I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
statlig fullfinansiering av overskridelsene i Oslopakke 3.»
Det vises til dokumentet for nærmere grunngivelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne
Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone
Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg
Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland,
Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig
Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse, datert 22. april 2013, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Oslos befolkning i Statistisk sentralbyrås befolkningsframskriving
for 2011–2060 er forventet å øke fra 599 000 innbyggere i 2011 til
786 000 innbyggere i 2030, og at befolkningen i Akershus i den samme
perioden er forventet å øke fra 546 000 til 714 000 innbyggere.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne er imot bompengefinansiering av vei- og kollektivtrafikk,
fordi bilistene allerede betaler inn vesentlig mer i bil- og drivstoffavgifter
enn det staten bruker på vei. I dag finansieres ny infrastruktur
i Oslo-området i stor grad gjennom bompenger, men dette er ikke
i nærheten av å være tilstrekkelig til å dekke behovet som befolkningsveksten
innebærer.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene for prosjektene som ble vedtatt i 2006 opprinnelig var
beregnet til 53 mrd. kroner (2006), og hadde økt til 99 mrd. kroner
da en hadde en ny vurdering av kostnadene i pakken i 2012. Det er
en økning på nærmere 100 pst., mens det i samme periode har vært
en økning i konsumprisindeksen på 13 pst.
Disse medlemmer viser til at
Oslo har stor strategisk betydning for resten av landet, og vil
i den forbindelse vise til merknader fra kommunal- og forvaltningskomiteen
i Innst. S. nr. 165 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 31 (2006–2007)
Hovedstadsmeldingen:
«Komiteen erkjenner at Oslo er i direkte konkurranse
med storbyregionene København-Malmö, Stockholm og Helsingfors, og
at økt konkurranseevne for hovedstadsregionen er av strategisk betydning for
Norge og norsk næringsliv.
Komiteen viser til at
Oslo og Oslo-regionen spiller en hovedrolle i den nye kunnskapsøkonomien. Viktige
utdannings- og forskningsinstitusjoner samt store og kunnskapsintensive
bedrifter er lokalisert i regionen.»
Disse medlemmer viser til representantforslag
Dokument 8:75 S (2012–2013) som peker på de mange viktige prosjektene
i Oslo-området som må gjennomføres for at trafikksituasjonen skal
bedres og for at infrastrukturen skal ha tilstrekkelig kapasitet
i 2040. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at
staten bør ta et større finansielt ansvar for finansiering av infrastruktur
i Oslo-området.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden i sitt svar til komiteen på Dokument 8:57 S (2011–2012)
av 7. mars 2012 viser til en modellberegning fra Statens vegvesen
som visstnok dokumenterer en mulig biltrafikkøkning på opp mot 10
pst. i bompengesnittet, og 5–7 pst. for hele Oslo og Akershus, dersom
bomringen nedmonteres. Disse medlemmer mener i motsetning
til statsråden at det er mulig å bygge seg ut av transportutfordringene
i Oslo-området, og at luftkvaliteten i Oslo kan forbedres selv uten
restriktive tiltak mot bilistene. Disse medlemmer vil
i den forbindelse påpeke at langt flere hadde brukt tog og andre
kollektivløsninger fremfor bil dersom tilbudet var godt nok. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013, der Fremskrittspartiet blant annet fremmet forslag om
3,4 mrd. kroner til et jernbanefond, 11,6 mrd. kroner til et riksveifond,
og 900 mill. kroner ekstra til kollektivtransport i store og små byer
i 2013.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet grunnet den omfattende bompengeinnkrevingen fremmet
forslag om folkeavstemning om Oslopakke 3 da Oslo bystyre behandlet
saken 25. oktober 2006. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiets stortingsgruppe flere ganger har gått inn
for statlig fullfinansiering av Oslopakke 3, blant annet i Innst.
96 S (2009–2010) og Innst. 217 S (2011–2012). Disse medlemmer mener
at det er et grunnleggende prinsipp for alle oslopakkene at forvaltningsansvaret
for vei, jernbane og kollektivtrafikk ligger fast, slik at det for
eksempel ikke brukes bompenger til å finansiere jernbaneinvesteringer
eller jernbanemateriell, som er et statlig ansvar selv med regjeringens
politikk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
statlig fullfinansiering av overskridelsene i Oslopakke 3.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om statlig fullfinansiering av overskridelsene i Oslopakke 3.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:75 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Bård Hoksrud, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Peter N. Myhre
om statlig finansiering av overskridelsene i Oslopakke 3 – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev av 10. april 2013 vedlagt
ovennevnte Dokument 8:75 S (2012-2013).
I brevet bes om departementets uttalelse til
et representantforslag om statlig fullfinansiering av overskridelsene
i Oslopakke 3.
Når det gjelder statlig finansiering av prosjekt
i Oslopakke 3, vises til omtale i Meld. St. 26 (2012 - 2013)Nasjonal
transportplan 2014 – 2023; s. 166 og for øvrig i korridor- omtalene
i kap. 15.
Det har vært økte kostnader for enkelte statlige prosjekt
i Oslopakke 3. Departementet finner det likevel ikke riktig å sammenlikne
tidlige grove kostnadsvurderinger uten et ferdig plangrunnlag med
de faktiske kostnadene. En sammenlikning må ta utgangs- punkt i
kostnadsoverslaget som lå til grunn for Stortingets bevilgning av
midler.
Stortinget sluttet seg til gjennomføring av
150 Ulvensplitten – Sinsen gjennom behandlingen av St.prp. nr. 1
(2004-2005), jf. Budsjett-innst. S nr. 13 (2004-2005). Her ble det
lagt til grunn en styringsramme på 2 380 mill. kr og en kostnadsramme
på 2 530 mill. kr, omregnet til 2012-prisnivå. De forberedende arbeidene
på prosjektet startet i februar 2005, men våren 2006 vedtok Statens
vegvesen å avlyse tilbudskonkurransen for tunnel- arbeidene på grunn
av vesentlig høyere tilbud enn forutsatt, jf. St.prp. nr. 65 (2005-2006).
Prosjektet ble derfor omprosjektert og revidert, og lagt fram for
Stortinget på nytt gjennom behandlingen av St.prp. nr. 40 (2007-2008)
Om Oslopakke 3 trinn 1, jf. Innst. S nr. 170 (2007-2008). Her ble
det lagt til grunn en revidert styringsramme på 3 370 mill. kr og
en revidert kostnadsramme på 3 810 mill. kr, omregnet til 2012-pris- nivå.
I følge det någjeldende kostnadsoverslaget er kostnaden 3 923 mill.
kr i 2012-prisnivå. I finansieringsplanen for prosjektet er det
forutsatt at det statlige bidraget til prosjektet står fast og at
prosjektet på dette grunnlaget skal fullfinansieres innfor Oslopakke
3. Dette er fulgt opp av Styringsgruppen for Oslopakke 3 i utarbeidelsen
av Revidert avtale i 2012 og i handlingsprogram for Oslopakke 3.
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har sluttet seg til dette.
I bompengeprosjekt som ikke inngår i en bypakke,
er hovedregelen at bompenge- selskapenes ansvar er begrenset til
å finansiere sin andel av kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen
(normalt 10 pst over styringsrammen). Kostnadsøkninger utover dette
er statens eller fylkeskommunens ansvar, avhengig av om det er et
riksveg- eller et fylkesvegprosjekt. I Oslopakke 3 har E18 Bjørvikaprosjektet
blitt behandlet på denne måten – som et unntak. Dette ble lagt til
grunn fordi gjennomføringen ble basert på et opplegg der E18 Bjørvikaprosjektet
skulle kunne fullføres som eget prosjekt selv om ikke Oslopakke
3 hadde blitt vedtatt.
Stortinget har vedtatt at Oslopakke 3 styres
gjennom porteføljestyring. Dette innebærer at gjennomføringen av
tiltakene i pakken må tilpasses de til enhver tid tilgjengelige
økonomiske rammer og bompengeinntekter. Mange av prosjektene som
ligger til grunn for lokal avtale om Oslopakke 3, mangler ennå tilstrekkelige
planavklaringer for å kunne fastslå pålitelige kostnadsoverslag.
Sammenliknet med kostnadsvurderingene i den lokale avtalen fra 2006
vil det derfor sannsynligvis bli store endringer i kostnadene når
prosjektene skal gjennomføres.
Det er Samferdselsdepartementets ambisjon at prosjekt
som legges fram for Stortinget for bevilgning, skal ha et kostnadsoverslag
som er så sikkert at kostnadsoverskridelser så langt som mulig kan
unngås. Systemet med kvalitetssikring (KS2) vil bidra til dette.
Statens vegvesen arbeider også kontinuerlig med dels å bedre sine
metoder for kostnadsoverslag, dels å bedre sine styringssystemer
slik at kostnadene kan holdes nede i både planleggingsfasen og anleggsfasen.
På denne bakgrunnen mener Samferdselsdepartementet
at eventuelle kostnadsoverskridelser i Oslopakke 3 på normal måte
må finansieres innenfor porteføljestyringen av pakken.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |