E6 gjennom Gudbrandsdalen er en del av transportkorridoren
mellom Oslo og Trondheim. Vegen er ei viktig rute for trafikk mellom
Oslo/Østlandet og Nord-Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, og
i det området hvor vegen går. Vegen har dårlig standard i forhold
til trafikkmengden, noe som fører til stor belastning for nærmiljøet
og mange trafikkulykker.
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekningen Frya–Sjoa
i kommunene Sør-Fron og Nord-Fron i Oppland. Dette er første etappe
av den planlagte utbyggingen av E6 mellom Ringebu og Otta.
På grunn av plan- og finansieringssituasjonen legges
det opp til en etappevis utbygging, der strekningen Frya–Sjoa bygges
som første etappe. Videreføring av E6-utbyggingen på de gjenstående
strekningene Ringebu–Frya og Sjoa–Otta må vurderes i forbindelse
med arbeidet med Nasjonal transportplan 2014–2023.
Oppland fylkeskommune og berørte kommuner har
sluttet seg til at utbyggingen av E6 på strekningen Frya–Sjoa delfinansieres
med bompenger, jf. avsnitt 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene
på strekningen Frya–Sjoa kan starte tidlig i 2013 med ferdigstillelse
ved årsskiftet 2016/2017.
E6 på strekningen mellom Ringebu og Otta er om
lag 56 km lang. Strekningen har ikke tilfredsstillende standard
ut fra trafikkmengde og funksjon som riksveg mellom Øst- og Midt-/Vestlandet.
Dagens veg har ikke tilfredsstillende kurvatur
og har en gjennomsnittlig vegbredde på om lag 8 m. Det er i tillegg
ikke tilfredsstillende lokalveg, og det mangler tilbud til gående
og syklende på store deler av strekningen. Vegen går i dag gjennom
tettstedene Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam, og dette
gir store utfordringer knyttet til myke trafikanter samt miljøforhold
i tettstedene.
Utbyggingsstrekningen Frya–Sjoa er om lag 34 km
lang. Her har det skjedd 122 ulykker med personskade i perioden 2000–2011,
18 personer ble drept, 33 personer ble hardt skadet og 185 personer
ble lettere skadet i disse ulykkene.
Prosjektet omfatter bygging av E6 i ny trasé
på nesten hele strekningen mellom Frya og Sjoa og vil bli lagt utenom
tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Vegen vil bli bygd
som tofeltsveg med vegbredde 13,5 m og midtrekkverk. Det blir bygd
forbikjøringsfelt på 32 pst. og 39 pst. av strekningen i henholdsvis
sør- og nordgående retning.
Prosjektet vil omfatte to tunneler som er planlagt med
to løp. Det vil først bli bygd ett løp med forsterket midtoppmerking.
Det andre løpet er forutsatt å stå ferdig på det tidspunktet årsdøgntrafikken
gjennom tunnelen når 8 000 kjøretøy. Det legges opp til fartsgrense
på 90 km/t, med unntak av i tunnelene hvor fartsgrensa vil bli 80
km/t. Dagens E6 vil bli gjort om til lokalveg.
Reguleringsplanene for strekningen Frya–Sjoa ble
vedtatt av kommunene Sør-Fron, Nord-Fron og Sel i 2011.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Samferdselsdepartementet legger til grunn en
styringsramme på 4 060 mill. 2012-kroner og kostnadsramme på 4 300
mill. 2012-kroner eksklusiv økt merverdiavgift.
Netto nytte for prosjektet (NN) er beregnet
til ‑2 100 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er beregnet til ‑0,5.
Utbyggingen av E6 på strekningen Frya–Sjoa er forutsatt
finansiert med statlige midler og bompenger. Finansieringsgrunnlaget
går fram av tabell 5.3 i proposisjonen.
Finansieringsplan inkl.
kompensasjon for merverdiavgift for E6 Frya–Sjoa
Mill. 2012-kr |
| 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | 20 | 2 310 | 2 330 |
Bompenger | 730 | 1 600 | 2 330 |
Sum | 750 | 3 910 | 4 660 |
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringen lagt
til grunn at fritaket i merverdiavgiftsloven for omsetting av tjenester
som gjelder offentlig veg, skal oppheves fra 1. januar 2013. Regjeringen har
lagt til grunn at opphevingen av vegfritaket ikke skal forandre
bompengeinnbetalingene fra trafikantene. Økningen i kostnadsoverslag
som resultat av denne endringen er derfor forutsatt finansiert med
statlige midler.
Det legges opp til å etablere fire bomstasjoner
på ny E6 mellom Frya og Sjoa, og to bomstasjoner på eksisterende
E6. Det er regnet ut at bompengeinnkrevingen vil medføre en trafikkavvisning
på mellom 7 og 23 pst. i de ulike bomstasjonssnittene. Det er lagt
til grunn etterskuddsvis innkreving i begge kjøreretninger i alle
de seks automatiske bomstasjonene.
Det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetninger
som ligger til grunn, gir samlet bompengeinntekter på om lag 4 260
mill. kroner. Disse midlene er fordelt med 2 330 mill. kroner til
å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 680 mill. kroner
til å dekke finansieringskostnader og om lag 250 mill. kroner til
å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Med forutsetningene i finansieringsplanen er innkrevingsperioden
beregnet til om lag 14 år.
Oppland fylkeskommune har i møte i fylkestinget
den 30. juni 2011 fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for bompengeselskapets gjeld
avgrenset til 3 000 mill. 2011-kroner.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og
finansiering av første utbyggingsetappe på E6 mellom Ringebu og
Otta, strekningen Frya–Sjoa i Oppland, vil det bli inngått avtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende
standardavtale og de forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.