Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Bjørn Inge Mo, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra
Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til proposisjonen og forslag om utbygging og finansiering
av første utbyggingsetappe på E6 mellom Ringebu og Otta, strekningen
Frya–Sjoa i Oppland. Strekningen er del av utbyggingen av E6 gjennom
Gudbrandsdalen og transportkorridoren mellom Oslo og Trondheim.
Vegen er ei viktig trafikkrute mellom Oslo/Østlandet og Nord-Vestlandet,
Midt-Norge og Nord-Norge. Den eksisterende vegen går gjennom flere
tettsteder.
Komiteen peker på at vegen har
dårlig standard og er underdimensjonert i forhold til trafikkmengde,
har nedsatt hastighet og skaper støy for omliggende boligbebyggelse.
Det er ikke en tilfredsstillende lokalveg, og det mangler gang- og
sykkelveg på store deler av strekningen. Vegen er også ulykkesutsatt.
I perioden 2000–2011 var det 122 ulykker med personskade, 18 personer
ble drept og 33 personer ble hardt skadd. Tungtrafikken utgjorde
ca. 18 pst. av årsdøgntrafikken i 2010. I sommermånedene øker trafikken
betydelig.
Komiteen viser til at prosjektet,
som er på ca. 34 km, vil gå i en ny trasé på nesten hele strekningen.
Vegen vil bli lagt utenom tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra
og Kvam, noe som vil ha positiv betydning for nærmiljøet. Vegen vil
bli bygget med midtrekkverk.
Komiteen understreker at utbyggingen
av E6 strekningen Frya–Sjoa har positiv betydning for miljøet, det
betyr tryggere trafikk, økt framkommelighet, mindre støy for beboere
og bedre forhold for myke trafikanter.
Komiteen peker på at det for
Norge som eksportnasjon er viktig med gode veiforbindelser mellom
landsdelene og videre til kontinentet. Komiteen ser
på prosjektet som en del av den nødvendige opprustning av veinettet
i Norge som er viktig for å styrke verdiskapingen og bedre trafikksikkerheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at Oppland fylkeskommune
og kommunene Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron og Sel har sluttet seg
til delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Flertallet har ellers ingen merknader
og slutter seg til departementets vurdering og forutsetningene for
prosjektet slik de er beskrevet i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
vel kjent med at E6 på strekningen Ringebu–Otta ikke har tilfredsstillende
standard i forhold til trafikkmengde og funksjon som riksveg mellom
Østlandet og Midt-Norge og Vestlandet. Veistrekningen er en del
av E6, og disse medlemmer peker på at nettopp europaveibetegnelsen
understreker veiens nasjonale og trafikale betydning.
Disse medlemmer er også vel kjent
med at hele strekningen Ringebu–Otta dessverre er sterkt ulykkesbelastet.
Utbyggingsstrekningen Frya–Sjoa er derfor viktig både for å få på
plass nødvendig effektivisering og sikring av veitransporten. Disse
medlemmer har registrert at utbygging av en av landets viktige
europaveier er foreslått med tofeltsvei med veibredde 13,5 m og midtrekkverk
samt forbikjøringsfelt på hhv. 32 pst. og 39 pst. av strekningen
på hhv. sør- og nordgående retning. Disse medlemmer anser dette
som en dårlig løsning. Disse medlemmer viser til
at europaveier – våre nasjonale stamveier – etter Fremskrittspartiets
mening bør bygges med firefelts standard både for å dekke inn forventet
trafikkvekst og for å sikre en gjennomgående veistandard som gir
effektiv, sikker og miljøvennlig transport. Disse medlemmer mener
det er uriktig bruk av samfunnets ressurser at nasjonale stamveier
mellom store byer bygges ut i små etapper, underdimensjonert for fremtidig
trafikkvekst og med varierende standard underveis.
Disse medlemmer har merket seg
Samferdselsdepartementets svar datert 20. desember 2012 på spørsmål
fra medlemmer fra Fremskrittspartiet om foreslått veibredde ved
utbygging der det vises til gjeldende veinormaler. Disse
medlemmer viser til at erfaring knyttet til en rekke ferdigstilte
veiprosjekter av nyere dato viser at trafikkveksten – etterspørsel
etter veitransport – er betydelig undervurdert og at nye veiprosjekter
fortsatt bygges med betydelig underkapasitet. Disse medlemmer er
spesielt opptatt av at europaveiene – Norges viktigste transportveier
– bygges ut med moderne og lik standard på hele strekningen mellom
start- og sluttpunkt, og ikke med varierende veibredde/veistandard. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets synspunkt er
at gjeldende veinormal må endres dersom den fører til at europavei
mellom de største norske byene bygges ut med mindre enn fire felt,
veibredde 20 m og med midtdeler. Disse medlemmer har
fra svaret også merket seg at Statens vegvesens anslag på ekstra
kostnader, dersom dagens planlagte S5-standard økes til en gjennomgående bredde
på 19 m, fire felt og 90 km/t, er 1 440 mill. kroner. Disse
medlemmer har merket seg at anslaget er heftet med 15–20
pst. usikkerhet, og peker på at full firefelts utbygging i planlagt
byggeperiode trolig innebærer betydelig økonomisk besparelse i forhold
til utvidelse av tofeltsvei til firefeltsvei på et senere tidspunkt.
I et tidsperspektiv på f. eks. 10 år vil derfor mulig merkostnad
ved full utbygging fremstå som ubetydelig i forhold til de omfattende
tids-, kjøre- og ulykkeskostnader. Og tilsvarende vil bygging av ny
tofelts europaveietappe på E6 fremstå som en dårlig samfunnsøkonomisk
løsning. Disse medlemmer vil derfor bygge ut E6 mellom Ringebu
og Otta – strekningen Frya– Sjoa i Oppland – med standard S5 fire
felt med gjennomgående bredde 20 m, fire felt med midtrekkverk og
fart på 90 km/t. Disse medlemmer understreker at
statlig reguleringsplan må brukes for å sikre planlagt fremdrift
med bedre veistandard. Disse medlemmer understreker
samtidig at slik veidimensjonering også må gjelde for andre planlagte
europaveier og viktige riksveier.
Disse medlemmer vil minne om
at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig
vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping,
øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra
veitrafikken.
Disse medlemmer har merket seg
uttalelser fra den nederlandske rådgiver Adnan Rahman i selskapet
Cambrigde Systematics International på OFVs veikonferanse i juni
2012:
«I det lange løp vil norsk økonomi avhenge av veiforbindelsene.»
Selskapet, som har studert overordnet transportplanlegging
i Norge, er klar i konklusjonen:
«Dere tenker gammeldags, konservativt og utdatert.
Gevinstene ved langtidsinvesteringer i de store transportårene tas
ikke med når samfunnsøkonomisk lønnsomhet av veiprosjekter beregnes.
Satsing på hovedveier mellom de største byene i Norge vil gi 3.5
kr. igjen for hver kr. som investeres.»
Disse medlemmer peker på at den
fremlagte statusrapporten fra utredningsprosjekt ferjefri E39 bekrefter
dette. En investering på rundt 100 mrd. kroner vil gi reduserte
tids- og kjørekostnader på 4–6 mrd. kroner i året. I et levetidsperspektiv
på 50 år vil prosjektets samlede kostnadsreduksjon bli mellom 200
og 300 mrd. kroner. Samfunnsøkonomisk nytte er åpenbar og omfattende;
investeringen fremstår som svært lønnsom for nasjonen Norge.
Påtvunget bruk av finansiering fremstår etter disse
medlemmers oppfatning som unødvendig og som en urimelig
tilleggsskatt på transport.
Disse medlemmer vil vise til
at Fremskrittspartiet mener at en større del av Norges finansielle
rikdom må investeres i norsk realkapital i Norge, og at finansinvesteringene
i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse
medlemmer peker også på at bruk av bompengefinansiering til
veibygging i Norge er en svært kostbar finansieringsform for bilistene. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet mener at staten
skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet, og at bruk
av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er
en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer viser videre
til at Fremskrittspartiet mener at statens ansvar skal omfatte både
riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rød-grønn
regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
i Stortinget, vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av
Fremskrittspartiet.
Hittil i denne perioden 2009–2013, inklusive Prop.
50 S (2012–2013) og Prop. 51 S (2012–2013), er tallene 26 800 mill.
kroner i bompenger, 16 150 mill. kroner i renter og 3 050 mill.
kroner i innkrevingskostnader, samlet 46 000 mill. kroner. Bompengefinansierte veiprosjekt
og «bompakker» innebærer en omfattende ekstra skatt på transport,
vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer har merket seg
at Samferdselsdepartementet, i sitt svar på spørsmål fra medlemmer
fra Fremskrittspartiet, oppgir lånerente på de ti nyeste prosjektene
som er vedtatt finansiert med bompenger. Lånerenten er godt under
6,5 pst. – som er lagt til grunn i prosjektet saken omhandler –
på alle, og laveste rente er oppgitt til 2,82 pst.
Disse medlemmer har videre merket
seg at proposisjonen legger til grunn samlet bompengeinntekt på
om lag 4 260 mill. kroner, fordelt med 2 330 mill. kroner til å
dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 680 mill. kroner
til netto renteutgifter og 250 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompenger. Bilistene skal betale 4 260 mill.
kroner for et prosjekt det koster 4 660 mill. kroner å bygge. Av
samlet regning til bilistene brukes 1 930 mill. kroner til å betale
lånerenter og innkrevingskostnader knyttet til valgt finansieringsform
for å bygge ny europavei.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget godkjenner utbyggingsetappen på E6
mellom Ringebu og Otta – strekningen Frya–Sjoa – i Oppland slik
det er omtalt i Prop. 51 S (2012–2013), men basert på standard S5,
dvs. 20 m bredde, fire felt med midtrekkverk og fart på 90 km/t,
og med statlig finansiering. Statlig reguleringsplan må om nødvendig
brukes for å sikre planlagt fremdrift med bedre veistandard. Midler
forskotteres fra staten dersom det er nødvendig for planlagt fremdrift
i saken. Statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett.»
«Stortinget ber regjeringen snarest legge frem
en sak om endring av veinormalene der utbygging av europavei og
viktige riksveier baseres på vei med minst fire felt og 20 meters
bredde, midtrekkverk og fart på minst 90 km/t.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at strekningen som skal bygges ut bare er en liten del av strekningen
som trenger utbedring, og at den planlegges med en dimensjonering
som tofeltsveg. Dette på tross av at vegen har stor årsdøgntrafikk
og høy andel tungtrafikk på ca.18 pst. Disse medlemmer mener
denne saken er et tydelig eksempel på at dagens regjering bruker ineffektive
og gammeldagse metoder som ikke tillater mer helhetlig planlegging
og utbygging. Det foreligger ikke ferdige planer for gjenværende
parseller, noe disse medlemmer mener burde være en
selvfølge, og valgt standard burde være høyere på strekningen med
smal firefeltsveg. I denne forbindelse viser disse medlemmer til
Høyres trafikksikkerhetsplan, og at disse medlemmer ønsker
en justering i kravene til ÅDT, for at disse skal reduseres.