I henhold til kontrollinstruksen § 11 nr. 2
skal utvalgets årlige tilsynsvirksomhet minst omfatte halvårlige
inspeksjoner av Etterretningstjenesten (E-tjenesten) sentralt, kvartalsvise
inspeksjoner i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), seks inspeksjoner
av Politiets sikkerhetstjeneste (PST) sentralt og tre inspeksjoner
av Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA). I tillegg skal utvalget
foreta inspeksjoner av PST-enheter i minst fire politidistrikter,
minst to av E-tjenestens stasjoner og/eller sikkerhets- og etterretningsfunksjoner
ved militære staber og avdelinger, og av personellsikkerhetstjenesten
ved minst to departementer eller etater utenfor NSM. Utvalget kan
på eget initiativ gjennomføre inspeksjoner av det øvrige politi
og andre organer eller institusjoner som bistår PST, og for øvrig
slik inspeksjon som kontrollovens formål tilsier.
Regelverkets krav til utvalgets inspeksjonsvirksomhet
er overholdt også i 2012. En tredjedel av utvalgets inspeksjoner
har vært rettet mot PST. Dette har bakgrunn i regelverkets krav
til antall inspeksjoner i denne tjenesten. Til sammen har utvalget
gjennomført 30 inspeksjoner, hvorav 17 er avholdt i virksomhetene
sentralt. Utvalget har inspisert fem ytre enheter og lokale ledd
i 2012: PST Rogaland, PST Midtre Hålogaland, PST Agder, PST Nordre
Buskerud og Forsvarets stasjon Andøya (FSTA). Utvalget har videre
gjennomført inspeksjoner av personellsikkerhetstjenesten ved Forsvarsbygg, E-tjenesten,
Fylkesmannen i Rogaland og Post- og teletilsynet (PT), samt sikkerhets-
og etterretningsfunksjoner ved Kystjegerkommandoen (KJK) på Trondenes.
Etter kontrollinstruksen § 11 kan utvalget gjennomføre «inspeksjon
av eget tiltak av det øvrige politi og andre organer eller institusjoner
som bistår Politiets sikkerhetstjeneste». Med hjemmel i denne bestemmelsen har
utvalget i 2012 inspisert Datakrimavsnittet i Kripos og Telenors
politisvarsenter på Fornebu. Utvalget har i tillegg avholdt én uanmeldt
inspeksjon av Etterretningsbataljonen på Setermoen, som ledd i undersøkelsen
av en klagesak.
Utvalget har i 2012 mottatt 21 klager mot EOS-tjenestene,
mot henholdsvis 21 og 29 klager i 2010 og 2011. I tillegg har utvalget
mottatt en rekke henvendelser per e-post og telefon der det ikke
har vært grunnlag for opprettelse av klagesak. Utvalget har på formelt
grunnlag avvist enkelte klager, blant annet under henvisning til
at forholdet faller utenfor utvalgets kontrollområde, eller at klagen
ikke er tilstrekkelig spesifisert til å kunne behandles av utvalget.
I 2012 har utvalget tatt opp 22 saker på eget initiativ.