Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, mener Datatilsynet og Personvernnemndas
årsmeldinger gir en god oversikt over virksomheten i 2011 og de
sentrale problemstillinger som preger arbeidet, også ut over meldingsperioden.
Komiteen har merket seg at det
er bevegelse i det internasjonale personvernarbeidet. Både i EU, OECD
og Europarådet pågår revisjon av de internasjonale standarder for
personvern. EUs personverndirektiv er i særlig grad ment å detaljregulere
behandlingen av personopplysninger i EU- og EØS-landene. Problemstillingene
krever internasjonalt samarbeid både om regelverk og håndhevelse.
Komiteen har notert seg at EU-kommisjonen har
foreslått en styrking av de nasjonale tilsynsmyndighetene og deres
inngrepsmuligheter. For å styrke personvernet har EU-kommisjonen
anbefalt at de reviderte reglene vedtas som forordning, noe som
innebærer at EU- og EØS-landene må innføre reglene direkte i nasjonal
lovgivning. Bruk av forordning vil i større grad harmonisere reglene
om personvern i Europa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre imøteser Datatilsynets engasjement for å holde
seg à jour med utviklingen internasjonalt, og ser gjerne at tilsynet
opptrer i forkant med å gjøre departementet og Stortinget kjent
med internasjonale utviklingstrekk og problemstillinger som krever
ajourføring av norske bestemmelser, fremfor å vente på direktiver.
Komiteen viser til at Datatilsynet
vektlegger informasjon og dialog som virkemiddel overfor instanser
som håndterer personopplysninger, i tillegg til mer kontrollrettet
tilsyn. Komiteen støtter en slik tilnærming, og også
mulighetene for å øke aktørenes bevissthet om personvernfremmende
teknologi, der et sentralt element er «Privacy by Design», som innebærer
at personvern innebygges i nye teknologiske løsninger fra begynnelsen
av.
Komiteen har merket seg at den
direkte tilsynsvirksomheten, uttrykt i antall stedlige tilsyn, har gått
markant ned til fordel for en prioritering av interne rutiner, prosesser
og strategier. Det kan være gode grunner til dette, men komiteen legger
til grunn at etterlevelsen av reglene langt på vei vil avhenge av
hvor aktivt eksternt tilsyn man foretar, og at indre prosesser ikke
må komme i veien for den utadrettete virksomhet over tid.
Komiteen viser til samfunnsområder
som transport/kommunikasjon, arbeidslivet, helse- og omsorg som
er løftet frem av tilsynet i årsmeldingen: . Felles for mange av
problemstillingene er at de som skal være beskyttet av personvernbestemmelsen
er i en bruker-, pasient- eller klientrolle. Dette kan i utgangspunktet
gi uforholdsmessig innflytelse til den sterke part i slike forhold,
noe som gjør det vanskeligere for den enkelte å stille krav. Komiteen vil
videre vise til at tilsynsarbeidet vil være særlig viktig for grupper
som i slike sammenhenger ikke alltid artikulerer egne rettigheter.
Komiteen mener personvernet i
vår tid er under et sterkere press enn noen gang tidligere. Datatilsynet
har en avgjørende rolle i å motvirke dette. Samtidig med at informasjonsutveksling
gjennom internett og sosiale medier blir stadig enklere, øker også faren
for misbruk av informasjon. Økt digital kompetanse gir også et behov
for økt kritisk kompetanse hos den enkelte. Komiteen mener
den digitale deltakelsen er blitt en langt mer integrert del av
enkeltmenneskets hverdag, og at det er et behov for å ha tilgjengelige
og gode tjenester å rådføre seg med når det gjelder å forsvare ens
egen integritet.
Datatilsynets rolle som kunnskapsformidler er
i komiteens øyne særs viktig, og komiteen finner
derfor grunn til å berømme Datatilsynets brukervennlige elektroniske
verktøy, herunder også tilsynets internettsider.
Komiteen merker seg at mange
av innkomne saker til Datatilsynet er mer komplekse og dermed tidkrevende. Komiteen mener
en stadig mer omfattende digitalisering av ulike tjenester krever
et robust datatilsyn som virker for et godt personvern.
Komiteen vil understreke at Datatilsynet
har svært viktige tilsyns- og ombudsoppgaver. Ny teknologi utfordrer
personvernet på en rekke samfunnsområder, og Datatilsynet må ha
kompetanse og ressurser til å møte disse utfordringene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i denne sammenheng til at forslag til budsjett for 2013 er
på 37,9 mill. kroner. Siden 2005 har regjeringspartiene økt Datatilsynets
rammer med 72 pst., inklusive lønns- og priskompensasjon. I tillegg
er tilsynet i samme periode tilført til sammen 13,45 mill. kroner
i prosjektmidler.
Flertallet er opptatt av å sikre
fortsatt åpenhet omkring skatteopplysninger. Ny teknologi har imidlertid
ført til en spredning og bruk av disse opplysningene som i enkelte
tilfeller har krysset grensen for hva vi bør akseptere av personvernhensyn
og åpnet for misbruk ved kriminell virksomhet. Flertallet mener
endringene Stortinget gjorde i ligningsloven § 8-8 var riktige og
nødvendige, og at dagens lovverk sikrer en fornuftig balanse mellom
de ulike hensynene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Datatilsynets omtale
av innstrammingen som har skjedd i den etter hvert svært omfattende
spredning av vanlige menneskers skatteforhold, der tilsynet mener
regelendringene har styrket personvernet. Disse medlemmer deler
denne oppfatningen, men viser til at det først var etter langvarig
opinionsarbeid man fikk regjeringen med på å styrke personvernet
på dette området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at departementet deler Datatilsynets bekymring for
spredningen av personopplysninger som følger med praktiseringen
av offentlighetsprinsippet i en digital verden. Det er i meldingen
vist til spredning av både elev- og studentlister. Flertallet deler
disse bekymringene og mener at det kreves et økt oppmerksomhet på
både teknologiutvikling og regelstyring for å verne om elevenes
og studentenes personopplysninger og deres forhold til skole og
universitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at departementet
deler Datatilsynets bekymring for spredningen av personopplysninger
som følger med praktiseringen av offentlighetsprinsippet i en digital
verden. Det er i meldingen vist til spredning av både elev- og studentlister. Disse
medlemmer deler disse bekymringene, men har begrenset tro
på at problemene med offentliggjøring av klasselister og studentregistre
kan løses gjennom teknologiske løsninger, slik departementet later
til å tro. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det må gjøres presiseringer i offentleglova og annet relevant regelverk,
som verner elevenes og studentenes personopplysninger og deres forhold
til skole og universitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2013 har
øket bevilgningene til Datatilsynet med 4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at det i meldingen
er pekt på at til tross for at nesten halvparten av klagesakene som
oversendes nemnda ender med omgjøring, er omgjøringsandelen meget
lav i forhold til de ca. 400 vedtak Datatilsynet fattet i meldingsåret. Disse medlemmer mener
at man må vurdere omgjøringsandelen i forhold til antall klagesaker,
ikke kun i forhold til antall vedtak fattet av Datatilsynet. Datatilsynets
vedtak ble omgjort i seks av de 14 behandlede sakene i Personvernnemnda. Disse
medlemmer mener at dette er et avvik og kan indikere en
forskjell i forståelsen av regelverket mellom Datatilsynet og Personvernnemnda. Disse
medlemmer mener at det er naturlig å følge utviklingen og vurdere
om det eventuelt er behov for at Stortinget avklarer rettstilstanden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2013 har
styrket Personvernnemnda med 0,2 mill. kroner.