I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide full
statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport,
byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
av forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte
uttalelse, datert 6. mai 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av
Prop. 143 S (2012–2013) Utviding og finansiering av Bergensprogrammet
med tredje etappe av Bybanen m.m., jf. Innst. 324 S (2012–2013),
og videre til behandlingen av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023. Flertallet foreslår at dokumentet vedlegges
protokollen.
Komiteen medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sak om Bergensprogrammets tredje etappe er fremlagt fra regjeringen etter
at Fremskrittspartiets representanter fremmet sitt forslag. Disse
medlemmer viser til Prop. 143 S (2012–2013) og til sine
merknader i Innst. 324 S (2012–2013). Disse medlemmer viser også
til sitt forslag i samme innstilling:
«Stortinget samtykker i at Bergensprogrammet videreføres
slik det er omtalt i Prop. 143 S (2012–2013). Stortinget legger
til grunn full statlig finansiering og statlig forskottering om
nødvendig.».
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide full
statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport,
byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innarbeide full statlig finansiering
av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling
og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:79 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Ingebjørg
Godskesen, Jan-Henrik Fredriksen og Gjermund Hagesæter om full statlig
finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport,
byutvikling og miljø – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 12. april 2013 fra Transport- og
kommunikasjonskomiteen om ovennevnte.
Bergensprogrammet har vært fremmet for Stortinget
tidligere, bl.a. i St.prp. nr. 76 (2001-2002), St.prp. nr. 75 (2004-2005)
og Prop. 108 S (2009-2010).
Etter gjennomføringen av forvaltningsreformen 1. januar
2010 er det ikke lenger riksvegmidler i Bergensprogrammet. Finansieringen
fra staten skjer gjennom rammetilskuddet til fylkes- kommunen og midler
fra Belønningsordningen. Dette er en naturlig konsekvens av dagens
ansvarsdeling mellom forvaltningsnivåene i transportsektoren.
I St.meld. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023
er Bergensprogrammet omtalt på side 168. Av teksten framgår det
at utvidelsen av Bergensprogrammet vil bli lagt fram for Stortinget
når tilstrekkelige avklaringer foreligger.
Den eksterne kvalitetssikringen av trafikkgrunnlag
og bompengeinntekter er nå ferdigstilt, og Regjeringen har behandlet
saken. Prop. 143 S (2012-2013) Om utviding og finansiering av Bergensprogrammet med
tredje etappe av Bybanen m.m. ble lagt fram i Statsråd fredag 26. april.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |