Stortinget vedtok i juni 2007 kulturloven. Målet med
loven var å styrke kulturvirksomhet som en naturlig del av samfunns-
og politikkområder, og samtidig ville en slik generell lov gi kultursektoren
større tyngde og klarere status som et offentlig ansvarsområde.
Kulturloven har, etter forslagsstillernes syn, ikke oppfylt denne
målsettingen.
Forslagsstillerne viser til at i tillegg til
kulturloven og Grunnloven §§ 100 og 110 a omfattes kultursektoren
av en rekke andre lovverk. Blant de mest sentrale lovene som regulerer
kommunal og fylkeskommunal kulturvirksomhet er: Folkebibliotekloven,
arkivloven, pliktavleveringsloven, kulturminneloven og opplæringsloven.
Det er også en rekke lover som håndhever lovfestede
rettigheter for kunstnere i form av vederlag og avgifter.
Forslagsstillerne viser til et større antall
lover som regulerer kulturinstitusjoner, ulike bransjer, medier,
språk m.m.
Det er ikke, etter forslagsstillernes syn, nødvendig
å samordne alt lovverk som omhandler kultur, men en forenkling og
samling av lovverket hadde tydeliggjort både statens ansvar og kulturvirksomhetenes
egne plikter i henhold til lovverket.
Forslagsstillerne viser til at kulturloven er
en svært kortfattet og generell lov som uttrykker offentlige myndigheters
ansvar for kulturvirksomhet. Det finnes ikke, etter det forslagsstillerne
vet, dokumentasjon på hvordan kommunene og fylkeskommunene forholder
seg til dagens kulturlov, og på sammenhengen mellom denne og andre
lover på feltet.
Forslagsstillerne vil understreke sitt grunnleggende
syn om at staten skal være tiltrettelegger for kulturlivet. Det
innebærer at det offentlige ikke skal sette krav til innholdet i
kunsten. Forslagsstillerne mener at en lovfesting av kunstnerisk
frihet er nødvendig for å sikre kunstinstitusjonenes og kunstnernes
kunstneriske frihet. Den tiltakende praksis med krav til innholdsproduksjon
i offentlige tildelingsbrev viser, etter forslagsstillernes syn,
behovet for en slik presisering.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag med supplerende lovformuleringer til en kulturlov
som på en bedre måte ser kulturtiltak i sammenheng gjennom en forenkling
og samling av dagens oppstykkede regelverk på feltet, og samtidig
konkretisere de statlige kulturforpliktelsene.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
med supplerende lovformuleringer til kulturloven som presiserer
institusjonenes og kunstnernes kunstneriske frihet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Dokument 8:122 S (2011–2012) om samordning av lovverket
for kultursektoren og presisering av kunstnerisk frihet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at å samle ulike lover med bestemmelser som på forskjellige
vis har relevans for kulturområdet ikke uten videre innebærer en
forenkling i seg selv. Flertallet ser at lovene ikke
inneholder motstridende bestemmelser, og er ikke kjent med at oppdelingen
i flere separate lover har negative konsekvenser for kulturlivet. Flertallet kan derfor
ikke se at det finnes et reelt behov for å samle eller sammenstille
disse til dels svært ulike bestemmelsene i én lov.
Flertallet har vanskeligheter
med å se behovet for nye bestemmelser i kulturloven som skal presisere
kulturinstitusjonenes og kunstnernes kunstneriske frihet. Det har
siden 1970-tallet, uavhengig av regjeringskonstellasjon, vært vanlig
å legge noen overordnede kulturpolitiske føringer for bruk av de
statlige tilskuddene. Flertallet mener at det å gjøre
oppmerksom på spesielle samfunnsmessige forhold og gi føringer for
de midlene fellesskapet stiller til disposisjon bare er en del av
rammeverket som kalles utforming og gjennomføring av politikk, i
dette tilfelle kulturpolitikk. Flertallet kan ikke
se at noen regjering har blandet seg opp i hvordan kulturlivet følger
opp dette kunstnerisk og kulturfaglig, og mener dermed at prinsippet
om armlengdes avstand mellom politikk og forvaltning er godt ivaretatt.
I Norge har vi ytringsfrihet, og komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti legger
til grunn at dette også må gjelde for kunsten. Regjeringen må være
bevisst på det faktum at det ikke er regjeringens oppgave å gi retningslinjer for
kunsten om hva som skal skapes kunstnerisk. Det er omtenksomt av
regjeringen å minne institusjonene på viktige nasjonale og regionale markeringer,
men disse medlemmer er overbevist om at der dette
passer inn i den kunstneriske helheten, vil også de nødvendige hensyn tas. Disse
medlemmer presiserer at det er viktig at informasjon fra
myndighetene ikke må oversendes i en slik form at det kan oppfattes som
et pålegg eller forutsetning for å motta tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at kunst kan være en risikosport. Både kunsten og kunstutdanningen
setter noe på spill når kunst skapes, og av og til motiveres dette
spillet av et sterkt ønske om å endre eksisterende verdihierarkier. Disse
medlemmer konstaterer at dette kan skje på en uhøflig, respektløs
eller bent frem hensynsløs måte, og mener at det et sted må gå en
grense. Disse medlemmer håper denne avklaringen tydeliggjør
denne siden av ytringsfriheten og den kunstneriske frihet.
Disse medlemmer har ofte forundret
seg over norske mediers kulturdekning. Disse medlemmers inntrykk
er at reportasjene om kulturpolitikk stort sett dreier seg om penger
og kravet om mer penger, og at problematiseringer av statlige føringer,
mangelen på private midler og kulturens uavhengighet har vært nesten
fraværende. Disse medlemmer mener det er en selvfølge at
staten ikke griper inn og regulerer f.eks. hvilke teaterstykker
som bør settes opp, men at styringen må være mer indirekte og kulturstyrt.
I praksis mener disse medlemmer at dette innebærer
at institusjonene har behov for positive incitamenter knyttet til
bl.a. å maksimere inntektene innenfor egne kunstfaglige vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er problematisk når staten
oppretter en rekke prosjektmidler knyttet til konkrete politiske tema,
eller som når det i tildelingsbrevet til teatret i Sogn og Fjordane
står skrevet følgende:
«Kultursektoren vil spille en viktig rolle i markeringen
og feiringen av 200-årsjubileet for den norske grunnloven i 2014.
Det forventes at kulturdepartementets tilskuddsmottakere setter
i gang arbeid med å planlegge prosjekter og arrangementer i tilknytning
til jubileet.»
Disse medlemmer registrerer at
dette ligger tett opp mot tvang overfor institusjonen, og synes
det er svært uheldig at regjeringen legger så konkrete føringer
for en kunstinstitusjon.
Disse medlemmer er også opptatt
av at kunstnere innen visuell kunst skal honoreres for utstillingsoppdrag
i museer og visningssteder som mottar offentlig støtte. Disse
medlemmer ser at dette er vanlig praksis for utsmykkingsoppdrag
og må være en selvfølge innen de utøvende kunstfeltene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at kulturlivet representerer en stor
bredde bransjer og fagområder, som hver i sær har sine egne faglige
krav, historisk bakgrunn, og egne behov hva angår offentlig regulering. Disse
medlemmer tror ikke en samordning av dette under en felles
kulturlov er hensiktsmessig. Disse medlemmer støtter derfor
ikke forslaget om dette.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene så langt viser at kulturloven har hatt liten betydning. Disse
medlemmer mener kulturlivets frihet er en grunnleggende
verdi i kulturpolitikken. Disse medlemmer mener de
senere års dreining i kulturpolitikken i retning av større maktkonsentrasjon
og sterkere styringsdialog, tilsier at dette perspektivet bringes
inn i kulturloven på en mer tydelig måte. På denne bakgrunn gir disse
medlemmer støtte til forslaget om at slik innarbeidelse
skjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at kunst og
kultur har en egenverdi og at kulturpolitikken ikke skal være et virkemiddel
for å oppnå politiske mål på ulike samfunnsfelt. Den offentlige
kulturinnsatsen skal bidra til et mangfoldig og kvalitativt godt tilbud
som styrker både det profesjonelle og det frivillige kulturlivet. Disse
medlemmer er enig i forslagsstillernes intensjoner, og disse medlemmer deler
bekymringen for hvilken effekt den rød-grønne politikken har på
institusjonenes og kunstnernes frihet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil samtidig peke på at kulturloven er ment å
være en generell lov som understreker det ansvaret offentlige myndigheter
har for å legge til rette for kulturvirksomhet. Det er lagt til grunn
at loven skal være enkel uten detaljerte føringer for bevilgningsnivå,
prioriteringer eller organisering av kulturområdet i staten, fylkeskommuner
og kommuner. Dette medlem foreslår at forslagene
vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag med supplerende
lovformuleringer til kulturloven som presiserer institusjonenes
og kunstnernes kunstneriske frihet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag med supplerende
lovformuleringer til en kulturlov som på en bedre måte ser kulturtiltak
i sammenheng gjennom en forenkling og samling av dagens oppstykkede
regelverk på feltet, og samtidig konkretisere de statlige kulturforpliktelsene.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
Dokument 8:122 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om samordning av lovverket for kultursektoren og presisering av kunstnerisk
frihet – vedlegges protokollen.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til komiteens merknader og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:122 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om samordning av lovverket for kultursektoren og presisering av kunstnerisk
frihet – bifalles ikke.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 22. november 2012
Gunn Karin Gjul |
Ib Thomsen |
leder |
ordfører |