Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 22. november 2012

Prop. 1 S (2012-2013) for Samferdselsdepartementet. Korrigeringer

Samferdselsdepartementet gir med dette en oversikt over mindre feil som er oppdaget i departementets budsjettproposisjon for 2013, med korrigeringer. I tillegg til gjennomgangen nedenfor, vedlegges to korrigerte tabeller. Disse er vist til under.

  • Side 46: I tabellen er kap. 1320 summert til 17 836 600 i forslag 2013. Det skal være 17 838 600, jf. første tabell side 38. Første setning under tabellen side 46 blir da: «Budsjettforslaget for 2013 for Statens vegvesen er totalt på 21 047,3 mill. kr (17 838,6 mill. kr)…»

  • Side 55 (første spalte): E6 Øyer – Tretten er vist under prosjekter som planlegges åpnet for trafikk i 2013. Prosjektet er imidlertid planlagt åpnet i desember 2012 (i prosjektomtalen på side 112 står ved årsskiftet 2012/2013.)

  • Side 55 (andre spalte): Det er bare E6 Kråkmofjellet nord som blir startet i 2013.

  • Side 55 (andre spalte): Har skiftet navn til rv 4 Lunner grense – Jaren, inkl. Lygna sør (pga. forlenging av prosjektet). Altså ikke rv 4 Gran – Jaren, slik det står i proposisjonen.

  • Side 77: To feil i tabellene for post 36 og post 37; det står "Sum post 35".

  • Side 103: I tabellen er det oppgitt feil prognose for sluttkostnad og kostnadsramme for rv 509 Solasplitten i tekstomtale. Tallene i tabellen på side 102 er korrekte.

  • Side 118 (første spalte): Står E8 Riksgrensen – Skibotn i Finnmark, skal være Troms.

  • Side 118 (andre spalte): Står "sentrumstiltak på E6 i Skibotn i Finnmark", skal være Troms.

  • Side 139 (investeringstabellen):

    • Det er summeringsfeil i tabellen. Vi gjør oppmerksom på at feilene ikke påvirker kolonnene «Forslag 2013» og «Anslag 2014». Tabell med korrekte tall følger vedlagt.

    • Dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn «Rest etter 2014» skal være 4 267 mill. kr (ikke 4 264 mill. kr).

    • Det er summeringsfeil i linjen «Sum nye anlegg»: Sum «Kostnadsramme (P85) skal være 24 660 (ikke 25 394), sum «Styringsramme (P50) skal være 22 103 (ikke 22 770), sum «Forbruk t.o.m 2012» skal være 7 550 mill. kr (ikke 8 276).

    • Jernbaneverket har opplyst nytt beløp for Bedre togtilbud i Østlandet, «Forbruk t.o.m 2012» = 965 mill. kr og ikke 848 mill. kr som er fra Prop. 1 for 2012. Det nye tallet inkluderer forbruk i 2011 og ruteplantiltakene var da ikke et eget programområde.

    • Det er oppgitt feil sum for Post 31, «Forbruk t.o.m 2012», Jernbaneverket opplyser at riktig sum er 928 mill. kr. inkl 72 mill. kr som var påløpt før post 31 ble opprettet (beløpet som er ført er 1 322 mill. kr). «Rest etter 2014» påvirkes tilsvarende.

    • Nye summer for «Rest etter 2014» blir: Post 31=16 693 (ikke 16 299) og «Sum Jernbaneinvesteringer»= 24 627 (ikke 24 233).

  • Side 150, første spalte, opplistingen av plattformforlengelser – «Nye Harestua holdeplass» skal ut, den erstattes av (Nye) Furumo holdeplass (som er riktig spesifisert i linja under).

  • Side 154 (første spalte): Differanse mellom bevilgning 2013 og 2012 på post 70 Kjøp av persontransporttjenester skal være 405 mill. kr, ikke 397 mill. kr.

  • Side 155 (andre spalte): Det er ikke korrekt at Kongsberg-Eidsvoll er sist ut av lokaltogstrekningene som får nytt materiell. Riktig tekst i avsnittet vil være: Kongsvingerbanen vil få avganger hver time på strekningen Asker-Oslo-Kongsvinger, og nytt materiell skal etter planen fases inn i løpet av første halvår 2014. Nytt materiell settes også inn på strekningen Drammen – Dal som får en dobling av frekvensen til halvtimesfrekvens. Først ut av lokaltogstrekningene som får nytt materiell, er Kongsberg – Eidsvoll, hvor innfasing etter planen skal skje mot slutten av 2012.

  • Side 181: I tabell øverst på siden er antall mill. setekm for nærtrafikk i 2009 feil; skal være 4059, ikke 4486. Skyldes at NSB Gjøvikbanen er inkludert her og ikke i påfølgende år.

  • Side 186: I tekstomtale og tabell står det at 10 km sammenhengende hovednett for sykkeltrafikk i utvalgte byer og tettsteder skal bygges i 2013, med samlet oppfølging etter fire år satt til 25 km. Riktige tall skal være hhv. 15 km og 30 km. Dette gir en oppfølging på 51 pst., ikke 42 pst slik det står i tekst og tabell. Korrigert tabell følger vedlagt.