kan i forskrift gi regler for samkommunens
og deltakerkommunenes plikt til å dekke inn underskudd i samkommunen.
§ 28-2 m Låneopptak og garantier
1. Samkommunen kan bare ta opp lån dersom dette er
fastsatt i samarbeidsavtalen. Dersom samkommunen skal kunne ta opp
lån, skal avtalen inneholde et høyeste beløp for samkommunens samlede
låneopptak.
2. Dersom en av deltakerkommunene er underlagt reglene
i § 60, skal departementet godkjenne samkommunens vedtak om opptak
av lån eller vedtak om langsiktig avtale om leie av bygninger, anlegg
og varige driftsmidler som kan påføre samkommunen utgifter ut over
de fire neste budsjettår.
3. Samkommunen kan ikke stille kausjon eller annen økonomisk
garanti for virksomhet som drives av andre enn samkommunen selv.
§ 28-2 n Betalingsvansker
1. Dersom samkommunen ikke kan oppfylle sine forpliktelser
etter hvert som de forfaller, skal samkommunens administrative leder
straks sende melding til samkommunestyret og deltakerkommunene.
Med mindre samkommunestyret framlegger en plan for fortsatt drift
som vil gi fordringshaverne dekning ved forfall, og som deltakerkommunene
slutter seg til, skal samkommunen oppløses.
2. I de første seks måneder etter at melding etter nr. 1
er sendt til deltakerkommunene, kan det ikke avholdes tvangssalg
eller gjennomføres tvangsrealisasjon av samkommunens eiendeler.
§ 28-2 o Valg til kontrollutvalg
Kontrollutvalgets medlemmer velges blant medlemmene av
kommunestyret, fylkestinget og kon-troll-utvalget i deltakerkommunene.
Hver deltakerkommune skal være representert med minst ett medlem
i utvalget.
§ 28-2 p Klage
1. Når samkommunestyrets underordnede organer treffer
vedtak som kan påklages etter forvaltningsloven § 28 første ledd,
er samkommunestyret eller en eller flere særskilte klagenemnder oppnevnt
av samkommunestyret klageinstans.
2. Når samkommunestyret treffer vedtak som kan påklages
etter forvaltningsloven § 28 første ledd, er likevel departementet
klageinstans.
3. Vedkommende statlige organ er klageinstans når dette
følger av lov eller når samkommunens vedtak er truffet i medhold
av myndighet delegert fra et statlig organ.
4. Hver av deltakerkommunene skal være representert i klagenemnd
som nevnt i nr. 1. Nemnda skal ha minst tre medlemmer, og den velger
selv sin leder og nestleder.
§ 28-2 q Lovlighetskontroll
Tre eller flere medlemmer i samkommunestyret eller tre
eller flere medlemmer av deltakerkommunenes kommunestyrer eller
fylkesting kan sammen bringe avgjørelser truffet av samkommunens
organer inn for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet
etter § 59.
§ 28-2 r Statlig tilsyn
Der en deltakerkommune har overført utførelsen av lovpålagte
oppgaver til samkommunen, skal statlige tilsynsetater rette pålegg
eller sanksjoner mot samkommunen. Samkommunen er ansvarlig for at pålegg
eller sanksjoner etterkommes.
§ 28-2 s Ansvarlig statlig organ
Dersom samkommunen geografisk faller inn under ansvarsområdet
til flere statlige klage-, kontroll- eller tilsynsorganer med samme
kompetanse, skal samkommunens registrerte adresse i Enhetsregisteret avgjøre
hvilket statlig organ som er rett instans.
§ 28-2 t Uttreden
1. Den enkelte deltakerkommune kan med skriftlig varsel
til samkommunen og øvrige deltakerkommuner si opp sin deltakelse
i samkommunen og kreve seg utløst fra denne. Oppsigelsestiden er
på minst ett år og løper fra det tidspunkt varsel om uttreden er
mottatt etter forrige punktum.
2. Dersom en deltakerkommunes rett er blitt krenket ved
vesentlig mislighold av deltakerforholdet, kan deltakerkommunen
tre ut av samarbeidet med seks måneders varsel.
3. Den enkelte deltakerkommune kan bringe spørsmålet om
uttreden inn for departementet innen en måned etter at samkommunen
og øvrige deltakerkommuner har mottatt melding om uttreden. Departementet
kan gi pålegg om at samarbeidet skal fortsette i et nærmere bestemt
tidsrom hvis hensynet til en eller flere deltakerkommuner tilsier
dette. Departementet kan i særlige tilfeller godkjenne at uttreden
skjer med umiddelbar virkning. Deltakerkommunenes betalingsforpliktelser
etter samarbeidsavtalen består likevel ut oppsigelsestiden.
§ 28-2 u Oppløsning
Samkommunen kan oppløses dersom deltakerkommunene er enige
om det. Vedtak om oppløsning treffes av det enkelte kommunestyre
eller fylkesting selv.
§ 28-2 v Forskrifter
1. Forskrifter gitt i medhold av kommuneloven gjelder
tilsvarende så langt de passer for samkommunen, med mindre departementet
i forskrift fastsetter at annet skal gjelde.
2. Departementet kan gi forskrift om rapportering fra samkommunen
om ressursbruk og tjenesteyting til bruk i nasjonale informasjonssystemer.
§ 39 nr. 2 skal lyde:
Kommunestyret og fylkestinget skal selv vedta reg-lement
for delegasjon av avgjørelsesmyndighet og for innstillingsrett innen
31. desember året etter at kommunestyret og fylkestinget ble konstituert.
Sist vedtatte reglement og eventuelle andre vedtak gjelder inntil
nytt reglement er vedtatt.
Noverande § 39 nr. 2 blir ny nr. 3.
II
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
skal § 79 femte ledd lyde:
Er en fylkeskommune,
en kommune eller en samkommune fornærmet,
kan offentlig påtale begjæres av henholdsvis fylkesting,
kommunestyre eller samkommunestyre. Fylkestinget kan gi
fullmakt til fylkesutvalget, fylkesordføreren, fylkesrådet, faste
utvalg og administrasjonssjefen. Kommunestyret kan gi fullmakt til
formannskapet, ordføreren, kommunerådet, faste utvalg, kommunedelsutvalg
og administrasjonssjefen. Samkommunestyret kan gi fullmakt
til samkommunestyrets leder, faste utvalg og administrativ leder. Fullmakt
kan bare gis for så vidt gjelder verdier eller interesser som vedkommende
organ eller person forvalter eller fører tilsyn med. Fjerde ledds
annet punktum gjelder tilsvarende. Tredje ledd gjelder tilsvarende
i tilfelle en kommune utøver virksomhet utenfor kommunen,
en fylkeskommune ut-øver virksomhet utenfor fylkeskommunen eller
en samkommune utøver virksomhet utenfor samkommunen.
III
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene skal § 191
første ledd lyde:
For staten er det statsministeren
eller vedkommende departementschef, som tar imot forkyndelser og
meddelelser; for en fylkeskommune er det fylkesordføreren; for en
kommune er det ordføreren; for en samkommune
er det samkommunestyrets leder.
IV
I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen skal § 4 første ledd bokstav f første punktum
lyde:
f) avgjørelser som
etter bestemmelse i lov bare kan treffes av kommunestyret,
fylkestinget eller samkommunestyret selv, med mindre avgjørelse
er truffet av formannskapet, fylkesutvalget, et fast utvalg, kommunerådet
eller fylkesrådet etter lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner
og fylkeskommuner § 13.
V
I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse skal
desse endringane gjerast:
Overskrifta til § 1-2 andre ledd
skal lyde:
§ 1-2 Krav mot staten, fylkeskommuner,
kommuner, samkommuner, interkommunale selskaper, regionale helseforetak
og
helseforetak
§ 1-2 andre ledd skal lyde:
Pengekrav mot en kommune, fylkeskommune, samkommune,
et interkommunalt selskap, regionalt helseforetak eller helseforetak
kan ikke tvangsfullbyrdes etter kapittel 7, jf. kommuneloven § 55,
lov om interkommunale selskaper § 23 og helseforetaksloven § 5.
VI
I lov 17. juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang
i sivile tvister skal desse endringane gjerast:
§ 1-5 andre punktum skal lyde:
Er dette et statlig organ, skal retten gi varsel om søksmålet
til en kommune, fylkeskommune eller samkommune som
har truffet avgjørelse i saken i tidligere instans.
§ 2-1 første ledd bokstav b skal lyde:
b) stat, kommuner, fylkeskommuner og
samkommuner,
§ 4-4 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Fylkeskommuner, kommuner og samkommuner har
alminnelig verneting der hovedadministrasjonen ligger.
§ 33-1 andre ledd skal lyde:
Pengekrav mot staten, en kommune, en fylkeskommune, en
samkommune, et interkommunalt selskap, et regionalt helseforetak
eller et helseforetak kan ikke sikres med arrest.
VII
Lova gjeld frå den tida Kongen fastset.