Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til vedlagte uttalelse, datert 18. oktober 2012, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen vil peke på at de nye reglene for kabotasje trådde i kraft 14. mai 2010 i EU. Bakgrunnen for å åpne for kabotasjekjøring var å redusere tomkjøringen for internasjonale vegtransportører. Komiteen har merket seg at transportorganisasjonene i Sverige, Danmark og Norge, både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, har bedt sine respektive lands myndigheter om å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport.

Komiteen vil videre vise til statsrådens uttalelse til komiteen, datert 18. oktober 2012, hvor statsråden skriver at hun har stor forståelse for transportbransjens bekymringer når det gjelder vilkårene for de norske og utenlandske transportørene. Komiteen vil peke på at statsråden i sin uttalelse peker på at tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at andelen av godstransport som ble utført som kabotasje i Norge i 2010 var på 1 pst., og at hun derfor mener at det ikke er grunnlag for å be om en stans i kabotasjeadgangen i Norge på nåværende tidspunkt.

Komiteen mener det er viktig å følge utviklingen i kabotasjekjøringen nøye, og har merket seg at bransjen mener det har vært en økende utvikling siden 2010. Komiteen viser til at statsråden i sin uttalelse skriver at departementet nå arbeider med å kartlegge andelen og utviklingen av kabotasjekjøringen i Norge, og vil påpeke viktigheten av at dette arbeidet gjøres raskt slik at faktagrunnlaget er mer oppdatert enn 2010-tallene til SSB.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, imøteser en vurdering fra regjeringen på vilkårene for norsk transportbransje når det oppdaterte faktagrunnlaget foreligger. Flertallet deler regjeringens syn på viktigheten av å unngå sosial dumping.

Flertallet har merket seg at EU-kommisjonen har som mål å liberalisere kabotasjetransporten ytterligere. Flertallet ser på dette med bekymring. Flertallet er glad for at regjeringen allerede er i gang med å sammenholde norske og felles nordiske holdninger til et fremtidig kabotasjeregelverk. Flertallet mener man må ha strenge regler for kabotasjekjøring i EØS-området.

Flertallet mener det er viktig med økt og mer målrettet innsats for å avdekke brudd på dagens regelverk. Videre vil det være nødvendig å vurdere om det er andre tiltak som kan iverksettes for å forhindre sosial dumping og sikre konkurranse på like vilkår i transportsektoren.

Flertallet er svært opptatt av problemstillingene rundt kabotasjekjøring og imøteser regjeringens oppfølging og tilbakemelding av disse forholdene. På bakgrunn av det arbeidet statsråden varsler i sitt svarbrev til komiteen, ser flertallet ikke grunn til å gå for det forslaget som fremmes i saken nå. Flertallet har ingen ytterligere merknader og foreslår:

«Dokument 8:135 S (2011–2012) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Robert Eriksson, Laila Marie Reiertsen, Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om å innføre en midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport – vedlegges protokollen.»

Et annet flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil peke på at effektiv, sikker og miljøvennlig transport er viktig for verdiskaping og bosetting. Likevel er det viktig at godstransport på vei skjer innenfor vedtatte nasjonale rammer som skal sikre effektiv, sikker og miljøvennlig transport, forhindre kriminalitet og sikre et anstendig arbeidsliv. Det bør ikke være slik at nasjonale krav bare rettes mot og kontrolleres mot de nasjonalt eller nordisk baserte operatørene, kjøretøy eller sjåfører, mens de som er utenlandsk basert kan operere med liten eller ingen risiko for kontroll og eventuelle straffereaksjoner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at de nye reglene ikke trådde i kraft før i mai 2010 og at dette derfor er for gammelt og for dårlig grunnlag. Disse medlemmer er imidlertid kjent med at bransjen mener denne utviklingen har eskalert kraftig bare det siste året og at andelen kabotasje er langt høyere enn det tallene fra 2010 viser. Disse medlemmer vil også peke på at det er et svært sterkt signal når samtlige organisasjoner i Norden både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden felles ber om at samferdselsministrene i alle de nordiske landene griper inn og ber om midlertidig oppheving av kabotasjereglene.

Disse medlemmer vil peke på at i henhold til artikkel 10 i forordning 1072/2009 er det fullt mulig å be ESA om å suspendere gyldigheten av kabotasjereglene for en periode på opptil 6 måneder og som kan forlenges.

Disse medlemmer synes det er merkelig at samferdselsministeren har kommet til den konklusjonen at det er lite realistisk å få ESA til å stanse adgangen til å drive kabotasje i Norge.

Disse medlemmer viser til et seminar om kabotasje som ble avholdt på Stortinget. Her pekte representanter fra svensk politi og Sveriges Åkeriforetak på at i Gøteborg-området i forbindelse med denne kjøringen har oppstått kriminelle subkulturer hvor det omsettes tyvgods, alkohol og tobakk i stor stil. Ifølge tilbakemeldinger fra bransjene skjer dette nå også i Norge, og sannsynligheten er stor for at omfanget vil øke kraftig fremover.

Disse medlemmer vil også peke på at transportbransjen klager fordi den mener at myndighetene driver forskjellsbehandling på norske og utenlandske sjåfører. Dette betyr blant annet at kontroll av kjøretøy (kjøretøykontroll) og sjåfør (kjøre- og hviletid) praktiseres grunnleggende ulikt for dem som har base i Norge og dem som har utenlandsk base. Dette innebærer således at det blir ulike konkurranseforhold. Samtidig medfører det også store forstyrrelser i markedet, noe som igjen vil bidra til å gjøre det vanskelig å forsøke å sikre transportbransjen mest mulig like konkurranseforhold mellom norske og utenlandske sjåfører og selskaper.

Disse medlemmer foreslår:

«Stortinget ber regjeringen, med henvisning til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport i Norge.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer før ordningen med kabotasje gjeninnføres.»