Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Prop. 128 L (2012–2013) om endringar i
odelslova.
Komiteen viser til at odelsretten
er en slektsrett som bygger på at etterkommerne til odleren i en viss
rekkefølge skal ha fortrinnsrett til eiendommen. Komiteen peker
på at kjernen i odelsretten er at en odelsrettsinnehaver kan kreve
odelsløsning dersom eiendommen blir solgt ut av slekten eller til
en odelsrettsinnehaver med dårligere odelsrettsprioritet enn det
han selv innehar.
Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås
å endre odelslova § 8 slik at odelskretsen blir innskrenka, samt
å oppheve odelslova § 31 som gir hjemmel til odelsfrigjøring av
eiendom som skal brukes som tilleggsareal til landbrukseiendom.
Komiteen viser til at det i dag
er slik at for å få odel, må noen av foreldrene, besteforeldrene eller
søsken av foreldrene ha eid hele eiendommen med odel.
Komiteen viser til at det i NOU
2003:26 Om odels- og åsetesretten ble drøftet om hvorvidt omfanget
av odelskretsen burde innskrenkes. Utvalget skisserte tre alternativ:
a) Bare barn
av siste eier med odelsrett har odelsrett.
b) Bare barn av en eier med odelsrett (nåværende eller
tidligere innen samme odelsslekt) har odelsrett.
c) Gjeldende ordning blir ført videre med
den modifikasjon at noen av foreldrene, besteforeldrene, eller søsken
av foreldre må ha eid eiendommen i en viss tid, for eksempel 5 år.
Komiteen viser til at flertallet
i utvalget gikk inn for at odelskretsen skulle videreføres som den
var. Anbefalingen kom på bakgrunn av at flertallet i utvalget mente
alternativene enten ville gi for urimelige utslag (alternativ c),
eller at de utgjorde for kraftige innhogg i de tradisjonelle oppfatningene
knyttet til odelsretten (alternativ a og b).
Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås
at bare barn av eier med odelsrett, samt barnebarn av siste eier
med odelsrett, skal ha odelsrett, og at odelskretsen vil omfatte
barn av både nåværende og tidligere eiere.
Komiteen merker seg at forslaget
om å innskrenke odelskretsen har fått bred støtte, der alle høringsinstansene,
med unntak av Norsk Bonde- og Småbrukarlag, støtter forslaget. Komiteen merker
seg også at noen av høringsinstansene har uttalt skepsis til å fjerne
nevøer og nieser fra odelskretsen. Komiteen merker
seg videre at høringsuttalelsene stort sett legger vekt på at odelsretten
først og fremst bør gjelde for dem med tilknytning til eiendommen.
Komiteen merker seg at departementet
vurderer det slik at odelsretten i enkelte tilfeller kan hindre
salg av landbrukseiendom og således kan gjøre det vanskelig å få
nye krefter inn i næringen, samt at odelsretten kan hindre ønskelige rasjonaliseringer
i landbruket og på den måten bidra til å holde oppe et landbruk
basert på leiejord.
Komiteen viser til at en endring
i odelslova må ligge innenfor det som er lovlig i forhold til Grunnloven
§ 107, der det går frem at odelsretten skal være «til største nytte
for Staten og Gavn for Landalmuen».
Komiteen mener endringene knyttet
til odelsretten er i tråd med dette, og støtter vurderingene gjort
av departementet. Komiteen støtter på denne bakgrunn
den foreslåtte endringen i odelslova § 8.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til brev av 23. mai
2013 fra Norges Bondelag til næringskomiteen, der det fremkommer
at Norges Bondelag har bedt professor Thor Falkanger vurdere lovforslagets
forhold til Grunnloven § 107. På bakgrunn av at Falkangers konklusjon
var at forslaget var «… betenkelig nær odelsinstituttets kjerne»
ble det gitt uttrykk for viktigheten av at Stortinget vurderer forholdet
til Grunnloven. Disse medlemmer viser til at spørsmålet
om forholdet til Grunnloven § 107 har vært vurdert av Lovavdelingen
i Justis- og beredskapsdepartementet. I brev av 9. oktober 2012
gir Lovavdelingen uttrykk for at:
«Etter vår vurdering er det ikkje grunnlag for å seie
at det vil vere i strid med Grunnlova § 107 å fjerne nevøer og nieser
frå odelskrinsen. Dei som etter i dag berre kan byggje odelsrett
på at ein onkel eller ei tante har eigd eigedomen med odel, har
gjennomgåande ei meir perifer tilknyting til eigedomen og sjeldan
ein posisjon som gjer at ein kan basere framtida på at ein skal
overta eigedomen, og livnære seg som gardbrukar.»
Disse medlemmer deler Lovavdelingens
vurdering. Disse medlemmer viser videre til Falkangers
betenkning datert 26. februar 2012, hvor det fremgår at
«Til syvende og sist blir det en politisk vurdering av
hva som er til 'Gavn for Landalmuen' og hva hensynet til 'største
Nytte for Staten' tilsier – noe motsetningsforhold mellom disse
to grupper behøver det naturligvis ikke være.»
Falkanger fremhever videre at
«Men med en god begrunnelse tror jeg forslaget kan
falle innenfor prinsippet i Nygård-avgjørelsen (Rt. 1948 s. 1 147):
'Det har tidligere vært og vil også i fremtiden bli behov for å
gjøre endringer i odelsloven, ettersom nye sosiale eller økonomiske
forhold krever det.'»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet jevnlig har fremmet grunnlovsforslag om
å oppheve odels- og åsetesretten slik den fremkommer i Grunnloven
§ 107, sist ved Dokument 12:17 (2011–2012).
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken. Velkommen
til bords, hvor disse medlemmer fremmet forslag om
å få opphevet odelslova.
Disse medlemmer viser til at
økt lønnsomhet for landbruksnæringen er det aller viktigste for
at nye generasjoner skal ønske å overta og drive videre i landbruket
og for at nye brukere og drivere skal tiltrekkes av landbruket. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at også muligheten
til å erverve eiendom innen landbruket er en helt sentral forutsetning
for å kunne oppnå dette. I dag er det lav omsetning av landbrukseiendommer,
noe som i stor utstrekning skyldes et rigid regelverk for prisregulering,
fradelinger og odelsbestemmelser som holder mange utenfor næringen
og avskjærer andre fra å komme ut av den.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
for å oppheve odelslova.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i en årrekke har foreslått å modernisere odelslova. Disse
medlemmer viser videre til grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter
fra Høyre Gunnar Gundersen, Svein Flåtten, Anders B. Werp og Olemic
Thommessen om å oppheve Grunnloven § 107, jf. Dokument 12:6 (2011–2012).
Komiteen viser til
at odelslova § 31, som gir hjemmel til odelsfrigjøring av eiendom
som skal brukes som tilleggsareal til landbrukseiendom, innebærer
at departementet kan vedta at odelsrettsinnehaverne for en landbrukseiendom mister
odelsretten sin i tilfeller der det ikke er tvil om at hensynet
til odelsrettsinnehaverne må vike for å sikre en god driftsmessig
løsning. Komiteen viser til at det i proposisjonen
foreslås å oppheve denne hjemmelen.
Komiteen merker seg at høringsinstansene
er delte i spørsmålet om hjemmelen til odelsfrigjøring bør oppheves,
men at flertallet av høringsinstansene støtter forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til at departementet
vurderer det slik at odelsfrigjøring både er svært ressurskrevende
og at det er svært få søknader.
Komiteen viser til Prop. 127
L (2012–2013) Endringer i jordlova, der det foreslås å endre jordloven
§ 12 for å gjøre det lettere å foreta fradelinger, herunder fradelinger
av tun, slik at jordbruksteiger og resteiendommer kan overdras til
nabobruk som tilleggsjord.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at å oppheve adgangen til odelsfrigjøring av tilleggsjord
vil styrke odelsretten og gi enklere og mer forutsigbare regler.
Avgjørelser om odelsfrigjøring er vanskelige
og svært ressurskrevende. Saken blir som regel påklaget, og krever
derfor unødig mye ressurser i forhold til hva som blir oppnådd.
Antallet vedtak om å odelsfrigjøre er lavt og enda
færre vedtak fører til at eiendommen odelsfrigjøres. Tall fra departementet
viser at det i perioden 2005–2011 ble behandlet ca. 8 søknader om
odelsfrigjøring i året, og i litt over halvparten av sakene ble
resultatet at eiendommen ble odelsfrigjort.
Flertallet viser til at når odelskretsen
blir redusert, må en regne med at det i seg selv kan føre til færre
saker om odelsfrigjøring. Dersom det gjøres en endring i jordloven
§ 12 slik at det blir enklere å dele fra til tilleggsjord, kan flere
eiendommer overtas av næringsutøvere som ikke har odelsrett. Det
kan igjen føre til at noen flere enn tidligere velger å søke odelsfrigjøring.
Avslagsprosenten ved søknad om odelsfrigjøring kan likevel bli høyere
enn i dag fordi odelskretsen er innsnevret. Dette gjør at det er
liten grunn til å tro at opphevelse av odelsfrigjøringsregelen vil redusere
effekten av endringen i delingsregelen. Tilbudsregelen i odelslova
§§ 20-20c som kom inn i odelslova i sin nåværende form i 2009 vil dessuten
bidra til at det blir færre søknader om odelsfrigjøring.
Flertallet peker på at de i odelskretsen
som gjenstår etter de foreslåtte endringene i odelslova, som hovedregel
vil ha vokst opp på eiendommen og har en nær tilknytning til eiendommen. Mange
av dem har forberedt seg på overtakelse blant annet gjennom valg
av utdanning. Dette er forhold som bidrar til å sikre stabil drift
av landbrukseiendommer. Flertallet mener at opphevelse
vil gi redusert offentlig ressursbruk og et klarere vern av odelsretten
for dem som står igjen i odelskretsen.
Flertallet støtter derfor forslaget
om endring i odelslova § 31.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at flere høringsinstanser
peker på at en ved å ta bort muligheten til odelsfrigjøring vil hindre
effekten av endringen i jordloven § 12.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at den foreslåtte endringen i jordloven § 12 kan medføre økt antall
søknader om odelsfrigjøring, og deler vurderingen om at et bortfall
av muligheten til odelsfrigjøring vil hindre den ønskede effekten
av de foreslåtte endringene i jordloven § 12.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn ikke støtte forslaget om oppheving av odelslova § 31 og
endringen i odelslova § 16.