I meldingen legger regjeringen fram sine mål
og tiltak for en helhetlig rusmiddelpolitikk. Målet er å redusere
negative konsekvenser av rusmiddelbruk for enkeltpersoner, for tredjepart
og for samfunnet og bidra til flere friske leveår for befolkningen.
Gjennom en egen strategi for økt kompetanse og bedre kvalitet vil
regjeringen styrke kunnskap om rusproblematikk. Det understrekes
at barn, unge, pårørende og mennesker med særlig omfattende hjelpebehov
må vies oppmerksomhet, og at tilbudet til de tyngst rammede skal
styrkes. En egen strategi mot overdoser skal bidra til å redusere
overdosedødsfall.
Det framholdes at skader og problemer påført andre
enn den som drikker, såkalt passiv drikking, er omfattende og får
for lite oppmerksomhet. Økt kunnskap om og fokus på skadevirkninger
skal være en viktig del av det forebyggende arbeidet.
Regjeringen vil fortsatt føre en restriktiv
alkohol- og narkotikapolitikk og vil ikke legge opp til ordninger
som medfører legalisering av narkotika. Regjeringen foreslår kriminalisering
av besittelse og bruk av dopingmidler.
Det vektlegges at mennesker med rusproblemer skal
møtes med respekt og gis tilpasset hjelp og rehabilitering framfor
straff, og alternative straffereaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd
vil bli vurdert. Hjelp skal tilbys uten at det stilles krav om rusfrihet,
samtidig som rusfrihet skal være et mål for de fleste. Den enkelte skal
medvirke i utforming av tjenestene.
Regjeringen mener at tilbudet til dem som har rusproblemer,
best gis innenfor det ordinære hjelpeapparatet.
Regjeringen vil legge særlig vekt på fem områder:
Forebygging og tidlig
innsats
Samhandling
Økt kompetanse og bedre kvalitet
Hjelp til tungt avhengige – reduksjon av
antall overdosedødsfall
Innsats for pårørende og mot passiv drikking
I meldingen beskrives utviklingstrekk i alkohol- og
narkotikapolitikken, planer på rusfeltet, skader av rusmiddelbruk,
omfang og utbredelse av rusproblemer, herunder rusmiddelbruk og
rusproblemer i det samiske samfunnet. Det er et mål å bidra til
et mer likeverdig tjenestetilbud til den samiske befolkningen gjennom
økt kunnskap og kompetanse i samisk språk og kultur.
Det gis en oversikt over de viktigste milepælene i
rusmiddelpolitikken og korte omtaler av de mest sentrale dokumentene.
Det understrekes at Samhandlingsreformen skal være retningsgivende
for innsatsen mot rusproblemer, og prinsippene i Nasjonal helse-
og omsorgsplan (2011–2015), folkehelseloven og lov om kommunale helse-
og omsorgstjenester omtales. De framtidige utfordringer når det
gjelder å forebygge og redusere rusproblemer i samfunnet, beskrives.
Det framholdes at rusforebygging i første rekke handler
om et inkluderende samfunn med trygge bomiljø, arbeidsmuligheter,
et godt arbeidsmiljø, gode oppvekstvilkår og fritidstilbud, utjevning
av sosiale helseforskjeller, tiltak som hindrer marginalisering,
og innsats for å forebygge frafall i skolen.
Regjeringen vil legge fram en tverrdepartemental
folkehelsestrategi i 2013 som skal sikre at framtidig politikkutforming
i alle sektorer i større grad ivaretar helsehensyn og er i samsvar med
overordnede mål på folkehelseområdet. Det påpekes at rusmiddelpolitikken
må ses i sammenheng med både folkehelsestrategien og den generelle
arbeids- og velferdspolitikken.
Det uttales at universelle virkemidler som begrenser
tilgjengelighet og etterspørsel, er svært effektive for å redusere
alkoholrelaterte skader og avhengighet, og at mye tyder på at det
samme gjelder også for andre rusmidler. Det understrekes at universelle
virkemidler må understøttes av supplerende individrettede tiltak
som er kunnskapsbaserte.
Ansvaret for det rusforebyggende arbeidet er
i stor grad lagt til kommunene. Etter alkoholloven er kommunene
pålagt å utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan, og de oppfordres
til å utarbeide en helhetlig rusmiddelpolitisk handlingsplan som
også omfatter andre rusmidler. Regjeringen mener det er viktig at
kommunepolitikerne bevisstgjøres det kommunale ansvaret, og at det
ses helhetlig på tiltak for å redusere skadevirkningene av rusmiddelbruk.
Det framholdes at kommunene må ha oversikt over eventuelle utfordringer
knyttet til bruk av dopingmidler, og at rusmiddelpolitisk handlingsplan er
et mulig sted der kommunene kan drøfte dette.
Regjeringen vil:
Redusere rusrelaterte
problemer og konsentrere den forebyggende innsatsen om effektive virkemidler
Prioritere tidlig innsats, arbeidsinkludering,
regulatoriske og befolkningsrettede virkemidler og vektlegge hensynet
til dem som utsettes for passiv drikking
Det framholdes at omfanget av problemer og skader
øker med det totale forbruket, og at det å begrense tilgjengeligheten
til rusmidler har positiv effekt både på totalforbruk og på skadeomfang.
Det redegjøres for strategier for å regulere tilgjengeligheten til
rusmidler. Strategiene omfatter reguleringer og restriksjoner på
salg og skjenking av alkohol, alkoholavgifter, vinmonopolordningen,
aldersgrenser, reseptordningen for legemidler, forbud mot narkotika
og kontrolltiltak mot ulovlig omsetning av rusmidler. De fleste
regulatoriske tiltak har som mål å redusere tilgjengeligheten og
dermed påvirke holdninger og etterspørsel.
Regjeringen vil rette særskilt oppmerksomhet mot
at omsetningen av vin er mer enn fordoblet de siste 20 årene, og
at en betydelig og økende del av salget er knyttet til større forpakninger (pappvin).
Regjeringen mener at kommunen er nærmest til å
se de særskilte lokale utfordringene og tilpasse bruken av blant
annet bevillingsinstituttet til lokale forhold. Det gjelder både
overordnet alkoholpolitikk i kommunen og i enkeltsaker. Regjeringen
vil fortsatt legge til rette for at kommunene skal ha tilgjengelig
verktøy og få bistand i utviklingen av en forsvarlig alkoholpolitikk.
Det vil bli vurdert om det på enkelte områder er behov for å stramme
inn på de statlige rammene.
Regjeringen mener at rammene for salgs- og skjenketider
fortsatt skal fastsettes av staten. Innenfor disse rammene skal
hver enkelt kommune vurdere hvilke salgs- og skjenketider som skal
gjelde i kommunen. Etter regjeringens syn er det svært viktig at
kommunene differensierer skjenketidene slik alkoholloven gir anledning
til.
Det framholdes at forbrukerne bør kunne forvente
informasjon om innholdet i alle varer, og at dette også gjelder
alkoholholdige drikkevarer. Det uttales at innholdsmerking bør vurderes
som et forbrukerpolitisk tiltak. Det vises til at innholdsmerking
blant annet kan vise at de alkoholholdige drikkene inneholder mye
sukker, og regjeringen mener at det bør arbeides for å innføre krav
til slik merking også av alkoholholdig drikk.
Regjeringen vil være en pådriver for og arbeide internasjonalt
for fortsatt oppmerksomhet om spørsmål som gjelder alkoholreklame.
Reaksjonene ved brudd på reklameregelverket
er krav om retting, tvangsmulkt eller straff i form av bøter eller
fengsel. Regjeringen vil vurdere om det bør innføres mer hensiktsmessige
reaksjonsalternativer ved brudd på regelverket, for eksempel overtredelsesgebyr.
Regjeringen vil følge den videre utviklingen
på taxfree-området nøye.
Regjeringen vil:
Opprettholde et differensiert
system hvor alkoholsterke drikker og andre drikker med særlig skadepotensial
reguleres strengere enn andre produkter
Opprettholde bevillingssystemet og sikre
ansvarlig alkoholhåndtering i kommunene, herunder at beruselsesnivået
senkes og overholdelse av aldersgrensene sikres
Opprettholde de statlige normal- og maksimaltidene
for salg og skjenking av alkoholholdig drikk
Tydeliggjøre muligheten for, og stimulere
til aktiv bruk av, differensierte skjenketider
Øke kravene til kommunenes kontroll med
bevillinger
Utarbeide forskrift med nasjonale krav
til kommunenes reaksjoner ved brudd på alkoholloven
Etablere en nasjonal norm/standard for
god kontrollvirksomhet
Opprettholde vinmonopolordningen
Fortsatt bruke alkoholavgifter som et virkemiddel
for å redusere alkoholforbruket og dermed skadevirkningene av alkoholbruk
Sikre overholdelse av aldersgrensene for
alkoholholdig drikk
Informere om alkoholens skadevirkninger
og arbeide for at alkoholholdig drikk merkes med ingrediens- og
energiinnhold
Opprettholde og sikre etterlevelse av et
strengt og medienøytralt reklameforbud
Følge med på omfanget av den uregistrerte
omsetningen og vurdere behovet for tiltak
Fortsette arbeidet for at alkohol som folkehelseutfordring
settes høyt på den internasjonale dagsordenen
Regjeringen ser det ikke tilstrekkelig godtgjort at
avkriminalisering og/eller legalisering vil redusere narkotikaproblemene,
og vil opprettholde forbudet mot besittelse og bruk av narkotika.
Det framholdes at dette ikke er til hinder for å benytte alternative
straffereaksjoner. Utgangspunktet er at narkotikaavhengighet skal
betraktes som et helseproblem og møtes med hjelp.
Regjeringen vil:
Bidra til at lavinntektsland
og mellominntektsland får faglig bistand til etablering av regulatoriske
virkemidler
Opprettholde forbudet mot narkotika
Sikre målrettet arbeid for å avdekke og
begrense organisert narkotikakriminalitet og øke mengden beslaglagt
stoff på det norske markedet
Målrette innsatsen for å hindre grensepassering av
ulovlig narkotika og valuta
Utvikle regelverk og rutiner som raskere
identifiserer og regulerer nye stoffer med misbrukspotensial
Sørge for bedre oversikt over internett
som markedsplass for nye rusmidler og gjøre stoffene betydelig vanskeligere
å importere
Sørge for at faktabasert informasjon om
rusmidler og deres skadevirkninger er tilgjengelig på Internett.
Ta en aktiv rolle i det internasjonale
narkotikasamarbeidet, motarbeide organisert kriminalitet og medvirke
til redusert dyrking, tilvirkning, distribusjon og omsetning av
narkotika og bidra med økt bruk av norske bistandsmidler til alternativ utvikling
Med vanedannende legemidler menes legemidler
som kan resultere i en avhengighetstilstand hos pasienten. Totalsalget
av vanedannende legemidler var jevnt økende i perioden 1995 til 2005,
men veksten har flatet ut de siste årene.
Det framholdes at den største andelen av vanedannende
legemidler blir forskrevet og brukt på forsvarlig og legalt vis,
men mye omsettes og brukes illegalt. Dette omfatter forskrevne legemidler
som videreselges, og legemidler som er ulovlig innført via Internett-handel
og annen smugling.
Privatpersoners import av potensielt farlige,
ulovlige legemidler øker. Det er startet et arbeid med å utrede
lovhjemmel for beslaglegging og destruksjon av ulovlig innførte
legemidler. Det vil også bli vurdert om reglene for privatimport av
legemidler ved forsendelse innen EØS-området bør endres.
Regjeringen vil:
I dag er ikke bruk og besittelse av dopingmidler rammet
av lovgivningen. Det er bare den organiserte idretten som forbyr
bruk.
Regjeringen vil:
Regjeringen vil:
Legge prinsippet
om «helse i alt vi gjør» til grunn i alle relevante sektorer for
å forebygge rusmiddelrelaterte problemer
Legge oppdatert kunnskap om risikofaktorer
til grunn for rusmiddelpolitikken
Intensivere den selektive forebyggingen
for at alle som trenger det skal få god hjelp i en tidlig fase og
på rett nivå
Videreutvikle det tverrdepartementale og
tverretatlige samarbeidet om forebyggende innsatser for å sikre
sammenhengende tiltak og unngå dobbeltarbeid
Videreføre stimuleringen av de lokale samarbeidsstrukturene
politiråd og Samordning av lokale tiltak (SLT)
Fortsatt stimulere til rusfrie og gode
fritidstilbud, og sørge for gode vilkår for frivillighet
Videreføre arbeidet for å hindre bruk av
rusmidler i trafikken, herunder vurdere skjerping av promillegrensene
til sjøs
At den rusforebyggende innsatsen på ulike
sektorer og nivåer skal ha et tydelig arbeidsperspektiv med inkludering
i arbeidslivet som et viktig mål
At flest mulig arbeidstakere og studenter
skal være omfattet av en ledelsesforankret rusmiddelpolitikk
Videreutvikle strategier for en familiebasert forebyggende
og holdningsskapende innsats
Gi gode barnehagetilbud hvor barn med særlige behov
identifiseres og følges opp
Samordne skolens forebyggende arbeid basert på
tilnærminger som har faglig og forskningsmessig belegg
Videreutvikle opplysnings- og holdningsskapende
arbeid, ved aktivt å ta i bruk interaktive tjenester
Satse på målrettede og helhetlige informasjons- og
holdningstiltak.
Det understrekes at mennesker med rusproblemer
er ulike som befolkningen ellers, og at hjelpebehovene varierer
mye. Status og utfordringer i det samlede tjenestetilbudet og innsatsen
som har vært iverksatt på rusfeltet, omtales, og tiltak for å sikre
helhetlige og tilgjengelige tjenester drøftes.
Det vises til at en oppdatering av rusreform-evalueringen
tyder på at samhandlingen mellom forvaltningsnivåene, de spesialiserte
tjenestene til personer med rusproblemer, og kommunale tjenester
ikke fungerer godt nok, og at hjelpetilbudet oppleves som fragmentert.
Det skal legges til rette for å styrke kommunale tjenester,
kombinert med en tilgjengelig, desentralisert og understøttende
spesialisthelsetjeneste. Det framholdes at bidrag fra flere sektorer er
helt nødvendig for at personer med rusproblemer skal få et helhetlig
tilbud.
Det vektlegges at oppfølgingen av personer med rusproblemer
i hovedsak skal skje gjennom de ordinære helse- og velferdstjenestene.
Målet er at tjenester for personer med rusproblemer skal gi mulighet
for god helse, mestring og en verdig livssituasjon.
Regjeringen vil:
Bidra til at Samhandlingsreformens
mål etterleves også på rusfeltet
At framtidens tjenestetilbud skal være
tilgjengelig, kunnskapsbasert, individuelt tilpasset, samordnet
og kontinuerlig
Styrke kvaliteten på allmennlegetjenestene
som tilbys i kommunene
Videreutvikle omsorgstjenestene i tråd
med Omsorgsplan 2015
Videreføre en ordning med tilskudd til
kommuner der formålet er å stimulere til at flere kommuner kan ansette
psykologer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
Bidra til at flere kommuner etablerer frisklivssentraler
Legge til rette for at flere mennesker
med rusproblemer og/eller psykisk sykdom får tilbud om et egnet
og langsiktig botilbud, og gi høy prioritet til personer med oppfølgingsbehov
innenfor tilskudd til utleieboliger som Husbanken forvalter
Bidra til at boligmodeller med overføringsverdi spres
og gjøres tilgjengelig for kommunene
Iverksette en spesifikk innsats rettet
mot den økende andelen unge bostedsløse, innenfor rammen av pågående
arbeid for å bekjempe bostedsløshet.
Bidra til god samordning av kommunerettede
tilskudd for å styrke kompetanse og kvalitet i tjenester hvor personer
med rusproblemer inngår som en av målgruppene
Styrke kompetanse og kvalitet i arbeids-
og velferdsforvaltningen for å legge til rette for gode arbeidsrettede
løp for personer med rusproblemer
Vurdere behovet for mer målrettede tiltak
overfor levekårsutsatte grupper, herunder unge utenfor arbeidslivet
med rusproblemer
Videreføre den arbeidsrettede innsatsen
overfor personer med psykiske problemer, også rusproblemer, etter
at strategiplan Arbeid og psykisk helse ble avsluttet i 2012
Kartlegge nærmere tannhelseforholdene hos
rusavhengige for å vurdere om de tiltakene som er satt i gang, har
ført til forbedring
Legge distriktspsykiatriske sentre til
grunn som nøkkelstruktur for videre utvikling av spesialisthelsetjenester
ved rus- og avhengighetslidelser der lokale og regionale forhold
tilsier det
Stimulere til utstrakt bruk av fleksible
behandlingstiltak for å fange opp personer med samtidig rusproblemer
og psykiske lidelser – herunder utvide tilbudene om brukerstyrte
plasser både innen det psykiske helsevernet og innen tverrfaglig
spesialisert behandling
Legge til rette for å samle eksisterende
funksjoner og lokale tjenester gjennom samarbeidsavtaler mellom
regionale helseforetak/helseforetak og kommuner og gjennom oppdragsdokumenter
til regionale helseforetak
Utvikle tjenester som gir mulighet for
god helse, mestring og en verdig livssituasjon uten at det etableres
noen særomsorg for personer med rusproblemer
Videreutvikle LAR som ett av flere mulige
behandlingstilbud og sikre likeverdig og rask tilgang til hjelp,
helhetlig oppfølging og forsvarlig og mindre inngripende kontrolltiltak
ved behov
Vurdere hensiktsmessige tilbud om lavterskel-LAR
for den mest hjelpetrengende gruppen opiatavhengige med sammensatte
sykdommer
At oppfølgingen av personer med rusproblemer som
har som mål å gi tilgjengelige og helhetlige tjenester, i hovedsak
skal skje gjennom de ordinære tjenestene
Spre og implementere gode erfaringer fra forsøket
med koordinerende tillitsperson
Opprettholde og bidra til forutsigbarhet
og langsiktighet i samarbeidsavtalene mellom private tjenesteytere
og de regionale helseforetakene
Knytte de private institusjonene tettere
opp til de offentlige tjenestetilbudene, og i større grad stille
krav om rapportering, kvalitet og integrering med øvrige tjenester
Målrette tilskuddsordningen til frivillig
arbeid
I meldingen drøftes tiltak for barn som pårørende
til rusavhengige foreldre, tiltak for særlig sårbare barn, som barn
født med alkoholskader og barn født av kvinner som har brukt metadon
eller subutex under svangerskapet, samt tvang overfor gravide rusavhengige.
Forebyggende tiltak som informasjonstiltak overfor gravide og tiltak
for raskere å fange opp gravide med rusproblemer, omtales. For barn
med rusavhengige foreldre vil brukererfaringer og levekårsundersøkelse
bli vektlagt når tiltakene skal videreutvikles. Kunnskap om forebygging av
rusmiddelskader hos barn skal styrkes.
Regjeringen vil:
Fortsette arbeidet
med å informere om og motivere kvinner til å være avholdende fra
rusmidler under svangerskapet
Styrke kunnskapen om forebygging av rusmiddelskader
hos barn
Gjennomføre en levekårsundersøkelse og
legge denne til grunn for videre tiltak for barn med rusavhengige
foreldre
Bidra til raskere intervensjon overfor
gravide rusavhengige og gjennomføre tiltak for i større grad å fange
opp gravide med alkoholproblemer.
Det understrekes at pårørende er en viktig ressurs
for personer med rusproblemer og for helse- og omsorgstjenesten.
Regjeringen mener pårørende skal få veiledning og råd fra helse-
og omsorgstjenestene. Det framholdes at helse- og omsorgstjenestene
må være oppmerksomme på at pårørende kan ha egne behov som må ivaretas.
Regjeringen vil:
Videreføre utvikling
av lærings- og mestringstilbud til pårørende av rusavhengige og
personer med psykiske lidelser
Videreføre støtten til pårørendesentre
og til frivillige organisasjoners arbeid med pårørende
Utarbeide nasjonal plan for selvhjelp for
rusavhengige og deres pårørende
Oppdatere veilederen «Pårørende som ressurs» for
pårørende til personer med rusproblemer og en pårørendeguide om
taushetsplikt
Gjennomføre en levekårsundersøkelse om pårørende
og voksne barn av rusavhengige og legge denne til grunn for videre
tiltak
Basert på erfaringer i Oslo, Bergen, Trondheim og
andre europeiske byer vil regjeringen sørge for at kommunene og
politiet tilbys kompetanse og veiledning i innsatsen for å hindre
åpen bruk og omsetning av narkotika.
Regjeringen vil:
Redusere problemene
med åpne russcener lokalt gjennom nasjonale anbefalinger
Videreføre tilbud om helsehjelp til personer
med rusproblemer, som alternativ til tradisjonell straff
Redusere antall overdosedødsfall gjennom
godt forebyggende arbeid, kompetanseutvikling og en trygg ambulanse-
og legevakttjeneste forankret i en nasjonal femårig strategi mot
overdosedødsfall
Videreføre skadereduserende tiltak som
lavterskel helsetilbud for rusavhengige
Sikre at sprøytebrukere tilbys hivtest
ved avrusning og i behandlingsinstitusjon
Styrke integrasjon og samhandling mellom
infeksjonsmedisinsk behandling og tjenester for personer med psykiske
helse- og rusproblemer
Øke bevisstheten om koblingen mellom høyt forbruk
av rusmidler og risiko for hivsmitte i grupper med høy forekomst
av hiv
Stimulere til et tilgjengelig og helhetlig
hjelpetilbud slik at den enkelte fanges opp, gis mulighet for videre
behandling og oppfølging, og med reduksjon av helseproblemer, overdoser
og overdosedødsfall som et sentralt mål for det samlede tilbudet
Ikke innføre en prøveordning med heroinassistert
behandling på det nåværende tidspunkt, men følge nøye med på utviklingen
internasjonalt
Det framholdes at bruk av tvang er en av de
vanskeligste etiske og faglige utfordringene i helse- og omsorgstjenesten.
Regjeringen vil:
Bidra til bedre praktisering
av tvangsbestemmelsene og økt brukermedvirkning gjennom rundskriv,
oppdatering av handlingsveileder, opplæring og styringsinformasjon
Sikre mer forskning og dokumentasjon om
bruk av tvang, spesielt når det gjelder gravide rusavhengige og
deres barn
Det vises til at Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015)
slår fast at styrkingen og utviklingen av kompetanse, kunnskap og
kvalitet på rusfeltet skal fortsette. Dette gjelder særskilt kompetanse
for behandling av rusavhengige i kommunene og behovet for å se fagområdet
rus i sammenheng med psykisk helse-feltet. Målet er å øke kompetansen
om rus, avhengighet og psykisk helse i alle sektorer.
Gjennom «Kvalitetsløftet rus og psykisk helse» vil
regjeringen bidra til å styrke og videreutvikle kunnskap, økt kompetanse
og bedre kvalitet. Dette skal skje innenfor tre innsatsområder:
Rekruttering og kvalifisering av personell
Ledelse
Videre- og etterutdanningstilbud
Etablering av legespesialitet i rus- og
avhengighetsmedisin
2. Bedre grunnlag for
styring, kunnskap om helseutfordringer og behandling
Arbeide planmessig
for å fremskaffe tilfredsstillende data på rusmiddelområdet i folkehelseprofilene,
inkludert indikatorer for rusmiddelbruk og skade
Videreføre og styrke det langsiktige utviklingsarbeidet
for å innhente kvalitativt gode lokale og nasjonale styringsdata
Videreutvikle kvalitetsindikatorer for
rusfeltet, herunder brukerfaringsundersøkelser
3. Forskning, utvikling og kunnskapsstøtte
Videreføre og
etablere et felles programstyre for rusmiddelforskningsprogrammet
og programmet for psykisk helse i regi av Norges forskningsråd
Styrke satsingen i regi av Norges forskningsråd på
praksisrettet forskning ved høgskoler og universitet med velferdsutdanninger
Legge til rette for en mer systematisk
dokumentasjon og evaluering av tiltak og prosjekter på rusområdet
Bidra til implementering av ny kunnskap
i tjenestene gjennom blant annet utvikling av nasjonale faglige
retningslinjer og veiledere
Videreføre og utvikle kompetansestøtte
innenfor feltet
Det framholdes at de rusmiddelpolitiske utfordringene
i likhet med andre helseutfordringer må møtes gjennom et tverrsektorielt
folkehelsearbeid og en satsing på tidlig intervensjon og annen forebygging
som virker. Det uttales at eventuelle økte kostnader må ses i sammenheng med
det øvrige folkehelsearbeidet, og regjeringen vil komme tilbake
til dette i forbindelse med den tverrsektorielle nasjonale folkehelsestrategien
som legges fram i 2013.
I tråd med Samhandlingsreformen er meldingen basert
på at det skal legges til rette for at en større andel av forventet
vekst i helse- og omsorgssektorens samlede budsjetter kommer i kommunene.
Regjeringen vil komme tilbake til eventuelle forslag om konkretisering
og iverksetting av tiltak som har budsjettmessige konsekvenser,
i forbindelse med de årlige budsjettforslag.
Regjeringen vil:
Fastholde prinsippet
om rammefinansiering av kommunesektoren, slik at kommunene ut fra lokale
ressurser og behov kan prioritere det kommunale rusarbeidet
Innlemme størstedelen av dagens tilskudd
til kommunalt rusarbeid i rammetilskuddet til kommunene fra 2013
Ta sikte på en gradvis innføring av de
økonomiske virkemidlene i samhandlingsreformen for rusbehandling
og psykisk helsevern så snart det lar seg gjennomføre
Utrede videre om en plikt for kommunene
til å etablere øyeblikkelig hjelp-døgntilbud også skal omfatte rus
og psykisk helsevern.