I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at det settes en maksgrense på 50 pst. andel av
norske bistandsorganisasjoners budsjett som kan bevilges fra staten.
2. Stortinget ber regjeringen om at det
utføres flere uavhengige studier av konsekvensene av ‘den norske
modellen’ for finansiering av bistand når det gjelder uavhengighet,
nøytralitet, effektivitet og resultatoppnåelse i bistanden.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen, Peter N. Myhre, Kari Storstrand og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, viser til representantforslaget. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne mener en for stor offentlig andel
av finansieringen fører til passivitet og et ønske om å legge virksomheten
tett opp mot regjeringens utviklingspolitikk og uten å tørre å være
et korrektiv til regjeringens politikk. Komiteen merker
seg samtidig utviklingsministerens brev til komiteen av 31. august
2012, hvor det redegjøres for historikken omkring statsfinansiering
og de unntak som gjelder fra disse reglene. Komiteen registrerer også
regjeringens synspunkter når det gjelder absolutte krav til egenfinansiering
for norske organisasjoner som søker om offentlig støtte, og at disse
kan føre til en situasjon der markedsføring av organisasjonen og
pengeinnsamling kan gå på bekostning av kvalitet og effektivitet
innen nødhjelp og humanitær bistand. Komiteen støtter
klarere retningslinjer når det gjelder egenfinansiering av bistandsarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter ikke forslaget
om en maksgrense på 50 pst. andel av norske bistandsorganisasjoners
budsjett som kan bevilges fra staten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
regjeringens avvisning av behovet for absolutte krav til egenfinansiering
for norske organisasjoner som søker støtte til bistandsprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det tidligere var en grense på 50 pst. egenfinansiering,
men at grensen gradvis har blitt lavere. Disse medlemmer har
videre merket seg at egenandelskravet for prosjekter innenfor særlig
prioriterte områder for norsk bistand slipper krav om egenandel. Disse
medlemmer mener en oppstramming av regelverket, og økte
krav til egenandeler fra organisasjonene, vil føre til en bedre
utnyttelse av skattebetalernes penger som regjeringen deler ut til
bistandsformål.
Disse medlemmer har at merket
seg at utviklingsministeren i svarbrev til komiteen hevder at høyt
krav til egenandel kan være et hinder for kvalitet og effektivitet
i bistanden. Disse medlemmer er enig i konklusjonene
i studien «Funding, Competition and the Efficiency of NGOs: An Empirical
Analysis of Non-charitable Expenditure of US NGOs Engaged in Foreign
Aid» (juli 2010) som viser at økt konkurranse mellom bistandsorganisasjoner
med hensyn til å tiltrekke seg prosjektfinansiering fører til bedre
og mer effektiv bistand.
Disse medlemmer viser til at
forskerne Dreher et. al i to ulike studier fra 2009 og 2010, henholdsvis
«Acting autonomously or mimicking the state and peers? A panel tobit
analysis of financial dependence and aid allocation by Swiss NGOs»
og «Aid allocation by German NGOs: Does the degree of public refinancing
matter?» ser på betydningen av statlig finansiering av sivilsamfunnsorganisasjoner. Disse
medlemmer merker seg at begge studiene konkluderer med at
NGO-er med høy statlig finansiering er mer tilbøyelig til å imitere
donorens allokering av bistand, at økende avhengighet av statlige midler
svekker NGO-enes fattigdomsorientering og at dette gjør det mindre
sannsynlig at organisasjonene involverer seg i vanskelige områder.
Disse medlemmer viser til forskerne
Nunnenkamp et. al i studien «US based NGOs in international development
cooperation: Survival of the fittest?» (2011) ser på hvordan hardere
konkurranse mellom organisasjonene påvirker bistanden. Disse medlemmer registrerer
at studien konkluderer med at hardere konkurranse fører til mer
effektiv bistand, og at høy andel offentlig finansiering tenderer til
å øke administrasjonskostnadene i bistanden. Gjennom mer konkurranse
om offentlige og private midler vil også, ifølge studiene, mindre
effektive NGO-er presses ut av markedet slik at donorene får mest
mulig bistand for midlene som bevilges.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, registrerer
at regjeringen mener Norads system for evaluering og resultatoppfølging
og de frivillige organisasjonenes eget arbeid sikrer effektivitet
og resultatoppnåelse. Flertallet ser videre problematikken
som forslagsstillerne viser til angående Norads rolle med hensyn
til uavhengighet i studier av bistandsinnretning.
Flertallet støtter forslaget
om en studie av uavhengighet, effektivitet og resultatoppnåelse,
spesielt med sikte på å heve den lave andelen av bistand som kanaliseres
gjennom privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber regjeringen
vurdere å igangsette en studie av finansieringen av norsk bistand
til sivilt samfunn, spesielt relatert til finansieringsform, uavhengighet
og resultater. Ettersom det finnes stor variasjon mellom finansieringsmodeller
internasjonalt, bør en studie ha et internasjonalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det allerede i dag foreligger uavhengige studier av finansieringen
av norsk bistand til sivilt samfunn og at forslagsstillerne viser til
disse i selve representantforslaget. Disse medlemmer mener
forslagsstillernes forslag til strengere krav til egenfinansiering
vil kunne ha en rekke positive konsekvenser, og at disse blant annet
også er synliggjort i de internasjonale studiene som Fremskrittspartiet
henviser til. Disse medlemmer mener derfor beslutningsgrunnlaget
er tilstrekkelig til at man kan vedta forslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:125 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Peter N. Myhre, Karin Woldseth og Tone
Liljeroth om endringer i den offentlige finansieringen av bistands-
og nødhjelpsorganisasjoner – vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 21. november 2012
Ine M. Eriksen Søreide |
Peter Skovholt Gitmark |
leder |
ordfører |