10. Helse- og omsorgsdepartementet

10.1 Kap. 703 Internasjonalt samarbeid

10.1.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 2,6 mill. kroner mot at inntektsbevilgningen over kap. 3703 post 3 reduseres tilsvarende. Helse- og omsorgsdepartementet har tidligere mottatt kontantoverføring fra Utenriksdepartementet til dekning av driftsutgifter til forvaltning av tilskudd til samarbeidsprosjekter med Nordvest-Russland, Partnerskap under Den nordlige dimensjon og Barentssamarbeidet. I 2012 har Utenriksdepartementet gitt Helse- og omsorgsdepartementet fullmakt til å belaste kap. 118 post 1. Fullmakten erstatter kontantoverføringen, og bevilgningene foreslås endret som følge av dette.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.2 Kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt

10.2.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det vises til Prop. 1 S (2011–2012) og Innst. 11 S (2011–2012). For at utgifter til nye faste oppgaver til rettsgenetiske tjenester blir bevilget i henhold til statens kontoplan, foreslås bevilgningen økt med 13,4 mill. kroner mot at bevilgningen over post 21 reduseres tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.2.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 13,4 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 710 post 1 økes tilsvarende. Det vises til omtale under post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.3 Kap. 718 Rusmiddelforebygging

10.3.1 Post 70 Andre tilskudd

Komiteens medlem fra Venstre vil innenfor helsepolitikken prioritere mer til dem som trenger det mest. På denne bakgrunn mener dette medlem at rusmisbrukere må få bedre behandling og nødvendig helsehjelp. Dette medlem foreslår i en slik forebyggende strategi å bevilge 2 mill. kroner til prosjektet Kompasset i regi av Blå Kors. Kompasset er et prosjekt som tilbyr terapi og rådgivning til barn og unge som har vokst opp med rusavhengige foreldre.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

718

Rusmiddelforebygging

70

Andre tilskudd, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 101 908 000 til kr 103 908 000»

10.4 Kap. 719 Annet folkehelsearbeid

10.4.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 0,6 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 719 post 60 økes tilsvarende. Flyttingen gjelder utviklingsrettet arbeid for å styrke det lokale folkehelsearbeidet, bl.a. fordi folkehelseloven er iverksatt fra 1. januar 2012.

For at budsjettering og regnskapsføring av tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet foreslås bevilgningen økt med 0,5 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 719 post 70 reduseres tilsvarende. Flyttingen gjelder oppfølging av nasjonale strategier på smittevernområdet.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at helsesøstertjenestene mange steder har for dårlig kapasitet. Helsesøstertjenesten er en god, forebyggende og samfunnsøkonomisk billig måte å gi helseråd og tjenester på til ungdom. Mange unge har i dag problemer med eget kroppsbilde og behov for råd og veiledning gjennom ungdomstiden. Det er mange unge som sliter med psykiske vansker og som bør møtes på lavest mulig nivå i helsevesenet. Helsesøstertjenesten fanger opp mange problemstillinger gjennom det tillitsforhold som etableres til ungdom og som andre deler av helsevesenet ofte går glipp av. Helsesøster og helsestasjonstjenesten har vide muligheter for å drive oppsøkende virksomhet helt fra spedbarnsstadiet og derved god mulighet for å gi råd og sette inn hjelpetiltak på et tidlig tidspunkt før alvorlige problemer utvikler seg. Dette medlem foreslår en satsing på helsesøstertjenesten til en samlet kostnad på 40 mill. kroner i økte bevilgninger til styrking av helsesøstertjenesten.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

719

Annet folkehelsearbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, forhøyes med

39 900 000

fra kr 82 098 000 til kr 121 998 000»

10.4.2 Post 60 Kommunetilskudd

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 0,6 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 719 post 21 reduseres tilsvarende. Det vises til omtale under post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.4.3 Post 70 Smittevern

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 0,5 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 719 post 21 økes tilsvarende. Det vises til omtale under post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at på ti år har antallet hiv-smittede blant menn som har sex med menn, blitt tredoblet. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at det i 2011 ble diagnostisert 269 nye hiv-smittede, og antallet menn som har sex med menn som smittes er det høyeste noensinne.

Disse medlemmer er bekymret over denne utviklingen, og mener det tyder på at dagens virkemidler ikke fungerer godt nok. Det er behov for en sterkere satsing på hiv-forebygging. Disse medlemmer viser for eksempel til mulighetene for forbedret lavterskeltilbud om testing for hiv. Disse medlemmer ønsker at innsatsen trappes og at det skaffes bedre kunnskap om risikofaktorer, som kan legge grunnlag for bedre forebyggende tiltak, og vil styrke innsatsen for hiv-forebyggende tiltak med 5 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 4,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

719

Annet folkehelsearbeid

70

Smittevern mv., kan overføres, forhøyes med

4 500 000

fra kr 15 487 000 til kr 19 987 000»

10.5 Kap. 720 Helsedirektoratet

10.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Elektronisk saksbehandlingssystem for Helfo

Bevilgningen foreslås økt med 4,3 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 605 post 1 reduseres tilsvarende. Bevilgningen skal dekke utgifter forbundet med utviklingen av det elektroniske saksbehandlingssystemet i Helsedirektoratet/Helfo (eSaks). Det er Nav som leverer IKT-tjenester innenfor helserefusjonsområdet. Innholdet i tjenestene mellom etatene og de økonomiske rammene for arbeidet er regulert i avtaler mellom Nav og Helsedirektoratet/Helfo.

Rettslig prøving av vedtak om tvungent psykisk helsever-n

I 2008 fikk Helsedirektoratet i oppgave å avlaste Regjeringsadvokaten med prosessoppdrag i saker innenfor psykisk helsevern. Direktoratet og Regjeringsadvokaten har evaluert ordningen. Regjeringsadvokaten ønsker at Helsedirektoratet skal overta flere saker. Dette begrunnes med at antall saker har økt, domstolenes ønske om rask beramming av sakene, og at ressurser spares ved at man unngår å kjøpe tjenester fra private advokatselskaper. Det foreslås å øke bevilgningen med 1 mill. kroner til arbeidet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.6 Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning

10.6.1 Post 71 Særskilte tilskudd

Sammendrag

Det er staten som må dekke ev. erstatningsutbetalinger der pasientskader kan knyttes til bruk av svine-influensavaksinen Pandemrix. Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler kravene om erstatningsutbetalinger på vegne av staten. NPE har pr. mars 2012 mottatt 35 krav fra barn som har utviklet narkolepsi. Det er så langt gitt medhold i 16 saker, hvorav 12 gjelder barn som har fått narkolepsi.

Det er usikkert hvor store de samlede erstatningsutbetalingene vil bli, og hvordan de vil fordeles på budsjettårene 2012 og 2013. Regjeringen vil komme tilbake til de bevilgningsmessige konsekvensene av saken i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2012 og i statsbudsjettet for 2013.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.7 Kap. 732 Regionale helseforetak

10.7.1 Post 70 Særskilte tilskudd

Sammendrag

Ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2010–2011) ble det bevilget 25 mill. kroner til et screeningprogram for å avdekke tykk- og endetarmskreft i tidlig sykdomsfase. Innenfor programmet er det behov for flere patologitjenester, økt opplæring av skopører og en følgeevaluering av pilotprosjektet. Det foreslås å omdisponere midler innenfor posten til dette formålet.

Lovarbeidet om særreaksjon for utilregnelige lovbrytere er utsatt, og det vil derfor ikke være behov for midler til utredning i spesialisthelsetjenesten til dette formålet.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, tar dette til etterretning.

Komiteens medlem fra Venstre mener at de som er avhengige av rusmidler først og fremst trenger behandling og rehabilitering. Målet må ikke bare være rusfrihet, men også et verdig liv. Dette medlem viser til at manglende plasser til akuttavrusning og behandling av rusmisbrukere fører til overdosedødsfall og til at mange mennesker går til grunne. Dette medlem vil understreke at det må gis skikkelige behandlingstilbud, blant annet gjennom økt bruk av legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Tverrfaglig spesialisert rusbehandling må videre styrkes. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningene til LAR og akuttavrusning med til sammen 100 mill. kroner.

Dette medlem er videre skuffet over regjeringens manglende satsing på rehabilitering overfor kronikere og rusavhengige. Mange rusavhengige sliter med psykiske lidelser i tillegg. Det er derfor svært viktig å øke kapasiteten for tverrfaglig spesialisert behandling. I dag er det lang ventetid og mer enn 4 000 står i kø for behandling. Langt flere kronikere og syke kunne hatt en bedre hverdag og deltatt i arbeidslivet hvis innsatsen på rehabiliteringsområdet var blitt økt.

Dette medlem ønsker bedre styring av helseforetakene og en større bevilgning til pasientrettede tiltak innen helseforetakene. Stadige rapporter om høyt sykefravær innen helsesektorene tyder på at mange ansatte er utslitt av høyt press i stadige omstillingsprosesser og lever med konstante underbemanninger. Dette medlem mener det er behov for en større satsing på rehabilitering og foreslår at helse-fore-takene settes i stand til å kjøpe flere rehabiliteringsplasser for å hjelpe de mange som står i kø.

Dette medlem foreslår på dette grunnlag å øke tiltak til rehabilitering med 75 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Særskilte tilskudd, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

175 000 000

fra kr 410 608 000 til kr 585 608 000»

10.7.2 Post 72 Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 1 134,4 mill. kroner for å sette Helse Sør-Øst RHF i stand til å håndtere økte pensjonskostnader i helseforetakene og 108 mill. kroner for å håndtere økte pensjonskostnader for private helseinstitusjoner med avtale. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Bevilgningen foreslås økt med 18,9 mill. kroner til brystrekonstruksjon. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Samlet foreslås bevilgningen økt med 1 261,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener at diagnostisering av kreft er et viktig satsingsområde for å bedre norsk kreftomsorg. Disse medlemmer viser til at Helsetilsynet har trukket frem diagnostisering som en av risikofaktorene i norsk kreft-omsorg.

Disse medlemmer viser til at patologer er nøkkelpersonell i diagnostiseringsarbeidet, og er bekymret over mangel på patologer som kan analysere prøvene til pasienter ved mistanke av kreft. Disse medlemmer viser til at Den norske patologiforenings leder, Ying Chen, har advart mot at patologmangel kan bli en flaskehals i norsk kreftomsorg. Antall vevs- og celleprøver har økt betraktelig de senere år, men at antall patologer har vært nær uendret.

Disse medlemmer er bekymret for konsekvensene av manglende satsing på patologer og patologi. Disse medlemmer mener det er behov for å satse på utdanning og forskning innen patologi for å øke kapasitet og kompetanse, samt at ventetider og køer begrenses ved at det kan kjøpes mer kapasitet fra private aktører innen analyse av prøver for kreftdiagnose.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Innst. 11 S (2011–2012) der disse medlemmer foreslo ytterligere investeringsmidler i de regionale helseforetakene for å sikre nødvendige investeringer i medisinskteknisk utstyr. Videre vises det til Dokument 8:24 S (2011–2012) der en samlet opposisjon foreslo nødvendige tiltak for å styrke satsingen på IKT i forbindelse med omstillingsprosesser i sykehusene. Disse medlemmer mener at den høye gjelden i dagens helseforetak er til hinder for at de regionale helseforetakene kan gjøre nødvendige investeringer i medisinskteknisk utstyr, IKT og i nye sykehusbygg. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at det er hensiktsmessig at staten bruker noe av sine ekstra inntekter på å redusere gjelden i de regionale helseforetakene. Disse medlemmer forutsetter at det økte handlingsrommet de regionale helseforetakene får som følge av dette benyttes til gjøre nødvendige investeringer i IKT og medisinskteknisk utstyr. Disse medlemmer foreslår derfor at sykehusenes gjeld reduseres med 2 mrd. kroner og fordeles på de 4 regionale helseforetakene etter samme prinsipp som basisbevilgningene. Disse medlemmer mener denne måten å fordele gjeldsreduksjon på sikrer likebehandling av de regionale helseforetakene og slik ikke gir helseforetak større fordeler av å ha høy gjeld. Disse medlemmer mener nye investeringer som følge av dette vil bidra til å effektivisere og optimalisere pasientbehandlingen i kommende år.

Disse medlemmer viser også til at økte ventelister på behandling i sykehusene er en stadig tilbakevendende problemstilling. Disse medlemmer viser i den sammenheng til sak nr. 027-2012 i Helse Sør-Øst der man kan lese følgende:

«Aktivitetsutviklingen innen somatisk virksomhet hittil i år er høy, og dette gjelder både for inneliggende pasienter og i poliklinisk virksomhet. Den er 1,8 pst. høyere enn budsjett og 5,6 pst. høyere enn per februar 2011. De første to månedene tyder på at samhandlingsreformen har medført at kommunene i stor grad har klart å motta utskrivningsklare pasienter.

En foreløpig analyse per februar 2012 kan tyde på at frigjort kapasitet har vært brukt til økt aktivitet. Dette kan på kort sikt gjøre at helseforetakene/ sykehusene har fått en merkapasitet som gjør at de klarer å ta inn flere døgnpasienter til utredning og behandling og vil redusere ventetidene – til fordel for ventende pasienter. Det er imidlertid grunn til bekymring dersom aktivitetsøkningen innebærer en ekspansjon av totalkapasiteten ved opprettholdelse av antall senger for inneliggende pasienter og i tillegg høy vekst i poliklinisk virksomhet. En slik totalvekst kan føre til en aktivitetsvekst som er langt høyere enn den aktiviteten som ligger til grunn for finansieringen av Helse Sør-Øst og vil kunne generere kostnader på en måte som gir en resultatutfordring i forhold til forutsetningene fra Stortinget og regjeringen.»

Disse medlemmer mener at denne beskrivelsen er presis og viser at endringene som disse medlemmer foreslo i Innst. 11 S (2011–2012) for å styrke pasientbehandlingen var nødvendig. En nødvendig vekst i pasientbehandlingen kan altså bli stoppet av at bevilgningene fra Stortinget har vært for lave. Disse medlemmer mener derfor det er grunnlag for å avvike fra balansekravet til helseforetakene dersom det er økt pasientbehandling som er årsak til merforbruket.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fravike balansekrevet til de regionale helseforetakene dersom det kan dokumenteres at merforbruk benyttes til økt pasient-behandling.»

Disse medlemmer foreslår å redusere helseforetakenes gjeld med 2 000 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, og foreslår derfor følgende fordeling mellom de enkelte postene:

Post 72: Gjeldsreduksjon

1 080 mill. kroner

Post 73: Gjeldsreduksjon

378,6 mill. kroner

Post 74: Gjeldsreduksjon

287 mill. kroner

Post 75: Gjeldsreduksjon

254 mill. kroner

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 080 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 2 341 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføre-s, forhøyes med

2 341 340 000

fra kr 44 296 293 000 til kr 46 637 633 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre vil bevilge 10 mill. kroner til å satse på patologisk kapasitet og kvalitet, fordelt på de regionale helseforetakene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1266,3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføre-s, forhøyes med

1 266 300 000

fra kr 44 296 293 000 til kr 45 562 593 000»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke Oslo Universitetssykehus sine omstillingsmidler til IKT-løsninger med 50 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres-, forhøyes med

1 311 300 000

fra kr 44 296 293 000 til kr 45 607 593 000»

10.7.3 Post 73 Basisbevilgning Helse Vest RHF

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 442 mill. kroner for å sette Helse Vest RHF i stand til å håndtere økte pensjonskostnader i helseforetakene og 37,9 mill. kroner for å håndtere økte pensjonskostnader for private helseinstitusjoner med avtale. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Bevilgningen foreslås økt med 6,6 mill. kroner til brystrekonstruksjon. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Samlet foreslås bevilgningen økt med 442 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 378,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 820,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

73

Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan over-føres, forhøyes med

820 600 000

fra kr 15 522 238 000 til kr 16 342 838 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for økte bevilgninger til patologi for diagnostisering i kreftomsorgen, omtalt under post 72. Disse medlemmer vil bevilge 10 mill. kroner til å satse på patologisk kapasitet og kvalitet, fordelt på de regionale helseforetakene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 444 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

73

Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

444 000 000

fra kr 15 522 238 000 til kr 15 966 238 000»

10.7.4 Post 74 Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 301,3 mill. kroner for å sette Helse Vest RHF i stand til å håndtere økte pensjonskostnader i helseforetakene og 28,7 mill. kroner for å håndtere økte pensjonskostnader for private helseinstitusjoner med avtale. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner til brystrekonstruksjon. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Samlet foreslås bevilgningen økt med 335 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 287 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 622 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

74

Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

622 000 000

fra kr 11 766 085 000 til kr 12 388 085 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for økte bevilgninger til patologi for diagnostisering i kreftomsorgen, omtalt under post 72. Disse medlemmer foreslår å bevilge 10 mill. kroner til å satse på patologisk kapasitet og kvalitet, fordelt på de regionale helseforetakene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 336,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

74

Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

336 500 000

fra kr 11 766 085 000 til kr 12 102 585 000»

10.7.5 Post 75 Basisbevilgning Helse Nord RHF

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 266,8 mill. kroner for å sette Helse Vest RHF i stand til å håndtere økte pensjonskostnader i helseforetakene og 25,4 mill. kroner for å håndtere økte pensjonskostnader for private helseinstitusjoner med avtale. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Bevilgningen foreslås økt med 4,5 mill. kroner til brystrekonstruksjon. Det vises til omtale under kap. 732 i proposisjonen.

Samlet foreslås bevilgningen økt med 296,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 254 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 551 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

75

Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

550 700 000

fra kr 10 417 141 000 til kr 10 967 841 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for økte bevilgninger til patologi for diagnostisering i kreftomsorgen, omtalt under post 72. Disse medlemmer vil bevilge 10 mill. kroner til å satse på patologisk kapasitet og kvalitet, fordelt på de regionale helseforetakene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 298,2 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak:

75

Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

298 200 000

fra kr 10 417 141 000 til kr 10 715 341 000»

10.7.6 Post 76 Innsatsstyrt finansiering

Sammendrag

Brystrekonstruksjon

Bevilgningen foreslås økt med 15 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 732-postene 72–75 i proposisjonen.

Avregning for aktivitet i 2010

Bevilgningen foreslås økt med 10,2 mill. kroner. Helsedirektoratet har avdekket feil i avregningsgrunnlaget for aktivitet i 2010. Det er utbetalt 10,2 mill. kroner for lite for utført aktivitet i 2010 sammenlignet med det som er lagt til grunn i Prop. 16 S (2011–2012). Beløpet fordeler seg med 7,7 mill. kroner til Helse Sør-Øst RHF og 2,6 mill. kroner Helse Vest RHF.

Aktivitet i 2011

I saldert budsjett 2011 var det lagt til rette for en aktivitetsvekst på 1,1 pst. fra 2010 til 2011 med utgangspunkt i aktivitetstall for første tertial 2010. Endelig aktivitet i 2010 ble om lag 0,2 pst. lavere enn dette. Budsjettet for 2011 la derfor til rette for en aktivitetsvekst på om lag 1,3 pst. fra faktisk nivå 2010. Faktisk aktivitetstall for hele 2011 tilsier en aktivitetsvekst på 1,8 pst. sammenliknet med faktisk nivå i 2010. Dette er om lag som prognosen basert på aktivitetstall for andre tertial 2011, jf. Prop. 16 S (2011–2012) hvor bevilgningen for 2011 ble økt med 90 mill. kroner.

Analyser av tallgrunnlaget for hele 2011 viser at enhetsprisen for 2011 på 36 968 kroner er satt 0,5 pst. eller 100 mill. kroner for lavt for antall DRG-poeng, og at bevilgningen derfor må økes tilsvarende. Dette er 0,25 pst. eller 50 mill. kroner høyere enn forutsatt etter 2. tertial 2011. Bevilgningen ble økt med 50 mill. kroner som følge av dette, jf. Prop. 16 S (2011–2012).

Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til endelig avregning for 2011 i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2012, inkludert eventuelle justeringer som følge av behandling i enkeltsaker i avregningsutvalget. Eventuelle mer- eller mindreutbetalinger i 2011 vil på vanlig måte bli motregnet mot à kontoutbetalingene til de regionale helseforetakene for 2012.

Oppsummering

Bevilgningen foreslås økt med til sammen 25,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.7.7 Post 82 Investeringslån

Sammendrag

I 2012 er det bevilget 300 mill. kroner av en total låneramme på 750 mill. kroner til investeringer i forbindelse med første fase av omstillingen ved Oslo universitetssykehus HF. Lånerammen på 750 mill. kroner skal betales ut i perioden 2012–2013.

Oslo universitetssykehus HF er samtidig i gang med utvikling av Aker som samhandlingsarena. For å sikre at nødvendige investeringer kan gjennomføres på Aker for å etablere gode samhandlingstiltak gis Helse Sør-Øst RHF anledning til å disponere til sammen inntil 75 mill. kroner i 2012 og i 2013 av den gitte lånerammen til investeringer på Aker.

Dette påvirker ikke samlet låneramme for første fase av omstillingen ved Oslo universitetssykehus HF, som fortsatt vil være 750 mill. kroner. Regjeringen vil komme tilbake på et senere tidspunkt med forslag til økt lånebevilgning.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler regjeringens syn på at det er nødvendig med nye investeringer ved Aker for å gjøre bygningen i tidsmessig stand for å kunne gi gode helsetjenester. Disse medlemmer mener imidlertid at slike investeringer også er påkrevet ved en rekke andre helseforetak og viser derfor til at disse medlemmer foreslår å styrke helseforetakenes muligheter for å investere gjennom å redusere gjelden i de regionale helseforetakene.

10.7.8 Post 84 (Ny) Rentekompensasjon IKT-investeringer

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til den utfordrende omstillingsprosessen ved Oslo universitetssykehus (OUS). I denne sammenheng vil disse medlemmer særlig bemerke at det er kommet klare tilbakemeldinger om at det mangler nødvendig infrastruktur, som for eksempel felles IKT-systemer. Dette er ikke bare et problem ved OUS, men for hele helsetjenesten. Disse medlemmer viser til at investeringsnivået på IKT i helsetjenesten i Norge har ligget i underkant av i sammenlignbare land. Manglende felles IKT-infrastruktur blir et stort problem når det blir større oppgavedeling mellom sykehusene, og det hindrer samhandling mellom delene av helsetjenesten.

Disse medlemmer viser til rapporten Investeringer i spesialisthelsetjenesten i Norge av 11. januar 2011, utarbeidet av McKinsey & Company for Norsk sykepleierforbund og Den norske legeforening. Der synliggjøres det betydelige gevinstpotensial innen både pasientsikkerhet, kvalitet og ressursutnyttelse ved et IKT-løft i helsetjenesten.

Disse medlemmer mener helseforetakene ikke alene kan bære kostnaden med en nasjonal IKT-satsing i helsetjenesten innenfor dagens system. Derfor bør det etableres en statlig finansieringsordning for IKT-satsing i helsetjenesten, som innebærer at det stilles 10 mrd. kroner til rådighet for alle helseforetakene til etablering av felles IKT-infrastruktur og -tjenester i løpet av en periode på fem år, gitt i form av en rentekompensasjonsordning.

Disse medlemmer viser for øvrig til representantforslaget Dokument 8:24 S (2011–2012) om tiltak for å sikre kvalitet og pasientsikkerhet under omstillingsprosessen ved Oslo universitetssykehus, fremmet av de fire ikke-sosialistiske partiene ved Per Arne Olsen, Bent Høie, Laila Dåvøy og Trine Skei Grande.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5,075 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

84

(Ny) Rentekompen-sasjon IKT-investe-ringer, bevilges med

5 075 000»

10.7.9 Post 86 Driftskreditter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 1 730 mill. kroner til null mot økning i basisbevilgningene til de regionale helseforetakene, jf. omtale av økte pensjonskostnader under kap. 732.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IX under kapittel 22 Komiteens tilråding.

10.7.10 Post 91 (Ny) Nedbetaling av lån

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under kap. 732 post 72 om nedbetaling av helseforetakenes gjeld. Dette medfører en inntektspost «under streken». Gjeldssletten føres identisk med gjeldssletten til NSB Gardermobanen AS, jf. St.prp. nr. 52 (1999–2000) Om NSB Gardermobanen AS og oppfølging av NOU 1999:28 Gardermoprosjektet. Evaluering av planlegging og gjennomføring.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 2 mrd. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3732

Regionale helse-foretak

91

(Ny) Nedbetaling av lån, bevilges med

2 000 000 000»

10.8 Kap. 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak

10.8.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 6 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 764 post 60 reduseres tilsvarende. Flyttingen gjelder pilotprosjekt for utilregnelige lovbrytere som begår vedvarende og grov samfunnsskadelig kriminalitet. Det foreslås å utvide det etablerte pilotprosjektet for å utvikle frivillige oppfølgingstiltak i samarbeid mellom helse- og justissektoren. I Prop. 1 S (2011–2012) ble det bevilget 12 mill. kroner til forberedelse og ev. gjennomføring av ny særreaksjon for slike lovbrytere. I høringsuttalelsene er det gitt uttrykk for stor motstand til lovforslaget. Arbeidet med å følge opp etterkontrollen av reglene om strafferettslig utilregnelighet, strafferettslige særreaksjoner og forvaring er på dette punktet utsatt.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering, og slutter seg til regjeringens forslag.

10.9 Kap. 761 Omsorgstjeneste

10.9.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner mot at bevilgningen over post 66 reduseres tilsvarende. Som ledd i oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 686, 17. juni 2011 skal Helsedirektoratet sette i gang prosjekter som gir økt kunnskap om brukerstyrt personlig assistanse. Det vises også til omtale i Prop. 1 S (2011–2012) under kap. 761 post 66.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.9.2 Post 66 Brukerstyrt personlig assistanse

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner mot at bevilgningen over post 21 økes tilsvarende. Det vises til omtale under post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.9.3 Post 67 Utviklingstiltak

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener en satsing på kvalitet og kompetanse er helt nødvendig for å løse utfordringene i helse- og omsorgssektoren. Disse medlemmer viser til at Høyre derfor vil sørge for et kompetanseløft for de ansatte i den kommunale helse- og omsorgssektoren, og bevilger midler som kan være med å nå dette målet.

Disse medlemmer vil også vise til en forsk-ningsrapport utarbeidet av Telemarksforskning for KS som viser at satsing på kompetanse også er lønnsomt for kommunene. Rapporten deres fant at økt kunnskap og kompetanse hos de ansatte gir økt produktivitet, høyere kvalitet og lavere kostnader.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

761

Omsorgstjeneste

67

Utviklingstiltak, forhøye-s med

50 000 000

fra kr 136 712 000 til kr 186 712 000»

10.9.4 Post 71 Frivillig arbeid mv.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at Verdighetsenteret ved Bergen Røde Kors sykehjem søkte om et tilskudd over statsbudsjettet på 5 mill. kroner for 2012 for «å bidra til å sikre opplæring av frivillighetskoordinatorer og sikre spredning av prosjektet «lære for å lære videre»», et opplærings- og implementeringsprosjekt for fotfolket innen eldreomsorg. Det ble bevilget 3 mill. kroner over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett (kap.761 post 71). Disse medlemmer er videre kjent med at Verdighetsenteret også har søkt om 5 mill. kroner for 2013.

Verdighetsenteret har som målsetting at opplæringen skal kunne bidra til frivillighetsprosjekter i alle landets kommuner, og disse medlemmer mener at dette er helt i tråd med de vedtatte politiske målsettinger i omsorgsmeldingen, verdighetsgarantien og samhandlingsreformen. Disse medlemmer ser derfor positivt på dette arbeidet.

10.10 Kap. 762 Primærhelsetjeneste

10.10.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 0,8 mill. kroner mot at bevilgningen over post 50 reduseres tilsvarende. Det vises til omtale under post 50.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget flere ganger har tatt til orde for å vurdere om flere utdanninger i helsesektoren bør få autorisasjon. Disse medlemmer viser i den sammenheng til at stadig flere benytter akupunktur som behandling. Disse medlemmer ber derfor regjeringen om å gjennomføre en samlet vurdering for om det bør åpnes at akupunktører blir innlemmet i autorisasjonsordningen.

10.10.2 Post 50 Samisk helse

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 7,4 mill. kroner mot at bevilgningen over post 21 økes med 0,8 mill. kroner og bevilgningen over post 70 økes med 6,6 mill. kroner. I forbindelse med flyttingen av tilskuddsmidler til Sametinget ble hele bevilgningen til samisk helse (13,2 mill. kroner) flyttet til post 50, jf. Prop. 1 S (2011–2012). Dette omfattet også deler av bevilgningen som ikke skal tildeles Sametinget, og som nå foreslås flyttet tilbake til post 21 og post 70.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.10.3 Post 60 Forebyggende helsetjenester

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at helsestasjonene er det viktigste lavterskeltiltaket for å bidra til god helse blant barn og unge. Regjeringen har innført krav om veiing og måling av skolebarn, som er svært ressurskrevende for skolehelsetjenesten. Dette fører til at det blir mindre tid til å ivareta barn som sliter med helsemessige og sosiale problemer. Disse medlemmer mener det er særlig viktig å sikre bedre oppfølging av utsatte barn og unge.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

762

Primærhelsetjeneste

60

Forebyggende helse-tjenester, forhøyes med

10 000 000

fra kr 26 381 000 til kr 36 381 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser i denne forbindelse til merknader og forslag om økte bevilgninger på 25 mill. kroner til skolehelsepersonell under kap. 571 post 60 og styrking av helsesøstertjenesten med 40 mill. kroner under kap. 719 post 21 i denne innstilling.

10.10.4 Post 70 Tilskudd

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 6,6 mill. kroner mot at bevilgningen over post 50 reduseres tilsvarende. Det vises til omtale under post 50.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.11 Kap. 763 Rustiltak

10.11.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ventetiden for rusbehandling har økt betydelig siden 2006, og altfor mange venter fortsatt på behandling. Disse medlemmer ønsker derfor å øremerke en satsing på raskere og bedre behandling for rusavhengige, samt bedre oppfølging av barn som pårørende til rusavhengige.

Disse medlemmer vil også vise til det uholdbare i at mens flere tusen rusavhengige venter på behandling, har det vært ledig kapasitet på gode tilbud hos private og ideelle aktører. Disse medlemmer mener at i en satsing på og prioritering av et bedre tilbud til rusavhengige, vil det å skape et mangfold av aktører gi både økt kapasitet og mulighet for bedre tilpassede tilbud til de forskjellige rusavhengige.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å øke bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

763

Rustiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71, forhøyes med

25 000 000

fra kr 61 287 000 til kr 86 287 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser i denne forbindelse til merknader og forslag om å øke tilskudd til ulike tilbud til rusavhengige med totalt 100 mill. kroner under kap. 732 post 70 i denne innstilling.

10.11.2 Post 71 Frivillig arbeid mv.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at om lag 4 000 personer står i kø for å få rusbehandling i dette landet, samtidig som ideelle institusjoner har ledige behandlingsplasser. En rekke ideelle institusjoner innen barnevern, rus og eldreomsorg har måttet legge ned virksomheten på grunn av regjeringens anbudspolitikk – institusjoner som scorer på topp på brukertilfredshet. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen til frivillig arbeid mot rus med 50 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

763

Rustiltak

71

Frivillig arbeid mv., kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

50 000 000

fra kr 170 521 000 til kr 220 521 000»

10.11.3 Post 72 Kompetansesentra mv.

Sammendrag

Bevilgningen til kompetansesentra mv., samt samarbeid mellom forskning, utdanning, praksis og brukere, foreslås redusert med 5 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 780 post 50 økes tilsvarende. Det vises til omtale under kap. 780 post 50.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.12 Kap. 764 Psykisk helse

10.12.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Evaluering av overgrepsmottak

Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner mot at bevilgningen over post 73 reduseres tilsvarende. Helsedirektoratet er gitt i oppdrag å administrere en evaluering av landets overgrepsmottak. Oppdraget forutsetter kjøp av tjenester.

Oppfølging etter 22. juli

Bevilgningen foreslås økt med 18,5 mill. kroner. Helse- og omsorgsdepartementet har planlagt og gjennomført en rekke tiltak for å bidra til at rammede og berørte av angrepene 22. juli 2011 skal få best mulig oppfølging. Det gjennomføres fellessamlinger for etterlatte etter omkomne både etter hendelsene på Utøya og i regjeringskvartalet, samt samlinger for overlevende etter hendelsene på Utøya og deres nære pårørende. Samlingene medfører utgifter til reiser for deltakere og arrangør, til bevertning, overnatting og personell. Bevilgningen skal også dekke utgifter til helseberedskap i forbindelse med minnemarkeringen 22. juli 2012.

Det er videre behov for å styrke behandlingstilbudet til barn og unge som er utsatt for traumatiserende hendelser. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress samarbeider nå med de fem regio-nale ressurssentrene for vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging om implementering av anbefalt behandlingsterapi overfor denne målgruppen. De regionale ressurssentrene skal også følge opp kommunale kriseteam og koordinere oppfølgingsarbeidet etter 22. juli 2011.

Nasjonal og lokal støttegruppevirksomhet er et viktig bidrag for den enkelte berørte. Regjeringen vil legge til rette for aktiviteter til likemannsstøtte, informasjonsformidling og rettighetsarbeid.

Oppsummering

Bevilgningen foreslås økt med til sammen 19,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.12.2 Post 60 Psykisk helsearbeid

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 6 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 734 post 21 økes tilsvarende, jf. omtale under kap. 734 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.12.3 Post 72 Utviklingstiltak, kan overføres

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til kap. 764 post 21 der regjeringen legger opp til en bevilgningsøkning på 18,5 mill. kroner for å ivareta ofre og pårørende etter 22. juli 2011. Mange opplever nå ikke å få tilstrekkelig hjelp etter 22. juli 2011. Dette medlem ser at kapasiteten til å håndtere 22. juli-ettervirkningene og andre voldsutsatte ikke er god nok. Kapasiteten både i barne- og ungdosmpsykiatrien og voksenpsykiatrien bør økes. Dette medlem vil derfor bevilge ytterligere 50 mill. kroner til slike tiltak.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

764

Psykisk helse

72

Utviklingstiltak, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 368 594 000 til kr 418 594 000»

10.12.4 Post 73 Vold og traumatisk stress

Bevilgningen foreslås redusert med 1 mill. kroner. Det vises til omtale under post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.13 Kap. 780 Forskning

10.13.1 Post 50 Norges forskningsråd

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 763 post 72 reduseres tilsvarende. Forslaget gjelder delfinansiering av et nytt forskningsprogram for praksisrettet forskning i regi av Norges forskningsråd for utvikling av helse- og velferdstjenestene og de helse- og sosialfaglige utdanningene, jf. Meld. St. 13 (2011–2012), Utdanning for velferd, Samspill i praksis. Programmet skal bidra til å styrke samarbeid og kopling mellom forskning, utdanning, praksis og brukere, samt å styrke praksisbasert forskning og kunnskapsbasert praksis. Det vises også til forslag fremmet under kap. 601 post 50.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det er et meget stort behov for behandling, hjelp og forskning relatert til mennesker som lider av ME. To forskere ved Helse Bergen har gjennomført et spennende forsk-ningsprosjekt som har resultert i oppsiktsvekkende funn vedrørende ME-sykdommen. Deres funn er svært godt mottatt blant internasjonale ME-forskere. Det er viktig at forskningsinnsatsen vedrørende ME blir videreført, og at flere miljøer driver forskning og utviklingsarbeid. Svært mange ME-syke og deres familier ønsker å kunne delta i forskning som inneholder medikamentell behandling. Når det ikke finnes etablert behandling, kan utprøvende behandling gjennom forskning være et godt alternativ.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

780

Forskning:

50

Norges forskningsråd mv., forhøyes med

10 000 000

fra kr 284 141 000 til kr 294 141 000»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti ber regjeringen intensivere forskning om ME og foreslår å øke bevilgningen til slik forskning med 12 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

780

Forskning

50

Norges forskningsråd mv., forhøyes med

17 000 000

fra kr 284 141 000 til kr 301 141 000»

10.14 Kap. 781Forsøk og utvikling mv.

10.14.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Det foreslås å øke bevilgningen med 20 mill. kroner. Telenor er i ferd med å legge om det offentlige telenettet til en IP-basert plattform. Helseradionettet, som må være i funksjon til det nye nødnettet er ferdig utbygd i 2015, må bygges om til den nye teknologiske plattformen. Dette vil medføre økte utgifter til prosjektledelse, utvikling, testing og innføring av den nye løsningen. I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 16 S (2011–2012), ble det vedtatt en bestillingsfullmakt i 2011 på 20 mill. kroner til nødvendige anskaffelser. Det ble samtidig varslet at regjeringen ville komme tilbake til bevilgningsmessig håndtering i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.14.2 Post 79 Andre tilskudd

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at sykdom hos foreldre eller andre nære familiemedlemmer setter barn i en veldig sårbar situasjon. Dette gjelder særlig barn av psykisk syke og rusavhengige. Stortinget har vedtatt at alle helseforetak skal ha en ansvarlig for å koordinere arbeidet med barn som pårørende til alvorlig syke pasienter. Undersøkelser referert i boken «Barn som pårørende», utgitt av kompetansesenteret Barns Beste, viser at en del av de barneansvarlige får denne oppgaven i tillegg til annet arbeid, og derfor ikke får fulgt opp barna godt nok. Disse medlemmer foreslår derfor å øke bevilgningen til de barneansvarlige i helseforetakene med 5 mill. kroner over kap. 781 post 79, for å sikre bedre oppfølging av barn som pårørende.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

781

Forsøk og utvikling mv.

79

Andre tilskudd, kan nyttes under post 21, forhøyes med

5 000 000

fra kr 48 669 000 til kr 53 669 000»

10.15 Kap. 2711 Spesialisthelsetjeneste mv.

10.15.1 Post 72 Tannlegehjelp

Sammendrag

Regnskap for 2011 og utgiftsutviklingen hittil i 2012 tilsier at utgiftene i 2012 vil bli høyere enn anslått i saldert budsjett. Dette skyldes at utenlandsbehandlingen som det i 2011 ble innført refusjonsordning for, ikke har medført lavere etterspørsel etter tannbehandling innenlands, samt økning i bruk av elektroniske direkteoppgjør som gir raskere innsending av krav. Bevilgningen foreslås økt med 81 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.16 Kap. 2751 Legemidler mv.

10.16.1 Post 70 Legemidler

Regnskap for 2011 og utgiftsutviklingen hittil i 2012 tilsier at utgiftene i 2012 vil bli lavere enn anslått i saldert budsjett. Dette skyldes hovedsakelig at en sterk kronekurs har gitt lavere priser på legemidler i Norge enn forventet. Videre er det tatt opp nye virkestoff i trinnprisordningen som gjør at statens utgifter til refusjon av legemiddelutgifter reduseres. Bevilgningen foreslås redusert med 135 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at nedgangen i pris på legemidler kunne kommet pasientene til gode i større grad enn i dag. Norge er sene med å ta i bruk nye innovative legemidler, og det økte handlingsrommet på legemiddelfeltet kunne slik vært brukt til å utvide bruken av utprøvende behandling gjennom enkeltprosjekt. Disse medlemmer mener det ville være naturlig om det eksempelvis ble åpnet for utprøvende behandling innen behandling av føflekk-kreft. Slike prosjekter kunne etter disse medlemmers syn gitt norske pasienter et tilbud som man i dag må reise utenlands for egen regning for å få tilgang til.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er rom for å redusere apotek-avansen med 1 pst., og foreslår derfor å redusere bevilgningen med 22 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

157 000 000

fra kr 8 199 000 000 til kr 8 042 000 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. S. nr. 227 (2008–2009) kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetens regulering av markedet for kopilegemidler. En enstemmig komité slår i innstillingen fast at det til tross for at det er iverksatt flere tiltak for å sikre lavere priser på legemidler, så viser Riksrevisjonen undersøkelse i Dokument nr. 2:7 (2008–2009) at det fortsatt er behov for tiltak som stimulerer til lavere priser. Dette medlem viser videre til at fremforhandlede rabatter på innkjøpssiden ikke kommer pasientene til gode, og at andelen av generiske legemidler i det norske markedet er lav sammenliknet med andre nordiske land. Dette medlem foreslår derfor å redusere apotekavansen med ett pst.poeng, noe som medfører en halvårseffekt på 33 mill. kroner i 2012.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

168 000 000

fra kr 8 199 000 000 til kr 8 031 000 000»

10.17 Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling

10.17.1 Post 70 Egenandelstak 1

Sammendrag

Regnskap for 2011 og utgiftsutviklingen hittil i 2012 tilsier at utgiftene i 2012 vil bli lavere enn anslått i saldert budsjett. Volumveksten for 2012 anslås lavere enn tidligere antatt. Bevilgningen foreslås redusert med 52,6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre vil innenfor helsepolitikken prioritere mer til dem som trenger det mest. Dette krever omprioriteringer fra de av oss som både stort sett er friske og har god økonomi til dem som er syke og som sliter økonomisk. Som et ledd i en slik omfordeling foreslår dette medlem å øke egenandelstak 1 med 200 kroner for alle, og med ytterligere 400 kroner for alle som har inntekter over 500 000 kroner. Samlet egenandelstak for de som har inntekter over 500 000 kroner vil da bli 2 580 kroner. En slik økning av egenandelstaket vil totalt innebære en halvårlig innsparing i 2012 på 130 mill. kroner som målrettet kan gå til å øke innsats overfor dem som trenger fellesskapets hjelp aller mest.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Egenandelstak 1, nedsette-s med

182 600 000

fra kr 4 164 600 000 til kr 3 982 000 000»

10.18 Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene

10.18.1 Post 70 Allmennlegehjelp

Sammendrag

Regnskap for 2011 og utgiftsutviklingen hittil i 2012 tilsier at utgiftene i 2012 vil bli lavere enn anslått i saldert budsjett. Volumveksten for 2012 anslås lavere enn tidligere antatt. Bevilgningen foreslås redusert med 114 mill. kroner i 2012.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.18.2 Post 71 Fysioterapi

Sammendrag

Regnskap for 2011 og utgiftsutviklingen hittil i 2012 tilsier at utgiftene i 2012 vil bli lavere enn anslått i saldert budsjett. Volumveksten for 2012 anslås lavere enn tidligere antatt. Bevilgningen foreslås redusert med 130 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.19 Kap. 3700 Helse- og omsorgsdepartementet

10.19.1 Post 96 (Ny) Aksjer

Sammendrag

Det foreslås bevilget 2,7 mill. kroner i aksjeutbytte knyttet til avvikling av selskapet Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren AS (KITH AS). Selskapet er et senter for standardisering eid av Helse- og omsorgsdepartementet (70,0 pst.), Arbeidsdepartementet (10,5 pst.) og KS (19,5 pst.). Fra 2012 er virksomheten i sin helhet innlemmet i Helsedirektoratet, jf. Prop. 120 S (2010–2011) og Innst. 420 S (2010–2011). Helsedirektoratet styrkes på denne måten med kunnskapsmiljø, ressurser og virkemidler for å ivareta sin myndighet til å fastsette obligatoriske standarder og sikre at de iverksettes.

På selskapets generalforsamling er det fattet vedtak om å starte avviklingen. Egenkapitalen på oppløsings-/slettingstidspunktet i 2012 vil være om lag 5 mill. kroner. Helse- og omsorgsdepartementets eierandel vil utgjøre om lag 3,5 mill. kroner. Det foreslås at selskapets fordring på om lag 0,8 mill. kroner for Helsedirektoratets overtakelse av løsøre inngår i utbyttet, og at det resterende nettobeløp på om lag 2,7 mill. kroner betales inn til statskassen. Statens aksjebeholdning forvaltet av Helse- og omsorgsdepartementet er ført med om lag 5,3 mill. kroner i kapitalregnskapet. Differansen mellom bokført verdi og kontantinnbetaling for aksjeposten blir avskrevet mot konto for forskyvning i balansen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.20 Kap. 3703 Internasjonalt samarbeid

10.20.1 Post 3 Refusjon fra Utenriksdepartementet

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 2,6 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 703 post 21 reduseres tilsvarende. Det vises til omtale under kap. 703.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.21 Kap. 3732 Regionale helseforetak

10.21.1 Post 86 Driftskreditter

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 370 mill. kroner mot økning i basisbevilgingene til de regionale helseforetakene, jf. omtale av økte pensjonskostnader under kap. 732.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

10.22 Andre saker

10.22.1 Beregningsutvalget for spesialisthelse-tjenesten

Sammendrag

Beregningsutvalget for spesialisthelsetjenesten ble opprettet i 2005 for en prøveperiode på tre år, jf. St.meld. nr. 5 (2003–2004) Inntektssystem for spe-sia-listhelsetjenesten. Beregningsutvalget ble videreført etter en evaluering høsten 2007.

Beregningsutvalget har som formål å utarbeide et nøytralt faktagrunnlag om spesialisthelsetjenesten. Utvalget publiserer en årlig rapport om historisk aktivitet, produktivitet, økonomi og lønnsutvikling. Rapporten baserer seg på allerede tilgjengelige data. Beregningsutvalget skal gi en faglig tolkning av faktagrunnlaget som sammenstilles, og er et rådgivende organ for Helse- og omsorgsdepartementet.

Beregningsutvalget har hatt en viktig funksjon og bidratt til en mer helhetlig og standardisert presentasjon av tallmateriale om spesialisthelsetjenesten. Dette var særlig viktig i de første årene i sykehusreformen. Utvalgets rapport overlapper delvis Samdata-rapportene fra Helsedirektoratet. Rapporten bør videreføres i Samdata, og det foreslås at utvalget legges ned fra 2012.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

10.22.2 Prioritet i Hernes institutt

Sammendrag

I forbindelse med tidligere utbygging av Hernes Institutt mottok instituttet støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet og det ble utstedt og tinglyst to skadesløsbrev på til sammen 5,9 mill. kroner. Hensikten med skadesløsbrevene er å sikre midlene for formålet ved eventuell avvikling. Helse- og omsorgsdepartementet har ved flere anledninger de siste årene veket prioritet for skadesløsbrev utstedt av, og tinglyst av rehabiliteringsinstitusjoner med moderniseringsbehov. Helse- og omsorgsdepartementet har besluttet å vike prioritet i Hernes institutt for å muliggjøre en mer omfattende oppgradering for å oppfylle krav til universell utforming, og å følge opp pålegg fra ulike myndigheter. Skadesløsbrevet vil få prioritet etter lånerammen til det samlede oppgraderingsprosjektet, i størrelsesorden om lag 145 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

10.23 Andre merknader og forslag fremkommet under komiteens behandling

10.23.1 Økte pensjonskostnader

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til regjeringens foreslåtte endring av bevilgningen til pensjonskostnadene for de regionale helseforetakene. Disse medlemmer mener det er positivt at regjeringen gjennom bevilgningen bidrar til å kompensere for de økte utgiftene også for private tilbydere som har avtale med de regio-nale helseforetakene om å levere helsetjenester til pasientene.

10.23.2 Brystrekonstruksjon

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til regjeringens forslag om å øke bevilgningen til de regionale helseforetakene for å sikre raskere rekonstruksjon av bryst etter brystkreftoperasjon. Disse medlemmer er svært tilfreds med at regjeringen nå oppfyller intensjonen i Dokument 8:8 S (2011–2012) der disse medlemmer tok til orde for å styrke behandlingen for denne pasientgruppen.

Det er etter disse medlemmers syn avgjørende at arbeidet med å redusere ventetid og ventelister for denne pasientgruppen kommer raskt i gang. Disse medlemmer forutsetter derfor at tilgjengelig kapasitet i private institusjoner blir likebehandlet med kapasiteten i det offentlige for å få rask nedgang i ventetider.