Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at det offentlige bevilger betydelige midler til forskning
og utvikling hvert år. Til sammen ble det bevilget om lag 23,5 mrd.
kroner i 2011. 16 departementer bevilger midler til forskning og
utvikling gjennom Forskningsrådet.
Komiteen har merket seg at det
norske forskningssystemet er sektordelt, noe som innebærer at hvert
departement har ansvaret for å finansiere forskningen innenfor sin
sektor. Kunnskapsdepartementet har et overordnet koordineringsansvar
for forskningspolitikken som går på tvers av departementsgrenser.
Forskningsrådet er myndighetenes sentrale forskningspolitiske rådgiver og
spiller en sentral rolle i koordineringen av forskningen.
Komiteen viser til at en stadig
større andel av forskningsmidlene brukes på sektorovergripende forskning,
hvor ansvaret er fordelt på flere departementer. Dette medfører
at behovet for koordinering blir stadig viktigere.
Komiteen konstaterer at Forskningsrådet
får bevilgninger og styringssignaler fra mange departementer. Forskningsrådet
skal sikre helheten i forskningspolitikken, men komiteen har
merket seg at detaljstyring fra departementene begrenser mulighetene
til slik helhetstenkning.
Komiteen viser i den sammenheng
til at Kunnskapsdepartementet har gjennomført en omfattende evaluering
av Forskningsrådet. Komiteen legger til grunn at
evalueringen vil gi nyttige innspill for å sikre en mer helhetlig
målstruktur for Forskningsrådet, noe som skal bidra til å forbedre
mulighetene til å støtte opp om viktig og relevant forskning.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at det tverrdepartementale
strategiarbeidet og budsjettprosessen kan bli vesentlig bedre. Ifølge undersøkelsen
gjennomføres det ikke budsjettmøter med sektordepartementene hvor
overordnede prioriteringer i neste års statsbudsjett drøftes. I
tillegg viser undersøkelsen at flere av de nasjonale strategiprosessene
i begrenset grad har vært koordinert av Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet
mottar også i liten grad tilbakemeldinger fra andre departementer om
hva som bør tas opp i styringsdialogen med Forskningsrådet. Dette
har i sin tur bidratt til å vanskeliggjøre Forskningsrådets koordineringsrolle.
Forskningsrådet har det operative ansvaret for
å fordele departementenes forskningsmidler til ulike forskningsprosjekter
på universitets- og høgskolesektoren.
Komiteen har imidlertid merket
seg at kunnskapsministeren mener det er en svakhet ved Riksrevisjonens
undersøkelse at den ikke viser den omfattende koordineringen som
skjer ved politisk behandling og håndtering av den samlede forskningsinnsatsen. Komiteen er enig
med kunnskapsministeren i at også det politiske arbeidet, gjennom
blant annet budsjettbehandling, er av betydning for å se det samlede koordineringsarbeidet
som Kunnskapsdepartementet gjør. Samtidig mener komiteen at
dette er vanskelig målbart i en riksrevisjonsrapport.
Komiteen har merket seg at flere
av de forhold som Riksrevisjonen har påpekt, samstemmer med Kunnskapsdepartementets
egne vurderinger og at departementet allerede er i gang med å følge
opp flere av Riksrevisjonens anbefalinger. Blant annet gjelder dette
anbefalingen om å styrke samarbeidet med sektordepartementene om
det tverrdepartementale forskningsstrategiske arbeidet.
Gjennom Departementenes forskningsutvalg (DFU)
har Kunnskapsdepartementet mot slutten av 2011 også lagt større
vekt enn tidligere på å koordinere oppfølgingen av Forskningsrådets hovedprioriteringer. Komiteen har
videre merket seg at Kunnskapsdepartementet skal se nærmere på hvordan
DFU kan trekkes mer aktivt inn i arbeidet med tverrdepartementale
prosesser og hvordan dette eventuelt kan gjenspeiles i mandatet
for DFU. Komiteen har også merket seg at Kunnskapsdepartementet
vil vurdere om det er hensiktsmessig at DFU skal være et saksforberedende
organ for regjeringens forskningsutvalg.
Komiteen ser det som positivt
at Kunnskapsdepartementet i samarbeid med sektordepartementene har
utviklet et nytt felles mål- og resultatstyringssystem for styringen
av Forskningsrådet og en veileder om god styringsskikk. Komiteen ser
det også som positivt at Kunnskapsdepartementet vil videreføre dialogen med
sektordepartementene om bruk av egne delmål i tildelingskriteriene,
og arbeide for å videreutvikle det felles mål- og resultatstyringssystemet
i samarbeid med de øvrige departementene.
Komiteen vil understreke at selv
om det enkelte departement har et overordnet ansvar for bevilgningene
til Forskningsrådet, skjer tildelingen av midlene via Forskningsrådets
om lag 70 styrer og komiteer hvor forskerne selv er i flertall.
Til sammen er det rundt 1 000 personer som vurderer og beslutter
hvordan midlene skal brukes.
Komiteen har også merket seg
at Kunnskapsdepartementets generelle oppfølging av forskningssamarbeidet
med EU vurderes som god, men at det er behov for å knytte forskningssamarbeidet
tettere opp mot budsjettprosessen her hjemme. Kunnskapsdepartementet
er også enig i dette. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til den nylig gjennomførte evalueringen av Norges forskningsråd. Dette
medlem merker seg særlig anbefalingen i evalueringsrapporten
om at den forskningspolitiske koordineringen på nivået over departementene
bør styrkes, noe som også er i tråd med Riksrevisjonens anbefalinger. Dette
medlem er av den oppfatning at det ville vært et viktig
signal om forskningens samfunnsmessige betydning, samt bidratt til
bedre koordinering av forskningspolitikken, dersom det opprettes
et innovasjons- og forskningspolitisk råd på nivået over departementene.
Etter dette medlems mening bør et slikt råd ledes
av den til enhver tid sittende statsminister. Dette medlem vil
understreke at forskning er helhetlig og sektorovergripende, og
både må prioriteres og gis synlighet deretter.