Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde,
Wenche Olsen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene
Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, er enig med forslagsstillerne i at gode,
funksjonelle og moderne sykehusbygg er viktig for å gi pasientene
et godt helsetilbud og for å sikre at ansatte har gode arbeidsforhold. Komiteen viser
til at befolkningsvekst, flere eldre samt utvikling i medisinsk
teknologi medfører økt behov for god planlegging for å sikre gode,
funksjonelle og moderne sykehusbygg. Kapasitetsutfordringer og korridorpasienter
er uheldig for pasientsikkerheten. Bygninger og tekniske løsninger
må sikre trygg og effektiv pasientbehandling, slik at framtidens
helseutfordringer kan løses.
Komiteen har merket seg at forslagsstillerne har
referert til en rekke kilder som avdekker at det er store behov
for vedlikehold, oppgradering og nybygg ved norske sykehus, og at
det i stor grad mangler lokale, regionale og nasjonale strategier
for bygg og eiendomsforvaltning i spesialisthelsetjenesten. Det
påpekes at bedre forvaltning av sykehusenes bygg og eiendommer kan
frigjøre midler til mer og bedre pasientbehandling gjennom mer rasjonell
bruk av lokaler og mulighet for å ta i bruk nye og mer effektive behandlingstilbud.
I dag har de regionale helseforetakene i henhold til helseforetaksloven
et helhetlig ansvar for drift og investeringer.
Komiteen viser til at det foreslås
at en nasjonal plan for helsebygg skal inneholde en vurdering av
behov for vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer for spesialisthelsetjenestens
eiendommer. Det foreslås også at nasjonal plan for nybygg skal inneholde
en langsiktig nasjonal plan for finansiering av vedlikehold, oppgradering
og nyinvesteringer. I innspill fra Legeforeningen vises det til
at det i Danmark i 2007 ble
«…besluttet en samlet investeringsramme for sykehus
på 42,7 mrd. kroner fra 2008 til 2011, hvorav 60 5 skulle finansieres
av et nasjonalt kvalitetsfond, mens Danmarks fem regioner skulle
bidra med resten. Formålet med investeringen var å øke kvaliteten
og produktiviteten i sykehusene. Investeringsmidlene ble fordelt
på 16 ulike sykehusprosjekter. De største prosjektene var bygging
av nye sykehus (bl.a. tre nye universitetssykehus), mens de øvrige
prosjektene omhandler modernisering, ombygging og utbygging av eksisterende
sykehus. Ferdigstillelsestidspunktene strekker seg fra 2013 til
2020. Legeforeningen mener det er behov for en tilsvarende investeringspakke
for sykehusbygg i Norge».
Legeforeningen mener investeringsplanen bør ha
en ramme på til sammen 70 mrd. kroner over en tiårsperiode, der
10 mrd. kroner av disse går til investering i medisinsk-teknisk
utstyr.
Komiteen merker seg at Legeforeningen
i notat til helse- og omsorgskomiteen datert 29. april 2013 støtter
at dagens finansieringsregelverk der 50 prosent av kostnadene ved
større nyinvesteringer kan lånefinansieres, endres til at 70 prosent kan
lånefinansieres, slik forslagsstillerne foreslår. Legeforeningen
påpeker at det er en vesentlig utfordring at økt låneramme vil kunne bidra
til større gjeldsbyrde, og at de regionale helseforetakene vil bli
mer utsatt for rentesvingninger.
Komiteen viser til forslag om
en plan for etablering av noen offentlig-private samarbeidsprosjekter
(OPS) for sykehusbygg, som skal sikre raskere realisering av nybygg
og bedre vedlikehold av eiendommene. OPS-prosjektene skal innpasses
i en ansvarlig økonomisk ramme, ut fra en helsepolitisk prioritering
av prosjektenes nødvendighet.
Komiteen viser til at det foreslås
etablering av en egen organisasjon for helsebygg, som skal sikre
bedre vedlikehold og raskere fornyelse av sykehusbygg, slik at disse
blir mer funksjonelle og moderne. Statsbygg og Forsvarsbygg er eiendomsselskap
innenfor offentlig sektor. Komiteen merker seg at
Legeforeningen støtter forslaget om en egen organisasjon for permanent kompetanse
og erfaringslæring ved forvaltningen av sykehusbygg, men at Legeforeningen mener
at nærmere organisasjonsform bør utredes grundig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er helt avgjørende for et godt helsevesen at vi har dyktig helsepersonell
på alle områder, men vi er også helt avhengig av godt utstyr og
en god funksjonell bygningsmasse. Flertallet vil
minne om at det årlig overføres betydelige summer til de ulike helseregionene,
og viser til at det fra 2008 har vært en betydelig vekst i helseforetakenes basisrammer
til oppgradering av sykehusbygg og nytt medisinsk utstyr, samt midler
til avdrag på tidligere lån. Helseforetakenes styrer er gitt stor
grad av frihet til investeringer i de tiltak styrene mener er mest
nødvendige.
Flertallet vil bemerke at dagens
regjering har fått orden på sykehusenes økonomi, og dette er en
viktig forutsetning for at sykehusene kan levere gode og forutsigbare
tjenester til hele landets befolkning. Alle regionale helseforetak utarbeider
nå økonomiske langtidsplaner hvor det ligger inne konkrete planer
for fremtidige investeringer. Som et eksempel vil flertallet peke
på Helse Nord som har lagt en svært ambisiøs investeringsplan som
for de fem neste årene viser planlagte investeringer for 7,35 mrd. kroner.
Dette eksempelet viser at lokal beslutningsmyndighet gir gode lokale
løsninger.
Flertallet tør minne om at i
perioden 2002–2005 opparbeidet sykehusene et samlet korrigert underskudd
på mer enn 6 mrd. kroner. Noe av forklaringen på dette underskuddet
begrunnes med at det ikke var budsjettert med aktivitetsvekst. I
denne perioden fikk heller ikke sykehusene bevilget tilstrekkelige
midler til å gjenskaffe bygg og medisinsk utstyr. Med et årlig underskudd
på om lag 2 mrd. kroner førte dette til at det ble et underskudd
for perioden 2002–2005 på om lag 12 mrd. kroner.
Flertallet mener med disse eksemplene
å vise at ansvaret for investerings- og driftsmidler fortsatt skal
ligge til det enkelte helseforetak og dets styre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at perioden 2002
til 2005 ble ansett å være en implementeringsperiode for en stor
og omfattende ansvarsreform, der staten overtok ansvaret for spesialisthelsetjenesten
fra fylkeskommunene. Disse medlemmer vil understreke
at reformen ble vedtatt av Stoltenberg I-regjeringen, men at det
var Bondevik II-regjeringen som fikk ansvar for innføringen. Disse
medlemmer vil peke på at det på gjennomføringstidspunktet
var mye som fortsatt var uavklart. Blant annet gjaldt dette investeringsregimet,
herunder avskrivningssatser og åpningsbalanse. Disse medlemmer vil
minne om at det var bred politisk enighet om at dette skulle gradvis
implementeres i løpet av disse årene. Finansieringen av driften
baserte seg på historiske tall fra den gang fylkeskommunene hadde
ansvaret og det ikke var etablert objektive kriterier for fordeling
av driftsmidlene mellom helseforetakene. Disse medlemmer viser
til at Bondevik II-regjeringen derfor fikk nedsatt Hagen-utvalget
og siden fremmet den første stortingsmeldingen om et enhetlig finansieringssystem for
spesialisthelsetjenesten. Ordningen ble implementert i 2004. Disse
medlemmer minner om at det, av disse nevnte årsaker, var
tverrpolitisk enighet i Stortinget om at helseforetakene i denne
perioden kunne gå med underskudd. Disse medlemmer mener
rigide resultatkrav i disse årene ville fått dramatiske konsekvenser for
enkeltpasienter og for spesialisthelsetjenesten i enkelte områder. Disse
medlemmer vil minne om at det blant annet var et krav fra
Arbeiderpartiet, i forbindelse med forhandlingene om budsjettet
for 2003, at helseforetakene skulle kunne gå med underskudd. Disse
medlemmer mener derfor at regjeringspartienes merknad om
helseforetakenes økonomi i perioden 2002 til 2005 må basere seg
på manglende kunnskap om denne perioden og må kunne karakteriseres
som historieløs.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
forstår forslagsstillernes forslag om å etablere en egen organisasjon som
skal sikre raskere fornyelse av sykehus og forbedre vedlikeholdet
av eksisterende helsebygg dithen at de ønsker å bygge opp en ny
enhet tilsvarende Statsbygg. Dette er i så tilfelle flertallet uenig
i, og flertallet er redd en slik modell vil medføre
fare for ytterligere byråkratisering.
Flertallet vil minne om at det
for tiden er en utredning på gang for etablering av et nasjonalt foretak
for sykehusplanlegging, men flertallet mener fortsatt
at selve ansvaret for utbygging og vedlikehold skal ligge i helseforetakene.
Flertallet vil bemerke at bygging
av store, komplekse sykehus medfører store utfordringer både under
planlegging, ved oppføring av bygg og ikke minst i økonomistyring
gjennom byggeprosessen. Flertallet tror det ved oppføring
av store sykehusbygg vil være mye å tjene på en målrettet erfaringsutveksling
på tvers av de regionale helseforetak, slik at neste byggetrinn
i en region kan bygge på de gode erfaringene fra siste byggetrinn
i en annen region.
Flertallet er også uenig i forslaget
om å utarbeide en plan for etablering av offentlig-privat samarbeid
(OPS) for sykehusbygg da erfaringene fra både England og Sverige
tilsier at bruk av OPS-kontrakter innenfor denne sektoren blir langt
mer kostbart enn ved en tradisjonell utbyggingsmodell. Flertallet tør
vise til utbyggingen av Nye Karolinska som nå omtales som en skandale.
Ifølge en rapport utarbeidet og publisert av den konservative tankesmien,
Timbro, konkluderes det med at Nye Karolinska har endt opp med en
langt høyere kostnad enn alternativene. Flertallet har
merket seg at dette ifølge rapporten skyldes kortsiktighet, kjepphestridning
og politisk ønsketenkning. I rapporten uttrykkes det helt klart
at OPS egner seg dårlig for komplekse, dynamiske virksomheter som
sykehus. Dette er også helt i tråd med flertallets oppfatning
som mener det er fullt mulig å bygge sykehus i offentlig regi i
samarbeid med private entreprenører minst like raskt og kostnadseffektivt
som med OPS.
Flertallet er også betenkt over
et system der det offentlige skal forplikte seg til å stå som leietaker
og innkjøper av vedlikeholdstjenester uten muligheter til nye anbudsrunder
i kontraktsperioder som kan strekke seg over tidsperioder på 30
til 50 år.
Flertallet foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti tar avstand fra de påstander
som fremsettes når det gjelder byggingen av nytt universitetssykehus
i Stockholm, Nye Karolinska Solna. Disse medlemmer viser
til at prosjektet er den historisk største investering som er foretatt
i Stockholms läns landstings historie. Stockholmsregionen får gjennom
dette OPS-prosjektet et helt nytt, høyspesialisert sykehus bygget
til avtalt pris og avtalt tid. Disse medlemmer viser
til at for Stockholm var behovet for et nytt universitetssykehus
tydelig, med enorm vekst i innbyggertall og stort behov for oppgradering
av bygningsmasse for å kunne tilby god medisinsk behandling. Disse
medlemmer viser til at for Stockholms läns landsting var de
fremste begrunnelsene for valg av OPS-løsning trygghet for leveranse,
tid og kostnad, og disse medlemmer vil minne om at
også sosialdemokratene i landstinget støttet denne utbyggingsmetoden. Disse
medlemmer er kjent med at det flere ganger i byggeperioden
har oppstått forsinkelser, men dette er utbyggers risiko, og dette
har utbyggerne tatt inn igjen. Disse medlemmer peker
også på at de private skal drifte det byggetekniske og innestå for
vedlikeholdet ved det toppmoderne sykehuset i flere år. Dermed blir
en eventuell sammenlikning mellom verdien av OPS-kontrakten og en
ren byggekostnad uriktig. Disse medlemmer vil understreke
at byggingen av Nye Karolinska Solna har vist at det kan være et
poeng å sikre at de som er flinke til bygging og drift av bygg, driver
med det, mens de som er best på å drive spesialisert og høykompetent
pasientbehandling og ledelse av sykehuspersonale, driver med det.
Disse medlemmer mener gode, funksjonelle og
moderne sykehusbygg er viktig for å gi pasientene et godt helsetilbud
og for å sikre at ansatte har gode arbeidsforhold. Disse
medlemmer viser til at Multiconsult i 2007 kartla bygningsmassen
i helseforetakene og estimerte et totalt utbedringsbehov på 55 mrd.
kroner. Disse medlemmer mener at nye løsninger som
bidrar til bedre helsebygg, vil gi et bedre helsetilbud og bedre
arbeidsforhold. Disse medlemmer mener videre at bedre
forvaltning av sykehusenes bygg og eiendommer vil frigjøre midler
til mer og bedre pasientbehandling gjennom mer rasjonell bruk av
lokaler og mulighet for å ta i bruk nye og mer effektive behandlingstilbud. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at det i forbindelse
med en mer operativ nasjonal helse- og sykehusplan utarbeides en
del som omhandler bedre helsebygg. Denne må sikre bedre vedlikehold
og raskere fornyelse av sykehusenes eiendommer. Planen må inneholde
følgende:
1. En vurdering av behovet
for vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer for spesialisthelsetjenestens
eiendommer.
2. En langsiktig, nasjonal plan for finansiering
av vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer.
3. En justering av dagens finansieringsregelverk som
innebærer at 70 prosent av kostnadene ved større nyinvesteringer
kan lånefinansieres.
4. Etablering av en egen organisasjon for
helsebygg, som skal sikre bedre vedlikehold og raskere fornyelse
av sykehusbygg, slik at disse blir mer funksjonelle og moderne.»
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at en plan for etablering
av noen offentlig-private samarbeidsprosjekter (OPS) for sykehusbygg,
som sikrer raskere realisering av nybygg og bedre vedlikehold av
eiendommene, inngår som en del av en operativ, nasjonal helse- og
sykehusplan.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over det store vedlikeholdsetterslepet i norske helsebygg. Disse medlemmer mener
det er behov for en langsiktig investerings- og vedlikeholdsplan
for norske helsebygg. Disse medlemmer viser i den sammenheng
til Innst. 11 S (2012–2013), der disse medlemmer foreslår
en flerårig investeringsplan for bygg og medisinsk-teknisk utstyr.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å lage et tydeligere skille mellom drift og investeringer
i offentlige budsjetter. Dette gjelder også innenfor helsetjenesten. Disse
medlemmer mener dagens situasjon i praksis medfører at pasientbehandlingen
blir skadelidende for at sykehusene skal ha midler til å finansiere
nye bygg eller vedlikehold. Alternativt blir forfallet på bygningsmassen
enda større fordi sykehusene prioriterer pasientbehandling. Disse
medlemmer mener dette i mange tilfeller medfører at man
tar beslutninger som ikke er optimale. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Helse Vest og Stavanger universitetssjukehus som
i disse dager er i planleggingsfasen for bygging av et nytt sykehus. Disse
medlemmer peker på at det er liten faglig uenighet om at
et helt nytt sykehus ville vært det beste både for pasientene og
også for å legge opp til en effektiv drift og pasientflyt på sykehuset. Disse
medlemmer peker på at en slik løsning nærmest er umulig
å finansiere innenfor dagens modell. Disse medlemmer ønsker
derfor et tydeligere skille mellom midler til drift og investering
samt en egen investeringsplan for sykehussektoren. Dette kan inngå
som en del av nasjonal sykehusplan.
Disse medlemmer har ingen motforestillinger
mot at helseforetakene velger å organisere sine utbygginger som
OPS dersom man finner det hensiktsmessig. Disse medlemmer mener likevel
ikke at OPS er et mål i seg selv. Disse medlemmer ønsker
å legge til rette for at det er satt av tilstrekkelig handlingsrom
til sykehusene til å gjennomføre nødvendige investeringer. Dette
kan i mange tilfeller gjøres rimeligere gjennom direkte statlige
bidrag til utbyggingen enn det en nedbetaling over mange år gjennom OPS
kan bidra til.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å åpne for at helseforetakene kan lånefinansiere en større
andel av sine utbygginger enn i dag. Disse medlemmer understreker
imidlertid at dette vil kreve større driftsbudsjetter til å dekke lånekostnadene
dersom dette ikke skal gå ut over pasientbehandlingen. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til Innst. 11 S (2012–2013) der disse
medlemmer foreslår betydelig større ramme til helseforetakene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er ikke prinsipiell motstander av OPS-prosjekter,
men er av den oppfatning at sykehusutbygginger stiller i en særstilling,
og at OPS-prosjekter dermed ikke er å foretrekke. Det er stor grad
av kompleksitet i sykehusutbygginger. Det utvikles stadig nye og
innovative løsninger for å sikre trygg og effektiv pasientbehandling
og gode arbeidsforhold for ansatte. Det er viktig å sikre kompetanseoverføring
fra en utbygging til en annen, og dette medlem mener
OPS-prosjekter for sykehusutbygginger vil svekke dette hensynet.