Frå og med inntektsåret 2012 blei trygdeavgifta for
næringsinntekt frå jord- og skogbruk auka frå 7,8 pst. til 11 pst.,
som er den ordinære trygdeavgifta for næringsinntekt, jf. Prop.
1 LS (2011–2012) punkt 3.7.
Etter selskapslova § 2-26 kan ein deltakar i
deltakarlikna selskap, og som tar del i forvaltninga av selskapet
eller på annan måte yter ein arbeidsinnsats i selskapet, ha krav
på å få utbetalt særskilt godtgjersle for dette. Godtgjersla er
ikkje arbeids-godtgjersle frå andre, men ekstra næringsinntekt på
grunn av særskilt arbeidsinnsats i denne næringa. Godtgjersla handsamast
som ein driftskostnad med frådragsrett hos selskapet og hos deltakaren
som skattepliktig inntekt frå verksemda. Etter skattelova § 12-2 første
ledd bokstav f reknast slik godtgjersle som personinntekt.
Folketrygdlova § 23-3 andre ledd omhandlar kva
for ein trygdeavgiftssats som skal nyttast på ulike former for inntekt.
Det følgjer av folketrygdlova § 23-3 andre ledd nr. 3 at det skal
fastsetjast trygdeavgift med høg sats for personinntekt fastsett
etter skattelova § 12-2 dersom ingen av alternativa i folketrygdlova
§ 23-3 andre ledd nr. 1 eller 2 omfattar inntekta. Folketrygdlova
§ 23-3 andre ledd nr. 2 bokstav f har ei føresegn som slår fast
at godtgjersle til deltakar for arbeidsinnsats i deltakarlikna selskap
innan jordbruk med binæringar og skogbruk skal betale trygdeavgift
med mellomsats.
Denne serlege føresegna kom inn i lova i 2008 som
ein kodifikasjon av langvarig likningspraksis, og hadde til hensikt
å sikre likebehandling av inntekter frå verksemd innan jord- og
skogbruk, jf. Ot.prp. nr. 31 (2007–2008) punkt 9.10.
Når det no frå 2012 er innført høg sats for næringsinntekt
av jordbruk og skogbruk, lyt det same gjelde for deltakargodtgjersle
frå selskap i desse primær-næringane. Folketrygdlova § 23-3 andre
ledd nr. 2 bokstav f bør derfor opphevast. Dette bør skje med verknad
frå og med inntektsåret 2012.
Departementet viser til lovforslag om slik oppheving.
I provenyberekningane som blei gjort i forbindelse
med endringane i trygdeavgifta for næringsinntekt frå jordbruket,
inngikk også trygdeavgifta på godtgjersle til deltakar for arbeidsinnsats
i deltakarlikna selskap i jordbruk og skogbruk. Kompensasjon blei
gitt ved auka jordbruksfrådrag og omdisponering av midlar frå jordbruksavtalen.
Det kan dermed legg-jast til grunn at endringa ikkje vil ha provenyverknader utover
det som allereie er lagt til grunn. Det er heller ikkje grunnlag
for ytterlegare kompensasjon.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.