Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endringer i bokførings-loven. Lovforslaget bygger dels på Bokføringsstandardstyrets
delrapport II, som ble overlevert til departementet 10. november
2008 som ledd i Bokføringsstandardstyrets oppdrag om å gjennomgå
bokføringsregelverket for å vurdere behovet for endringer i regelverket.
Lovforslaget bygger dels på to utredninger fra Skattedirektoratet
og Økokrim av henholdsvis 10. juni 2007 og 5. oktober 2008 om kravet
til oppbevarings-tid for primærdokumentasjon. Bokføringsstandardstyrets
delrapport II ble sammen med Skattedirektoratets og Økokrims utredninger
om oppbevaringstiden sendt på høring den 22. desember 2008, med
høringsfrist 20. mars 2009.
Departementet foreslår en lemping av bokføringslovens
krav om utarbeiding av spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering.
Mens det etter gjeldende § 5 i bokføringsloven oppstilles et krav
om at spesifikasjoner faktisk skal utarbeides for hver perio-de
med pliktig regnskapsrapportering, foreslår departementet at slike
spesifikasjoner skal kunne utarbeides innen de angitte frister.
Dette innebærer at det ikke lenger vil være et krav om fysisk produksjon
av spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering i form av papirutskrifter
eller rapportfiler for elektronisk lagring. Det vil være tilstrekkelig
at den bokføringspliktige lagrer de bokførte opplysningene som er
nødvendig for å kunne utarbeide slike spesifikasjoner, i en database
eller tilsvarende med tilhørende rapporteringsfunksjonalitet.
Etter gjeldende rett er det krav om minst 10
års oppbevaring av primærdokumentasjon. Departementet foreslår ikke
endring av dette kravet. Departementet legger opp til ytterligere
kartlegging av kostnadene knyttet til krav til oppbevaringstid,
og vil deretter legge fram en vurdering og eventuelle forslag for
Stortinget.
Departementet foreslår at det oppstilles et
generelt krav i bokføringsloven om at all dokumentasjon som den
bokføringspliktige selv utarbeider, skal være på norsk, dansk, svensk eller
engelsk. I dag stiller bestemmelsen kun krav om at spesifikasjoner
av pliktig regnskapsrapportering og dokumentasjon av regnskapssystemet
skal være på et av de angitte språkene. Videre foreslår departementet
at kontrollmyndighetene gis hjemmel til å kreve at den bokføringspliktige
oversetter regnskapsmateriale som er utarbeidet av andre, og som
er på et annet språk enn norsk, dansk, svensk eller engelsk, til
et av disse språkene.
Finansdepartementet foreslår også flere mindre justeringer
i bokføringsloven av utpreget teknisk karakter, som primært er ment
å skulle avklare eller presisere innholdet i gjeldende regelverk. Det
fremmes herunder forslag til justeringer av kravene til kontrollspor
i regnskapssystemet, kravene til oppbevaring av utgående pakksedler, kravene
til elektronisk tilgjengelighet av bokførte opplysninger og kravene
til dokumentasjon av balansen mv.
Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endringer i verdipapirhandelloven (vphl.) for å gjennomføre
forventede nye EØS-regler som svarer til direktiv 2010/73/EU (endringsdirektivet),
som gjør endringer i EØS-regler som svarer til direktiv 2003/71/EF (prospektdirektivet).
Endringsdirektivet gjør også enkelte endringer i direktiv 2004/109/EF
(rapporteringsdirektivet). Gjennomføring av nye EØS-regler medfører
behov for endringer i vphl. kapittel 5 og 7. I kapittel 7 økes blant
annet terskelverdien for EØS-prospekt fra 2,5 mill. euro til 5 mill.
euro, grensen for antall personer et tilbud må rettes til før prospektplikt
inntrer, økes fra 100 personer til 150 personer, definisjonen av profesjonell
investor i forbindelse med unntak fra prospektplikt endres slik
at den blir den samme som verdipapirhandellovens definisjon av profesjonell
kunde, unntaksregelen for prospektplikt ved tilbud til ansatte utvides
til å gjelde emisjoner i EØS-selskap og selskap hjemmehørende i
land utenfor EØS som er godkjent av prospektmyndighetene, unntaket
fra prospektplikt ved fusjon utvides til også å gjelde fisjon og annen
deling av selskapet mellom aksjonærene, og det innføres krav om
at prospekter skal offentliggjøres elektronisk. I tillegg foreslår
departementet å øke terskelverdien for prospektplikt fra 100 000
euro til 1 million euro. I verdipapir-handelloven kapittel 5 foreslås
det å endre blant annet minimumskravet for pålydende pr. obligasjon
fra 50 000 euro til 100 000 euro for at utsteder skal kunne velge
mellom norsk og engelsk som rappor-teringsspråk. Gjennomføringsfristen for
endrings-direktiv-et er 1. juli 2012. Lovforslaget bygger på utkast
til lovendringer som foreslått i høringsnotat 5. april 2011 utarbeidet av
Finanstilsynet og sendt på høring ved høringsbrev av 29. juni 2011.
Departementet foreslår videre endring i verdipapirhandelloven
kapittel 9 ved at yting av mellommannstjenester på forretningsmessig
basis i forbindelse med andeler i selskaper definert i selskapsloven
av 21. juni 1985 § 1-2 bokstav a, b, c og e, krever tillatelse etter
verdipapirhandelloven. Foretak som kun yter slike tjenester til profesjonelle
investorer som nærmere definert i lovforslaget, er unntatt fra kravet
om tillatelse.
Departementet foreslår videre at gjeldende bestemmelser
i vphl. § 14-1 om motregning av derivater utvides fra å omfatte
varederivater, fremtidige renteavtaler (FRA), rente- og valutaopsjoner,
rente og valutaterminer, rente- og valutabytteavtaler, og avtaler
om handel med valuta, kredittderivater, og derivater som nevnt i vphl.
§ 2-2 femte ledd nr. 5, til å gjelde alle typer derivater som definert
i vphl. § 2-2 femte ledd og avtaler om handel med valuta. Kontrakter
knyttet til handel med finansielle instrumenter er avhengig av gode
rutiner og en rammeregulering som sikrer en effektiv flyt av transaksjonene mellom
partene. Det er viktig at transaksjonsflyten er effektiv også i
ekstraordinære situasjoner som konkurs. Motregning er en effektiv
måte å redusere risiko og kostnader på for aktørene, i tillegg til
at likviditetsbehovet i oppgjøret reduseres. Etter departementets
vurdering gjør de samme hensyn seg gjeldende for alle de finansielle
instrumentene nevnt i vphl. § 2-2 femte ledd, som for dem som i
dag er omfattet av motregningsadgangen etter verdipapirhandelloven
kapittel 14.
Finansdepartementet foreslår også enkelte mindre
endringer i sanksjons-bestemmelsene i verdipapirhandelloven. Det
foreslås at straffehjemmelen i verdipapir-handelloven endres, slik
at grove eller gjentatte brudd på overtredelser av reglene om løpende informasjonsplikt
kan straffesanksjoneres. Videre foreslås en presisering om at det
skal kunne ilegges overtredelsesgebyr ved brudd på forskriftsbestemmelser
som er gitt for å utfylle bestemmelsen om løpende informasjonsplikt, som
blant annet vil omfatte brudd på underhånden melding til norsk regulert
marked ved utsatt offentlighet.
Videre foreslår departementet endringer i verdipapirhandellovens
regler om meldeplikt. Det foreslås å innsnevre meldepliktsreglenes stedlige
virkeområde i tråd med EØS-regler tilsvarende Kommisjonsdirektiv
2004/72/EF. Bakgrunnen for forslaget er bestemmelsen i gjeldende
vphl. § 4-1 som pålegger utstederselskapet meldeplikt etter norske
regler, mens gjeldende EØS-regler fastslår at utstederselskapet skal
følge de meldepliktsregler som er i hjemstaten. Videre foreslås
en presisering om at meldinger skal sendes til Finanstilsynet eller
den Finanstilsynet utpeker. Forslaget må sees i sammenheng med innsnevringen
av virkeområdet for meldepliktsreglenes stedlige virkeområde. Det
foreslås også å utvide definisjonen av primærinnsiders nærstående,
slik at også øvrige slektninger som primærinnsider har delt husholdning
med det siste året, omfattes. Bakgrunnen for dette forslaget er
at den norske definisjonen av primærinnsiders nærstående ikke har
vært i samsvar med nærstående-definisjonen i EØS-regler som svarer
til Kommisjonsdirektiv 2004/72/EF art. 1 nr. 2 bokstav c. Endelig
har departementet foreslått en ny forskriftshjemmel vedrørende meldepliktsreglene. Forskriftshjemmelen
åpner for at det kan fastsettes nærmere regler om unntak fra meldeplikten
ved utstederselskapets handel med egne aksjer.
Det foreslås videre enkelte mindre endringer
i verdipapirhandelloven. Det foreslås å innta en hjemmel for Finanstilsynet
til å gjøre unntak fra konsoliderings-bestemmelsen i vphl. § 9-21
annet ledd nr. 2. Bakgrunnen for forslaget er at slik unntaksbestemmelse
ved en inkurie falt bort ved lov 4. juni 2010 nr. 2010. Det foreslås
videre at «grunnfondsbevis» erstattes med «egenkapitalbevis».
Departementet foreslår i proposisjonen også
enkelte endringer i eiendoms-meglingsloven. Det foreslås blant annet
endringer som vil innebære at medhjelpere som har bestått særskilt
eksamen i oppgjør, får utvidet adgang til å gjennomføre det økonomiske
oppgjøret i eiendomshandler. Det foreslås videre en forskriftshjemmel
for å fastsette at personer i en begrenset periode kan arbeide som
medhjelpere til eiendomsmegler uten å ha avlagt eksamen. Departementet foreslår
videre en presisering i eiendomsmeglingsloven som klargjør at også
formidling av kjøperposisjoner til fast eiendom faller inn under
eiendomsmeglingslovens virkeområde, og det foreslås retting av inkurie
om at også brudd på eiendoms-meglingslovens regler om behandling
av betrodde midler kan medføre straff etter eiendomsmeglingsloven
§ 8-9.
Departementet foreslår videre å gi Økokrim elektronisk
tilgang til opplysninger i verdipapirregister. Bakgrunnen for forslaget
er en rapport 22. juni 2007 om sam-arbeidet mellom Finanstilsynet,
Oslo Børs og Økokrim vedrørende bekjempelse av verdipapirkriminalitet.
Arbeidsgruppen som utferdiget rapporten, konkluderte med at Økokrim
burde gis elektronisk tilgang til verdipapirregisteret i forbindelse
med etter-forskning av verdipapirkriminalitet. Etter departementets
oppfatning er forslaget om å gi Økokrim elektronisk tilgang til
verdipapirregisteret egnet til å rasjonalisere og effektivisere
etterforskningsarbeidet for Økokrim.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen lovtekniske
endringer i bestemmelser i finansmarkedslovgivningen som gir Finanstilsynet hjemmel
til å foreta vandelskontroll av ledende ansatte og styremedlemmer
i foretak under tilsyn, samt av betydelige eiere av slike foretak. Videre
foreslår departementet endringer i bestemmelsene om framleggelse
av politiattest for personer med personlig konsesjon som regnskapsfører,
revisor og eiendomsmegler. Forslaget medfører ikke realitets-endringer,
men er en oppfølging av Stortingets vedtak om ny politiregisterlov
11. mars 2010, jf. Innst. 139 L (2009–2010) og Prop. 12 L (2008–2009).
Finansdepartementet foreslår videre å rette
opp enkelte lovbestemmelser som viser til «Kredittilsynet» og «kredittilsynsloven»,
slik at disse bestemmelsene viser til «Finanstilsynet» og «finanstilsynsloven».
Finansdepartementet foreslår også å rette opp en inkurie i forsikringsvirksomhetsloven
§ 12-11 tredje ledd.
Finansdepartementet foreslår avslutningsvis
at det vedtas endringer i forskriftshjemmelen i regnskapsloven § 7-30 b,
slik at det åpnes for å gi visse unntak fra kravet til opplysninger
om nærstående parter for foretak som helt eller delvis er eid av
stat eller kommune.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torstein Tvedt Solberg, Knut Storberget og Dag Ole Teigen
fra Fremskrittspartiet, Ida Marie Holen, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at regjeringens vurderinger og forslag er omtalt i Prop. 107 L (2011–2012).
I det følgende innledes hvert kapittel nedenfor med et kort oppsummerende sammendrag
fra proposisjonen. For omtale av bakgrunnen for og vurderingene
knyttet til hvert forslag, vises det til proposisjonen.