I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, med henvisning
til Artikkel 10 i EU-Forordning 1072/2009, straks å innføre midlertidig
opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport
i Norge. Stortinget ber regjeringen fremme forslag før ordningen
med kabotasje gjeninnføres.»
Forslagsstillerne deler transportnæringens og
de transportansattes bekymring over den utvikling og de konsekvenser
som reglene om kabotasje har medført. I lys av at EU ser ut til
å holde fast på intensjonen om fri kabotasje fra 2014, mener forslagsstillerne
det er svært gode grunner til å stoppe opp etter 2 år og ta en full
gjennomgang av dagens situasjon og ikke minst de mange uheldige
og bekymringsfulle sidene ved dagens adgang til kabotasjetransport.
Transportnæringen i de nordiske land skal i dag oppfylle en lang rekke
krav fra myndighetene og samfunnet. Forslagsstillerne vil nevne
trafikksikkerhet, miljø, klima, køproblemer, kjøretøystandard, sosiale
forhold, effektivitet med mer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til vedlagte uttalelse, datert 18. oktober 2012, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen vil peke på at de nye
reglene for kabotasje trådde i kraft 14. mai 2010 i EU. Bakgrunnen for
å åpne for kabotasjekjøring var å redusere tomkjøringen for internasjonale
vegtransportører. Komiteen har merket seg at transportorganisasjonene i
Sverige, Danmark og Norge, både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden,
har bedt sine respektive lands myndigheter om å innføre midlertidig
opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport.
Komiteen vil videre vise til
statsrådens uttalelse til komiteen, datert 18. oktober 2012, hvor
statsråden skriver at hun har stor forståelse for transportbransjens
bekymringer når det gjelder vilkårene for de norske og utenlandske
transportørene. Komiteen vil peke på at statsråden
i sin uttalelse peker på at tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)
viser at andelen av godstransport som ble utført som kabotasje i
Norge i 2010 var på 1 pst., og at hun derfor mener at det ikke er
grunnlag for å be om en stans i kabotasjeadgangen i Norge på nåværende
tidspunkt.
Komiteen mener det er viktig
å følge utviklingen i kabotasjekjøringen nøye, og har merket seg
at bransjen mener det har vært en økende utvikling siden 2010. Komiteen viser
til at statsråden i sin uttalelse skriver at departementet nå arbeider
med å kartlegge andelen og utviklingen av kabotasjekjøringen i Norge,
og vil påpeke viktigheten av at dette arbeidet gjøres raskt slik
at faktagrunnlaget er mer oppdatert enn 2010-tallene til SSB.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, imøteser en vurdering fra regjeringen
på vilkårene for norsk transportbransje når det oppdaterte faktagrunnlaget
foreligger. Flertallet deler regjeringens syn på
viktigheten av å unngå sosial dumping.
Flertallet har merket seg at
EU-kommisjonen har som mål å liberalisere kabotasjetransporten ytterligere. Flertallet ser
på dette med bekymring. Flertallet er glad for at
regjeringen allerede er i gang med å sammenholde norske og felles
nordiske holdninger til et fremtidig kabotasjeregelverk. Flertallet mener
man må ha strenge regler for kabotasjekjøring i EØS-området.
Flertallet mener det er viktig
med økt og mer målrettet innsats for å avdekke brudd på dagens regelverk.
Videre vil det være nødvendig å vurdere om det er andre tiltak som
kan iverksettes for å forhindre sosial dumping og sikre konkurranse
på like vilkår i transportsektoren.
Flertallet er svært opptatt av
problemstillingene rundt kabotasjekjøring og imøteser regjeringens oppfølging
og tilbakemelding av disse forholdene. På bakgrunn av det arbeidet
statsråden varsler i sitt svarbrev til komiteen, ser flertallet ikke
grunn til å gå for det forslaget som fremmes i saken nå. Flertallet har
ingen ytterligere merknader og foreslår:
«Dokument 8:135 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Robert Eriksson, Laila
Marie Reiertsen, Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om å innføre
en midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert
godstransport – vedlegges protokollen.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
peke på at effektiv, sikker og miljøvennlig transport er viktig
for verdiskaping og bosetting. Likevel er det viktig at godstransport
på vei skjer innenfor vedtatte nasjonale rammer som skal sikre effektiv,
sikker og miljøvennlig transport, forhindre kriminalitet og sikre
et anstendig arbeidsliv. Det bør ikke være slik at nasjonale krav
bare rettes mot og kontrolleres mot de nasjonalt eller nordisk baserte
operatørene, kjøretøy eller sjåfører, mens de som er utenlandsk
basert kan operere med liten eller ingen risiko for kontroll og
eventuelle straffereaksjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at de nye reglene ikke trådde i kraft før i mai 2010 og
at dette derfor er for gammelt og for dårlig grunnlag. Disse
medlemmer er imidlertid kjent med at bransjen mener denne utviklingen
har eskalert kraftig bare det siste året og at andelen kabotasje
er langt høyere enn det tallene fra 2010 viser. Disse medlemmer vil
også peke på at det er et svært sterkt signal når samtlige organisasjoner
i Norden både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden felles ber om
at samferdselsministrene i alle de nordiske landene griper inn og
ber om midlertidig oppheving av kabotasjereglene.
Disse medlemmer vil peke på at
i henhold til artikkel 10 i forordning 1072/2009 er det fullt mulig
å be ESA om å suspendere gyldigheten av kabotasjereglene for en
periode på opptil 6 måneder og som kan forlenges.
Disse medlemmer synes det er
merkelig at samferdselsministeren har kommet til den konklusjonen
at det er lite realistisk å få ESA til å stanse adgangen til å drive
kabotasje i Norge.
Disse medlemmer viser til et
seminar om kabotasje som ble avholdt på Stortinget. Her pekte representanter
fra svensk politi og Sveriges Åkeriforetak på at i Gøteborg-området
i forbindelse med denne kjøringen har oppstått kriminelle subkulturer hvor
det omsettes tyvgods, alkohol og tobakk i stor stil. Ifølge tilbakemeldinger
fra bransjene skjer dette nå også i Norge, og sannsynligheten er
stor for at omfanget vil øke kraftig fremover.
Disse medlemmer vil også peke
på at transportbransjen klager fordi den mener at myndighetene driver
forskjellsbehandling på norske og utenlandske sjåfører. Dette betyr
blant annet at kontroll av kjøretøy (kjøretøykontroll) og sjåfør
(kjøre- og hviletid) praktiseres grunnleggende ulikt for dem som
har base i Norge og dem som har utenlandsk base. Dette innebærer
således at det blir ulike konkurranseforhold. Samtidig medfører
det også store forstyrrelser i markedet, noe som igjen vil bidra
til å gjøre det vanskelig å forsøke å sikre transportbransjen mest
mulig like konkurranseforhold mellom norske og utenlandske sjåfører
og selskaper.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen, med henvisning
til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre
midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport
i Norge.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer
før ordningen med kabotasje gjeninnføres.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen med henvisning til
artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre
midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport
i Norge.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer før ordningen med kabotasje gjeninnføres.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:135 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Robert Eriksson, Laila
Marie Reiertsen, Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om å innføre
en midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert
godstransport – vedlegges protokollen.
Jeg viser til ovennevnte representantforslag
135 S vedr. kabotasje datert 04.10.2012.
Forslaget lyder: ”Stortinget ber regjeringen,
med henvisning til Artikkel 10 i EU-Forordning 1072/2009, straks
å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert
godstransport i Norge. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
før ordningen med kabotasje gjeninnføres”.
I praksis foreslås det at Kommisjonen (ESA)
skal bes om å sette en stopp for lovlig kabotasje i Norge, ved at
Kommisjonen vedtar beskyttelsestiltak etter forordningene om markedsadgang
innen godstransport.
Bestemmelsene om kabotasje i godstransport er en
del av forordning 1072/2009. De aktuelle bestemmelsene trådte i
kraft i EU i mai 2010. Forordningen er, som kjent, ennå ikke tatt
inn i EØS-avtalen.
Artikkel 10 i forordning 1072/2009 fastslår
at hvis det oppstår alvorlige forstyrrelser på det nasjonale transportmarkedet
som følge av kabotasje, kan enhver medlemsstat forelegge saken for
Kommisjonen med henblikk på vedtak av beskyttelsestiltak. Bestemmelsen
tilsvarer artikkel 7 i forordning 3118/93 som fortsatt gjelder mellom
partene i EØS-avtalen, og åpner en mulighet for å be Kommisjonen/ESA
om å suspendere gyldigheten av kabotasjereglene for en periode på
opptil 6 måneder, som kan forlenges en gang. Forutsetningen er at
myndighetene kan dokumentere varige overskudd av tilbud i forhold
til etterspørselen som utgjør en trussel mot den økonomiske stabilitet.
For ordens skyld nevnes at det i henhold til
EØS-avtalen er ESA som er riktig myndighet for å vurdere henvendelser
om beskyttelsestiltak mot kabotasje for EFTAs EØS-stater – ikke
EU-kommisjonen.
Jeg har forståelse for bekymringene knyttet
til kabotasje og tilstøtende problemstillinger. Imidlertid mener
jeg at å få ESA til å stanse adgangen til å drive kabotasje i Norge
er lite realistisk. Etter Samferdselsdepartementets vurdering kan
det per i dag ikke dokumenteres at kabotasje har ført til alvorlige
forstyrrelser i transportmarkedet, jf. at tall fra SSB viser at andelen
av godstransport som ble utført som kabotasje i Norge var på 1 %
i 2010. Det er derfor ikke grunnlag for å be om en stans i kabotasjeadgangen
i Norge på nåværende tidspunkt. Så vidt jeg er kjent med har heller
ikke ministrene i Sverige og Danmark gått inn for en stans i utenlandske
operatørers adgang til å drive kabotasje. Departementet arbeider
nå med å kartlegge andelen og utviklingen av kabotasje i Norge slik
at vi kan få et klarere bilde av hvor utbredt dette er.
EU-kommisjonen har et uttalt mål om å gradvis liberalisere
kabotasjetransporten i hele EØS-området. Den 20. juni 2012 ble det
lagt frem en rapport om situasjonen på EU’s vegtransportmarked av
en såkalt ”High level group”. Rapporten kan sies å utgjøre starten
på det som antakelig vil ende opp i bl.a. nye regler for adgangen
til å drive godstransportkabotasje. Denne rapporten vil med det
første bli sendt på høring til berørte instanser i Norge slik at
vi kan utarbeide en norsk holdning til de forslagene som fremkommer
her. Jeg har tatt saken opp med min svenske kollega og vil arbeide
for en felles nordisk holdning til et fremtidig kabotasjeregelverk
som skal kommuniseres til EU-kommisjonen.
I representantforslaget vises det videre til
problemer med trafikksikkerhet og kriminalitet som følge av utenlandske
transportørers tilstedeværelse i markedet. Det er viktig å merke
seg at disse problemstillingene ikke knytter seg til kabotasje spesielt.
Den største delen av utenlandske kjøretøy i Norge utfører internasjonal
transport som er fullt ut liberalisert. Det er viktig å skille generelle
problemstillinger knyttet til trafikksikkerhet, kriminalitet mv.
mot rene kabotasjeproblemstillinger.
Speditørnæringen er positiv til muligheten for
å utøve kabotasje, og ser dette som en mulighet for effektivisering
av transporten som også kommer transportbrukerne og næringslivet
til gode. Speditørorganisasjonene mener omfanget av kabotasje i
Norge er svært lite.
Det er imidlertid liten tvil om at transportbransjen
møter økt konkurranse fra utenlandske aktører på både det internasjonale
og det nasjonale transportmarkedet. Utenlandske aktører kan tilby
transporttjenester til en lavere pris enn de norske, svenske og danske
transportørene. Bakgrunnen for dette er ulike rammevilkår for næringen
innen EØS-området. Der er særlig sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår
som skiller seg ut og gir transportører fra enkelte EØS-land (særlig
fra Øst-Europa) et sterkt konkurransefortrinn.
Jeg har forståelse for transportbransjens bekymringer
når det gjelder de ulike rammevilkårene for de norske og de utenlandske
transportørene; og særlig ulikhetene i de norske og utenlandske
sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Dette er en bekymring regjeringen
deler med den norske transportnæringen og regjeringen er svært opptatt
av å forhindre sosial dumping.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. november 2012
Knut Arild Hareide |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |