Stortingets administrasjon skal gjennom sine støtte-
og servicefunksjoner legge til rette for at stortingsrepresentantene
kan konsentrere seg om det politiske verv de er valgt til, og at
Stortinget og dets organer på en effektiv måte kan ivareta sine
funksjoner.
Stortingets administrasjon skal oppleves som
relevant, profesjonell, effektiv, serviceorientert og samfunnsbevisst
av stortingsrepresentantene og andre målgrupper. Administrasjonen
skal utføre sine oppgaver slik at Stortingets anseelse blir ivaretatt
på best mulig måte.
Proposisjonen gjengir målene for administrasjonens
handlingsområder og skisserer noen toneangivende tiltak som vil
prege arbeidet i 2013.
Stortingets budsjett omfatter den parlamentariske
virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i
internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser.
Budsjettet omfatter også den administrative drift og vedlikehold
av Stortinget.
Forslaget til budsjett for Stortinget viser
en total vekst på 45 mill. kroner (4,1 pst.) fra 2012 til 2013.
I kostnadene for 2013 inngår delbetalinger for kjøp av 38 pendlerboliger
(51 mill. kroner), større bygningsmessige arbeider utover normalt
vedlikehold (18 mill. kroner) samt fullføring av ekstraordinære informasjons-
og kommunikasjonsutviklingsprosjekter som er beregnet til 15 mill.
kroner. I løpet av 2013 og 2014 vil flere pendlerboliger bli solgt.
Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven
i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Posten omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter
og ansatte, og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester.
Posten omfatter også utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets
tjenesteboliger inngår i denne posten.
Her føres kjøp av pendlerboliger.
Her budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og
videreutvikling av Stortingets IKT-systemer, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider,
større vedlikeholdsarbeider mv. i Stortingets bygningsmasse.
Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater.
Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon
på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe
samt et tillegg per stortingsrepresentant.
Her føres tilskudd til Nobelinstituttets bibliotek.
Her føres kontingentene til Nordisk råd, OSSE og
IPU.
Under dette kapitlet budsjetteres blant annet salgsinntekter,
salg av pendlerboliger og leieinntekter. Salgsinntektene kommer
stort sett fra kafeteriaene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
viser til proposisjonen og slutter seg til budsjettforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i Innst. 2 S (2011–2012) foreslo å redusere
tilskuddet til partigruppene med 30 mill. kroner i kap. 41 post 70. Disse
medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets merknader
i finansinnstillingen.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett har foreslått å redusere
bevilgningen på kap. 41 post 1 med 15 mill. kroner og på post 45
med 15 mill. kroner. Dette medlem viser til Høyres
merknader i Innst. 2 S (2011–2012) fra finanskomiteen.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i sitt alternative budsjett har foreslått å redusere
bevilgningen på kap. 41 post 32 Kjøp av leiligheter, med 51 mill.
kroner. Dette medlem viser til Venstres merknader
i Innst. 2 S (2011–2012) fra finanskomiteen.
Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre de allmennmenneskelige
rettigheter for Forsvarets personell, og ved sitt arbeid søke å
medvirke til å effektivisere Forsvaret. Nemndas leder benevnes som Ombudsmannen
for Forsvaret, er årslønnet og leder Ombudsmannens administrasjon.
Komiteen har merket
seg at det samlede antall klager til nemnda holder seg stabilt,
og at de fleste saker løses gjennom veiledning og råd ved besøk
av ombudsmannen ved avdeling eller ved telefonsamtale. Komiteen vil
vise til at saker av prinsipiell karakter eller som har særlig allmenn
interesse, forelegges nemnda etter forberedelse av ombudsmannen.
Komiteen vil understreke viktigheten
av dette.
Komiteen har merket seg at ombudsmannen får
et økende antall henvendelser fra kvinner i førstegangstjeneste. Komiteen vil
i den forbindelse vise til at flere kvinner i Forsvaret er en viktig
del av det å sikre Forsvaret nødvendig og relevant kompetanse. Til
tross for flere strukturelle tiltak over mange år for å øke kvinneandelen,
har det totale antallet kvinner ikke økt. Nye unge kvinner kommer
til. Like mange slutter etter kort tid.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Forsvaret tar på alvor at mange jenter i førstegangstjeneste
sliter med kulturen blant enkelte lavere befal. Komiteen vil
be Ombudsmannen for Forsvaret være særlig oppmerksom på Forsvarets
interne kodeks også når Ombudsmannen behandler henvendelsene fra
unge kvinner i førstegangstjeneste.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at ombudsmannen kommuniserer forholdene til Forsvarets ledelse.
Komiteen har merket seg at ved
inspeksjoner søker Ombudsmannen og nemnda å bidra til en effektivisering
av Forsvaret og bedring av tjenesteforholdene i Forsvaret.
Komiteenvil
for øvrig vise til sine merknader i Innst. 338 S (2011–2012), jf.
Dokument 5 (2011–2012).
Som Stortingets tillitsmann skal Sivilombudsmannen
føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir
gjort urett eller feil mot den enkelte borger. Ombudsmannen skal
også bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene. Disse
oppgavene ivaretas først og fremst gjennom undersøkelser og behandling
av klager fra enkeltpersoner, organisasjoner og selskaper. Ombudsmannen tar
også opp saker på eget initiativ, i hovedsak basert på kjennskap
til forhold i forvaltningen det kan være grunn til å ta opp særskilt.
Veksten i antallet klagesaker har over tid vært
betydelig, og sakene til en viss grad også mer arbeidskrevende.
Budsjettveksten for 2013 er i hovedsak en økning av saksbehandlerressursene
og IT-støtten for å ivareta ombudsmannens oppgaver tilstrekkelig.
Et viktig mål for 2013 er å fokusere på at saksavviklingen
er effektiv. I 2013 ønsker Ombudsmannen i tillegg å ta opp flere
saker av eget tiltak. Det tas også sikte på flere besøk i forvaltningen.
Målet med besøkene er å skaffe seg kunnskap om forholdene i den type
institusjoner Ombudsmannen mottar klager på.
Ombudsmannen vil i 2013 arbeide videre med å utvikle
den interne mål- og resultatstyringen. Viktige mål for virksomheten
er å arbeide videre med å sikre prioritering av de viktigste sakene,
tilstrebe en effektiv saksbehandling, god juridisk kvalitet og tillit
i samfunnet, gode og effektive interne rutiner og støtteaktiviteter
samt videreutvikling av ombudsmannskontoret som en god arbeidsplass.
Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til
Sivilombudsmannens kjøp av varer og tjenester.
Her føres refusjon av foreldrepenger.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(Sivilombudsmannen) for 2013. Komiteen støtter forslaget,
og forutsetter at rammevilkårene som stilles til disposisjon for
Sivilombudsmannen dermed vil være tilstrekkelige til å følge opp
de føringer som følger av Stortingets behandling av årsmeldingen,
jf. Innst. 332 S (2011–2012).
Komiteen viser til at Sivilombudsmannsembetet
i år er 50 år, og komiteen gratulerer med flott innsats
over disse årene. Sivilombudsmannen står sterkt som institusjon
i Norge, og er et naturlig referansepunkt i media, men er likevel
urovekkende lite kjent. Komiteen ber derfor om at
neste årsmelding fra Sivilombudsmannen inneholder en vurdering av tiltak
for å gjøre ombudsmannen bedre kjent. Det bes også om at det tas
inn en vurdering og oppdatering om aktuelle drøftinger om sivilombudsmannsembetene
i de nordiske landene.
EOS-utvalget skal føre regelmessig tilsyn med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste som utføres i den sivile og militære
forvaltning (EOS-tjeneste). Kontrollutvalgets oppgaver er å gjennomføre
inspeksjoner, undersøke alle klager og ta opp saker av eget tiltak
som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet og se til at tjenestene
respekterer menneskerettighetene.
Utvalgets hovedoppgave er å føre løpende kontroll
med EOS-tjenestene. Kontrollen utøves i form av inspeksjoner, behandling
av klagesaker og behandling av saker som tas opp av eget tiltak.
Utvalgets faglige virksomhet styres i hovedsak av hva som framkommer
gjennom inspeksjonsvirksomheten og klagesaker, samt av de signalene
Stortinget gir ved behandlingen av utvalgets årsmeldinger.
Utvalget vil i 2013 holde fram med prosjektrettede
undersøkelser, som et supplement til den løpende inspeksjonsvirksomheten.
Utvalget vil fortsette å følge med på utviklingen i EOS-tjenestene
og det økende samarbeidet mellom disse. Utvalget vil søke å benytte
seg av sin teknisk sakkyndige i enda større grad enn tidligere,
for å holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen hva gjelder
EOS-tjenestenes oppgaver og kapasiteter. Utvalget vil fortsatt opprettholde
kontakten med andre kontrollmyndigheter og relevante fagmiljøer
både i Norge og internasjonalt.
Komiteen har tidligere
gitt utrykk for viktigheten av at EOS-utvalget gjennomfører utvidede
undersøkelser i saker som har stor allmenn interesse eller i saker
som utvalget selv mener er viktige å undersøke. Komiteenmener at det både er viktig og rimelig
at eventuelle ekstrakostnader forbundet med slike undersøkelser
dekkes av Stortinget ved forespørsel.
Komiteen viser til at EOS-utvalgets
budsjett for 2013 er i tråd med utvalgets eget budsjettforslag som
ble oversendt Stortingets presidentskap 20. mars 2012. For øvrig
viser komiteen til proposisjonen og slutter seg til
budsjettforslaget.
Riksrevisjonen har en fireårig strategisk planperiode.
Den gjeldende strategiske planen løper fra 2010 til 2014. Visjonen
for perioden er «å bidra effektivt til Stortingets kontroll og fremme
god forvaltning».
I 2013 vil nytt revisjonsstøtteverktøy og nye
internasjonale standarder være implementert i Riksrevisjonen. Det
vil imidlertid fortsatt være behov for tilpasninger og ev. videreutvikling
av bl.a. verktøyet, metodestøtte, maler mv. Videre er det en prioritert oppgave
å forbedre datafangstløsningen, som legger til rette for elektronisk
tilgang til reviderte virksomheters økonomidata og bruk av analyseverktøy
mot disse. Disse tiltakene skal gi bedre kvalitet på gjennomføring
av revisjonen. Det forventes også at et felles revisjonsstøtteverktøy
for alle revisjonstyper og elektronisk saksbehandling vil gi økt
effektivitet, bl.a. ved å legge til rette for bedre samhandling
og informasjonsdeling i hele organisasjonen.
Arbeidet med innføring av nytt økonomisystem skal
ferdigstilles i 2013. Da skal de anbefalte statlige regnskapsstandardene
være implementert, og økonomirapporteringsrutinene skal være videreutviklet
i tråd med disse.
Riksrevisjonens utviklingssamarbeid med andre lands
riksrevisjoner vil bli videreført og videreutviklet i 2013. Riksrevisjonen
vil fortsatt samarbeide tett med IDI (INTOSAI Development Initiative), spesielt
når det gjelder å bidra til å styrke regionale INTOSAI-organisasjoner.
Det ble i 2009 opprettet et globalt partnerskap mellom INTOSAI og
det internasjonale donorsamfunnet. Partnerskapet har som målsetting
å bygge kapasitet og styrke riksrevisjoner i utviklingsland.
Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til
Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Lønnsutviklingen i Riksrevisjonen
forventes å følge lønnsutviklingen i staten for øvrig.
Her føres refusjon av foreldrepenger, sykepenger mv.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale
med IDI-sekretariatet og internasjonale revisjonsoppdrag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Høyre, viser til proposisjonen og slutter
seg til budsjettforslaget.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Høyres merknader i Innst. 2 S (2012–2013) fra finanskomiteen,
og til Høyres forslag om kutt på 15 mill. kroner i Riksrevisjonens
budsjett.