Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen, Eirik Sivertsen
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, er glad for at regjeringen har fremmet stortingsmeldingen
Meld. St. 12 (2011–2012) Stat og kommune – styring og samspel, og
har merket seg at statsråden omtaler meldingen som en prinsippmelding.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at meldingen er en nyttig og grundig beskrivelse av forholdet
mellom stat og kommune.
Flertallet er positive til at
regjeringen legger til grunn at rammestyring fortsatt skal være hovedprinsippet
for styringen av kommunesektoren. Flertallet registrerer
at meldingen legger grunnlaget for videreføringen av et sterkt lokalt
folkestyre, og målsettingen om bære- og livskraftige kommuner som
skaper varme og trygge lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at meldingen inneholder
få konkrete tiltak, men er en nyttig og grundig beskrivelse av forholdet
mellom stat og kommune.
Disse medlemmer vil ha bære-
og livskraftige kommuner som skaper varme og trygge lokalsamfunn,
ikke tomme skall som styres av staten. Skal et lokalt selvstyre
fungere, må statens rolle være en tilrettelegger, og ikke en grensesetter.
Komiteen vil peke
på at kommunesektoren har et selvstendig ansvar overfor sine innbyggere
for å løse grunnleggende oppgaver, yte tjenester, drive samfunnsutvikling,
utøve myndighet og være en lokalpolitisk institusjon. Samtidig har staten
et ansvar for å gi kommunesektoren muligheter til å løse oppgavene
til det beste for innbyggerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at kommunesektoren har hatt en relativt sterk inntekstøkning
de senere årene. Flertallet noterer seg samtidig
at tre av fire ordførere mener at gapet mellom forventninger og
hva kommuneøkonomien gir rom for, har økt de siste årene. Flertallet deler
regjeringens påpekning av viktigheten av samsvar mellom de oppgavene kommunene
har ansvaret for, og ressursene som blir stilt til disposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Norge, etter disse
medlemmers mening, står overfor en rekke velferdsutfordringer
som berører kommunene både direkte og indirekte. Kommunene blir
bundet av økningen i individuelle rettigheter på stadig flere områder.
Kommunene blir også direkte berørt av bl.a. aldringen i befolkningen
gjennom et økt behov for kommunale tjenester på dette området. Dette
vil være krevende for kommunene, ikke minst økonomisk.
Disse medlemmer vil peke på at
et svært sentralt spørsmål er om kommunesektorens evne til å løse
sine oppgaver til det beste for innbyggerne styrkes best gjennom
sterkere statlig styring, eller gjennom et sterkere kommunalt selvstyre og
større likeverdighet mellom kommunesektoren og staten.
Kommunens oppgaver har etter disse medlemmers oppfatning
økt i omfang og kompleksitet. En del av oppgavene har kommunene
blitt tildelt gjennom politiske reformer over relativt kort tid,
men mange av oppgavene har kommunene blitt tildelt eller påtatt
seg smått og gradvis. Saksområder som kommunene tidligere ikke hadde
ansvar for, blir nå oppfattet som kommunale utfordringer.
Disse medlemmer viser til at
dette summerer seg i dag til en stor oppgaveportefølje for kommunene,
som etter KS’ mening kun delvis finansieres fra statlig hold.
Disse medlemmer viser til at
meldingen peker på en rekke velferdsutfordringer. Disse medlemmer mener
meldingen ikke på en tilstrekkelig måte tar for seg en av de virkelig sentrale
utfordringene for kommunesektoren, nemlig den historisk høye befolkningsveksten
i Norge. Disse medlemmer reagerer på at veksttakten
ikke i tilstrekkelig grad synes å ha blitt tatt på alvor. Disse
medlemmer har merket seg at denne veksttakten ikke samsvarer
med det som er lagt til grunn for rammetilskuddene til kommunene,
og at dette har medført et stort press på kommunene. Disse
medlemmer finner grunn til å påpeke at denne veksttakten gjør
det økonomiske handlingsrommet til mange kommuner mindre.
Disse medlemmer har merket seg
at kommunesektoren de siste årene er blitt pålagt mange nye oppgaver
av staten, som ikke er blitt fullfinansiert. Disse medlemmer vil
også påpeke at kommunenes økonomi er langt mer presset enn det som
kommer til uttrykk i meldingen, og viser samtidig til tall fra SSB
(KOSTRA) som viser at kommunenes samlede netto driftsresultat i prosent
av brutto driftsinntekter helt siden 2007 har vært lavere enn 3,0
prosent, et måltall som er allment akseptert som et forsvarlig tall
for kommunenes økonomiske tilstand.
Komiteen vil fremheve
at staten har et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene.
De kan grupperes i tre hovedtyper: lovbaserte virkemidler, konomiske
virkemidler og andre virkemidler. Difis rapport «Statlig styring av
kommunene (Difi, 2011)» viser klare forskjeller mellom områdene
når det gjelder omfanget av lover og forskrifter. Helseområdet skiller
seg ut med det største antallet lover og forskrifter. På utdanningsområdet
reguleres kommunene av kun én lov, men opplæringsloven er imidlertid
svært omfattende og regulerer alle sider ved grunnskolen og videregående
opplæring.
Komiteen viser til at det i meldingen
pekes på at utgangspunktet for forholdet mellom staten og kommunene
er at Norge er en enhetsstat, og at det lokale selvstyret derfor
må fungere innenfor rammene av nasjonale mål.
Regjeringen mener at det over tid må være samsvar
mellom prinsipp og praksis i den statlige styringen av kommunene,
noe komiteen slutter seg til.
Komiteen har merket seg at antall
direktorater og det man kan kalle den ytre stat har hatt en kraftig
vekst. Komiteen støtter en kritisk gjennomgang av
omfanget, mandatet og praktiseringen til de statlige direktoratene.
Målet med en slik gjennomgang må etter komiteens mening være
å styrke den kommunale handlefriheten og kommunesektorens evne til
å løse oppgavene de er satt til å løse. Komiteen ber
om at KS får delta i den varslede gjennomgangen av direktoratene.
Komiteen viser til at ordningen
med lovfestede rettigheter har økt i omfang.
Komiteen er enig i at lovfesting
av rettigheter som ikke følges opp i praksis, svekker tilliten til offentlige
myndigheter og politikere. Det er et tankekors at offentlige budsjetter
blir underlagt stram og nøye styring, mens det å passe på at lovbrudd
ikke skjer, ikke får den samme oppmerksomhet med hensyn til oppfølging
og styring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, peker på at kommunalt
selvstyre innebærer nærhet mellom innbyggerne og folkevalgte, og
fremhever den grunnleggende verdien i at innbyggerne kan påvirke
og delta i løsningen av felles oppgaver i lokalsamfunnet. Flertallet viser
til at statliggjøring av viktige velferdsoppgaver vil kunne avgrense
det lokale folkestyret, føre til økt byråkratisering, føre til en
sentralisering av avgjørelsesmakt, gi folk flest færre muligheter
til å påvirke hverdagen sin og lokalsamfunnet, og trolig også svekke
motivasjonen for å engasjere seg i lokalpolitikken.
Flertallet vil vise til Difis
rapport, Statlig styring av kommunene, som dokumenterer en sterk økning
i rettighetslovgivningen både på utdannings- og helseområdet. Kommunene
har vært opptatt av at dette fører med seg prioriteringsvridninger.
Noen interesser blir beskyttet ved at de har fått en lovfestet rett
til bestemte ytelser, mens andre interesser ikke har fått en slik
beskyttelse. Rettighetslovgivningen – og for så vidt også økningen
i kommunale plikter – snevrer på denne måten inn det kommunale handlingsrommet.
Det blir mindre rom for lokale tilpasninger og for lokalpolitiske
prioriteringer, og det svekker forutsetningen for mål- og resultatstyring
av kommunene.
Flertallet registrerer at lovfestede
individuelle rettigheter snevrer inn den kommunale handlefriheten,
og bidrar til å påvirke prioriteringene innad i kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at nye forvaltningsoppgaver er lagt til kommunene gjennom
nytt lovverk. Dette flertallet er positive til at
styrking av målrettet og kommunalt etterspurt veiledning, felles
utviklingsprosjekter mellom stat og kommune, og sterkere samarbeidsstrukturer
mellom kommunene vurderes som nødvendig for å sikre effektiv oppgaveløsning.
Dette flertallet støtter regjeringen
i at kommunene – så langt som mulig – bør ha reell handlefrihet
ved oppfylling av individuelle rettigheter som ikke er knyttet til
hendelsesbaserte, objektive forhold.
Dette flertallet registrerer
at utarbeidelse og koordinering av individuelle planer på mange
lovområder kan være administrativt krevende for mange kommuner,
samtidig som at hensynet til de som trenger mange og ulike tjenester
gjør at det er behov for slik samordning. Dette flertallet imøteser
derfor departementets gjennomføring av en samlet evaluering av bruken
av individuell plan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at i forbindelse
med Lokaldemokratikommisjonens første utredning – NOU 2005:6 Samspill
og tillit – Om staten og lokaldemokratiet, uttalte hovedstyret i
KS:
«KS mener lokaldemokratiet er under sterkt press
gjennom sterk statlig detaljstyring, for liten grad av partnerskap
mellom staten og kommunesektoren og manglende samsvar mellom ansvar
for oppgaveløsning og finansiering av oppgavene.»
Flere rapporter, deriblant Statlige bindinger
på kommunene (Econ, 2007), Tvisteløsningsordninger mellom stat og
kommune (UiO, 2010), Frihet til likeverd (Telemarksforsking m fl, 2011)
og egne kartlegginger i KS som Oppgaver uten grenser (Carlsson,
2010) og Hvor trykker skoen? (Carlsson, 2010), underbygger utfordringene
kommunene møter i dagens system.
Difi-rapporten «Sterkere statlig styring gir
mindre lokalt handlingsrom» viser etter disse medlemmers mening
at økningen i lovbestemte individuelle rettigheter og kommunale
plikter har snevret inn kommunenes handlingsrom. Det blir færre
muligheter for lokale tilpasninger og lokalpolitiske prioriteringer.
Det blir flere individuelle rettigheter, flere plikter for kommunene
og strengere krav til at kommunenes dokumentasjon gir kapasitets-
og kompetanseutfordringer.
Disse medlemmer mener det kommunale selvstyret
i dag er under sterkt press, gjennom omfattende og sterk statlig
detaljstyring og manglende samsvar mellom ansvar for oppgaveløsning
og finansiering av oppgavene. Det er for stor ubalanse i styrkeforholdet
mellom staten og kommunesektoren. Disse medlemmer mener at
stortingsmeldingen beskriver forholdet mellom stat og kommune på
en god måte – mange av disse utfordringene anerkjennes langt på
vei i meldingen, men følges ikke opp med konkrete forslag til løsninger.
Disse medlemmer har merket seg
at KS tar til orde for i sterkere grad å legge sørge for-prinsippet
til grunn fremfor å bruke rettighetslovgivning. Disse medlemmer støtter
dette, men vil samtidig peke på at jo viktigere offentlige tjenester
er for personer, desto viktigere er det at personens rettssikkerhet
blir ivaretatt. Generalistkommunens bærekraft vil i stor grad avhenge
av om kommunen makter gi de svakeste et forsvarlig og godt tilbud.
Disse medlemmer mener det har
blitt et uoversiktlig system av rettigheter, med den konsekvens
at det stadig skjer lovbrudd. Disse medlemmer mener
at å lovfeste en rettighet er et signal om prioritering. I et uoversiktlig
system med mange lovfestede rettigheter kan imidlertid prioritering
av hva som er viktigst, bli vanskelig. Det bør kunne stilles spørsmål
om Kommune-Norge er blitt pålagt et uforsvarlig stort ansvar ved
at stadig flere oppgaver blir lovpålagt. De viktigste individrettighetene
kan fort bli skjøvet til side når kommunene må forholde seg til
en uoversiktlig mengde av lovfestede rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspariet
og Høyre vil peke på at flere individuelle rettigheter,
flere plikter for kommunene, samt strengere krav til dokumentasjon
på hva kommunen gjør og hva de oppnår, stiller kommunene overfor
utfordringer når det gjelder kapasitet og kompetanse. Dette gjelder
på alle de store sektorene. Mål- og resultatstyring innebærer ikke
bare økt frihet til å velge hvordan oppgaver skal løses, det innebærer
også sterkere styring på resultater. For at statlige myndigheter skal
kunne ivareta sitt overordnede ansvar for oppgaveløsningen for de
kommunale velferdstjenestene, må de motta løpende tilbakemelding om
utviklingen av tjenestene og hvilke resultater som er oppnådd. I
praksis betyr dette at kommunene må underkaste seg et mer rigid
rapporterings- og evalueringsregime. På alle de store kommunale
sektorene legges det økt vekt på å fremskaffe informasjon som grunnlag
for overvåking, planlegging og overordnet styring av tjenestene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
understreker i meldingen at man skal videreføre generalistkommunen. Flertallet støtter
dette, og mener kommunene skal ha det samme ansvaret, uavhengig
av størrelse. Dette betyr nødvendigvis ikke at alle kommuner skal ha
samme tjenesteproduksjon. Noen oppgaver blir for store for mange
av dagens kommuner – da bør de kunne kjøpe tjenester i andre kommuner,
eller samarbeide interkommunalt.
Flertallet viser til at regjeringen
legger til grunn at regelstyringen av kommuner og fylkeskommuner
skal være rammepreget, slik at man oppnår reell handlefrihet ved
gjennomføringen av lovpålagte oppgaver. Regjeringen legger til grunn
at rammefinansiering fortsatt skal være hovedmodellen for finansiering
av kommunesektoren, noe flertallet er enig i.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringens politikk om prinsippet om at endringer
i kommuneinndelingen skal baseres på frivillige initiativ fra kommunene,
ligger fast. Dette flertallet registrerer at regjeringen
er positiv til kommunesammenslåing dersom kommunene selv vurderer
det som en god løsning å slå seg sammen.
Etter komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyres oppfatning bør en på sikt
ha en kommunestruktur som reduserer behovet for tilpasninger, og
som gir så store kommuner at de aller fleste har kompetanse og kapasitet
til å løse de basisoppgavene de i dag må samarbeide med andre om
for å klare.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen ønsker å videreføre generalistkommunen. Disse
medlemmer vil likevel påpeke at dagens kommunestruktur og
den voksende oppgavemengden er såpass utfordrende at kjøp av tjenester
fra andre kommuner eller interkommunale samarbeidsløsninger vil
føre til uoversiktlige forhold. Disse medlemmer etterlyser
flere virkemidler som gjør det mulig for kommuner som ønsker det,
å slå seg sammen til større enheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
i den anledning til Dokument 8:63 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gjermund Hagesæter, Morten Ørsal Johansen
og Åge Starheim om incentiver for å få fortgang i arbeidet med en
mer effektiv og robust kommunestruktur. Disse medlemmer peker
også på at det både i Danmark og Finland er blitt gjennomført store
reformer av forvaltnings- og kommunestrukturene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener flere kommuner kan ha nytte av å slå seg
sammen. Dette medlem mener slike prosesser primært
må stimuleres ut fra gode lokale samarbeidsløsninger med fokus på
lokaldemokrati, gode tjenester til innbyggerne og velfungerende
enheter. Dette medlem understreker at frivillighet
må legges til grunn for kommunesammenslåinger. Dette medlem mener
det i større grad bør stimuleres til kommunesammenslåinger der dette
er hensiktsmessig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at departementet
vil sette i gang et arbeid for å se nærmere på hvordan ulike øremerkede
ordninger er utformet. Regjeringen mener det er behov for mer kunnskap
om hvordan endringer i direktoratenes ansvar og arbeidsoppgaver
virker inn på den kommunale handlefriheten og på måloppnåelsen for
den statlige styringen.
Flertallet vil støtte regjeringens
understreking av at man må ha mindre detaljstyring, men understreker
også at økt kommunalt selvstyre kan gi ulikheter mellom kommunene,
noe flertallet mener er positivt dersom slike ulikheter
avspeiler forskjellige politiske prioriteringer og ulike lokale
forhold.
Mål- og resultatstyring har etablert seg som
det dominerende styringsprinsipp i staten. Staten skal spesifisere
nasjonale mål og forventede resultater, mens kommunene lokalt skal
finne fram til de midler som vil føre til en best mulig realisering
av statens mål. Rammestyring av kommunene er et uttalt mål på alle
de store fagområdene i kommunene. For at en slik styringsmåte skal lykkes,
er det imidlertid to forutsetninger som må være på plass. For det
første må kommunene ha det nødvendige handlingsrom til å foreta reelle
prioriteringer, og for det andre må de ha tilstrekkelig kompetanse
og kapasitet.
Flertallet viser til at både
regjeringen og KS mener at rammefinansiering av kommunene er å foretrekke
fremfor utstrakt bruk av øremerkede tilskudd. Dette er et syn flertallet deler.
Flertallet noterer seg at rammefinansiering
gir kommunene muligheten til å fordele tilgjengelige ressurser dit
de gjør mest nytte, i tillegg til at det bygger opp under det lokale
selvstyret, og gir insentiver til å holde kostnadene nede. Videre
gir det kommunene forutsigbare økonomiske rammer, det er mindre
administrativt krevende for både stat og kommune, og det gir kommunene bedre
makroøkonomisk styring med utgiftene enn øremerkede tilskudd. Flertallet støtter regjeringens
understreking av prinsippet om rammestyring. Flertallet er
videre positive til departementets varslede gjennomgang av hvordan
ulike ordninger med øremerking er utformet, med det formål å legge
et grunnlag for forenkling og effektivisering som krever minst mulig bruk
av administrative ressurser i både kommunene og staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at kommunene må beholde
en større andel av sine skatteinntekter enn i dag. Dette er et viktig
fundament for det kommunale selvstyret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærpolitikk om å redusere antallet forvaltningsnivåer
fra tre til to, samt endre finansieringssystemet for kommunene fra
rammestyring til et system der grunnleggende velferdstjenester innen
pleie, omsorg og utdanning finansieres gjennom behovsstyrt statlig
finansiering. Kommunale oppgaver utover dette finansieres av kommunal skatt
der kommunene står friere til å fastsette skattesats, samt et redusert
statlig rammetilskudd.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens system med hovedsakelig rammefinansiering av kommunale
tjenester bør endres til et system der grunnleggende velferdstjenester
innen helse, pleie og omsorg og utdanning finansieres gjennom behovsstyrt
statlig finansiering. Kommunale oppgaver ut over dette finansieres av
kommunal skatt, der kommunene står friere til å fastsette skattesats.
I tillegg til dette skal kommunene også få et redusert statlig rammetilskudd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Representantforslag 32 S (2011–2012) om et uavhengig tvisteløsningsorgan
mellom stat og kommune reiser problemstillinger innenfor flere rettsområder,
blant annet prosesslovgivningen og forvaltningslovgivningen.
Flertallet mener en slik endring
er for omfattende og er i dag ikke tilstrekkelig kartlagt til at flertallet ønsker
å støtte forslaget. Innføring av for eksempel en forvaltningsdomstol
krever et omfattende kunnskapsgrunnlag og viktige prinsipielle og
praktiske avklaringer.
Flertallet vil vise til at når
det gjelder uavhengige tvisteløsningsordninger er det etablert en nemndbasert
tvisteløsningsordning for utgiftsdelingen innenfor barnevernet,
jf. en samarbeidsavtale 19. august 2008 mellom Barne- og likestillingsdepartementet
og KS. Det er også lagt føringer for å etab-lere et nasjonalt, uavhengig
organ som skal håndtere tvister mellom stat (spesialisthelsetjenesten)
og kommune (den kommunale helse- og omsorgstjenesten) om gjennomføringen
av de nye lovpålagte avtalene mellom kommuner og helseforetakene,
jf. Prop. 91 L (2010–2011) Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
m.m. kapittel 28.6.7. Tvisteløsningsorganet skal bli etablert etter avtale
mellom Helse- og omsorgsdepartementet og KS og virker på samme måte
som barnevernets tvisteløsningsorgan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det kommunale
selvstyret står rettslig svakt i Norge. I praksis uthules selvstyret stadig
mer gjennom statlig styring og kontroll. Ansvaret for den politikken
som utøves lokalt, blir mer uklart. Forholdet mellom stat og kommune
i en velferdsstat med sterke sentralistiske trekk, men samtidig
med en tradisjon for lokalt selvstyre, er spenningsfullt.
Disse medlemmer vil peke på at
rettspraksis spiller en svært beskjeden rolle i kommunalretten i
Norge. Delvis til erstatning for dette står praksis i statsforvaltningen
sentralt. En åpenbar fordel med dette kan være bedre ivaretakelse
av hensyn til rettssikkerhet og likhet på tvers av kommunegrensene.
I relasjon til det lokale selvstyre og kommunenes handlingsrom er
den største ulempen at statsforvaltningen lett blir den dominerende
kilden til «gjeldende rett» av betydning for kommuner og fylkeskommuner. Dette
gjelder selv på områder der staten og kommunene kan ha motsatte
interesser.
Disse medlemmer viser til at
begrepet «det kommunale selvstyret» ikke er rettslig definert og
er i stadig endring. «Kommunalt» innebærer at man har å gjøre med
en geografisk avgrenset enhet. «Selvstyre» innebærer at noen styrer
seg selv med en viss frihet fra styring utenfra, og brukes ofte
synonymt med «autonomi». Det legges altså ikke særlig vekt på det
kommunale selvstyret i lovgivningen. Selv om Norge ratifiserte europarådskonvensjonen
om lokalt selvstyre i 1989 og har en folkerettslig forpliktelse
til å sørge for dets lovmessige beskyttelse, er dagens ordning for
løsning av tvister mellom stat og kommune ikke tilfredsstillende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at når det i dag oppstår uenighet om
hva som er juridisk korrekt eller om utøvelsen av skjønn, er det
normalt statsforvaltningen som har det siste ordet. I dag opplever Kommune-Norge
at særlig fylkesmannen spiller en dominerende rolle som tilsynsmyndighet
og klageinstans overfor kommunene. Etter disse medlemmers mening
må kommunene få adgang til å avgjøre tvister med staten i et uavhengig
domstolslignende organ.
Fylkesmannens plass mellom statsstyre og lokalt selvstyre
er etter disse medlemmers mening en blanding av tre
ulike komponenter: overordnet kontrollør, regional myndighet med
en passiv rolle i spenningsforholdet mellom statlige og lokale interesser,
og pådriver for partnerskap, dialog og forståelse mellom forvaltningsnivåer. Problemer
oppstår når fylkesmannen opptrer som «dommer» som ikke bare følger
regelverket, men selv utøver politisk skjønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets primærpolitikk og mener fylkesmannsembetets
rolle i dagens forvaltningssystem bør avvikles. Disse medlemmer vil
istedenfor opprette en forvaltningsdomstol som kan avklare eventuelle
konflikter mellom stat og kommune. På kort sikt vil disse
medlemmer begrense fylkesmannens innsigelsesrett og skjønn
til legalitetskontroll.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
fylkesmannen bør opptre som megler eller «positiv brobygger» i konflikter
mellom statlige og kommunale interesser.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i flere representantforslag, bl.a. i Innst. 243 L (2010–2011)
om en styrking av lokaldemokratiet og eiendomsretten i miljø- og
arealforvaltningen. Endringer i plan- og bygningsloven, i Dokument 8:72
S (2011–2012) om tiltak for økt boligbygging samt i Dokument 8:32
S (2011–2012) om etablering av et uavhengig tvisteløsningsorgan mellom
stat og kommune, har fremmet forslag som vil styrke det lokale selvstyret.
Disse medlemmer vil også vise
til at Høyre ønsker å avvikle fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå,
og fordele oppgavene mellom stat og kommune.
Disse medlemmer vil understreke
at regjeringen nå har lagt frem en prinsippmelding om forholdet
mellom stat og kommune, og at det vil være naturlig å fremme konkrete
forslag i egne saker når det gjelder disse forholdene.
Komiteen viser til
at regjeringen og KS siden 2001 har hatt en formell konsultasjonsordning. KS
tar til orde for at regjeringen bør varsle nye lover rettet mot
kommunesektoren i kommuneproposisjonen og bruke konsultasjonsordningen
til å drøfte hvordan kommunesektoren på en best mulig måte kan involveres
i lovgivningsprosessen. Komiteen ber regjeringen
vurdere dette i den videre oppfølging av denne stortingsmeldingen.
Komiteen noterer seg at konsultasjonsordningen
har gitt bedre enighet om faktagrunnlag for omtale av virkeligheten
i kommunesektoren. Komiteen registrerer at ordningen
kan ha medvirket til at fagdepartementene blir mer bevisste på økonomiske
og administrative konsekvenser for kommunesektoren som følge av
statlige tiltak og reformer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter KS’ krav om et mer
forpliktende regelverk som legger føringer for statlig styring av
kommunesektoren, og at regelverket utformes slik at det bidrar til
en bedre balanse mellom kommunene og statsforvaltningen.
Disse medlemmer mener at kommunale
oppgaver som prinsipp skal tildeles av Stortinget gjennom lovvedtak
fremfor av regjeringen gjennom forskrifter.
Komiteen vil peke
på at en i alle deler av landet blir møtt med misnøye over det kommunene
oppfatter som en omfattende innsigelsesadgang fra statlige etaters
side mot kommunale planforslag. Noe under halvparten av kommuneplaner
som er utarbeidet de siste fem årene, er møtt med innsigelser fra
statlige og regionale myndigheter.
Komiteen ber på bakgrunn av dette
om bedre samordning av statlige innsigelser, slik at kommunene mottar
innsigelser fra en bedre koordinert stat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til ny plan- og bygningslov (plandelen), som trådte i kraft 1. juli
2009 (jf. Ot.prp. nr. 32 (2007–2008), Innst. O. nr. 57 (2007–2008),
og Besl. O. nr. 84 (2007–2008)). Lov om planlegging og byggesaksbehandling
(plan- og bygningsloven)).
Flertallet viser spesielt til
de nye bestemmelsene i lovens § 5-5 som begrenser adgangen til å
fremme innsigelse. For det første kan det ikke fremmes ny innsigelse
mot forhold det tidligere har vært fremmet innsigelse mot, og som
har blitt avgjort i løpet av de ti foregående år. For det andre
kan det heller ikke fremmes innsigelse mot forhold i plansak som
det kunne ha vært fremmet innsigelse mot i forbindelse med en tidligere
plan om samme forhold vedtatt i løpet av de ti foregående år. Dette
begrenser mulighetene for omkamp, som var et betydelig problem etter
den tidligere plan- og bygningsloven.
Flertallet viser videre til bestemmelsen
i samme § 5-5 om at retten til å fremme innsigelse bortfaller dersom
kravet til deltakelse i planprosessen etter § 3-2 tredje ledd ikke
er oppfylt. Etter § 3-2 har alle offentlige organer både rett og plikt
til å delta i planleggingen når den berører deres saksfelt eller
deres egne planer og vedtak. Intensjonen bak disse bestemmelsene
er at planmyndigheten på et tidlig tidspunkt skal få informasjon
som kan ha betydning for det pågående planarbeidet. Bestemmelsen
forutsetter at planmyndigheten har oppfylt sin varslingsplikt og kravene
til varsling for vedkommende plantype.
Flertallet viser til at intensjonen
bak disse bestemmelsene i den nye loven var at konflikter og motstridende
interesser skulle avdekkes og løses tidlig, gjennom aktiv deltakelse
i planarbeidet fra alle berørte parter, før planene kommer så langt
som til endelig vedtak. Flertallet ber derfor regjeringen
følge opp veiledningen i T-2/9 om innsigelse slik at alle fylkesmennene og
fylkeskommunene har god nok kunnskap om dette til å kunne veilede
partene på en god måte, ved oppstart av planleggingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at innsigelser
fra staten må etter disse medlemmers mening fremgå
av lov eller med hjemmel i lov.
Komiteen stiller seg
positiv til at departementet legger til grunn at staten ikke skal
kontrollere kommunene i større grad enn det som er nødvendig. Komiteen stiller
seg videre bak at en aktiv bruk av forvaltningsrevisjon og administrativ
internkontroll i kommunene på sikt bør kunne redusere behovet for
statlig tilsyn og kontroll. Tilsynsorganene bør fokusere på å organisere virksomheten
på en måte som legger til rette for læring i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener meldingen på en dekkende
måte beskriver vesentlige utfordringer knyttet til det statlige
tilsynets påvirkning på det kommunale selvstyret og utfordringer
med statsforvaltningens praktisering av det statlige tilsynet. Disse
medlemmer støtter at det statlige tilsynet fortsatt skal være
et lovlighetstilsyn, og at det er nødvendig med et klart skille
mellom tilsynsorganenes roller som tilsyn og veileder. Disse
medlemmer støtter kravet fra KS om at fylkesmannen får større
frihet til å prioritere alle statlige tilsyn rettet mot kommunesektoren,
dette betyr også at fylkesmannen har rett til å avvise ønske om
tilsyn fra sektorinteresser i staten ut fra en helhetlig vurdering.
Disse medlemmer er positive til
at regjeringen legger til grunn at aktiv bruk av folkevalgt egenkontroll
og administrativ internkontroll på sikt kan redusere bruken av statlig
tilsyn.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber
om at man i den varslede gjennomgangen av direktoratene undersøker
nærmere hvordan de nasjonale tilsynsmyndighetene praktiserer det statlige
tilsynet. Spesielt bør man undersøke hvordan de foretar grensedragningen
mellom det frie skjønn og rettsanvendelsesskjønnet og i hvilken
grad veiledere og retningslinjer legges til grunn for tilsyn og
for å vurdere avvik som grunnlag for pålegg. Disse medlemmer ber om
at det særlig blir vurdert om man de facto overfører lovgivningsoppgaver
til organer i den utøvende makt.
Disse medlemmer vil peke på at
kommunene i henhold til kommuneloven § 60 d gir kommunene rett til
å påklage vedtak om pålegg i forbindelse med tilsyn til det enkelte
departement, dette er et virkemiddel som i liten grad blir brukt. Disse
medlemmer vil videre peke på at dersom en slik klage ikke
fører frem, har ikke kommunene flere ankemuligheter. På to områder, barnevern
og i tilknytning til samhandlingsreformen, er det opprettet en tvisteløsningsordning mellom
stat og kommune. Disse medlemmer mener at det bør
vurderes å opprette slike tvisteløsningsordninger når det gjelder
alle statlige tilsyn av kommunene.