Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen, Jan-Henrik Fredriksen og Gjermund Hagesæter om full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I representantforslaget fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innarbeide full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.»

Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse av forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert 6. mai 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av Prop. 143 S (2012–2013) Utviding og finansiering av Bergensprogrammet med tredje etappe av Bybanen m.m., jf. Innst. 324 S (2012–2013), og videre til behandlingen av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023. Flertallet foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteen medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at sak om Bergensprogrammets tredje etappe er fremlagt fra regjeringen etter at Fremskrittspartiets representanter fremmet sitt forslag. Disse medlemmer viser til Prop. 143 S (2012–2013) og til sine merknader i Innst. 324 S (2012–2013). Disse medlemmer viser også til sitt forslag i samme innstilling:

«Stortinget samtykker i at Bergensprogrammet videreføres slik det er omtalt i Prop. 143 S (2012–2013). Stortinget legger til grunn full statlig finansiering og statlig forskottering om nødvendig.».

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innarbeide full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen innarbeide full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø i Nasjonal transportplan for 2014–2023.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Komiteen viser til representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:79 S (2012–2013) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen, Jan-Henrik Fredriksen og Gjermund Hagesæter om full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 6. mai 2013

Dokument 8:79 S (2012—2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen, Jan-Henrik Fredriksen og Gjermund Hagesæter om full statlig finansiering av videreføring av Bergensprogrammet

Jeg viser til brev av 12. april 2013 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen om ovennevnte.

Bergensprogrammet har vært fremmet for Stortinget tidligere, bl.a. i St.prp. nr. 76 (2001-2002), St.prp. nr. 75 (2004-2005) og Prop. 108 S (2009-2010).

Etter gjennomføringen av forvaltningsreformen 1. januar 2010 er det ikke lenger riksvegmidler i Bergensprogrammet. Finansieringen fra staten skjer gjennom rammetilskuddet til fylkes- kommunen og midler fra Belønningsordningen. Dette er en naturlig konsekvens av dagens ansvarsdeling mellom forvaltningsnivåene i transportsektoren.

I St.meld. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 er Bergensprogrammet omtalt på side 168. Av teksten framgår det at utvidelsen av Bergensprogrammet vil bli lagt fram for Stortinget når tilstrekkelige avklaringer foreligger.

Den eksterne kvalitetssikringen av trafikkgrunnlag og bompengeinntekter er nå ferdigstilt, og Regjeringen har behandlet saken. Prop. 143 S (2012-2013) Om utviding og finansiering av Bergensprogrammet med tredje etappe av Bybanen m.m. ble lagt fram i Statsråd fredag 26. april.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013

Knut Arild Hareide

Anne Marit Bjørnflaten

leder

ordfører