Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til vedlagte uttalelse, datert 18. oktober 2012, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen vil peke på at de nye
reglene for kabotasje trådde i kraft 14. mai 2010 i EU. Bakgrunnen for
å åpne for kabotasjekjøring var å redusere tomkjøringen for internasjonale
vegtransportører. Komiteen har merket seg at transportorganisasjonene i
Sverige, Danmark og Norge, både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden,
har bedt sine respektive lands myndigheter om å innføre midlertidig
opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport.
Komiteen vil videre vise til
statsrådens uttalelse til komiteen, datert 18. oktober 2012, hvor
statsråden skriver at hun har stor forståelse for transportbransjens
bekymringer når det gjelder vilkårene for de norske og utenlandske
transportørene. Komiteen vil peke på at statsråden
i sin uttalelse peker på at tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)
viser at andelen av godstransport som ble utført som kabotasje i
Norge i 2010 var på 1 pst., og at hun derfor mener at det ikke er
grunnlag for å be om en stans i kabotasjeadgangen i Norge på nåværende
tidspunkt.
Komiteen mener det er viktig
å følge utviklingen i kabotasjekjøringen nøye, og har merket seg
at bransjen mener det har vært en økende utvikling siden 2010. Komiteen viser
til at statsråden i sin uttalelse skriver at departementet nå arbeider
med å kartlegge andelen og utviklingen av kabotasjekjøringen i Norge,
og vil påpeke viktigheten av at dette arbeidet gjøres raskt slik
at faktagrunnlaget er mer oppdatert enn 2010-tallene til SSB.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, imøteser en vurdering fra regjeringen
på vilkårene for norsk transportbransje når det oppdaterte faktagrunnlaget
foreligger. Flertallet deler regjeringens syn på
viktigheten av å unngå sosial dumping.
Flertallet har merket seg at
EU-kommisjonen har som mål å liberalisere kabotasjetransporten ytterligere. Flertallet ser
på dette med bekymring. Flertallet er glad for at
regjeringen allerede er i gang med å sammenholde norske og felles
nordiske holdninger til et fremtidig kabotasjeregelverk. Flertallet mener
man må ha strenge regler for kabotasjekjøring i EØS-området.
Flertallet mener det er viktig
med økt og mer målrettet innsats for å avdekke brudd på dagens regelverk.
Videre vil det være nødvendig å vurdere om det er andre tiltak som
kan iverksettes for å forhindre sosial dumping og sikre konkurranse
på like vilkår i transportsektoren.
Flertallet er svært opptatt av
problemstillingene rundt kabotasjekjøring og imøteser regjeringens oppfølging
og tilbakemelding av disse forholdene. På bakgrunn av det arbeidet
statsråden varsler i sitt svarbrev til komiteen, ser flertallet ikke
grunn til å gå for det forslaget som fremmes i saken nå. Flertallet har
ingen ytterligere merknader og foreslår:
«Dokument 8:135 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Robert Eriksson, Laila
Marie Reiertsen, Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om å innføre
en midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert
godstransport – vedlegges protokollen.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
peke på at effektiv, sikker og miljøvennlig transport er viktig
for verdiskaping og bosetting. Likevel er det viktig at godstransport
på vei skjer innenfor vedtatte nasjonale rammer som skal sikre effektiv,
sikker og miljøvennlig transport, forhindre kriminalitet og sikre
et anstendig arbeidsliv. Det bør ikke være slik at nasjonale krav
bare rettes mot og kontrolleres mot de nasjonalt eller nordisk baserte
operatørene, kjøretøy eller sjåfører, mens de som er utenlandsk
basert kan operere med liten eller ingen risiko for kontroll og
eventuelle straffereaksjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at de nye reglene ikke trådde i kraft før i mai 2010 og
at dette derfor er for gammelt og for dårlig grunnlag. Disse
medlemmer er imidlertid kjent med at bransjen mener denne utviklingen
har eskalert kraftig bare det siste året og at andelen kabotasje
er langt høyere enn det tallene fra 2010 viser. Disse medlemmer vil
også peke på at det er et svært sterkt signal når samtlige organisasjoner
i Norden både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden felles ber om
at samferdselsministrene i alle de nordiske landene griper inn og
ber om midlertidig oppheving av kabotasjereglene.
Disse medlemmer vil peke på at
i henhold til artikkel 10 i forordning 1072/2009 er det fullt mulig
å be ESA om å suspendere gyldigheten av kabotasjereglene for en
periode på opptil 6 måneder og som kan forlenges.
Disse medlemmer synes det er
merkelig at samferdselsministeren har kommet til den konklusjonen
at det er lite realistisk å få ESA til å stanse adgangen til å drive
kabotasje i Norge.
Disse medlemmer viser til et
seminar om kabotasje som ble avholdt på Stortinget. Her pekte representanter
fra svensk politi og Sveriges Åkeriforetak på at i Gøteborg-området
i forbindelse med denne kjøringen har oppstått kriminelle subkulturer hvor
det omsettes tyvgods, alkohol og tobakk i stor stil. Ifølge tilbakemeldinger
fra bransjene skjer dette nå også i Norge, og sannsynligheten er
stor for at omfanget vil øke kraftig fremover.
Disse medlemmer vil også peke
på at transportbransjen klager fordi den mener at myndighetene driver
forskjellsbehandling på norske og utenlandske sjåfører. Dette betyr
blant annet at kontroll av kjøretøy (kjøretøykontroll) og sjåfør
(kjøre- og hviletid) praktiseres grunnleggende ulikt for dem som
har base i Norge og dem som har utenlandsk base. Dette innebærer
således at det blir ulike konkurranseforhold. Samtidig medfører
det også store forstyrrelser i markedet, noe som igjen vil bidra
til å gjøre det vanskelig å forsøke å sikre transportbransjen mest
mulig like konkurranseforhold mellom norske og utenlandske sjåfører
og selskaper.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen, med henvisning
til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre
midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport
i Norge.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer
før ordningen med kabotasje gjeninnføres.»