3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen igangsette prøveprosjekt i inntil ti kommuner der lærer og skoleleder på den enkelte skole, i samråd med PP-tjenesten, bemyndiges til å ta beslutning om spesialpedagogiske tiltak rettet mot enkeltelever.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen snarest mulig iverksette forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i barnehage og grunnopplæring.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor KS og lærerorganisasjonene for å utforme og innføre nye karriereveier for lærere.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen styrke ressursene til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole, samt sikre at rådgiverne har nødvendig kompetanse.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen styrke praksisselementene i lærerutdanningen.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen, i dialog med KS, sikre alle lærere rett og plikt til videreutdanning.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen i dialog med KS finne nødvendige grep for å heve statusen ved læreryrket.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen legge fram forslag med konkrete tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen innføre et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen innføre rett til påbygging til studiekompetanse for elever med fagbrev og med virkning fra de elevene som starter på yrkesfag Vg1 eller Vg2 skoleåret 2013/2014.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig nasjonal strategi for satsing på kvalitet i høyere utdanning og fagskoleutdanning.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 12

Stortinget ber regjeringen snarest legge frem en melding om endringer i grunnskolelærerutdanningen slik at det blant annet legges mer vekt på praksis og forbedringer relatert til utdanningens innhold, og at det samtidig stadfestes en klar tidsfrist for overgang til en femårig, mastergradsbasert grunnskolelærerutdanning.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen erstatte dagens Vg3-tilbud i skole for elever som ikke får tilbud om læreplass med et 2-årig løp med kombinasjon skole og opplæring i bedrift.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen sørge for at finansiering av fagskolene tilbakeføres til staten snarest mulig.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen sørge for at tegnspråk gjøres tilgjengelig som valgfag i ungdomsskolen.

Forslag 16

Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud av relevant og god etter- og videreutdanning.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 17

Stortinget ber regjeringen fremme en plan for bedre å innlemme formålsparagrafen i alle fag og på alle nivåer i skolen.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:

Forslag 18

Stortinget ber regjeringen legge til rette for etablering av nasjonale videregående skoler innen realfag.

Forslag 19

Stortinget ber regjeringen sikre at alle nytilsatte lærere reelt omfattes av en veiledningsordning.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 20

Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag om fra høsten 2014 å innføre én time fysisk aktivitet hver dag for elever i grunnskolen, med en tilsvarende økning av rammetimetallet.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 21

Stortinget ber regjeringen øke statens andel til videreutdanning av lærere til 60 pst.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 22

Stortinget ber regjeringen legge frem en fireårig opptrappingsplan med sikte på å øke antallet personell i skolehelsetjenesten med 1 000.

Forslag 23

Stortinget ber regjeringen opprette et partssammensatt «regelråd» som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i skolen.

Forslag 24

Stortinget ber regjeringen fastsette et konkret måltall – 25 pst. – for reduksjon i antall byråkratiserende statlige rundskriv, forskrifter mv. i skolesammenheng.

Forslag 25

Stortinget ber regjeringen videreføre utdanningsprogram for medier og kommunikasjon som et yrkesfaglig program, eventuelt som et «hybridprogram» basert på et annet løp enn 2+2-modellen.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 26

Stortinget ber regjeringen legge fram et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

Forslag 27

Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

Forslag fra Venstre:

Forslag 28

Stortinget ber regjeringen fastsette en forpliktende tidsfrist for når alle skoler og øvrige undervisningsbygg skal være universelt utformet.

Forslag 29

Stortinget ber regjeringen innføre en sertifiseringsordning for lærere i samråd med berørte parter i skolesektoren, som skal sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.