Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov om endringer i finanstilsynsloven, banksikringsloven og foretakspensjonsloven
I
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner
mv. gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Tilsynet skal se til at institusjonene under tilsyn
i sin virksomhet ivaretar forbrukernes interesser og rettigheter.
II
I lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger for
banker, forsikringsselskapenes garantiordninger og offentlig administrasjon
m.v. av finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:
§ 2-7 første ledd skal lyde:
(1) Medlemmene skal hvert år betale en avgift til sikringsfondet.
§ 2-11 første ledd skal lyde:
(1) Fondet skal dekke tap på innskudd etter § 2-10 så snart
som mulig og senest én uke etter at:
a) Finanstilsynet har kommet til at et medlem
etter tilsynets oppfatning verken er eller vil bli i stand til å
tilbakebetale innskudd og dette har sammenheng med medlemmets økonomiske
stilling. Finanstilsynet skal ta standpunkt til spørsmålet senest
21 dager etter at Finanstilsynet har fått kjennskap til at medlemmet
ikke har tilbakebetalt innskudd som er forfalt til betaling og at
dette har sammenheng med medlemmets økonomiske stilling, eller
b) det er truffet vedtak om å sette et medlem under offentlig
administrasjon etter kapittel 4 eller lignende insolvensbehandling.
I særlige tilfeller kan Kongen forlenge fristen.
§ 2-11 annet ledd skal lyde:
(2) Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for
at fondet foretar tidligere utbetaling til dekning av deler av tapet.
III
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon gjøres følgende
endringer:
§ 2-3 annet ledd nytt annet punktum skal
lyde:
(2) For fripolise tilknyttet egen investeringsportefølje
gjelder reglene i §§ 4-7 a og 4-7 b.
Ny § 4-7 a skal lyde:
§ 4-7 a Fripolise med investeringsvalg
(1) Ved utstedelse av fripolise kan fripoliseinnehaveren
og pensjonsinnretningen avtale at midler som angitt i tredje punktum
skal forvaltes som en egen investeringsportefølje tilordnet fripolisen.
Avtalen skal angi hvordan porteføljen skal settes sammen og hvilken
adgang fripoliseinnehaveren har til å endre sammensetningen. En
slik avtale kan bare omfatte midler tilsvarende premiereserven knyttet
til alderspensjon med tilhørende tilleggsavsetninger og administrasjonsreserve
knyttet til fripolisen.
(2) Fripolisekontoen skal tilordnes avkastningen av
investeringsporteføljen. Fripoliseinnehaveren bærer risikoen for
at verdien av investeringsporteføljen blir redusert, hvis ikke noe
annet er fastsatt i avtale med pensjonsinnretningen.
(3) Pensjonsinnretningen kan kreve vederlag for administrasjon
og forvaltning av fripolisen, for fripoliseinnehaverens bruk av
rett til å endre investeringsporteføljen, samt for eventuell avkastningsgaranti
knyttet til fripolisen. Kongen kan gi nærmere regler i forskrift
om vederlag knyttet til fripolisen og om dekning av vederlag ved
belastning av fripolisekontoen.
(4) Ved uttak av alderspensjon gjelder reglene
i §§ 5-7 a til 5-7 d. Årlig alderspensjon beregnes med utgangspunkt
i investeringsporteføljens verdi på uttakstidspunktet. Midlene knyttet
til fripolisen skal på uttakstidspunktet overføres til alminnelig
forvaltning i kollektivporteføljen, med mindre fripoliseinnehaveren
krever at midlene knyttet til fripolisen fortsatt skal forvaltes
som egen investeringsportefølje. Hvis fripolisen fortsatt skal forvaltes
som egen investeringsportefølje, skal årlig alderspensjon beregnes
ut fra investeringsporteføljens verdi ved hver utbetaling. Kongen
kan gi nærmere regler om beregning og utbetaling av årlig alderspensjon
fra fripolisen i forskrift.
(5) Før det inngås avtale om utstedelse av fripolise
tilordnet egen investeringsportefølje, skal pensjonsinnretningen
skriftlig opplyse fripoliseinnehaveren om at:
a) investeringsporteføljen tilordnet
fripolisen vil bli forvaltet for fripoliseinnehaverens regning og risiko,
b) pensjonsytelsene bestemmes ut fra verdien av porteføljen
på tidspunktet for uttak av pensjon,
c) pensjonsinnretningens ansvar for avkastningsresultatet
og verdiutviklingen over tid bortfaller med mindre annet er avtalt,
og at
d) pensjonsinnretningen har rett til vederlag
som nevnt i tredje ledd.
For hvert forhold det opplyses om etter bokstav
a til d skal det samtidig opplyses skriftlig om hvilke vilkår som
gjelder for en fripolise som undergis alminnelig forvaltning.
(6) Pensjonsinnretningen har plikt til å kartlegge fripoliseinnehaverens
behov og ønske om risiko og til å opplyse om eventuelle forhold
som tilsier at en avtale om forvaltning av fripolisen i en egen
investeringsportefølje ikke vil være i fripoliseinnehaverens interesse.
Før det inngås avtale om utstedelse av fripolise tilordnet en egen
investeringsportefølje, skal pensjonsinnretningen i alle tilfelle
gi fripoliseinnehaveren råd om sammensetningen av investeringsporteføljen
tilpasset blant annet gjenstående tid til uttak av alderspensjon
og størrelsen av midlene knyttet til fripolisen. Når fripoliseinnehaveren
har nådd en alder med få år igjen til uttak av pensjon, skal pensjonsinnretningen
gi råd om risikoreduserende tiltak. En skriftlig sammenfatning av
de opplysninger og råd som pensjonsinnretningen gir etter leddet
her, skal sendes fripoliseinnehaveren.Kongen kan gi nærmere regler
om pliktig informasjon og rådgivning i forskrift.
Ny § 4-7 b skal lyde:
§ 4-7 b Investeringsvalg knyttet
til utstedte fripoliser
(1) Er det utstedt fripolise med kontraktsfastsatte ytelser,
kan fripoliseinnehaveren og pensjonsinnretningen avtale at midler
som angitt i tredje punktum skal forvaltes som en egen investeringsportefølje
tilordnet fripolisen. Avtalen skal angi hvordan porteføljen skal
settes sammen og hvilken adgang fripoliseinnehaveren har til å endre
sammensetningen. En slik avtale kan bare omfatte midler tilsvarende
premiereserven knyttet til alderspensjon med tilhørende tilleggsavsetninger
og administrasjonsreserve knyttet til fripolisen.
(2) Bestemmelsene i § 4-7 a annet til sjette ledd gjelder
tilsvarende for en fripolise utstedt etter paragrafen her.
§ 5-1 annet ledd skal lyde:
(2) Det kan fastsettes i regelverket at alderspensjon skal
opphøre eller settes ned ved fylte 77 år eller senere, men ikke
i noe tilfelle før alderspensjon har vært utbetalt minst i 10 år.
Utbetalingstiden for opphørende ytelser kan settes ned til det antall
hele år som er nødvendig for at samlet årlig alderspensjon utgjør
om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Medlemmet og pensjonsinnretningen kan avtale at
livsvarige ytelser endres til opphørende ytelser i det antall hele
år som er nødvendig for at samlet årlig alderspensjon utgjør om
lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Ved omregning etter annet og tredje punktum gjelder § 5-6 annet
ledd annet punktum tilsvarende.
§ 5-6 annet ledd første punktum skal lyde:
(2) For livsvarige ytelser kan regelverket fastsette at
pensjonens løpetid skal settes ned til det antall hele år som er
nødvendig for at årlig pensjon kommer opp på et nivå tilsvarende
om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
§ 5-7 d tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
Er utbetalingstiden for pensjonen redusert i forhold
til pensjonsplanen, skal pensjonsinnretningen gi fripoliseinnehaveren
skriftlig informasjon om eventuelle muligheter til å redusere uttaket
fra andre pensjonsleverandører, herunder adgangen til å redusere
uttaksgraden for alderspensjonen fra folketrygden frem til fylte
75 år.
§ 11-2 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Når medlemmet slutter i foretaket med rett
til straks begynnende alderspensjon, skal rett til opptjent pensjon
med tilhørende premiereserve og en forholdsmessig andel av tilleggsavsetninger
sikres ved fripolise etter reglene i §§ 4-7 til 4-10.
IV
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. De enkelte bestemmelser kan settes i kraft til ulik tid. Kongen
kan fastsette overgangsregler.