Forslagsstillerne mener at dagens markedsreguleringssystem
gir markedsregulatorene, TINE SA, Nortura SA og Norske Felleskjøp,
muligheter til å utnytte markedsreguleringen til egen fordel så
lenge markedsregulator også er en kommersiell aktør i markedet.
TINE SA er markedsregulator i melkesektoren. TINE
SA opererer innenfor alle nivåer av verdikjeden for meieriprodukter,
fra innsamling av råmelk fra bonde til kjøp og salg av de fleste
typer meieriprodukter. Flere av de konkurrerende meieriprodusentene
er avhengige av å kjøpe råvarer fra konkurrenten TINE SA. I 2004
ble det foretatt en deling av TINE SAs råvarehåndtering og industrivirksomhet.
Det er TINE Råvare som har ansvaret for innsamling av råmelk fra melkeprodusentene
og sørger for leveranser til industrien på ikke-diskriminerende
vilkår.
Konkurransesituasjonen innenfor meierisektoren
er svak med TINE SA som en dominerende aktør i samtlige kjerneområder
i meieriproduksjonen. For å skape en virksom konkurranse i meierisektoren
er det nødvendig at aktører får kjøpe leveranser av råmelk på like
markedsmessige vilkår som TINE SAs egen foredlingsbedrift. Et alternativ
som vil fjerne mye av problemet med konkurransevridning, er et fullstendig
skille mellom Tine SA Råvare og TINE SA Industri. Dette vil fjerne
TINE SA-konsernets incentiver og muligheter til å kryssubsidiere mellom
råvare- og industrimarkedet. Dagens ordning med et administrativt
og regnskapsmessig skille er ikke tilstrekkelig for å få til mer
like konkurranseforhold mellom foredlingsaktørene. En mellomløsning
som i stor grad vil løse konkurransevridningsproblemene er å skape både
et juridisk og reelt eierskille mellom markedsregulatoren og TINE
SA Industri. Dette vil fjerne TINE SAs incentiver til å kryssubsidiere
mellom råvare- og industrimarkedet.
Nortura SA er markedsregulator i egg- og kjøttsektoren.
Nortura SA hadde i 2010 ca. 65 pst. av eggmarkedet, ca. 50 pst.
av fjørfekjøttmarkedet, ca. 30 pst. av markedet for ferskt-/bearbeidet
kjøtt og ca. 70 pst. av markedet for kjøttvarer med høy bearbeidingsgrad
(pølser og pålegg). Forslagsstillerne mener det er på høy tid å
få gjort noe med konkurransevridningsproblemene mellom Nortura SA
og frittstående aktører innenfor egg- og kjøttproduksjon slik at man
for fremtiden unngår det samfunnsøkonomiske tapet denne konkurransebegrensningen gir.
En mellomløsning som i stor grad vil løse konkurransevridningsproblemene
er altså å skape et juridisk skille mellom markedsregulator og Nortura
SA. Dette kan gjøres ved at dagens markedsreguleringsoppgaver, som
Nortura SA i dag gjør, skilles ut i et eget selskap som eies og drives
av det offentlige, eller at reguleringsoppgavene overføres til Statens
landbruksforvaltning.
Markedsreguleringen for korn består av mottaksplikt
på korn og oljefrø fra alle kornprodusenter, forsyningsplikt av
reguleringsvare til alle produsenter av matmel og kraftfôr, utarbeide prognoser
for produksjon og etterspørsel etter norsk korn, foreslå importkvoter
samt gjennomføre avsetningstiltak. Norske Felleskjøp er tildelt ansvaret
som markeds-regulator for korn. Norske Felleskjøp hadde i 2011 en
markedsandel på korn på 74,2 pst.
For at det skal bli innført reell konkurranse,
er det avgjørende at alle aktører stilles likt. Det innebærer at
markedsregulatorordningen må tas fra TINE SA, Nortura SA og Norske
Felleskjøp, og legges til et uavhengig organ, eventuelt oppheves.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme nødvendige endringer slik at markedsreguleringen av egg og
kjøtt, melk og korn, med hjemmel i lov 10. juli 1936 nr. 6 til å
fremja umsetnaden av jordbruksvaror, oppheves.
2. Stortinget ber regjeringen nedsette
et faglig uavhengig utvalg som kan fremlegge eventuelle endringer
til en ny markedsordning for melk, egg, kjøtt og korn.
3. Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige endringer
slik at det etableres et juridisk og eiermessig skille mellom markedsregulator
og TINE SA, Nortura SA og Norske Felleskjøp ved at oppgavene som
markedsregulator legges til Statens landbruksforvaltning.»