Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og
Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, peker på at E6/E10 nord for Narvik er en av de
viktigste transportårene i landsdelen. Den binder sammen regionene
i Nordland og Troms, og har også tilknytning til Sverige via Riksgrensen.
Narvik er i dag et betydelig trafikknutepunkt for distribusjon av
gods på jernbane og veg, og det er grunn til å anta at med denne
investeringen vil dette forsterkes.
Komiteen vil peke på at bedre
vegstandard er spesielt viktig både for næringslivet og befolkningen
i Ofoten og hele landsdelen. Hålogalandsbrua vil gi store framkommelighetsgevinster
for trafikantene og næringstransportørene, med innkorting av E6 med
18 km, og en standardheving som vil gi en bedre trafikksikkerhet.
Komiteen vil vise til at skredsikringen
på E 10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang for de reisende
på strekningen. Den nye bruforbindelsen vil gi en kortere reiseavstand
mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil vise til at det er lagt til grunn
at Narvik lufthavn, Framnes legges ned når Hålogalandsbrua åpnes.
Bakgrunnen for dette er at bruforbindelsen gir kortere reiseavstand
mellom Narvik og Evenes. Brua skal etter planen stå ferdig i 2016.
Flertallet vil videre vise til
at innsparingen ved nedleggelsen av Narvik lufthavn, Framnes skal
bidra til finansieringen av brua, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009).
Det er lokalpolitisk tilslutning til dette. I vedtaket fra Narvik
kommune om nedlegging av lufthavnen vises det til at lufthavnen
kan legges ned når brua er åpnet for trafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at saken kobler bygging av ny bruforbindelse som kortere reisetid,
med nedleggelse av Narvik lufthavn. Disse medlemmer er
enig i at reiseavstand til flyplass er av de avgjørende forhold
som bør legges til grunn for regional flyplasstruktur. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er riktigere å vurdere
flyplasstruktur i forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer peker på at Avinors
drift av regionale/lokale flyplasser gir betydelig underskudd som
i det alt vesentlige finansieres av flypassasjerer som bruker Avinors
lønnsomme flyplasser.
Disse medlemmer mener at det
ikke er akseptabelt at besparelser for det statlige selskap Avinor
ved nedleggelse av regional/lokal flyplass direkte skal inngå i
statens finansiering av vei/bru/tunnelprosjekt. Avinors besparelser
er oppgitt i brev fra Samferdselsdepartementet, datert 4. juni 2012,
til 100 mill. kroner vurdert opp mot videre drift i perioden 1. desember
2016–2030. Disse medlemmer mener at dette beløpet
heller ikke bør brukes til økt utbytte til staten som eier eller
til å redusere statens finansiering av sikkerhetsmessige tiltak
på norske flyplasser som må gjennomføres på bakgrunn av myndighetspålagte
krav. En slik praksis vil medføre at flypassasjerer på Avinors lønnsomme
flyplasser faktisk bidrar med finansiering av Hålogalandsbrua.
Disse medlemmer viser til at
Avinor har et stort investeringsbehov knyttet til flyplasser og rullebaner
i hele landet, og at det i etatenes forslag til Nasjonal transportplan
2014–2023 kom frem at Avinor ikke har finansielt handlingsrom til
å bekoste nye flyplasser eller større kostnader knyttet til restruktureringen
i Forsvaret innenfor nåværende rammebetingelser. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet på denne bakgrunn fremmet forslag om at
utbytte fra Avinor skulle være 200 mill. kroner lavere enn det regjeringen
la opp til ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Disse medlemmer vil peke på at
Hålogalandsbrua er et godt og viktig prosjekt på E6. Redusert transporttid,
bedret sikkerhet og redusert energiforbruk/utslipp illustrerer på
en god måte de positive samfunnsmessige effektene av prosjektet.
Skredsikring på E10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang
for de reisende på strekningen og bidrar derfor til sikrere vegtransport.
Etter disse medlemmers oppfatning
understreker disse forholdene begrunnelsen for at prosjektene må
og skal finansieres med statlige midler og ikke med delvis bompengefinansiering. Disse
medlemmer har merket seg at også for disse prosjektene er
regningen til bilistene formidabel selv om bompengeandelen er 35
pst. Samlet skal bilistene betale hele 1 810 mill. kroner for å
bidra med 860 mill. kroner. Finansieringskostnader utgjør 850 mill.
kroner og innkrevingskostnader 100 mill. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at inkludert denne saken, er det i perioden 2009–2013 behandlet
22 bompengesaker. Samlet har regjeringspartiene med støtte fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mot Fremskrittspartiets stemmer
fattet vedtak om at bilistene skal betale 39 mrd. kroner for å bidra
med 23 mrd. kroner til ulike samferdselsprosjekt; 13,5 mrd. kroner
til dekning av rentekostnader og 2,6 mrd. kroner til dekning av
innkrevingskostnader. Med unntak av prosjektet rv. 13 Ryfast (jf.
Prop. 109 S (2011–2012) har Fremskrittspartiet gått inn for samtlige
prosjekter, men har foreslått statlig finansiering.
Disse medlemmer vil videre vise
til at hele regningen fra den rød-grønne regjeringen for perioden
2005–2013, og med støtte fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er nå blitt 120 mrd. kroner for å bidra med 91 mrd. kroner i bompenger;
21 mrd. kroner skal dekke rentekostnader og 8 mrd. kroner skal dekke
innkrevingskostnader. Disse medlemmer mener at dette er
en omfattende skatt på transport og skatt som kommer i tillegg til
beløpet bilistene i samme periode betaler i skatt og avgift for
å kjøpe, eie og bruke bil. Disse medlemmer avviser
en slik ekstra transportskatt og mener staten skal finansiere bygging
av riksveier i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag;
«Stortinget samtykker i at prosjekt E6 Hålogalandsbrua
og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland) gjennomføres som
omtalt i Prop. 117 S (2011–2012) og med statlig finansiering.»
«Statlig finansiering for de to prosjektene,
E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland),
innarbeides i de årlige statsbudsjettene fra og med 2013. Om nødvendig
forskotteres midler for å holde foreslått fremdrift av prosjektene.»