I dokumentet ble følgende forslag fremmet 9. april
2013:
«Stortinget ber regjeringen utrede en endring
av dagens avgifter på brus, saft, sukkervarer og sjokolade, slik
at sukkerfrie produkter ikke rammes av avgifter som er ment å redusere
sukkerforbruket. Sukkerinnholdet skal legges til grunn for avgiftene,
og avgiftsendringene innarbeides i statsbudsjettet for 2014.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Knut Storberget, Siv-Len Strandskog og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 24. april
2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at Særavgiftsutvalget
foreslo at avgiften på sjokolade- og sukkervarer, avgiften på alkoholfrie
drikkevarer og avgiften på sukker erstattes med en mer generell
avgift på sukker i mat- og drikkevarer. Komiteen er
enig i at det er ønskelig å utforme sukkeravgiftene på en mer treffsikker
måte enn i dag.
Komiteen viser til at Helsedirektoratet
og Mattilsynet vil bli bedt om en fornyet vurdering av hensiktsmessigheten
av at sukkerfrie produkter, tilsatt søtstoff, er inkludert i avgiftsgrunnlaget. Komiteen ber
om at regjeringen melder tilbake til Stortinget på egnet måte når
denne vurderingen foreligger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et vesentlig
hinder mot å innføre en mer treffsikker avgift på sukker har vært
at det har manglet felles regler innen EØS om hvordan næringsinnholdet
i næringsmidler skal merkes. Høsten 2011 vedtok EU en ny forordning
om matvareinformasjon. I denne forordningen stilles det krav om
merking av samlet mengde sukker i varene, men ikke krav om å merke
varens innhold av tilsatt sukker. Det er i første rekke næringsmidler med
tilsatt sukker det er ønskelig å redusere forbruket av, fordi mange
næringsmidler som inngår i et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes
anbefalinger, inneholder naturlige sukkerarter.
Flertallet viser videre til at
Toll- og avgiftsdirektoratet i 2011/2012 vurderte en gradert særavgift
på mat- og drikkevarer tilsatt sukker og søtstoff. En ny særavgift
forutsetter at avgiftspliktige virksomheter deklarerer mengde tilsatt
sukker i varen til toll- og avgiftsetaten. Det finnes imidlertid
ikke analysemetoder for å fastslå mengden tilsatt sukker med nødvendig
grad av nøyaktighet, og det vil dermed være vanskelig å kontrollere
om deklarasjonene er korrekte. I Prop. 1 LS (2012–2013) Skatter,
avgifter og toll 2013 er det på denne bakgrunn uttalt:
«Finansdepartementet ser ingen hensiktsmessige alternativer
for å legge om gjeldende sukkeravgifter. Det foreslås derfor ingen
større endringer i avgiftsregelverket for 2013.»
Flertallet viser til at avgiftene
også omfatter varer som er sukkerfrie, og at begrunnelsen for dette
først og fremst er anbefaling fra helsemyndighetene.
Flertallet viser videre til at
Toll- og avgiftsdirektoratet er bedt om å vurdere enkelte mindre justeringer
i avgrensningene og sende forslag om endringer i særavgiftsforskriften
på alminnelig høring.
På denne bakgrunn foreslår flertallet at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er urimelig at sukkerfrie produkter ilegges sukkeravgifter,
både når det gjelder avgift på sjokolade- og sukkervarer og såkalt
avgift på alkoholfrie drikkevarer. Disse medlemmer viser
til at sukkeravgiftene begrunnes med at sukker er skadelig for folkehelsen, for
eksempel begrunnes avgiften på alkoholfrie drikkevarer i skatteproposisjonen
Prop. 1 LS (2012–2013) med at brus er en av de viktigste årsakene
til overforbruk av sukker i befolkningen. Disse medlemmer vil
videre peke på at dagens avgiftssystem er veldig komplisert. I Rundskriv
nr. 5/2013 S fra særavgiftsavdelingen finner en for eksempel følgende
avgrensninger knyttet til krokan, som er avgiftsfri dersom den «er
knust etter at den har stivna», men avgiftspliktig dersom den er
«forma som plater, stenger, figurar, kuler osv.». Disse medlemmer mener at
det bør være minst like enkelt å endre sukkeravgiftene slik at avgiftene
baseres på reelt sukkerinnhold i varene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en endring
av dagens avgifter på brus, saft, sukkervarer og sjokolade, slik
at sukkerfrie produkter ikke rammes av avgifter som er ment å redusere
sukkerforbruket. Sukkerinnholdet skal legges til grunn for avgiftene,
og avgiftsendringene innarbeides i statsbudsjettet for 2014.»
Disse medlemmer vil videre vise
til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 inneholdt
forslag om å redusere avgiften på alkoholfrie drikkevarer med 85
mill. kroner, samt redusere avgiften på sjokolade- og sukkervarer med
83 mill. kroner.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede en endring
av dagens avgifter på brus, saft, sukkervarer og sjokolade, slik
at sukkerfrie produkter ikke rammes av avgifter som er ment å redusere
sukkerforbruket. Sukkerinnholdet skal legges til grunn for avgiftene,
og avgiftsendringene innarbeides i statsbudsjettet for 2014.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:86 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Ida Marie Holen om å endre dagens sukkeravgifter
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til Dokument nr. 8:86 S (2012-2013) fra
stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Ida Marie Holen. I dokumentet bes regjeringen
om å utrede en endring av dagens avgifter på brus, saft, sukkervarer
og sjokolade, slik at sukkerfrie varer ikke omfattes. Avgiftsplikt
gradert etter faktisk mengde sukker i slike varer bes også utredet.
Det bes om at avgiftsendringene innarbeides i statsbudsjettet for
2014.
Saken gjelder stortingsvedtakene om avgiftene på
hhv. sjokolade- og sukkervarer mv. og alkoholfrie drikkevarer. Avgiftene
skal først og fremst skaffe staten inntekter, men har også en helsemessig
begrunnelse.
Avgiften på sjokolade- og sukkervarer mv. omfatter
sukkervarer, herunder hvit sjokolade, tyggegummi, karameller, pastiller
og drops. Avgiftsplikten omfatter også andre typer næringsmidler
som inneholder kakao. Ulike typer kjeks som søte kjeks, småkaker
og vaffelkjeks er også avgiftspliktig etter nærmere vilkår. Avgiftsplikten
omfatter også drops, tyggegummi og andre godterier uten innhold
av sukker.
Avgiften på alkoholfrie drikkevarer omfatter drikkevarer
som er tilsatt sukker eller søtstoff. Det innebærer at drikkevarer
som naturlig inneholder sukker, for eksempel presset fruktjuice, ikke
avgiftslegges. Sirup som er tilsatt sukker eller søtstoff til ervervsmessig
framstilling av alkoholfrie drikkevarer i dispensere mv., omfattes av
avgiften. Melkeprodukter som kun er tilsatt en mindre mengde sukker
(til og med 15 gram sukker per liter) og varer i pulverform er fritatt for
avgift.
Det er altså riktig at avgiftene også omfatter
varer som er sukkerfrie. Begrunnelsen for dette er først og fremst
etter anbefaling fra helsemyndighetene. Finansdepartementet har
derfor bedt om Helse- og omsorgsdepartementets uttalelse. Ifølge
Helse- og omsorgsdepartementet vil Helsedirektoratet og Mattilsynet
bli bedt om en fornyet vurdering av hensiktsmessigheten av at sukkerfrie
produkter, tilsatt søtstoff, er inkludert i avgiftsgrunnlaget. Helse-
og omsorgsdepartementet kan derfor komme tilbake til spørsmålet når
denne vurderingen foreligger.
Jeg er enig i at det ønskelig å utforme sukkeravgiftene
på en mer treffsikker måte enn i dag. Samtidig antar jeg at stortingsrepresentantene
vil være enige med meg i at avgiftsomlegginger ikke bør medføre
uforholdsmessig økt byråkrati for de avgiftspliktige. Endringer
i avgiftene forutsetter også at disse er mulig å kontrollere for Toll-
og avgiftsmyndigheten.
Finansdepartementet har i samråd med Helse-
og omsorgsdepartementet bl.a. vurdert en omlegging av avgiftene
til en generell avgift på sukker i mat- og drikkevarer, jf. Prop.
1 LS (2012–2013) Skatter, avgifter og toll 2013, avsnitt 11.16.
Bakgrunnen er en anbefaling fra Særavgiftsutvalget, jf. NOU 2007:
8 En vurdering av særavgiftene. Hensikten var å utforme et mer treffsikkert
virkemiddel for å begrense helseskadelig forbruk av sukker.
Et vesentlig hinder mot å innføre en mer treffsikker
avgift på sukker har vært at det har manglet felles regler innen
EØS om hvordan næringsinnholdet i næringsmidler skal merkes. Høsten 2011
vedtok EU en ny forordning om matvareinformasjon. I denne forordningen
stilles det krav om merking av samlet mengde sukker i varene, men
ikke krav om å merke varens innhold av tilsatt sukker. Det er i
første rekke næringsmidler med tilsatt sukker det er ønskelig å
redusere forbruket av. Begrunnelsen for dette er at mange næringsmidler
som inngår i et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes
anbefalinger, inneholder naturlige sukkerarter. I tillegg krever
ikke forordningen næringsdeklarasjon for produkter i små innpakninger.
Forordningen er derfor lite egnet som grunnlag for å avgiftslegge tilsatt
sukker i næringsmidler.
Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) vurderte
i 2011/2012 en gradert særavgift på mat- og drikkevarer tilsatt
sukker og søtstoff. Ifølge TAD vil en gradert særavgift medføre
betydelige administrative og kontrollmessige problemer. En avgiftsomlegging
innebærer blant annet at et betydelig antall nye virksomheter blir
avgiftspliktige etter særavgiftsregelverket. På grunn av det mangelfulle
merkeregelverket forutsetter dessuten en ny særavgift at avgiftspliktige
virksomheter deklarerer mengde tilsatt sukker i varen til Toll-
og avgiftsetaten. I dag finnes det imidlertid ikke analysemetoder
for å fastslå mengden tilsatt sukker med nødvendig grad av nøyaktighet.
Det vil derfor være vanskelig å kontrollere om deklarasjonene er
korrekte. TAD frarår på denne bakgrunn en ny særavgift som avgiftslegger
tilsatt sukker eller søtstoff i mat- og drikkevarer. I Prop. 1 LS
(2012–2013) Skatter, avgifter og toll 2013 er det på denne bakgrunn
uttalt at: “Finansdepartementet ser ingen hensiktsmessige
alternativer for å legge om gjeldende sukkeravgifter. Det foreslås
derfor ingen større endringer i avgiftsregelverket for 2013.”
Jeg ser for øvrig at gjeldende sjokolade og
sukkervareavgift mv. innebærer noen til dels pussige avgrensninger,
jf. eksemplet om krokan “forma (eller i form av) som plater, stenger,
figurar kuler osv.”. TAD er derfor bedt om å vurdere enkelte mindre
justeringer i avgrensningene og sende forslag om endringer i særavgiftsforskriften
på alminnelig høring. TAD arbeider med sikte på høringssak høsten
2013. Når det er sagt ligger det likevel litt i avgiftens natur
at det kan forekomme grensedragninger som er nødvendige, men som
kan virke noe omstendelige. Avgrensningene har likevel gått seg
til slik at særavgiften i praksis har fungert relativt godt over
tid.
Etter min vurdering kan graderte særavgifter
etter tilsatt mengde sukker i sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie
drikkevarer bli svært vanskelig å praktisere, medføre økt byråkrati
og store kontrollproblemer for Toll- og avgiftsmyndigheten.
Jeg kjenner heller ikke til at andre land har
innført graderte avgifter på sukker i næringsmidler. Det pågår imidlertid
et arbeid i Finland som vurderer dette. Finland har i dag særavgifter
på søtsaker, iskrem og leskedrikker. Avgiftene er ikke gradert etter
innholdet av sukker. Den finske arbeidsgruppen som har vurdert ulike
alternative modeller oppsummerer følgende i sammendraget til sluttrapporten
Finansministerens publikasjoner 3/2013,
Sockerskattearbetsgruppens slutrapport, datert 31.01.2013: “Både sockerskatte- och kombi-nationsmodellen
skulle leda till en betydande administrativ börda för de skattskyldiga
som omfattas av skatten, och det går inte att förverkliga någondera av
modellerna före 2017 på grund av förpliktelsen att ange sockerhalten.”
Jeg frarår på denne bakgrunn forslaget.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. mai 2013
Torgeir Micaelsen |
Dag Ole Teigen |
leder |
ordfører |