Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for
2012. Denne innstillingen gjelder alle kapitler unntatt kap. 231
Barnehager som behandles av familie- og kulturkomiteen.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 50 000 kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 287
post 96. Reduksjonen er knyttet til at enkelte prosjekter har blitt
rimeligere enn budsjettert. Det foreslås at de 50 000 kronene benyttes
til aksjekapital for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council of
European Social Science Data Archives), jf. omtale under kap. 287
post 96.
Departementet foreslår å øke inntektsbevilgningen
på kap. 3222 post 2 med 3,5 mill. kroner som følge av høyere salgsinntekter
fra fjernundervisning ved Sameskolen i Midt-Norge. Utgiftsbevilgningen
på kap. 222 post 1 foreslås økt tilsvarende.
Det er i 2012 påløpt høyere kostnader enn forutsatt
til gjennomføring av sentralt gitt eksamen for grunnskolen og videregående
opplæring knyttet til blant annet sensur og trykking av eksamensoppgaver. Videre
er det et merbehov på posten som følge av at flere elever har avlagt
eksamen i 2012 enn tidligere anslått. Departementet foreslår å øke
bevilgningen på posten med 14,4 mill. kroner.
Det er i 2012 beregnet et mindrebehov på posten på
grunn av lavere elevtall og aktivitet enn tidligere forutsatt. Departementet
foreslår å redusere bevilgningen med 4,6 mill. kroner.
Det er i 2012 forventet en noe lavere aktivitet
enn tidligere anslått på grunn av færre asylsøkere i mottak og omsorgssentre.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med om lag 2,4 mill.
kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 937 000 kroner. Reduksjonen skyldes hovedsakelig at færre
elever enn tidligere anslått følger opplæring i finsk.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 5,9 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes endrede prognoser
for belegg i asylmottak og omsorgssentre, jf. omtale under kap.
225 post 64. Den forholdsmessig store reduksjonen sammenholdt med
endringen på kap. 225 post 64 skyldes endrede forutsetninger for
beregningsgrunnlaget for ODA-refusjon.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
1,6 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at departementet setter av
noe mindre til kompetanseutvikling i Ny GIV-prosjektet i 2012.
Departementet opplyser at det i 2012 vil bli
benyttet midler innenfor rammen av Ny GIV til å kompensere Hedmark
fylkeskommune for å opprettholde kvaliteten på opplæringstilbudet
ved Tyrilistiftelsen og Fossumkollektivet i Hedmark fylke, jf. omtale
i Prop. 1 S (2012–2013) for Kunnskapsdepartementet. Midlene vil
benyttes til å videreføre antall stillinger knyttet til opplæringstilbudet
ved institusjonene. Kompensasjonen gjelder den delen av tilbudet
som gis utover det som er fylkeskommunens ansvar etter opplæringsloven.
Departementet foreslår å redusere bevilgning
på posten med 2 mill. kroner fordi færre elever har fått opplæring
ved skolene enn tidligere forutsatt. Hoveddelen av reduksjonen skyldes
at Den norske skolen i Etiopia ble avviklet i 2011.
Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der det
står at Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående
skole må følge privatskoleloven med forskrifter i anvendelsen av
tilskuddet over kap. 227 post 74. Departementet gjør oppmerksom
på at Signo i tillegg kan disponere tilskuddet over posten til drift av
skolens internat.
For å sikre videre tilskudd til skolene på om
lag samme nivå som før overgangen til privatskoleloven, er det gjort
nye beregninger og justeringer av samlet tilskudd til skolene. Det
er blant annet gjort justeringer som følge av at noen oppgaver skal
utføres av Signos kompetansesenter i stedet for av skolen. Midler
til disse oppgavene er flyttet til kap. 230. Skolene fikk driftstillatelse
fra 1. august. Det betyr at de får tilskudd etter privatskoleloven
fra denne dato og ikke 1. juli som forutsatt i Prop. 111 S (2011–2012).
Midler for én måneds tilskudd er derfor flyttet til kap. 230. Basert
på nye beregninger for samlet tilskudd til skolene og fordelingen
av tilskuddet mellom kap. 228 post 75 og kap. 227 post 74, foreslås
det at bevilgningen på posten reduseres med 5,1 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et merbehov på posten på grunn av høyere elevtall enn det som
er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Det er blant annet godkjent
femten nye skoler som får tilskudd over posten høsten 2012. Departementet
foreslår å øke bevilgningen med 49,8 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn lagt
til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen
med 10,7 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et mindre behov på posten som følge av lavere elevtall enn lagt
til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere
bevilgningen med 1,9 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som
er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å
øke bevilgningen med 4,3 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som
er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å
øke bevilgningen med 0,6 mill. kroner.
Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der bevilgningsbehovet
på posten var basert på at Signo grunn- og videregående skole og
Briskeby videregående skole skulle få tilskudd etter privatskoleloven
fra 1. juli 2012. Skolene fikk ikke driftstillatelse før 1. august
2012. De fikk derfor tilskudd over kap. 230 post 1 ut juli 2012.
Dette medfører et redusert bevilgningsbehov på posten på 1,7 mill.
kroner. Basert på elevtelling 1. oktober 2012, samt justert tilskudd
til Signo og Briskeby, anslås det et mindrebehov på posten som følge
av lavere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,2 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås
det et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det
som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår
å redusere bevilgningen med 56 000 kroner.
Det er forventet et merbehov på posten som følge av
flere elever ved Den tyske skolen i Oslo enn det som er lagt til
grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen
med 0,6 mill. kroner.
Det er beregnet et merbehov på posten som skyldes
høyere aktivitet enn forutsatt i gjeldende budsjett, blant annet
som følge av at flere elever ved utenlandske eller internasjonale
grunnskoler har fått kompletterende undervisning ved nettskoler.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,8 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 227 post 74
og kap. 228 post 75 om tilskudd til Signo grunn- og videregående
skole og Briskeby videregående skole. Basert på justerte beregninger
av samlet tilskudd til skolene og endret oppstartsdato etter privatskoleloven
foreslås driftsutgiftene på post 1 økt med 7,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over kap.
3230 post 1 med 9 mill. kroner som følge av økt oppdragsaktivitet
ved kompetansesentrene, og utgiftsbevilgningen på kap. 230 post
21 foreslås økt tilsvarende.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 6,8 mill. kroner, hovedsakelig som følge av endring i
eurokursen.
I statsbudsjettet for 2012 er det bevilget 50
mill. kroner på posten til samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon
(SAK) i universitets- og høyskolesektoren. Sektoren har sluttet
opp om SAK-politikken og tatt mange initiativ til samarbeid. Noen
av samarbeidsprosessene har vært i regi av private høyskoler og
faggrupper under Universitets- og høgskolerådet (UHR). Departementet
foreslår derfor å redusere bevilgningen med 10,3 mill. kroner mot
en tilsvarende samlet økning på kap. 260 post 70 og kap. 281 post
78, jf. omtale under disse postene.
Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner.
Departementet foreslår å overføre 150 000 kroner
fra posten til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT post
22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes
at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå i 2012 er høyere
enn forventet for Samordna opptak.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
628 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at kontingenten til Erasmus
Mundus er redusert fordi den norske kronen er styrket i forhold
til euroen.
Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,3 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 5,2 mill. kroner. De fleste kontingentene til internasjonale
organisasjoner er betalt. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere
kontingenter til enkelte av organisasjonene. I tillegg var kursen
på euro lavere på betalingstidspunktet enn det som ble lagt til
grunn i gjeldende budsjett.
Departementet foreslår å bevilge 50 000 kroner på
posten til aksjekapital i forbindelse med opprettelse av en midlertidig
organisasjonsform for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council
of European Social Science Data Archives).
CESSDA er en paraplyorganisasjon for samfunnsvitenskapelige
dataarkiver over hele Europa, og er et av prosjektene på veikartet
for prioriterte europeiske forskningsinfrastrukturer (ESFRI-veikartet).
CESSDA skal nå etableres formelt med en egen driftsorganisasjon,
og Norge har påtatt seg å være vertsland for CESSDAs hovedkontor.
EU har vedtatt en forordning om en egen juridisk organisasjonsform
(ERIC – European Research Infrastructure Consortium) til bruk for
slike felleseuropeiske infrastrukturer.
Et ERIC kan ikke etableres i Norge før Stortinget eventuelt
har vedtatt å ta forordningen inn i EØS-avtalen og den er implementert
i norsk lov. I påvente av denne avklaringen foreslår departementet
å etablere et aksjeselskap som får funksjon som juridisk driftsenhet
for CESSDA-samarbeidet: CESSDA AS. Dersom en overgang til organisasjonsformen
ERIC blir mulig, vil aksjeselskapet etter planen oppløses og driften
overføres til et ERIC-selskap. Ved å velge denne løsningen ivaretar
Norge sine forpliktelser som vertsland, og CESSDA kan videreutvikle
sitt faglige samarbeid uten forsinkelser.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1,1
mill. kroner. Økningen er knyttet til endringer i valutakursene.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
40,5 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at den norske kronen er styrket
i forhold til euroen.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
419 000 kroner. Anslaget for kontingenten til Det europeiske instituttet
for innovasjon og teknologi er redusert fordi den norske kronen
er styrket i forhold til euroen.
Departementet foreslår å overføre 200 000 kroner
fra kap. 2410 post 1 til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning
og IKT post 22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen
skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til
innlogging i Lånekassen i 2012 er høyere enn forventet.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
om lag 19,7 mill. kroner. Mindrebehovet i 2012 skyldes endret periodisering
av kostnadene i moderniseringsprogrammet i Lånekassen, og innebærer ikke
en endring av det samlede bevilgningsbehovet til programmet. Videre
foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 4,9 mill.
kroner for å finansiere implementering av funksjonalitet i Lånekassens
nye IT-systemer som det ikke var tatt høyde for ved fastsettelse
av kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet. Forslaget innebærer
at kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet økes med 4,9 mill.
kroner. Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen på
posten med 14,8 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 58,5 mill. kroner som følge av økningen i nye utlån på kap.
2410 post 90. Merbehovet skyldes flere mottakere av utdanningsstipend
enn tidligere anslått. Søkertall tyder på en økning i antall studenter på
4 000 sammenlignet med det som er lagt til grunn i tidligere anslag.
Av dette anslås det at økningen i antall studenter i Norge er på
2 800, mens tallet på studenter i utlandet øker med 1 200.
I statsbudsjettet for 2012 ble det vedtatt at
kapitalinntekter skal regnes med i grunnlaget for behovsprøving
av stipend, jf. Innst. 12 S (2011–2012) og Prop. 1 S (2011–2012)
for Kunnskapsdepartementet. Sommeren 2012 varslet kunnskapsministeren
at departementet ville ta initiativ til å endre reglene slik at renteinntekter
fra Boligsparing for ungdom (BSU) ikke skal føre til redusert stipend.
I forslag til endring av Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte
for undervisningsåret 2012–2013, sendt på høring 26. oktober, foreslås
dette unntaket forskriftsfestet. For 2012 foreslår departementet
en økning i bevilgningen på 2 mill. kroner som følge av endringsforslaget.
Samlet foreslår departementet en økning i bevilgningen
på 60,5 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 21,9
mill. kroner. Merbehovet skyldes flere mottakere av stipend til
søkere med nedsatt funksjonsevne enn tidligere anslått. I tillegg
øker antall mottakere av foreldrestipend.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 26,4
mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak flere studenter i utlandet,
noe som innebærer økt bevilgningsbehov til stipend til skolepenger,
tilleggsstipend og reisestipend i utlandet med mer.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
92,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere rente enn tidligere
anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 119
mill. kroner. Det anslås at utbetaling av lån, blant annet som følge
av økt antall støttemottakere, vil øke med 176,5 mill. kroner. Samtidig
bidrar lavere rentenivå til at anslaget for blant annet påløpte
renter reduseres med 101 mill. kroner.
Departementet forslår å redusere bevilgningen med
5 mill. kroner. Antall innbetalte purregebyr har gått ned sammenlignet
med tidligere anslag.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
215,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak at innebetalte
avdrag har blitt lavere enn tidligere forutsatt.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 37,6
mill. kroner. Omgjøring av studielån til stipend øker noe mer enn
tidligere anslått.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
247 mill. kroner. Endringen skyldes lavere rente enn tidligere anslått.