Brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 28. november 2012

Dokument 8:12 S (2012–2013) Representantforslag om endringer i foreldrepermisjonsordningen

Jeg viser til brev av 13. november 2012 fra Stortingets familie- og kulturkomité hvor det bes om uttalelse vedrørende ovennevnte representantforslag fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sonja Irene Sjøli og Arve Kambe.

Representantene fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.»

Forslagsstillerne tar opp mange aspekter ved foreldrepengeordningen i sitt representantforslag. Jeg vil konsentrere mitt svar om den problemstillingen forslaget konkret gjelder: bør en forelder ha mulighet til å overføre sin kvote til den andre forelderen hvis vedkommende ikke har mulighet til å ta ut kvoten.

Foreldrepengeordningen skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel og adopsjon, og ordningen gir begge foreldre god mulighet til å kombinere yrkesaktivitet med omsorg for små barn. Fedrekvoten er avgjørende for å sikre en jevnere deling av permisjonstiden mellom foreldrene. Fedrene har tatt en stadig større del av permisjonen. Likevel ble over 80 prosent av foreldrepengedagene i 2011 tatt ut av kvinner. En tydeligere tredeling av foreldrepengeperioden trer i kraft 1. juli 2013. Når det innføres en mødrekvote i tillegg til en fedrekvote, får foreldrene lovfestet rett til like mange uker etter fødsel, og det blir tydeligere at fellesdelen tilhører begge foreldre. Slik blir det ytterligere lagt til rette for jevnere deling av foreldrepengeperioden.

I dag kan fedrekvoten overføres til mor hvis far på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Etter lovendringen 1. juli neste år kan mødrekvoten overføres til far hvis mor er syk og ikke kan ta seg av barnet, jf. Prop. 64 L (2011-2012) Endringer i folketrygdloven (tredeling av foreldrepengeperioden).

Tidligere var det større adgang til å dispensere fra fedrekvoten. Fedrekvoten kunne for eksempel overføres til mor hvis far hadde vært arbeidsløs og hadde begynt i arbeid i løpet av de siste seks månedene av morens permisjonstid. Den kunne også overføres hvis far hadde et uregelmessig arbeidsforhold og det kunne godtgjøres at uttak av fedrekvoten ville skape betydelige problemer i forhold til arbeidet. Videre kunne fedrekvoten overføres til mor hvis far var selvstendig næringsdrivende i en mindre virksomhet og det kunne godtgjøres at uttak av fedrekvoten ville medføre betydelige økonomiske problemer. Det måtte i tillegg godtgjøres at uttak av fedrekvoten ville gi urimelige utslag.

Regjeringen Bondevik II foreslo i Ot.prp. nr. 104 (2004-2005) å begrense unntaksadgangen slik at det kun er når far på grunn av sykdom eller skade er forhindret fra å ta seg av barnet, eller er innlagt i helseinstitusjon, at mor kan overta fedrekvoteukene, altså regelen som gjelder i dag. I proposisjonen ble det vist til at det var behov for forenklinger i regelverket og at de gamle unntaksreglene ga en uforholdsmessig stor administrativ belastning. Det ble videre vist til at formålet med fedrekvoten taler for at unntaksadgangen bør være snever.

Jeg mener gode grunner taler for at man ikke utvider unntaksadgangen for uttak av fedrekvote og mødrekvote. Det er viktig at både mødre og fedre tar sin del av foreldrepengeperioden, med mindre sykdom forhindrer dette. Departementet får fra tid til annen henvendelser fra fedre som opplever at de ikke har mulighet til å ta ut fedrekvoten. Jeg viser i den forbindelse til at regelverket for foreldrepenger er fleksibelt og at foreldrepengene kan tas ut gradert eller utsettes fram til barnet fyller tre år. En regel om overføring av kvoten til den andre av foreldrene hvis de mener at en av dem ikke har mulighet til å ta ut kvoten vil ha administrative konsekvenser. Arbeids- og velferdsetaten må i så fall behandle søknader om unntak og vurdere om vilkårene er oppfylt. Jeg kan ikke anbefale en endring i tråd med forslaget fra representantene Hofstad Helleland, Sjøli og Kambe.