Fiskeri- og kystdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann.
Norge har iht. EØS-avtalen påtatt seg å implementere
direktiv 2011/15/EU om endring av direktiv 2002/59/EF om opprettelse
av et trafikkovervåknings- og informasjonssystem for skipsfarten.
Direktiv 2011/15/EU ble innlemmet i EØS-avtalen på møte i EØS-komiteen
30. mars 2012 (beslutning nr. 60/2012).
Formålet med direktiv 2002/59/EF er å etablere et
overvåknings- og informasjonssystem for sjøtrans-porten for å forbedre
sikkerheten til sjøs og redusere risikoen for skade ved forurensning fra
skip.
For å kunne implementere direktivet må havne- og
farvannsloven § 38 endres.
I tillegg foreslås i proposisjonen tre tekniske
endringer i samme lov. Departementet viser til at de tekniske endringene
som foreslås i § 19, § 24 og § 40, bør gjennomføres for å sikre
at språket i loven i størst mulig grad blir presist og korrekt. Det
foreslås bl.a. i lovutkastet at loven gis en offisiell korttittel:
havne- og farvannsloven.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft straks.
I direktiv 2002/59/EF om opprettelse av et trafikkovervåknings-
og informasjonssystem for skipsfarten artikkel 27 er Kommisjonen
blant annet gitt myndighet til å oppdatere henvisninger fattet av
FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon IMO. Kommisjonen er også
gitt myndighet til å endre direktivets vedlegg. Forutsetningen er
at endringene ikke utvider direktivets virkeområde. Kommisjonen
har iht. denne bestemmelsen fastsatt direktiv 2011/15/EU.
Direktiv 2011/15/EU endrer blant annet kravene til
hvilke fartøy som skal ha automatiske identifikasjonssystemer (AIS)
og systemer for registrering av reisedata (VDR). Nærings- og handelsdepartementet
vil foreta de nødvendige forskriftsendringene som følger av direktiv 2011/15/EU.
Innenfor virkeområdet til havne- og farvannsloven
er det foretatt en endring i vedlegg IV til direktiv 2002/59/EF
om tiltak en kyststat kan iverksette for å avverge skader ved skipshavari
eller fare for havari. Endringen innebærer en utvidelse av hvem
som kan pålegges å iverksette tiltak.
Under innlemmelsen av direktivet i EØS-avtalen den
30. mars 2012 ble det tatt konstitusjonelt forbehold fra EFTA-siden.
Det følger av EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1 at i tilfeller der
det er tatt konstitusjonelt forbehold blir beslutningen først bindende
for Norge etter at man har meddelt de andre partene at de forfatningsmessige kravene
er oppfylt, dvs. at Stortinget har gitt sitt samtykke i henhold
til Grunnloven § 26 annet ledd. Utenriksdepartementet legger parallelt frem
en stortingsproposisjon om innhenting av Stortingets samtykke, jf.
Prop. 116 S (2011–2012).
Lovforslaget ble sendt på høring 17. februar 2012
med høringsfrist 27. mars 2012.
Etter gjeldende rett er adgangen til å iverksette tiltak
overfor fartøy i fare regulert i havne- og farvannsloven § 38. Det
fremgår her at de som kan pålegges å iverksette tiltak er «eieren, rederen
eller føreren av fartøy som har grunnstøtt eller sunket, eller som
av andre grunner har havarert eller er i fare for å havarere, eller som
på annen måte truer sikkerheten i farvannet». Slepebåt- og hjelpemannskap
er ikke nevnt i lovteksten og faller heller ikke inn under en naturlig
tolkning av ordlyden.
For å få tilstrekkelig hjemmel til at tiltakene
i bokstavene a og d skal kunne gjøres gjeldende overfor slepe- og
hjelpemannskap utenfor tilfellene som faller inn under forurensningslovens virkeområde,
må havne- og farvannsloven § 38 endres, slik at også slepebåt- og
hjelpemannskap omfattes, jf. forslaget i lovteksten (§ 38).
Direktivet vil ikke medføre nevneverdige økonomiske
eller administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud og fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og
Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, har merket at denne lovendringa i havne- og farvannsloven
er nødvendig for at EUs direktiv 2011/15/EU skal kunne implementeres.
Dette direktivet endrer blant annet kravene til hvilke fartøyer
som skal ha automatiske identifikasjonssystemer (AIS) og systemer
for registrering av reisedata (VDR).
Komiteen har spesielt merket
seg at i dagens lovtekst er slepebåt- og hjelpemannskap ikke nevnt
og faller heller ikke inn under en naturlig tolkning av ordlyden.
Departementets forslag går derfor ut på at det inntas et nytt annet
ledd der departementet gis adgang til å gi pålegg til slepe- og
hjelpefartøyer tilsvarende det som kan gis tilfartøyet selv.
Komiteen har også merket seg
at gjennom denne lovendringen blir myndighetenes mulighet til å
gripe inn ved en ulykke klarere.
Komiteen har videre merket seg
at lovforslaget har vært ute på en bred høring. Forsvaret og Fiskeridirektoratet
har uttrykt at de er positive til de foreslåtte endringene. Norsk
Havneforening har derimot gitt uttrykk for at assisterende fartøy kan
bli påført utgifter som ikke er tatt inn i avtalen mellom det utsatte
fartøyet og de assisterende fartøyene, og at det derfor vil være
rimelig at staten dekker disse utgiftene. Departementet har sagt
seg enig i at der pålegg ikke etterkommes, må departementet selv
gripe inn med tiltak.
Komiteen har merket seg at direktivet
ikke vil medføre nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser
for norske myndigheter og stiller seg bak forslaget til lovvedtak
i Prop. 115 L (2011–2012).
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i havne- og farvannsloven
I
I lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann gjøres
følgende endringer:Lovens tittel skal lyde:Lov 17. april 2009 nr. 19 om havner og farvann
(havne-
og farvannsloven)§ 19 annet ledd tredje punktum skal
lyde:
Det kan fastsettes vilkår for slik tillatelse etter § 29.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Sikkerhetsavgift
Departementet kan i forskrift bestemme at det for fartøy
eller bestemte grupper av fartøy skal betales avgift til
staten for bruk av farled med trafikkovervåkning mv. (sikkerhetsavgift),
herunder om rabattordninger for slike avgifter.
Bestemmelsene i § 23 tredje ledd gjelder tilsvarende for sikkerhetsavgift etter
første ledd.
§ 38 skal lyde:
§ 38 Tiltak overfor fartøy i
fare
Departementet kan pålegge eieren, rederen eller føreren
av fartøy som har grunnstøtt eller sunket, eller som av andre grunner
har havarert eller er i fare for å havarere, eller som på annen
måte truer sikkerheten i farvannet, å iverksette tiltak for å avverge nødssituasjonen
og sikre fartøyet når departementet finner at tiltaket er påkrevd
for å
a) hindre tap av liv eller skade på person, miljø
eller eiendom,
b) sørge for sikkerhet og fremkommelighet i farvannet.
Pålegget kan bl.a. gå ut på at fartøyet skal endre kurs,
endre fart, ankre opp, nødlosse, ta slep om bord eller skaffe nødvendig
assistanse fra bergningsselskap.
Dersom et fartøy slepes på bakgrunn av en slepe- eller
bergingsavtale, kan departementet gi pålegg som nevnt i første ledd
til de assisterende fartøyene.
Dersom et pålegg etter første eller andre ledd ikke
etterkommes, eller utferdigelse av slikt pålegg kan medføre at nødvendige
tiltak forsinkes, kan departementet sørge for å iverksette de nødvendige
tiltakene. Om nødvendig kan departementet be om bistand fra politiet.
Pliktene til å utføre tiltak etter første ledd og departementets
rett til å iverksette tiltak etter tredje ledd gjelder
også i tilfelle der tiltaket kan medføre skade på fartøyet eller
gjenstander om bord eller volde tap for eieren, rederen eller lasteeiere.
Skipsføreren og mannskapet kan pålegges å medvirke til gjennomføring
av tiltak etter paragrafen her.
Utgifter, skade og tap som oppstår ved tiltak som iverksettes
etter tredje ledd, kan kreves dekket av fartøyets
eier eller reder.
Ved fare for akutt forurensning gjelder forurensningslovens
bestemmelser.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av bestemmelsene
i paragrafen her.
§ 40 annet ledd bokstav d skal lyde:
d) bruk av havner, og bruk
av sjøområder i tilknytning til havner, for bestemte
grupper av fartøy,
II
Denne loven trer i kraft straks.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7. juni 2012
Knut Arild Hareide |
Lars Myraune |
leder |
ordfører |