Brev fra Kulturdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 3. mai 2013

Retting av feil i Prop. 135 L (2012-2013)

Jeg viser til Prop. 135 L (2012-2013) Endringer i lov om folkebibliotek som ble behandlet i statsråd fredag 26. april 2013.

Ved en inkurie helt i sluttfasen av den tekniske prosessen er kapitlet om økonomiske og administrative konsekvenser blitt utelatt i den endelige proposisjonsteksten. Informasjonen i dette kapitlet fremkommer av andre deler av proposisjonsteksten, og teksten i kapitlet gir ingen realitetsendringer i lovforslaget. Hedmark fylkeskommune har dessuten blir oppført som at de både hadde og ikke hadde merknader til høringsnotatet. Det korrekte er at de hadde merknader.

Dette vil bli rettet opp gjennom nytrykk av proposisjonen. Kapitlet om økonomiske og administrative konsekvenser tas inn i proposisjonsteksten som kapittel 9. Nåværende kapittel 9, Merknader til de enkelte bestemmelsene, blir nytt kapittel 10.

Vedlegg

9 Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringsforslaget har ingen økonomiske konsekvenser av betydning. Administrativt innebærer forslaget samlet sett en bedre fleksibilitet for kommunal og fylkeskommunal sektor.

I loven stilles det fortsatt krav om fagutdannet biblioteksjef. Hvis kommunen ikke får fagutdannet søker til stillingen, kan den velge å samarbeide med en annen kommune som har fagutdannet biblioteksjef. Det vil være mulig å få fast dispensasjon fra kravet til fagutdannet biblioteksjef dersom kommunen ikke får fagutdannet søker til stillingen. Den midlertidige dispensasjonsadgangen fjernes fordi den har fungert mot sin hensikt og ført til at kommunene ikke har satset på en ikke-fagutdannet søker, før det har gått to år. Ved å beholde adgangen til fast dispensasjon kan kommunen satse på og utvikle den som ansettes i stillingen som biblioteksjef fra første stund. Et vilkår for å få fast dispensasjon vil som i dag være at kommunene forplikter seg til å sikre at den som får stillingen får tilbud om kompetansehevende utdanning.

For at loven skal reflektere den faktiske situasjonen i fylkeskommunene, fjernes krav til at kommunene skal ha egne fylkesbibliotek. Samtidig stilles det krav til hvilke funksjoner fylkene skal fylle og krav om bibliotekfaglig kompetanse på ledernivå i fylkeskommunene. Dette gir den enkelte fylkeskommune bedre økonomisk og organisatorisk fleksibilitet.