E6 gjennom Gudbrandsdalen er en del av transportkorridoren mellom Oslo og Trondheim. Vegen er ei viktig rute for trafikk mellom Oslo/Østlandet og Nord-Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, og i det området hvor vegen går. Vegen har dårlig standard i forhold til trafikkmengden, noe som fører til stor belastning for nærmiljøet og mange trafikkulykker.

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekningen Frya–Sjoa i kommunene Sør-Fron og Nord-Fron i Oppland. Dette er første etappe av den planlagte utbyggingen av E6 mellom Ringebu og Otta.

På grunn av plan- og finansieringssituasjonen legges det opp til en etappevis utbygging, der strekningen Frya–Sjoa bygges som første etappe. Videreføring av E6-utbyggingen på de gjenstående strekningene Ringebu–Frya og Sjoa–Otta må vurderes i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2014–2023.

Oppland fylkeskommune og berørte kommuner har sluttet seg til at utbyggingen av E6 på strekningen Frya–Sjoa delfinansieres med bompenger, jf. avsnitt 3 i proposisjonen.

Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene på strekningen Frya–Sjoa kan starte tidlig i 2013 med ferdigstillelse ved årsskiftet 2016/2017.

Dagens situasjon og beskrivelse av utbyggingen

E6 på strekningen mellom Ringebu og Otta er om lag 56 km lang. Strekningen har ikke tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde og funksjon som riksveg mellom Øst- og Midt-/Vestlandet.

Dagens veg har ikke tilfredsstillende kurvatur og har en gjennomsnittlig vegbredde på om lag 8 m. Det er i tillegg ikke tilfredsstillende lokalveg, og det mangler tilbud til gående og syklende på store deler av strekningen. Vegen går i dag gjennom tettstedene Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam, og dette gir store utfordringer knyttet til myke trafikanter samt miljøforhold i tettstedene.

Utbyggingsstrekningen Frya–Sjoa er om lag 34 km lang. Her har det skjedd 122 ulykker med personskade i perioden 2000–2011, 18 personer ble drept, 33 personer ble hardt skadet og 185 personer ble lettere skadet i disse ulykkene.

Prosjektet omfatter bygging av E6 i ny trasé på nesten hele strekningen mellom Frya og Sjoa og vil bli lagt utenom tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Vegen vil bli bygd som tofeltsveg med vegbredde 13,5 m og midtrekkverk. Det blir bygd forbikjøringsfelt på 32 pst. og 39 pst. av strekningen i henholdsvis sør- og nordgående retning.

Prosjektet vil omfatte to tunneler som er planlagt med to løp. Det vil først bli bygd ett løp med forsterket midtoppmerking. Det andre løpet er forutsatt å stå ferdig på det tidspunktet årsdøgntrafikken gjennom tunnelen når 8 000 kjøretøy. Det legges opp til fartsgrense på 90 km/t, med unntak av i tunnelene hvor fartsgrensa vil bli 80 km/t. Dagens E6 vil bli gjort om til lokalveg.

Reguleringsplanene for strekningen Frya–Sjoa ble vedtatt av kommunene Sør-Fron, Nord-Fron og Sel i 2011.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av prosjektet (KS2). Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme på 4 060 mill. 2012-kroner og kostnadsramme på 4 300 mill. 2012-kroner eksklusiv økt merverdiavgift.

Netto nytte for prosjektet (NN) er beregnet til ‑2 100 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til ‑0,5.

Utbyggings- og finansieringsopplegg

Utbyggingen av E6 på strekningen Frya–Sjoa er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Finansieringsgrunnlaget går fram av tabell 5.3 i proposisjonen.

Finansieringsplan inkl. kompensasjon for merverdiavgift for E6 Frya–Sjoa

Mill. 2012-kr

2010–2013

2014–2019

Sum

Statlige midler

20

2 310

2 330

Bompenger

730

1 600

2 330

Sum

750

3 910

4 660

I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringen lagt til grunn at fritaket i merverdiavgiftsloven for omsetting av tjenester som gjelder offentlig veg, skal oppheves fra 1. januar 2013. Regjeringen har lagt til grunn at opphevingen av vegfritaket ikke skal forandre bompengeinnbetalingene fra trafikantene. Økningen i kostnadsoverslag som resultat av denne endringen er derfor forutsatt finansiert med statlige midler.

Det legges opp til å etablere fire bomstasjoner på ny E6 mellom Frya og Sjoa, og to bomstasjoner på eksisterende E6. Det er regnet ut at bompengeinnkrevingen vil medføre en trafikkavvisning på mellom 7 og 23 pst. i de ulike bomstasjonssnittene. Det er lagt til grunn etterskuddsvis innkreving i begge kjøreretninger i alle de seks automatiske bomstasjonene.

Det foreslåtte innkrevingsopplegget og de forutsetninger som ligger til grunn, gir samlet bompengeinntekter på om lag 4 260 mill. kroner. Disse midlene er fordelt med 2 330 mill. kroner til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 680 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og om lag 250 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet. Med forutsetningene i finansieringsplanen er innkrevingsperioden beregnet til om lag 14 år.

Oppland fylkeskommune har i møte i fylkestinget den 30. juni 2011 fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for bompengeselskapets gjeld avgrenset til 3 000 mill. 2011-kroner.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og finansiering av første utbyggingsetappe på E6 mellom Ringebu og Otta, strekningen Frya–Sjoa i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.