Jeg viser til brev fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité med spørsmål i forbindelse med komitebehandlingen.
Komiteen har bedt om å få svar på følgende spørsmål:
Hvor mange beredskaps-
og krisehåndteringsøvelser, - spill, simuleringer med videre har henholdsvis
statsråden, resten av politisk ledelse og statsrådens nærmeste stab
deltatt i gjennom perioden 2005 – 2012? Hvilke scenarioer og metodikk
er lagt til grunn for eventuelle øvelser, hvilke evalueringer er
gjort, og hvordan er eventuelle funn implementert i departementet?
Forsvarsdepartementet tillegger øvelser på departementsnivå
betydelig vekt. Departementets prioritering av øvelser reflekterer
forsvarssektorens selvstendige beredskapsrolle knyttet til sikkerhetspolitisk
krise og bistandsrollen ift. sivil krisehåndtering, herunder behovene
for å ivareta samarbeid på tvers av sektorer. I perioden 2005 –
2012 har Forsvarsdepartementets politiske ledelse og administrative
ledelse til sammen aktivt deltatt i 36 øvelser på departementsnivå.
Dertil kommer deltakelse i øvelse Tyr 2012, som gjennomføres 29. oktober
- 1. november. Forsvarsdepartementets egen øvingsaktivitet ligger
på et vesentlig høyere nivå i perioden 2005 – 2012 sammenliknet
med tidligere år. Av ovennevnte 36 øvelser har forsvarsministeren
deltatt i 10 øvelser. I tillegg kommer øvelser der politisk ledelse
er blitt orientert om status underveis i pågående øvelser på departementsnivå. Statssekretær
og politisk rådgiver har blitt orientert om aktuelle øvelser, men
har ikke vært direkte involvert som deltakere i øvelser i løpet av
perioden.
Forsvarsdepartementets krisestabskonsept er
basert på en funksjonell sammensetning av personell fra fagavdeling.
Krisestaben settes sammen fleksibelt, avhengig av krisens omfang
og karakter. Departementets krisestabsfunksjon har deltatt i de
aller fleste øvingsaktiviteter på departementsnivå i løpet av perioden,
unntatt øvingsseminarer med forberedte problemstillinger for administrativ
ledelse, og ved øvelser knyttet til håndtering av luftbåren terror
i såkalte «renegade» - situasjoner. Krisestabsfunksjonen har vært
øvd også uten at departementets administrative ledelse eller politiske
ledelse selv har deltatt i øvelsen.
Involveringen i øvelser på departementsnivå
har omfattet følgende seks scenariokategorier:
Sikkerhetspolitisk
krise og krig, herunder styring av Forsvaret fra strategisk nivå.
Utfordringer, trusler og anslag mot norsk
personell i forbindelse med internasjonale operasjoner.
Utfordringer, trusler og anslag som følge
av cyberaktivitet.
Håndtering av luftbåren terror i «renegade»
- situasjoner, der Forsvaret har et selvstendig ansvar.
Terroranslag der Forsvaret bistår politiet
gjennom bistandsinstruksen.
Sivile kriser som følge av ikke tilsiktede
hendelser der sivilsamfunnet har behov for bistand fra Forsvaret.
Øvelsene har foregått som beslutningstrening
og dilemmatrening for ledelsesnivå, og som trening i situasjonsoversikt,
analyse, vurdering og beslutningsstøtte for fagpersonell i krisestab. Aktivitetene
har blitt gjennomført både i form av øvingsseminarer med angitte
problemstillinger, og gjennom prosedyremessig øvelse av departementets
krisestabsfunksjon. Forsvarsministeren har vært øvd regelmessig
i sitt selvstendige ansvar knyttet til «renegade». Øvelser for departementsnivå
har regelmessig også omfattet prosedyrer for styring og samvirke
fra strategisk beslutningsnivå i departementet og Forsvarsstaben
opp mot utøvende nivå i Forsvaret. Interdepartemental koordinering
har vært et ledd i denne type flernivå-øvelser, eksempelvis i forbindelse
med kontra-terrorøvelsene Gemini.
Det er fast prosedyre å utarbeide evalueringsrapporter
til de fleste øvelsene som departementet deltar i. Rapportene benyttes
som en del av forberedelsene til - og gjennomføring av senere øvelser.
Implementering av funn etter en gjennomført øvelse innrettes særlig
med sikte på å forbedre og utvikle prosedyrer innenfor departementets
krisestabskonsept. I tillegg er det fokusert på erfaringer knyttet
til å sikre en mest hensiktsmessig faglig beslutningsstøtte via
ansvarlig fagavdelingssjef til departementets øverste ledelse. Erfaringene
er også brukt i arbeidet med å utvikle samvirket mellom krisestabsfunksjonene
i Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben. I tillegg er erfaringer
fra øvelser benyttet som innspill fra Forsvarsdepartementet til
videreutvikling av nasjonale krisehåndteringsmekanismer på departementsnivå.