Departementet legger fram forslag til presiseringer
i ligningsloven § 6-15 om kontroll av tredjeparter. Det foreslås
at det uttrykkelig framgår av bestemmelsen at også elektronisk lagrede
dokumenter, samt programmer og programsystemer omfattes av utleverings-
og framleggelsesplikten og at det er adgang til å kopiere virksomhetenes
elektroniske arkiver for senere gjennomgang hos tredjepart eller
hos ligningsmyndighetene. Forslaget innebærer at det ved kontroll
av tredjeparter er adgang til å benytte alle eksisterende metoder
for kopiering for å sikre tilgang til elektronisk lagrede opplysninger
under kontrollen.
De foreslåtte endringene er en oppfølging av
lov 12. desember 2008 nr. 93, hvor tilsvarende presiseringer for
kontroll av skattyter, arbeidsgiver og toll- og avgiftspliktig ble
tatt inn i ligningsloven § 4-10 nr. 1, folketrygdloven § 24-4 (den gang
§ 24-5), skattebetalingsloven § 5-13, tolloven § 13-4 og merverdiavgiftsloven
§ 15-11. Samtidig ble tilsvarende endringer gjort i forskrift om
omregistreringsavgift § 7, forskrift om vektårsavgift § 15 og forskrift
om engangsavgift på motorvogner § 8-2, jf. motorkjøretøy- og båtavgiftsloven
§ 1 og forskrift om særavgifter § 5-9, jf. særavgiftsloven § 1.
I forarbeidene til lov 12. desember 2008 nr.
93, Ot.prp. nr. 1 (2008–2009), ble det varslet at departementet
i samarbeid med Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet
ville fastsette nye forskrifter og retningslinjer for å ivareta
sikkerhetshensyn og rettssikkerhetsgarantier for skatte- og avgiftspliktige
i forbindelse med oppbevaring og håndtering av ko-piert materiale.
For å få felles saksbehandlingsregler for kontroller
på samtlige av skatteetatens forvaltningsområder, foreslår departementet
her nye bestemmelser i lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven) § 5-13 og i lov
19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) § 15-11,
som vil gi hjemmel til å gjøre en ny forskrift om saksbehandlingsregler
for skatte- og avgiftskontroll gjeldende for kontroll etter disse
lovene.
Departementet foreslår at endringene trer i
kraft straks.
Departementet legger til grunn at forslaget
ikke vil ha merkbare økonomiske eller administrative konsekvenser
for de skatte- eller avgiftspliktige. For skatte- og avgiftsmyndighetene
vil omfanget av sikkerhetsrutiner og ivaretakelse av saksbe-handlingsprosedyrer
knyttet til gjennomføringen av kontroll på øvrige områder enn ligningsloven, kunne
medføre noe økt ressursbruk. Det samme gjelder for toll- og avgiftsmyndighetene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i at lovreguleringene
må følge med og bli oppdatert i tråd med samfunnsendring og den
teknologiske utvikling. Disse medlemmer registrerer
imidlertid at både Datatilsynet og Advokatforeningen advarer mot en
utvikling der man kan komme i konflikt med generelle personvernhensyn
og med bestemmelser om beslagsfrihet etter EMK-artikkel 8 og i straffeprosessen. Disse
medlemmer forutsetter at departementet til enhver tid har
oppmerksomhet på disse avveiningene, og ser det som naturlig at
departementet foretar en grundig og prinsipiell drøftelse av disse
dilem-maene i forbindelse med det arbeidet som er i gang rundt skattyters
rettssikkerhet generelt.
Disse medlemmer mener derfor
saken bør tas opp igjen i et helhetlig perspektiv sammen med skatteforvaltningslovarbeidet,
som det heller bør settes fart på enn å komme med skatteunndragelsesutvalgets
forslag «bit for bit».