Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Knut Storberget, Siv-Len Strandskog og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 24. april
2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at Særavgiftsutvalget
foreslo at avgiften på sjokolade- og sukkervarer, avgiften på alkoholfrie
drikkevarer og avgiften på sukker erstattes med en mer generell
avgift på sukker i mat- og drikkevarer. Komiteen er
enig i at det er ønskelig å utforme sukkeravgiftene på en mer treffsikker
måte enn i dag.
Komiteen viser til at Helsedirektoratet
og Mattilsynet vil bli bedt om en fornyet vurdering av hensiktsmessigheten
av at sukkerfrie produkter, tilsatt søtstoff, er inkludert i avgiftsgrunnlaget. Komiteen ber
om at regjeringen melder tilbake til Stortinget på egnet måte når
denne vurderingen foreligger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et vesentlig
hinder mot å innføre en mer treffsikker avgift på sukker har vært
at det har manglet felles regler innen EØS om hvordan næringsinnholdet
i næringsmidler skal merkes. Høsten 2011 vedtok EU en ny forordning
om matvareinformasjon. I denne forordningen stilles det krav om
merking av samlet mengde sukker i varene, men ikke krav om å merke
varens innhold av tilsatt sukker. Det er i første rekke næringsmidler med
tilsatt sukker det er ønskelig å redusere forbruket av, fordi mange
næringsmidler som inngår i et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes
anbefalinger, inneholder naturlige sukkerarter.
Flertallet viser videre til at
Toll- og avgiftsdirektoratet i 2011/2012 vurderte en gradert særavgift
på mat- og drikkevarer tilsatt sukker og søtstoff. En ny særavgift
forutsetter at avgiftspliktige virksomheter deklarerer mengde tilsatt
sukker i varen til toll- og avgiftsetaten. Det finnes imidlertid
ikke analysemetoder for å fastslå mengden tilsatt sukker med nødvendig
grad av nøyaktighet, og det vil dermed være vanskelig å kontrollere
om deklarasjonene er korrekte. I Prop. 1 LS (2012–2013) Skatter,
avgifter og toll 2013 er det på denne bakgrunn uttalt:
«Finansdepartementet ser ingen hensiktsmessige alternativer
for å legge om gjeldende sukkeravgifter. Det foreslås derfor ingen
større endringer i avgiftsregelverket for 2013.»
Flertallet viser til at avgiftene
også omfatter varer som er sukkerfrie, og at begrunnelsen for dette
først og fremst er anbefaling fra helsemyndighetene.
Flertallet viser videre til at
Toll- og avgiftsdirektoratet er bedt om å vurdere enkelte mindre justeringer
i avgrensningene og sende forslag om endringer i særavgiftsforskriften
på alminnelig høring.
På denne bakgrunn foreslår flertallet at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er urimelig at sukkerfrie produkter ilegges sukkeravgifter,
både når det gjelder avgift på sjokolade- og sukkervarer og såkalt
avgift på alkoholfrie drikkevarer. Disse medlemmer viser
til at sukkeravgiftene begrunnes med at sukker er skadelig for folkehelsen, for
eksempel begrunnes avgiften på alkoholfrie drikkevarer i skatteproposisjonen
Prop. 1 LS (2012–2013) med at brus er en av de viktigste årsakene
til overforbruk av sukker i befolkningen. Disse medlemmer vil
videre peke på at dagens avgiftssystem er veldig komplisert. I Rundskriv
nr. 5/2013 S fra særavgiftsavdelingen finner en for eksempel følgende
avgrensninger knyttet til krokan, som er avgiftsfri dersom den «er
knust etter at den har stivna», men avgiftspliktig dersom den er
«forma som plater, stenger, figurar, kuler osv.». Disse medlemmer mener at
det bør være minst like enkelt å endre sukkeravgiftene slik at avgiftene
baseres på reelt sukkerinnhold i varene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en endring
av dagens avgifter på brus, saft, sukkervarer og sjokolade, slik
at sukkerfrie produkter ikke rammes av avgifter som er ment å redusere
sukkerforbruket. Sukkerinnholdet skal legges til grunn for avgiftene,
og avgiftsendringene innarbeides i statsbudsjettet for 2014.»
Disse medlemmer vil videre vise
til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 inneholdt
forslag om å redusere avgiften på alkoholfrie drikkevarer med 85
mill. kroner, samt redusere avgiften på sjokolade- og sukkervarer med
83 mill. kroner.