Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering og utbygging av E6 Hålogalandsbrua
mellom Narvik og Øyjord i Narvik kommune. Prosjektet omfatter også skredsikring
av dagens E6/E10 på strekningen Trældal–Leirvik, nord for Rombaken.
Prosjektet Hålogalandsbrua er bl.a. omtalt i St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 og i Prop. 1
S (2011–2012). Det legges opp til anleggsstart i løpet av høsten
2012. Brua skal etter planen åpnes for trafikk i 2016, mens skred-sikringstunnelen
forventes åpnet for trafikk i 2014.
E6/E10 nord for Narvik er en av de viktigste transportårene
i landsdelen. Den binder sammen regionene i Nordland og Troms, og
har også tilknytning til Sverige via Riksgrensen. Narvik er et betydelig
trafikknutepunkt for distribusjon av gods på jernbane/veg. Bedre
standard er dermed spesielt viktig både for næringslivet og befolkningen
i Ofoten og landsdelen for øvrig. Skredsikring av strekningen E10
Trældal–Leirvik reduserer risikoen for steinsprang for trafikken
til og fra Riksgrensen og lokaltrafikken. Den nye bruforbindelsen
gir også kortere reiseavstand mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn,
Evenes.
I tillegg inneholder proposisjonen forslag om nedlegging
av Narvik lufthavn, Framnes. Hålogalandsbrua vil erstatte Rombaksbrua
som hovedforbindelse mellom Narvik og Bjerkvik. Dette vil gi store
framkommelighetsgevinster for trafikantene, med 18 km redusert kjøreavstand mellom
Narvik og Bjerkvik og 15–20 min. redusert kjøretid. Avstanden mellom
Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, reduseres tilsvarende.
Dette vil effektivisere luftfarten i regionen og styrke Harstad/Narvik
lufthavn, Evenes. Innsparingene ved nedlegging av Narvik lufthavn,
Framnes, skal bidra til finansieringen av brua, jf. St.meld. nr.
16 (2008–2009). Bakgrunnen for beslutningen er et lokalt vedtak som
åpner for en avvikling av lufthavnen i forbindelse med bygging av
ny bru. Det ville vært nødvendig med omfattende sikkerhetsinvesteringer
for å forlenge den tekniske/operative godkjenningen som utløper
1. desember 2016.
Hovedprosjektet E6 Hålogalandsbrua med tilførselsveger
(6,4 km) starter ved Ornes like nord for Narvik sentrum og går nedenfor
Ofotbanen via en 220 meter lang tunnel til Karistranda. Herfra bygges
ny hengebru over utløpet av Rombaken til Øyjord. Brua får total
bredde 13,8 m, inkl. 3 m gang- og sykkelfelt. Total brulengde blir
1 533 m, med midtspenn 1 145 m. Seglingshøyden blir på 40 m. På
Øyjordsiden går deler av ny veg gjennom en 300 m lang tunnel til Stormyra,
der den knyttes til dagens E6/E10. Tilknytningen til dagens veg
skjer i begge ender via T-kryss. Delprosjektet E10 Trældal–Leirvik har
en totallengde på 1,5 km, hvorav tunnelen utgjør 1,1 km. Tunnelen
bygges med vegbredde 8,5 m.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektet med ferdigstilt rapport februar 2012. Samferdselsdepartementet
legger til grunn en styringsramme omregnet til 2012-kroner, på 2 480
mill. kroner og kostnadsramme 2 830 mill. kroner. I overslaget inngår
forutsatte kostnader på 10 mill. kroner til etablering av bomstasjoner.
Netto nytte (NN) for prosjektet er beregnet til 70 mill. kroner,
med netto nytte i forhold til totale kostnader på 0.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærmere omtalt
i pkt. 3 i proposisjonen.
I vedtaket fra Narvik kommune om nedlegging av
lufthavnen vises det til at lufthavnen kan legges ned når brua er
åpnet for trafikk. Brua skal etter planen stå ferdig i 2016. Samferdselsdepartementet
innstiller derfor på at Narvik lufthavn, Framnes, legges ned når
brua åpnes for trafikk. Narvik lufthavn, Framnes’ tekniske/operative godkjenning
er gyldig fram til 1. desember 2016. Skulle åpningen av brua bli
forskjøvet utover denne datoen, vurderer Samferdselsdepartementet
at lufthavnen senest legges ned ved utgangen av kontraktsperioden
for den statlig kjøpte flyruten mellom Narvik og Bodø 31. mars 2017. Dette
under forutsetning av at Luftfartstilsynet finner at lufthavnens
tekniske/operative godkjenning kan forlenges til dette tidspunktet.
Nordland fylkeskommune og Narvik kommune har
vedtatt garantier for lånegjeld på inntil 940 mill. kroner, fordelt
med halvparten på hver.
Prosjektet forutsettes finansiert med statlige midler,
bompenger og tilskudd fra Narvik kommune på 30 mill. kroner. Det
legges opp til innkreving av bompenger i bomstasjoner på ny E6 ved
Øyjord og på E10 i Leirvik.
Med de forutsetninger som er lagt til grunn
i finansieringsplanen, er perioden med bompengeinnkreving beregnet
til 17 år på ny E6 på Øyjord og i overkant av 19 år på dagens E6/E10
i Leirvik, hvilket går utover innkrevingsperioden på 15 år som normalt
legges til grunn ved bompengefinansiering. Departementet vektlegger
at lokale myndigheter har samtykket i dette for å styrke økonomien
og muligheten for realisering av prosjektet. Dersom økonomien i prosjektet
blir dårligere enn forutsatt, vil bompengeselskapet etter avtale
med Vegdirektoratet kunne øke takstene med inntil 20 pst. utover
ordinær prisstigning og/eller forlenge bompengeperioden med inntil
5 år.
Narvik kommune ber om at det vurderes å innarbeide
rabattordninger med månedstak/timeregel, og at det åpnes for at
flere kjøretøy kan knyttes til en avtale. Departementet mener i
likhet med Statens vegvesen at det ikke er riktig med ytterligere
rabattordninger som svekker økonomien for et bompengeprosjekt som
må ha innkrevingstid ut over 15 år for å kunne realiseres.
Med det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetninger
som ligger til grunn, er det lagt til grunn at trafikantene vil
betale til sammen 1 810 mill. kr i bompenger. Av de innbetalte bompengene
vil 860 mill. kroner gå til å dekke anleggskostnader, om lag 100
mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader ved drift
av bompengeselskapet og om lag 850 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader
i forbindelse med låneopptak.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn for prosjektet,
framgår av tabell 5.1:
Tabell 5.1 Finansieringsplan
Mill. 2012-kr |
| 2012–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | 80 | 1 510 | 1 590 |
– post 30 | 80 | 1 340 | 1 420 |
– post 31 | | 170 | 170 |
Bompenger | 800 | 60 | 860 |
Lokalt tilskudd | | 30 | 30 |
Sum | 880 | 1 600 | 2 480 |
Etter at Stortinget har gjort vedtak om finansiering
og utbygging av E6 Hålogalandsbrua, skredsikring av dagens E6/E10
på strekningen Trældal–Leirvik og nedlegging av Narvik lufthavn,
Framnes, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene som er lagt til
grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og
Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, peker på at E6/E10 nord for Narvik er en av de
viktigste transportårene i landsdelen. Den binder sammen regionene
i Nordland og Troms, og har også tilknytning til Sverige via Riksgrensen.
Narvik er i dag et betydelig trafikknutepunkt for distribusjon av
gods på jernbane og veg, og det er grunn til å anta at med denne
investeringen vil dette forsterkes.
Komiteen vil peke på at bedre
vegstandard er spesielt viktig både for næringslivet og befolkningen
i Ofoten og hele landsdelen. Hålogalandsbrua vil gi store framkommelighetsgevinster
for trafikantene og næringstransportørene, med innkorting av E6 med
18 km, og en standardheving som vil gi en bedre trafikksikkerhet.
Komiteen vil vise til at skredsikringen
på E 10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang for de reisende
på strekningen. Den nye bruforbindelsen vil gi en kortere reiseavstand
mellom Narvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil vise til at det er lagt til grunn
at Narvik lufthavn, Framnes legges ned når Hålogalandsbrua åpnes.
Bakgrunnen for dette er at bruforbindelsen gir kortere reiseavstand
mellom Narvik og Evenes. Brua skal etter planen stå ferdig i 2016.
Flertallet vil videre vise til
at innsparingen ved nedleggelsen av Narvik lufthavn, Framnes skal
bidra til finansieringen av brua, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009).
Det er lokalpolitisk tilslutning til dette. I vedtaket fra Narvik
kommune om nedlegging av lufthavnen vises det til at lufthavnen
kan legges ned når brua er åpnet for trafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at saken kobler bygging av ny bruforbindelse som kortere reisetid,
med nedleggelse av Narvik lufthavn. Disse medlemmer er
enig i at reiseavstand til flyplass er av de avgjørende forhold
som bør legges til grunn for regional flyplasstruktur. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er riktigere å vurdere
flyplasstruktur i forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer peker på at Avinors
drift av regionale/lokale flyplasser gir betydelig underskudd som
i det alt vesentlige finansieres av flypassasjerer som bruker Avinors
lønnsomme flyplasser.
Disse medlemmer mener at det
ikke er akseptabelt at besparelser for det statlige selskap Avinor
ved nedleggelse av regional/lokal flyplass direkte skal inngå i
statens finansiering av vei/bru/tunnelprosjekt. Avinors besparelser
er oppgitt i brev fra Samferdselsdepartementet, datert 4. juni 2012,
til 100 mill. kroner vurdert opp mot videre drift i perioden 1. desember
2016–2030. Disse medlemmer mener at dette beløpet
heller ikke bør brukes til økt utbytte til staten som eier eller
til å redusere statens finansiering av sikkerhetsmessige tiltak
på norske flyplasser som må gjennomføres på bakgrunn av myndighetspålagte
krav. En slik praksis vil medføre at flypassasjerer på Avinors lønnsomme
flyplasser faktisk bidrar med finansiering av Hålogalandsbrua.
Disse medlemmer viser til at
Avinor har et stort investeringsbehov knyttet til flyplasser og rullebaner
i hele landet, og at det i etatenes forslag til Nasjonal transportplan
2014–2023 kom frem at Avinor ikke har finansielt handlingsrom til
å bekoste nye flyplasser eller større kostnader knyttet til restruktureringen
i Forsvaret innenfor nåværende rammebetingelser. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet på denne bakgrunn fremmet forslag om at
utbytte fra Avinor skulle være 200 mill. kroner lavere enn det regjeringen
la opp til ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Disse medlemmer vil peke på at
Hålogalandsbrua er et godt og viktig prosjekt på E6. Redusert transporttid,
bedret sikkerhet og redusert energiforbruk/utslipp illustrerer på
en god måte de positive samfunnsmessige effektene av prosjektet.
Skredsikring på E10 Trældal–Leirvik reduserer faren for steinsprang
for de reisende på strekningen og bidrar derfor til sikrere vegtransport.
Etter disse medlemmers oppfatning
understreker disse forholdene begrunnelsen for at prosjektene må
og skal finansieres med statlige midler og ikke med delvis bompengefinansiering. Disse
medlemmer har merket seg at også for disse prosjektene er
regningen til bilistene formidabel selv om bompengeandelen er 35
pst. Samlet skal bilistene betale hele 1 810 mill. kroner for å
bidra med 860 mill. kroner. Finansieringskostnader utgjør 850 mill.
kroner og innkrevingskostnader 100 mill. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at inkludert denne saken, er det i perioden 2009–2013 behandlet
22 bompengesaker. Samlet har regjeringspartiene med støtte fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mot Fremskrittspartiets stemmer
fattet vedtak om at bilistene skal betale 39 mrd. kroner for å bidra
med 23 mrd. kroner til ulike samferdselsprosjekt; 13,5 mrd. kroner
til dekning av rentekostnader og 2,6 mrd. kroner til dekning av
innkrevingskostnader. Med unntak av prosjektet rv. 13 Ryfast (jf.
Prop. 109 S (2011–2012) har Fremskrittspartiet gått inn for samtlige
prosjekter, men har foreslått statlig finansiering.
Disse medlemmer vil videre vise
til at hele regningen fra den rød-grønne regjeringen for perioden
2005–2013, og med støtte fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er nå blitt 120 mrd. kroner for å bidra med 91 mrd. kroner i bompenger;
21 mrd. kroner skal dekke rentekostnader og 8 mrd. kroner skal dekke
innkrevingskostnader. Disse medlemmer mener at dette er
en omfattende skatt på transport og skatt som kommer i tillegg til
beløpet bilistene i samme periode betaler i skatt og avgift for
å kjøpe, eie og bruke bil. Disse medlemmer avviser
en slik ekstra transportskatt og mener staten skal finansiere bygging
av riksveier i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag;
«Stortinget samtykker i at prosjekt E6 Hålogalandsbrua
og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland) gjennomføres som
omtalt i Prop. 117 S (2011–2012) og med statlig finansiering.»
«Statlig finansiering for de to prosjektene,
E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland),
innarbeides i de årlige statsbudsjettene fra og med 2013. Om nødvendig
forskotteres midler for å holde foreslått fremdrift av prosjektene.»
Forslag fra Fremskrittspartiet
Forslag 1
Stortinget samtykker i at prosjekt E6 Hålogalandsbrua
og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland) gjennomføres som
omtalt i Prop. 117 S (2011–2012) og med statlig finansiering.
Forslag 2
Statlig finansiering for de to prosjektene,
E6 Hålogalandsbrua og skredsikring av E10 Trældal–Leirvik (Nordland),
innarbeides i de årlige statsbudsjettene fra og med 2013. Om nødvendig
forskotteres midler for å holde foreslått fremdrift av prosjektene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet
får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis
bompengefinansiering av E6 Hålogalandsbrua, og skredsikring av E10
Trældal–Leirvik (Nordland). Vilkårene fremgår av Prop. 117 S (2011–2012)
og Innst. 382 S (2011–2012).
II
Stortinget samtykker i at Narvik
lufthavn, Framnes, legges ned samtidig med åpningen av Hålogalandsbrua
i 2016. Dersom åpningen av brua blir forskjøvet, legges lufthavnen
senest ned ved utløpet av lufthavnens tekniske/operative godkjenning
1. desember 2016, eller dersom denne kan forlenges, senest ved utgangen
av inneværende anbudsperiode for kjøp av flyruten Narvik–Bodø 31. mars
2017.
III
Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7. juni 2012
Knut Arild Hareide |
Janne Sjelmo Nordås |
leder |
ordfører |