Birkenes, Iveland og Lillesand kommuner søkte høsten
2011, i en felles søknad til Fylkesmannen i Aust-Agder, om overflytting
til Vest-Agder fylke. I søknaden ba kommunene Kommunal- og regionaldepartementet
vurdere om det skulle settes i gang en utredning av endret fylkestilknytning,
og i tilfelle hvilket omfang en slik utredning skulle ha. Evje og
Hornnes kommune sendte i samme periode en separat søknad til Fylkesmannen
i Aust-Agder med en lignende forespørsel.
Kommunal- og regionaldepartementet vedtok 10. november
2011 at det skulle gjennomføres en utredning for å kartlegge konsekvensene
av endret fylkestilknytning for de fire søkerkommunene. NIVI Analyse
AS ble tildelt oppdraget våren 2012.
I rapporten Endret fylkestilknytning for Evje
og Hornnes, Birkenes, Iveland og Lillesand kommuner? En konsekvensvurdering
(NIVI Rapport 2012:3) pekes det på noen konsekvenser for fylkesdemokratiet
som institusjonelt system. En endring av fylkesgrensen vil redusere
de økonomiske rammene for partiarbeid i Aust-Agder, og en endring
av valgkretsene vil påvirke partienes nominasjonsarbeid og rekruttering
av kandidater.
De største endringene for fylkeskommunene ved en
eventuell justering av fylkesgrensen vil være innenfor økonomi og
tjenesteproduksjon. Se nærmere sammenfatning i proposisjonen.
Konsekvenser for øvrige kommuner er i hovedsak
knyttet til det som eventuelt ville blitt nye grensekommuner i Aust-Agder
ved en justering. Blant annet vil det kunne bli større avstand til nærmeste
videregående skole i eget fylke. Disse kommunene vil også kunne
komme til å vurdere sin tilhørighet i lys av en ny situasjon. En
endring vil også kunne påvirke dagens interkommunale samarbeidsordninger.
I tillegg vil en endring kunne være med på å påvirke kommunenes
mulighet til å motta utviklingsmidler fra fylkeskommunen.
Rapporten ble sendt på høring 2. mai 2012 til
de to berørte fylkeskommunene og fylkesmennene, kommunene i begge
fylkene, departementene, NHO og KS, sammen med tidligere utarbeidede rapporter
om mulig sammenslåing av Aust-Agder og Vest-Agder fylker. Se proposisjonen for
beskrivelse av høringsrunder og andre politiske vedtak.
Endring av fylkesgrenser som er av et slikt
omfang at det vil kunne påvirke mandatfordelingen til Stortinget,
kan bare vedtas av Stortinget, jf. inndelingsloven § 6 (lov 15. juni
2001 nr. 70). Det samme gjelder saker om sammenslåing av fylker,
jf. § 4.
Den fylkesvise mandatfordelingen til Stortinget vil
bli påvirket av den omsøkte fylkesgrensejustering. Våren 2012 gjennomførte
Kommunal- og regionaldepartementet en ny offisiell fylkesvis fordeling
av stortingsmandatene, jf. valgloven § 11-3 (1) (lov 28. juni 2002
nr. 57). Aust-Agder og Vest-Agder fikk henholdsvis 4 og 6 mandater,
basert på areal- og innbyggertall per 1. januar 2012. Dette er ingen
endring fra de foregående periodene. Departementet har gjort beregninger for
å se hvordan den omsøkte endringen ville slått ut. Dersom søkerkommunene
hadde vært en del av Vest-Agder 1. januar 2012, viser beregningene
at Aust-Agder ville mistet ett mandat. Dette mandatet ville ikke
tilfalt Vest-Agder.
Det gis i proposisjonen en nærmere redegjørelse for
bakgrunn, herunder om:
Fylkene og søkerkommunene
Tidligere prosesser om sammenslåing av
fylkene
Folkeavstemningene høsten 2011
Søknaden fra Evje og Hornnes kommune
Departementet peker i proposisjonen på at i denne
saken må motstridende lokale meninger og vedtak veies opp mot hverandre.
De lokale skillelinjene har vært kjent en tid, og ble synliggjort
på ny i høringsrunden.
Etter departementets vurdering er det gjennom utredningen
og høringsrunden synliggjort hvorfor innbyggerne og de fire kommunene
ønsker å være en del av Vest-Agder. Det naturlige pendlemønsteret
går i retning av Kristiansand, og utredningen viste at innbyggernes
identitet følger det samme mønsteret. Deltakelsen i Knutepunkt Sørlandet
forsterker dette for Lillesand, Birkenes og Iveland kommuner.
Samtidig er det synliggjort at det vil være
omfattende konsekvenser for Aust-Agder ved å gjennomføre en justering
av fylkesgrensen. Aust-Agder vil miste om lag 18 prosent av innbyggerne
og arealet i fylket. Rammetilskuddet til fylkeskommunene er hovedsakelig
basert på innbyggertall. Beregninger departementet har gjort basert
på budsjettet for 2012, viser at Aust-Agder ligger an til å få en
inntektsnedgang på om lag 200 mill. kroner ved en grensejustering. Utredningen
viser at forventet utgiftsreduksjon på sikt vil kunne bli om lag
190 mill. kroner. Det er sannsynlig at utgiftsreduksjonen vil ta
noe tid å realisere, slik at et redusert Aust-Agder vil bli dyrere
å drive. En grensejustering vil dermed også påvirke tjenesteproduksjon
og annen oppgaveløsning i Aust-Agder fylkeskommune.
Spørsmålet om videre forsvarlig drift i Aust-Agder
fylke er et viktig moment i vurderingen av de foreliggende søknadene.
Om en grensejustering som omfatter alle fire søkerkommunene skrev
NIVI Analyse AS i utredningen:
«Aust-Agder vil bli et betydelig mindre fylke og fylkets
institusjoner vil oppleve smådriftsulemper. Imidlertid ser det ut
til at fylkeskommunen, fylkesmannen, NAV-fylke og gjenværende kommuner
i Aust-Agder vil kunne håndtere sine oppgaver etter en grensejustering.»
Departementet mener dette viser at en grensejustering
kan være mulig, men at det også må sees i sammenheng med muligheten
for videre hensiktsmessig oppgaveløsning i Aust-Agder fylke. Fylket
vil oppleve smådriftsulemper, som vil kunne påvirke fylkeskommunens
mulighet til å gi et godt tjenestetilbud for alle sine innbyggere. Muligheten
for ytterligere søknader om endring av fylkestilknytning, jf. kommunestyrevedtak
i Grimstad og Bygland kommuner, forsterker dette momentet. I tillegg
vil fylket mest sannsynlig svekkes som regional utviklingsaktør.
Etter en helhetlig vurdering har departementet konkludert med at
summen av ulempene for Aust-Agder fylke ved en endring av fylkesgrensen
er større enn summen av fordelene for søkerkommunene ved en endring
av fylkesgrensen.
Det er etter departementets vurdering ikke grunnlag
for å vurdere sammenslåing av fylkene, basert på innspillene i høringsrunden.
Kommunal- og regionaldepartementet tilrår derfor
at Stortinget ikke imøtekommer søknadene om endring av fylkestilknytning
fra Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner.
Det fremgår av proposisjonen at det ikke vil
ha nye økonomiske eller administrative konsekvenser ikke å imøtekomme
de foreliggende søknadene om endring av fylkesgrensen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Lise Christoffersen, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Prop. 63 S (2012–2013) om endring
av fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand
kommuner i Aust-Agder fylke.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens
forslag.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har for øvrig ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at folkeavstemninger er en funksjon i et demokrati der de stemmeberettigede
blir bedt om å ta stilling til forhåndsbestemte politiske alternativer. Disse medlemmer er
tilhengere av å benytte folkeavstemninger og mener det er avgjørende
at resultatet av slike avstemninger blir respektert og fulgt opp. Disse
medlemmer viser til at kommunene Birkenes, Iveland og Lillesand
har avholdt folkeavstemning om endret fylkestilknytning. Disse
medlemmer konstaterer at resultatet i alle disse kommunene
ble ja til endret fylkestilknytning.
Disse medlemmer synes det er
trist og leit at flertallet i denne saken setter folkeviljen til
side og overprøver resultatene fra disse folkeavstemningene. Disse
medlemmer mener flertallet her både opptrer udemokratisk og
uklokt.
Disse medlemmer viser til at
Evje og Hornnes kommune ikke har avholdt noen folkeavstemning om
å endre fylkestilknytning. Disse medlemmer vil derfor
anmode kommunen om å avholde en slik folkeavstemning. Disse
medlemmer vil også her respektere folkets vilje.
Disse medlemmer merker seg videre
at regjeringen er bekymret for Aust-Agder fylkeskommunes videre
drift. Disse medlemmer ønsker å avvikle fylkeskommunene
som egne politiske og organisatoriske forvaltningsnivå og deler
derfor ikke bekymringen fra regjeringen, heller tvert imot.
Disse medlemmer mener fylkeskommunene er
et unødvendig forvaltningsnivå, uten særlig legitimitet i befolkningen,
og vil overføre oppgavene som i dag ligger i fylkeskommunene over
til kommunene og staten. Disse medlemmer viser i
den forbindelse til en mulig oppgavefordeling i Dokument 8:132 S
(2010–2011), jf. Innst. 425 S (2010–2011).
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunene
som selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, og fordele oppgavene
som tilligger fylkeskommunene til kommunene og staten.»
«Stortinget imøtekommer søknadene om endring
av fylkestilknytning fra Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner.»
«Stortinget anmoder om at Evje og Hornnes avholder
folkeavstemning om kommunens fylkestilknytning og vil ta resultatet
fra en slik avstemning til følge.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener denne
saken på ny løfter debatten om hvorvidt dagens kommune- og fylkeskommunestruktur
er optimal.
Disse medlemmer viser til at
kommunene trekker frem at det naturlige pendlemønsteret går i retning
av Kristiansand, og rapporten «Endret fylkestilknytning for Evje
og Hornnes, Birkenes, Iveland og Lillesand kommuner? En konsekvensvurdering»
(NIVI Rapport 2012:3) viste at innbyggernes identitet følger det
samme mønsteret. Disse medlemmer peker på at deltakelsen
i Knutepunkt Sørlandet også forsterker dette for Lillesand, Birkenes
og Iveland kommuner.
Videre viser disse medlemmer til
at man bør sikre at Agderfylkenes samlede ressurser og muligheter
brukes optimalt gjennom gode løsninger i større kommuner enn i dag,
i naturlige bo- og arbeidsregioner, som kan gi mulighet for felles nasjonale
satsinger. Dette vil sikre grunnlaget for velferden i fremtiden
og styrke regionens rolle. Disse medlemmer mener
vi bør utnytte Norges fordel som et lite land der det er nærhet mellom
velgere og folkevalgte, og sikre lokalsamfunnene og kommunene makt
på bekostning av fylkeskommunen. Ettersom disse medlemmer ønsker
en strukturendring, ansees det lite hensiktsmessig å flytte disse
kommunene over til et annet fylke på nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer vil understreke
sitt primære standpunkt når det gjelder forvaltningsstruktur, som
er et ønske om en tonivåmodell uten fylkeskommunen som et byråkratiserende
og fordyrende mellomledd. Disse medlemmer mener det
er viktig å styrke folkestyret og demokratiet gjennom å desentralisere
beslutninger og spre makt, og ønsker en helhetlig forvaltningsreform
for å sikre mer robuste kommuner med sterke fagmiljøer. Høyres modell
med to nivåer vil legge til rette for en mer effektiv og enklere
offentlig sektor, og disse medlemmer ønsker som en
del av dette en klarere ansvarsdeling mellom stat og kommune, hvor
det lokale selvstyret styrkes, også gjennom at flere av de oppgavene
fylkeskommunen i dag har overlates til kommunene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener denne saken på ny løfter debatten om hvorvidt
dagens fylkeskommunestruktur er optimal.
Dette medlem viser til at kommunene
trekker frem at det naturlige pendlemønsteret går i retning av Kristiansand,
og rapporten «Endret fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Birkenes, Iveland
og Lillesand kommuner? En konsekvensvurdering» (NIVI Rapport 2012:3)
viste at innbyggernes identitet følger det samme mønsteret. Dette
medlem peker på at deltakelsen i Knutepunkt Sørlandet også
forsterker dette for Lillesand, Birkenes og Iveland kommuner.
Videre viser dette medlem til
at departementet peker på at en grenseflytting vil medføre smådriftsulemper
for Aust-Agder, som vil kunne påvirke fylkets evne til å opprettholde
standarden på tjenestetilbudet.
Dette medlem mener løsningen
ligger i mer slagkraftige regioner enn dagens fylkeskommuner, og
mener det er behov for en mer helhetlig regionreform, der regionsgrensene
trekkes på nytt. Dette medlem mener søknaden om endring
av fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand
kommuner må ses i sammenheng med en slik regionreform, og vil på
dette tidspunkt ikke støtte søknaden.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunene
som selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, og fordele oppgavene
som tilligger fylkeskommunene til kommunene og staten.
Forslag 2
Stortinget imøtekommer søknadene om endring av
fylkestilknytning fra Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner.
Forslag 3
Stortinget anmoder om at Evje og Hornnes avholder
folkeavstemning om kommunens fylkestilknytning og vil ta resultatet
fra en slik avstemning til følge.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at søknader om endring av
fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand
kommuner i Aust-Agder fylke blir avslått.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 16. april 2013
Aksel Hagen |
Eirik Sivertsen |
leder |
ordfører |