Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Jon Georg Dale
og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 17 L (2012–2013)
om forslag til lov om det frie varebytte i EØS (EØS-vareloven) og
forordning om (EF) nr. 764/2008 som gjelder for varer som ikke er omfattet
av harmonisert EØS-regelverk.
Komiteen viser til at prinsippet
om gjensidig godkjenning er utviklet i EU-domstolens rettspraksis
og innebærer at en EØS-stat i utgangspunktet ikke kan forby salg
av en vare som omsettes lovlig i en annen EØS-stat. Komiteen viser
videre til at forordningen fastsetter framgangsmåter myndighetene
må følge når de treffer eller har til hensikt å treffe et vedtak
som helt eller delvis forbyr en vare som lovlig omsettes i en annen
EØS-stat.
Komiteen merker seg at EØS-statene
nå skal opprette et vareknutepunkt hvor næringsdrivende skal kunne
få informasjon om hvilke nasjonale tekniske regler som gjelder for
en konkret varetype. Komiteen viser til at forordning
(EF) nr. 765/2008 gir regler om akkreditering, markedstilsyn, kontroll
av varer fra tredjeland og CE-merking. Komiteen viser
til at forordning (EF) nr. 765/2008 fastsetter minimumskrav til EØS-statenes
organisering av det nasjonale arbeidet med markedstilsyn, og at
det videre skal etableres egnede ordninger for kommunikasjon og
samordning mellom markedstilsynsmyndighetene.
Komiteen merker seg at regelverket
for varepakken fastsetter flere tiltak som har til formål å sikre
at varer i markedet oppfyller krav som sikrer et høyt nivå når det
gjelder vern av offentlige interesser som helse, miljø og sikkerhet, samt
at det frie varebytte ikke blir begrenset i større grad enn det
som er tillatt etter EØS-lovgivingen.
Imidlertid kan nasjonale myndigheter kreve at varene
holder det samme sikkerhetsnivået som varer som produseres nasjonalt.
Dette gjelder spesielt av hensyn til forbrukernes liv og helse.
Gjennom varepakken er komiteen også
kjent med at det indre markedet styrkes gjennom bedre og felles
regelverk, som lik håndheving, klarere prosedyrer og administrativt
samarbeid mellom EØS-statene. Komiteen merker seg
at et fritt varebytte er en viktig drivkraft for økt konkurranseevne
og økonomisk vekst i EØS.
Komiteen viser derfor til at
det nye regelverket vil bidra til å effektivisere samhandelen med våre
viktigste handelspartnere i EU.