Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Truls Wickholm,
Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet,
Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth
Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mari Lund Arnem, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig
Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til representantforslaget.
Komiteen viser videre til Stortingets
behandling 27. mai 2011 av Representantforslag 104 S (2010–2011),
jf. Innst. 343 S (2010–2011). Komiteen viser også
til sin åpne høring om en styrket maritim utdanning 11. april 2011.
Komiteen viser videre til svarbrev 1. november
2012 med statsrådens kommentarer til det foreliggende representantforslag
10 S (2012–2013). Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at maritim
sektor står overfor store utfordringer med hensyn til å rekruttere arbeidskraft
med relevant utdanning og spesialisert kompetanse til å dekke fremtidige
behov. Komiteen mener derfor det er viktig at det sikres
kontinuitet og politisk trykk på de prosesser som er igangsatt innen
maritim utdanningssektor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til at arbeidet i regi av MARKOM 2020 er
en oppfølging av Aasen-utvalget og MARUT-rapporten. Flertallet ser
positivt på det arbeidet som er satt i gang ved at alle relevante
aktører sammen systematisk og strategisk jobber målrettet med de
utfordringene Aasen-utvalget pekte på. Det er svært positivt at
dette arbeidet omfatter både universiteter, høyskoler og fagskolene.
Samtidig vil flertallet understreke at høyskolesektoren
er autonom, og at både fagskolen og de videregående skolene eies
og drives av fylkeskommunene. Staten har ingen myndighet til å styre
dette direkte.
Flertallet vil likevel understreke
at et høyt kompetansenivå innen maritim utdanning er av nasjonal
interesse. Det er derfor viktig at alle relevante aktører bestreber
seg på å følge opp de konklusjonene som ligger i MARUT-rapporten og
som det arbeides med i MARKOM2020-prosjektet.
Flertallet viser til statsrådens
brev og ser ikke behov for en egen stortingsmelding. Flertallet foreslår
derfor at Stortinget ikke vedtar forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til komiteens
merknader overfor om at maritim sektor står overfor store utfordringer
med hensyn til å rekruttere arbeidskraft med relevant utdanning
og spesialisert kompetanse til å dekke fremtidige behov, og at komiteen
derfor mener det er viktig at det sikres kontinuitet og politisk
trykk på de prosesser som er igangsatt innen maritim utdanningssektor.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng særlig
understreke viktigheten av det arbeid som drives i regi av MARKOM
2020, og at dette samarbeidsorganet sikres langsiktig finansiering.
Disse medlemmer viser til at
maritim profesjonsutdanning stiller krav til avansert teknisk utstyr,
og at dagens finansieringssystem sannsynligvis ikke dekker kostnadene
forbundet med dette. Disse medlemmer vil derfor be regjeringen
vurdere eksisterende infrastruktur og investeringsbehov, og vurdere
behovet for å endre finansieringskategori slik MARKOM 2020 har bedt
om.
Disse medlemmer viser til at
strukturen på maritim utdanningssektor er spredt og fragmentert,
og at Sjøfatsdirektoratet er bekymret for kvaliteten på maritim
utdanning i Norge. Disse medlemmer mener at antall
avvik som er avdekket er høyt og bekymringsfullt, og mener derfor
regjeringen bør gjøre en helhetlig vurdering av sektorens kvalitet
og struktur.
Disse medlemmer fremmer forslaget
i dokumentet.
Disse medlemmer viser til at
Maritimt Opplæringskontor, Sør/Vest Norge, i løpet av de siste årene
har hatt flere lærersamlinger for å se på hvordan maritim utdanning
på Vg2-nivå fungerer i dag og hvordan den kan forbedres. Det viser
seg at fagstoffet som benyttes er kopier av bøker skrevet på 70-tallet
eller skrevet av lærerne som underviser i faget. Ettersom det ikke finnes
et samarbeid mellom skolene, er materialet som finnes, varierende
både når det gjelder nivå og vektlegging av tema. Materialet avhenger
også av interessen og kunnskapen til de lærerne som underviser i
faget.
Følgende funn ble gjort:
Det er store forskjeller
mellom skolene i tolkningene av fagplanene.
Det er store forskjeller i hvordan undervisningen foretas.
Det er stor forskjell i lærernes kompetanse.
Det finnes ingen lærebøker i faget.
Det finnes ingen digitale læremidler i
faget.
Det finnes ingen læremidler i maritim engelsk.
Det finnes ingen oversikt over hvilke internasjonale
læremidler/nettsider som finnes og hvorvidt disse kan benyttes i
undervisningen.
Det er lite samarbeid mellom skolene, noe
som fører til store nivåforskjeller i hva elevene får opplæring
i og hvor oppdatert denne kunnskapen er. Ettersom faget er lite
i nasjonal skala sitter ofte lærere alene med sitt fag på skolen
siden de har få eller ingen å samarbeide med om utformingen av faget.
Det er vanskelig å rekruttere nye lærere
til skoleverket og å beholde dem. Offiserene som velger å gå inn
i skolen, er vanligvis ikke pedagoger. Ettersom det ikke finnes
læreverk, går mye av tiden de kunne benyttet til å planlegge god
undervisning, i stedet med til å finne materiale (tekster, bilder,
filmsnutter osv.).
Elevene har ikke oversikt over hva de skal
lære i løpet av året ettersom det meste av pensum er kopier fra
ulike bøker. Elevene vet ikke hvor mye fagstoff som ligger inn under
hvert punkt eller hvilket nivå undervisningen vil ligge på.
Disse medlemmer ser at det å
utvikle digitale læremidler for utdanningen vil kunne gi følgende
positive resultater:
Flere elever vil
finne faget interessant. Læremidlene vil kunne bli benyttet i rekrutteringsarbeid og
på ungdomsskolen i valgfagene hvor de blir kjent med ulike yrker
og fag.
Nivået på undervisningen vil heves.
Innholdet i undervisningen vil bli likt
i hele landet.
Det vil være enklere å rekruttere lærere.
Materiellet vil være tilgjengelig for lærlinger
til repetisjon. Dette vil lette opplæringen om bord under lærlingtiden.
Materiellet vil kunne benyttes til repetisjon
i starten på fagskolen.
Materiellet vil være bra grunnlagsmateriell
for de som starter på høyskolen.
Materiellet vil kunne fungere som et norskkurs for
utenlandske sjøfolk som arbeider i den norske flåten.
Digitale læremidler kan enkelt oppdateres
slik at det er på linje med utvikling og regelverk i næringen.
Disse medlemmer mener at det
i større grad må vurderes å ta i bruk digitale verktøy i undervisningen
og som hjelpemiddel i praksisperiodene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at selv om det er Utdanningsdirektoratet
som utarbeider fagplanene, har forlagene alltid tatt ansvaret for
utarbeidelse av læremateriell. Det kan være økonomiske årsaker som
gjør at forlagene velger å lage lærebøker og annet materiell for
fag som har stor tyngde i nasjonal skala. Maritime fag er ikke et slikt
fag, og det kan være årsaken til at det ikke har blitt utarbeidet
oppdaterte læremidler. Disse medlemmer ser at det
er behov for et større nasjonalt ansvar for å få tilgjengelig undervisningsmateriell
til maritim utdanning.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonal digital læringsarena er et godt tiltak satt i gang fra
Utdanningsdirektoratet, men det kan stilles spørsmål ved om prioriteringene
som er gjort, er de beste. De har startet med de største fagene, som
allerede er dekket med både bøker og egne nettsteder av forlagene.
NDLA burde ha startet med de fagene som forlagene ikke har dekket, deriblant
maritime fag.