Samferdselsdepartementet gir med dette en oversikt
over mindre feil som er oppdaget i departementets budsjettproposisjon
for 2013, med korrigeringer. I tillegg til gjennomgangen nedenfor,
vedlegges to korrigerte tabeller. Disse er vist til under.
Side 46: I tabellen
er kap. 1320 summert til 17 836 600 i forslag 2013. Det skal være 17 838 600,
jf. første tabell side 38. Første setning under tabellen side 46
blir da: «Budsjettforslaget for 2013 for Statens vegvesen er totalt
på 21 047,3 mill. kr (17 838,6 mill. kr)…»
Side 55 (første spalte): E6 Øyer – Tretten
er vist under prosjekter som planlegges åpnet for trafikk i 2013.
Prosjektet er imidlertid planlagt åpnet i desember 2012 (i prosjektomtalen
på side 112 står ved årsskiftet 2012/2013.)
Side 55 (andre spalte): Det er bare E6
Kråkmofjellet nord som blir startet i 2013.
Side 55 (andre spalte): Har skiftet navn
til rv 4 Lunner grense – Jaren, inkl. Lygna sør (pga. forlenging
av prosjektet). Altså ikke rv 4 Gran – Jaren, slik det står i proposisjonen.
Side 77: To feil i tabellene for post 36
og post 37; det står "Sum post 35".
Side 103: I tabellen er det oppgitt feil
prognose for sluttkostnad og kostnadsramme for rv 509 Solasplitten
i tekstomtale. Tallene i tabellen på side 102 er korrekte.
Side 118 (første spalte): Står E8 Riksgrensen
– Skibotn i Finnmark, skal være Troms.
Side 118 (andre spalte): Står "sentrumstiltak
på E6 i Skibotn i Finnmark", skal være Troms.
Side 139 (investeringstabellen):
Det er summeringsfeil
i tabellen. Vi gjør oppmerksom på at feilene ikke påvirker kolonnene
«Forslag 2013» og «Anslag 2014». Tabell med korrekte tall følger
vedlagt.
Dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn «Rest
etter 2014» skal være 4 267 mill. kr (ikke 4 264 mill. kr).
Det er summeringsfeil i linjen «Sum nye
anlegg»: Sum «Kostnadsramme (P85) skal være 24 660 (ikke 25 394),
sum «Styringsramme (P50) skal være 22 103 (ikke 22 770), sum «Forbruk
t.o.m 2012» skal være 7 550 mill. kr (ikke 8 276).
Jernbaneverket har opplyst nytt beløp for Bedre
togtilbud i Østlandet, «Forbruk t.o.m 2012» = 965 mill. kr og ikke
848 mill. kr som er fra Prop. 1 for 2012. Det nye tallet inkluderer
forbruk i 2011 og ruteplantiltakene var da ikke et eget programområde.
Det er oppgitt feil sum for Post 31, «Forbruk t.o.m
2012», Jernbaneverket opplyser at riktig sum er 928 mill. kr. inkl
72 mill. kr som var påløpt før post 31 ble opprettet (beløpet som
er ført er 1 322 mill. kr). «Rest etter 2014» påvirkes tilsvarende.
Nye summer for «Rest etter 2014» blir:
Post 31=16 693 (ikke 16 299) og «Sum Jernbaneinvesteringer»= 24 627
(ikke 24 233).
Side 150, første spalte, opplistingen av
plattformforlengelser – «Nye Harestua holdeplass» skal ut, den erstattes
av (Nye) Furumo holdeplass (som er riktig spesifisert i linja under).
Side 154 (første spalte): Differanse mellom
bevilgning 2013 og 2012 på post 70 Kjøp av persontransporttjenester
skal være 405 mill. kr, ikke 397 mill. kr.
Side 155 (andre spalte): Det er ikke korrekt
at Kongsberg-Eidsvoll er sist ut av lokaltogstrekningene som får
nytt materiell. Riktig tekst i avsnittet vil være: Kongsvingerbanen
vil få avganger hver time på strekningen Asker-Oslo-Kongsvinger,
og nytt materiell skal etter planen fases inn i løpet av første
halvår 2014. Nytt materiell settes også inn på strekningen Drammen
– Dal som får en dobling av frekvensen til halvtimesfrekvens. Først
ut av lokaltogstrekningene som får nytt materiell, er Kongsberg
– Eidsvoll, hvor innfasing etter planen skal skje mot slutten
av 2012.
Side 181: I tabell øverst på siden er antall
mill. setekm for nærtrafikk i 2009 feil; skal være 4059, ikke 4486.
Skyldes at NSB Gjøvikbanen er inkludert her og ikke i påfølgende
år.
Side 186: I tekstomtale og tabell står
det at 10 km sammenhengende hovednett for sykkeltrafikk i utvalgte
byer og tettsteder skal bygges i 2013, med samlet oppfølging etter
fire år satt til 25 km. Riktige tall skal være hhv. 15 km og 30
km. Dette gir en oppfølging på 51 pst., ikke 42 pst slik det står
i tekst og tabell. Korrigert tabell følger vedlagt.