Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, peker på at E6/E10 nord for Narvik er en av de viktigste transportårene i landsdelen. Den binder sammen regionene i Nordland og Troms, og har også tilknytning til Sverige via Riksgrensen. Narvik er i dag et betydelig trafikknutepunkt for distribusjon av gods på jernbane og veg, og det er grunn til å anta at med denne investeringen vil dette forsterkes.

Komiteen vil peke på at bedre vegstandard er spesielt viktig både for næringslivet og befolkningen i Ofoten og hele landsdelen. Hålogalandsbrua vil gi store framkommelighetsgevinster for trafikantene og næringstransportørene, med innkorting av E6 med 18 km, og en standardheving som vil gi en bedre trafikksikkerhet.

Komiteen vil vise til at skredsikringen på E 10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang for de reisende på strekningen. Den nye bruforbindelsen vil gi en kortere reiseavstand mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, vil vise til at det er lagt til grunn at Narvik lufthavn, Framnes legges ned når Hålogalandsbrua åpnes. Bakgrunnen for dette er at bruforbindelsen gir kortere reiseavstand mellom Narvik og Evenes. Brua skal etter planen stå ferdig i 2016.

Flertallet vil videre vise til at innsparingen ved nedleggelsen av Narvik lufthavn, Framnes skal bidra til finansieringen av brua, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009). Det er lokalpolitisk tilslutning til dette. I vedtaket fra Narvik kommune om nedlegging av lufthavnen vises det til at lufthavnen kan legges ned når brua er åpnet for trafikk.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at saken kobler bygging av ny bruforbindelse som kortere reisetid, med nedleggelse av Narvik lufthavn. Disse medlemmer er enig i at reiseavstand til flyplass er av de avgjørende forhold som bør legges til grunn for regional flyplasstruktur. Disse medlemmer mener imidlertid at det er riktigere å vurdere flyplasstruktur i forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2014–2023.

Disse medlemmer peker på at Avinors drift av regionale/lokale flyplasser gir betydelig underskudd som i det alt vesentlige finansieres av flypassasjerer som bruker Avinors lønnsomme flyplasser.

Disse medlemmer mener at det ikke er akseptabelt at besparelser for det statlige selskap Avinor ved nedleggelse av regional/lokal flyplass direkte skal inngå i statens finansiering av vei/bru/tunnelprosjekt. Avinors besparelser er oppgitt i brev fra Samferdselsdepartementet, datert 4. juni 2012, til 100 mill. kroner vurdert opp mot videre drift i perioden 1. desember 2016–2030. Disse medlemmer mener at dette beløpet heller ikke bør brukes til økt utbytte til staten som eier eller til å redusere statens finansiering av sikkerhetsmessige tiltak på norske flyplasser som må gjennomføres på bakgrunn av myndighetspålagte krav. En slik praksis vil medføre at flypassasjerer på Avinors lønnsomme flyplasser faktisk bidrar med finansiering av Hålogalandsbrua.

Disse medlemmer viser til at Avinor har et stort investeringsbehov knyttet til flyplasser og rullebaner i hele landet, og at det i etatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023 kom frem at Avinor ikke har finansielt handlingsrom til å bekoste nye flyplasser eller større kostnader knyttet til restruktureringen i Forsvaret innenfor nåværende rammebetingelser. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet på denne bakgrunn fremmet forslag om at utbytte fra Avinor skulle være 200 mill. kroner lavere enn det regjeringen la opp til ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2012.

Disse medlemmer vil peke på at Hålogalandsbrua er et godt og viktig prosjekt på E6. Redusert transporttid, bedret sikkerhet og redusert energiforbruk/utslipp illustrerer på en god måte de positive samfunnsmessige effektene av prosjektet. Skredsikring på E10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang for de reisende på strekningen og bidrar derfor til sikrere vegtransport.

Etter disse medlemmers oppfatning understreker disse forholdene begrunnelsen for at prosjektene må og skal finansieres med statlige midler og ikke med delvis bompengefinansiering. Disse medlemmer har merket seg at også for disse prosjektene er regningen til bilistene formidabel selv om bompengeandelen er 35 pst. Samlet skal bilistene betale hele 1 810 mill. kroner for å bidra med 860 mill. kroner. Finansieringskostnader utgjør 850 mill. kroner og innkrevingskostnader 100 mill. kroner.

Disse medlemmer vil vise til at inkludert denne saken, er det i perioden 2009–2013 behandlet 22 bompengesaker. Samlet har regjeringspartiene med støtte fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mot Fremskrittspartiets stemmer fattet vedtak om at bilistene skal betale 39 mrd. kroner for å bidra med 23 mrd. kroner til ulike samferdselsprosjekt; 13,5 mrd. kroner til dekning av rentekostnader og 2,6 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader. Med unntak av prosjektet rv. 13 Ryfast (jf. Prop. 109 S (2011–2012) har Fremskrittspartiet gått inn for samtlige prosjekter, men har foreslått statlig finansiering.

Disse medlemmer vil videre vise til at hele regningen fra den rød-grønne regjeringen for perioden 2005–2013, og med støtte fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, er nå blitt 120 mrd. kroner for å bidra med 91 mrd. kroner i bompenger; 21 mrd. kroner skal dekke rentekostnader og 8 mrd. kroner skal dekke innkrevingskostnader. Disse medlemmer mener at dette er en omfattende skatt på transport og skatt som kommer i tillegg til beløpet bilistene i samme periode betaler i skatt og avgift for å kjøpe, eie og bruke bil. Disse medlemmer avviser en slik ekstra transportskatt og mener staten skal finansiere bygging av riksveier i Norge.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag;

«Stortinget samtykker i at prosjekt E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland) gjennomføres som omtalt i Prop. 117 S (2011–2012) og med statlig finansiering.»

«Statlig finansiering for de to prosjektene, E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland), innarbeides i de årlige statsbudsjettene fra og med 2013. Om nødvendig forskotteres midler for å holde foreslått fremdrift av prosjektene.»