Kulturdepartementet legger med dette frem forslag
til endringer i lov 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek.
Lovforslaget er en oppfølging av St.meld. nr.
23 (2008–2009) Bibliotek. Kunnskapsallmenning, møtestad og kulturarena
i ei digital tid(bibliotekmeldingen).
I meldingen viser regjeringen til at det er
behov for utvikling i biblioteksektoren mot mer robuste og omstillingsdyktige
bibliotek, som kan tilby alle innbyggerne bedre bibliotektjenester.
Det ble varslet at Kulturdepartementet ville vurdere endringer i
folkebibliotekloven for å legge til rette for en slik utvikling.
Departementet foreslår en rekke endringer i loven.
Formålsparagrafen foreslås justert, slik at bibliotekenes formidlingsansvar
og møteplassfunksjon lovfestes. Folkebibliotekloven § 4 foreslås
justert, slik at kommunenes frihet til å organisere sine bibliotektjenester
på den mest hensiktsmessige måten tydeliggjøres. Bestemmelsen vil
fortsatt fastslå at alle kommuner skal ha folkebibliotek. Det foreslås
å beholde krav om at biblioteksjefen skal ha bibliotekfaglig kompetanse,
og beholde adgangen til å gi fast dispensasjon fra kravet dersom
det ikke har meldt seg kvalifisert fagutdannet søker. Videre foreslås
det endringer i bestemmelsene om fylkesbibliotek, for bedre å legge
til rette for en utvikling av fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør.
Det er også foretatt en oppdatering av lovteksten uten
innholdsmessige endringer, med sikte på å forenkle regelverket.
Det foreslås dessuten mindre språklige endringer i lovteksten.
Formålsbestemmelsen fungerer godt slik den er utformet
i dag. Det er likevel hensiktsmessig å justere den slik at den også
reflekterer bibliotekenes funksjon som møteplass og deres ansvar
for aktiv formidling av kunnskap og kultur. Det foreslås videre
å tydeliggjøre lovens teknologinøytralitet, slik at det klart fremgår
at digitale medier skal være en del av det materialet som skal stilles
til disposisjon ved et folkebibliotek.
Forslaget til endring i formålsparagrafen vil sikre
at den skaper en tydelig ramme for hvilke funksjoner og bibliotektjenester
innbyggerne i hver enkelt kommune kan forvente seg.
Den foreslåtte endringen sikrer at både den
fysiske og digitale møteplassfunksjonen samt formidlingsansvar for
alle typer medier, omfattes av loven ved at bestemmelsen holdes
teknologinøytral.
Det er konsensus i høringen om at departementets
forslag dekker de funksjoner og bibliotektjenester som det kan forventes
ved et folkebibliotek.
Departementet foreslår at formålsparagrafen
endres slik det er foreslått i høringsnotatet, og at det presiseres
at folkebibliotekene skal være uavhengige arenaer for offentlig
samtale og debatt.
Det er viktig at loven reflekterer at bibliotektjenester
er et kommunalt ansvar. Den enkelte kommune må stå fritt til å organisere
sine bibliotektjenester på den måten den selv finner mest hensiktsmessig.
Kommunen kan ikke organisere seg bort fra at det er et kommunalt
ansvar å sørge for at kommunenes innbyggere får et godt bibliotektilbud,
som oppfyller de grunnleggende krav som oppstilles i loven.
Departementet foreslår å fjerne setningen i
§ 4 andre ledd: «Departementet kan gjøre unntak
fra første ledd for forsøksvirksomhet». I de ti årene dette
har vært en mulighet har det ikke kommet en eneste søknad om slikt
unntak. Departementet mener derfor bestemmelsen er unødvendig.
Et av siktemålene med denne lovrevisjonen har vært
å rydde opp i lovteksten. Lovteksten bør bare reflektere reelle
plikter. Oppryddingen innebærer blant annet at departementet foreslår
å fjerne bestemmelser i loven som har frivillig karakter. I henhold
til folkebibliotekloven § 4 tredje ledd skal kommunen fastsette
reglement for folkebiblioteket på grunnlag av veiledende retningslinjer
som departementet gir for bibliotekdriften. Departementet foreslår
å fjerne siste leddsetning om veiledende retningslinjer, da det
er frivillig om kommunen ønsker å følge dem eller ikke. Det er viktig
at det kommer tydelig frem av lovteksten at det både er en kommunal
rettighet og plikt til å utarbeide og fastsette retningslinjer for
egen bibliotekdrift, innenfor rammene av folkebibliotekloven.
Det er bred enighet om at bibliotekfaglig kompetanse
i folkebibliotekene er grunnleggende for å sikre gode bibliotektjenester.
Personalets kompetanse er den viktigste faktoren for å kunne tilby
en kvalitetsmessig, forsvarlig bibliotektjeneste. Det er viktig
å se kravet til kompetanse i sammenheng med lovens formålsparagraf.
Muligheten til å utvikle biblioteket som kunnskapsallmenning, møtested
og kulturarena styrkes gjennom god bibliotekkompetanse på ledernivå
i kommunen. I innspill, både i utarbeidelsen av høringsnotatet og
i høringsrunden kommer det frem at en konsekvens av å fjerne kompetansekravet
vil kunne være at bibliotek ikke innehar den nødvendige kompetanse
til å utvikle bibliotektjenestene slik at de blir innovative og
fremtidsrettede. I en digital utvikling mot et sømløst bibliotektilbud
vil det fremdeles være viktig med god kompetanse både på informasjonssøk
og organisering, samt annen kompetanse i utvikling av bibliotekets
digitale tjenester.
I 1985 var det 183 kommuner (43 pst.) som hadde
fagutdannet biblioteksjef. I dag har dette økt til 307 kommuner
(71 pst.). Det er grunn til å tro at lovbestemmelsen har vært medvirkende
til økningen.
Departementet ser behovet for at kommunene skal
stå fritt til å organisere sine bibliotektjenester, men merker seg
at en rekke små og store kommuner og fylkeskommuner mener det er
riktig å videreføre et kompetansekrav knyttet til en biblioteksjefsstilling.
Lovendringene vil etterfølges av en oppdatering av kvalifikasjonskravet i
forskriften, noe som i praksis vil gjøre bestemmelsen mer fleksibel
for kommunene, ved at det ikke vil være krav om et særskilt studieløp,
men en sammensetning av relevante fag.
På bakgrunn av høringsrunden, mener departementet
at det er riktig å holde på et kompetansekrav knyttet til biblioteksjefen
ved folkebibliotekene. Departementet foreslår en videreføring av
muligheten til å dispensere fra kompetansekravet på fast basis og
at nærmere bestemmelser om dette fastsettes i forskrift. En mulighet
til å søke om dispensasjon fra kompetansekravet vil ivareta små
kommuners autonomi og selvstyre. Som alternativ til å søke om dispensasjon
mener departementet at kommunene bør vurdere om kompetansekravet
i stedet kan oppfylles ved samorganisering mellom kommuner eller
ved å tilby aktuelle kandidater tilleggsutdannelse.
Det regionale mellomleddet er viktig for å få
til en god forankring av den statlige bibliotekpolitikken. Stadig
flere fylkesbibliotek tar en mer aktiv og offensiv rolle overfor
folkebibliotekene i regionen.
Fylkesbibliotektjenestene i de 19 fylkene er
organisert svært forskjellig og omfatter veldig ulike oppgaver.
Det er viktig at loven reflekterer de forskjellene som
eksisterer i dag. Det har skjedd en utvikling i de fylkeskommunale
bibliotektjenestene, og departementet mener det ikke vil være riktig
å stoppe eller reversere denne utviklingen. Kravet bør derfor ikke
være knyttet til organisatoriske forhold eller til en organisatorisk
enhet, men til hvilke bibliotekoppgaver fylket skal ivareta. Fylkeskommunen
må selv ta stilling til hva som er den beste organisatoriske løsningen.
Fylkesbiblioteket bør fortsatt ta ansvar for
lånesamarbeidet gjennom sitt arbeid med samordning og utviklingsarbeid,
dette innebærer blant annet å koordinere regionale transportordninger. Når
det likevel ikke foreslås noen lovfesting av fylkeskommunens ansvar
på dette området, kommer det av at den teknologiske utviklingen har
ført til at de fleste folkebibliotek nå tar ansvar for sine egne
fjernlån, og bestiller disse uten å gå veien om fylkesbiblioteket.
I henhold til dagens retningslinjer har folkebibliotekene anledning
til dette. På nasjonalt nivå vil dessuten Nasjonalbiblioteket ha
ansvar for lånesamarbeidet gjennom videreutvikling av tjenestene
fra Depotbiblioteket og nasjonalt biblioteksøk. Departementet foreslår
å holde på en lovbestemmelse som sier at fylkeskommunen kan inngå avtaler
om felles bibliotekdrift og lånesamarbeid med en eller flere kommuner,
§ 6 andre ledd. Dette skal dekke fylkeskommunens engasjement for
lånesamarbeidet. Et velfungerende samarbeid forutsetter fellestenkning
for eksempel om transportordninger, tekniske løsninger og samlingspleie.
Begrepet lånesamarbeid er derfor mer dekkende enn «fjernlån» når
det gjelder fylkesbibliotekenes aktivitet på området.
Dersom fylkeskommunen skal kunne yte god, relevant
veiledning både til kommunene som bibliotekeiere og til folkebibliotek
og skolebibliotek, er det viktig at fylkeskommunen har bibliotekfaglig
kompetanse på ledernivå. Det har ikke kommet merknader i høringsrunden
som skulle tilsi at dette bør fjernes. Departementet foreslår å
videreføre krav til kompetanse på ledernivå i fylkeskommunen, § 7.
Det er i dag lovfestet at fylkesbiblioteket
skal stå ansvarlig for sin del av den felles plan for anskaffelse
og oppbevaring av litteratur, jf. folkebibliotekloven § 9 første
ledd. Bestemmelsen foreslås fjernet.
Bestemmelsen om at fylkeskommunen skal gi rådgivende
uttalelser om fordeling av statlige midler i folkebibliotekloven
§ 11 første leddsetning, foreslås fjernet. Denne bestemmelsen er utdatert.
Som ledd i en opprydding i lovteksten er det foreslått
å fjerne bestemmelser som har frivillig karakter, det vil si bestemmelser
som viser til oppgaver som er frivillige, ikke obligatoriske. Det foreslås
derfor å fjerne bestemmelsen om at fylkesbiblioteket kan drive direkte
utlån fra bokbuss/bokbåt. Dette forslaget innebærer ingen innholdsmessig
endring.
Bestemmelsen om at det skal være et organisert samarbeid
mellom fylkesbiblioteket og fylkeskommunens skoleledelse foreslås
fjernet. Det bør være opp til fylkeskommunen å utnytte sine ressurser
på en best mulig måte ved å etablere godt samarbeid. Et slikt samarbeid
må være grunnleggende for gode bibliotektjenester i fylket, og det
bør være unødvendig å pålegge to enheter innenfor samme organisasjon
å samarbeide. Dette blir ekstra tydelig når fylkesbiblioteket, som
organisatorisk enhet, tas ut av lovteksten. Samtidig foreslås det
at bestemmelsen om at «[s]amarbeidet mellom fylkesbiblioteket og
de statlige skolemyndighetene i fylket skal sikres ved avtaler,
slik at fylkesbibliotekets faglige kompetanse stilles til rådighet for
skolemyndighetene» skal fjernes. Innholdsmessig ivaretas bestemmelsen
i ny § 6, der det heter at fylkeskommunen skal ivareta regionale bibliotekoppgaver
og bibliotekutvikling.
Departementet foreslår å endre bestemmelsen
i folkebibliotekloven § 2 slik at bibliotektjenester til pasienter
ikke fremheves særskilt blant dem som har spesielle vansker med
å bruke biblioteket.
Videre foreslås det å endre bestemmelsen i folkebibliotekloven
§ 4 slik at kommunen stilles friere med hensyn til å fastsette bibliotekreglementet.
Det foreslås også å endre folkebibliotekloven § 14
slik at det fremdeles fremgår hva som er statlige folkebibliotekoppgaver.
Begrunnelsen for å fjerne folkebibliotekloven § 6
om samarbeid mellom folkebibliotek og de kommunale skolebibliotekene,
er at kommunene bør ta ansvar for hensiktsmessig samarbeid internt
i kommunen og at det er unødvendig å pålegge to enheter i samme
organisasjon å samarbeide. Departementet vil foreslå at kravet om at
folkebibliotek skal samarbeide med skolebibliotek fjernes.
Bestemmelsen i nåværende § 6 andre ledd om at «[d]epartementet
gir veiledende retningslinjer for slikt samarbeid» foreslås fjernet,
da slike retningslinjer vil kunne gis uten at det følger av loven.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til regjeringens fremlagte forslag til endringer i lov om folkebibliotek
som er en oppfølging av St.meld. 23 (2008–2009) «Bibliotek. Kunnskapsallmenning,
møtestad og kulturarena i ei digital tid», der behovet for å utvikle
mer robuste og omstillingsdyktige bibliotek som kan tilby alle innbyggere
bedre bibliotektjenester, ble understreket. Komiteen har
følgende merknader til de enkelte forslag i proposisjonen:
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener de foreslåtte
endringer av formålsparagrafen tydeliggjør de funksjoner og rammer
som tilligger bibliotekene i den enkelte kommune. Flertallet slutter
seg også til ønsket om å understreke bibliotekenes uavhengige rolle
som arena for kunnskapsformidling. Flertallet slutter
seg således til det fremlagte forslag til ny formålsparagraf.
Komiteen er enig i
at kommunene innenfor rammen av de oppgavene lovens formålsparagraf
gir må ha størst mulig frihet til selv å organisere bibliotekvirksomheten. Komiteen mener
det er viktig at forskjellige samarbeidskonstellasjoner prøves ut,
og at de mulighetene ny teknologi gir kan utnyttes best mulig ut
fra lokale forhold og tilpasninger. Komiteen støtter
derfor forslaget om å fjerne kravet til eget unntak for forsøksvirksomhet. Dette
må det være opp til den enkelte kommune fritt selv å sette i verk.
Komiteen understreker
viktigheten av å ha kompetent faglig ledelse av bibliotekene og mener
det må arbeides videre for å styrke kompetansen særlig ved bibliotekene
i små kommuner. Komiteen mener interkommunal samorganisering
av bibliotektilbudet ofte kan være en god løsning. Komiteen mener
imidlertid at hensynet til det kommunale selvstyret tilsier at dispensasjonsadgangen
for faglig kvalifisert ledelse videreføres. Komiteen slutter
seg således til regjeringens forslag på dette punktet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil bemerke at det at bibliotekene er i endring, også vil måtte
reflekteres i den bibliotekfaglige utdannelsen. Flertallet er
derfor enig med regjeringen om at det er mer enn én type utdannelse
som vil kunne anses som «fagutdannelse» og som vil måtte reflekteres
i regelverket. Flertallet vil videre gi regjeringen
sin støtte i at det igangsettes et arbeid med å oppdatere forskrift
om personale i folkebibliotek av 5. januar 1987 i kjølvannet av
en lovendring, og at den må oppdateres slik at kompetansekravet
bedre tilpasses dagens utdanningssystem, som er basert på sammensetning
av fag heller enn et gitt studieløp.
Komiteen støtter regjeringens
intensjoner om å rendyrke fylkesbibliotekets rolle som regional utviklingsaktør
på bibliotekområdet. Dette vil si at fylkesbiblioteket i tråd med
signalene i bibliotekmeldingen kan avvikle fylkesbiblioteket i sin
tradisjonelle form og heller legge vekt på utviklingsarbeid som
kan bidra til å styrke folkebibliotekene og stimulere til samarbeid
på tvers av kommunegrensene. Komiteen er enig i at historiske
forhold som viser stor variasjon mellom fylkene, tilsier at fylkeskommunene
gis stor frihet til selv å organisere arbeidet. Komiteen støtter
i lys av dette den oppryddingen i regelverket som foreslås i proposisjonen.
Komiteen viser til
proposisjonen der en del mindre endringer og opprydding i eksisterende regelverk
er foreslått. Komiteen støtter disse forslagene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at det foreslås å endre bestemmelsen i folkebibliotekloven
§ 4 slik at kommunen stilles friere med hensyn til å fastsette bibliotekreglementet,
og støtter dermed regjeringen i at det bør fremdeles være et krav
at kommunen fastsetter reglement.
Flertallet støtter begrunnelsen
for å fjerne folkebibliotekloven § 6 om samarbeid mellom folkebibliotek
og de kommunale skolebibliotekene ved at kommunene bør ta ansvar
for hensiktsmessig samarbeid internt i kommunen og at det er unødvendig
å pålegge to enheter i samme organisasjon å samarbeide. Videre er flertallet enig
med regjeringen som mener at det er hensiktsmessig at kommunen sørger
for et samarbeid mellom folkebibliotek og skolebibliotek i den hensikt
å sikre forsvarlige og gode bibliotektjenester i kommunen. Flertallet vil
understreke betydningen av at det bør være opp til kommunen å optimalisere
bruken av kommunens ressurser, ved å etablere et godt samarbeid mellom
folkebibliotek og skolebibliotek.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er bekymret over at regjeringen foreslår å fjerne
§ 6 om samarbeid mellom folke- og skolebibliotek. Dette medlem mener
det er viktig å koble den kompetansen som finnes i kommunen. Dette
medlem vil derfor beholde gjeldende § 6 som sikrer folkebibliotekenes
medansvar for utviklingen av skolebibliotekene i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en annen utfordring som bokmarkedet står overfor i dag, er
de mulighetene som ligger i teknologisk utvikling. Nettbokhandlere
har allerede eksistert side om side med fysiske bokhandlere i mange
år, og i tillegg vokser markedet for e-bøker. Disse blir også etterspurt
i biblioteker, og det er derfor åpenbart at bokmarkedet står overfor
utfordringer når det gjelder teknologien. Samtidig representerer disse
utfordringene også vesentlige muligheter, og omsetning av bøker
på Internett medfører et betydelig potensial når det gjelder å nå
flere lesere. Disse medlemmer vil peke på at det må
utvikles generelle retningslinjer for utlån av e-bøker, slik at
disse likestilles med papirbøker også i bibliotekene. Dette innebærer
at forståelsen av hva e-bøker er i henhold til § 19 i lov om opphavsrett
til åndsverk må endres, slik at e-bøker blir å regne som fullverdig
litteratur. At e-bøker i dag defineres under lovens unntak om maskinlesbart
eksemplar av datamaskinprogram, er ikke i takt med utviklingen og
alminnelig rettsoppfatning, og denne definisjonen må derfor rettes
opp slik at også e-bøker kan komme inn under samme utlåns- og innkjøpsordninger som
papirbøker.
Tilrådingen fremmes av en samlet komité, dog slik
at medlemmet fra Kristelig Folkeparti går imot opphevelsen av § 6.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om folkebibliotek
I
I lov 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek
gjøres følgende endringer:Lovens tittel skal lyde:Lov 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek
(folkebibliotekloven)§ 1 skal lyde:
§ 1 Målsetting
Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning,
utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv
formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis
til disposisjon for alle som bor i landet.
Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass
og arena for offentlig samtale og debatt.
Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne
legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.
Bibliotekenes innhold og tjenester skal gjøres kjent.
Folkebibliotekene er ledd i et nasjonalt biblioteksystem.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Lovens virkeområde
Loven gjelder for den offentlige folkebibliotekvirksomheten,
herunder de lokale folkebibliotekene som kommunen har ansvaret for
(lovens kap. II), fylkeskommunens bibliotekoppgaver (lovens
kap. III), og særlige bibliotekformål som staten
har ansvaret for (lovens kap. IV).
Folkebibliotekvirksomheten omfatter bibliotektjenester
for alle som har spesielle vansker med å bruke biblioteket.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Lånesamarbeid, registrering
mv.
Bibliotekene skal følge felles regler om lånesamarbeid
og registrering, og for innlevering av statistikk.
Departementet kan gi nærmere forskrift.
§ 4 andre ledd andre punktum oppheves.
§ 4 tredje ledd skal lyde:
Kommunen fastsetter reglement for folkebiblioteket.
§ 5 overskriften skal lyde:
Kompetanse
§ 5 andre ledd skal lyde:
Departementet kan dispensere fra bestemmelsen i
særskilte tilfeller og gir nærmere forskrifter om kvalifikasjonskrav.
§ 6 oppheves.
Kapittel III overskriften skal lyde:
Fylkeskommunens bibliotekoppgaver.
§ 8 oppheves.
Nåværende § 9 blir ny § 6 i kapittel III og skal
lyde:
§ 6 Generelt
Fylkeskommunen skal ivareta regionale bibliotekoppgaver
og regional bibliotekutvikling, herunder gi råd til lokale myndigheter,
yte bibliotekfaglig veiledning og assistanse, og arrangere møter
og kurs om bibliotekspørsmål.
Fylkeskommunen kan opprette avtaler om felles bibliotekdrift og
lånesamarbeid med en eller flere kommuner.
Ny § 7 i kapittel III skal lyde:
§ 7 Kompetanse
Fylkeskommunen skal ha bibliotekfaglig kompetanse
på ledernivå til å gjennomføre fylkeskommunale bibliotekoppgaver.
Departementet gir nærmere forskrifter om kvalifikasjonskrav.
§§ 10 og 11 oppheves.
Nåværende § 13 blir ny § 8 i kapittel IV.
Nåværende § 14 blir ny § 9 i kapittel IV og skal
lyde:
§ 9 Særlige bibliotekformål
Statlige oppgaver omfatter bibliotekformål
som ikke naturlig hører inn under den enkelte kommunes ansvarsområde,
eller som er av særlig betydning for opprettholdelse av et nasjonalt
biblioteksystem.
Nåværende § 16 blir ny § 10 i kapittel V.
II
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Jeg viser til Prop. 135 L (2012-2013) Endringer i
lov om folkebibliotek som ble behandlet i statsråd fredag 26. april
2013.
Ved en inkurie helt i sluttfasen av den tekniske prosessen
er kapitlet om økonomiske og administrative konsekvenser blitt utelatt
i den endelige proposisjonsteksten. Informasjonen i dette kapitlet
fremkommer av andre deler av proposisjonsteksten, og teksten i kapitlet
gir ingen realitetsendringer i lovforslaget. Hedmark fylkeskommune
har dessuten blir oppført som at de både hadde og ikke hadde merknader
til høringsnotatet. Det korrekte er at de hadde merknader.
Dette vil bli rettet opp gjennom nytrykk av proposisjonen.
Kapitlet om økonomiske og administrative konsekvenser tas inn i
proposisjonsteksten som kapittel 9. Nåværende kapittel 9, Merknader
til de enkelte bestemmelsene, blir nytt kapittel 10.
9 Økonomiske og administrative
konsekvenser
Endringsforslaget har ingen økonomiske konsekvenser
av betydning. Administrativt innebærer forslaget samlet sett en
bedre fleksibilitet for kommunal og fylkeskommunal sektor.
I loven stilles det fortsatt krav om fagutdannet biblioteksjef.
Hvis kommunen ikke får fagutdannet søker til stillingen, kan den
velge å samarbeide med en annen kommune som har fagutdannet biblioteksjef.
Det vil være mulig å få fast dispensasjon fra kravet til fagutdannet
biblioteksjef dersom kommunen ikke får fagutdannet søker til stillingen.
Den midlertidige dispensasjonsadgangen fjernes fordi den har fungert
mot sin hensikt og ført til at kommunene ikke har satset på en ikke-fagutdannet
søker, før det har gått to år. Ved å beholde adgangen til fast dispensasjon
kan kommunen satse på og utvikle den som ansettes i stillingen som
biblioteksjef fra første stund. Et vilkår for å få fast dispensasjon
vil som i dag være at kommunene forplikter seg til å sikre at den
som får stillingen får tilbud om kompetansehevende utdanning.
For at loven skal reflektere den faktiske situasjonen
i fylkeskommunene, fjernes krav til at kommunene skal ha egne fylkesbibliotek.
Samtidig stilles det krav til hvilke funksjoner fylkene skal fylle
og krav om bibliotekfaglig kompetanse på ledernivå i fylkeskommunene.
Dette gir den enkelte fylkeskommune bedre økonomisk og organisatorisk
fleksibilitet.
Jeg viser til Prop. 135 L (2012–2013) Endringer i
lov om folkebibliotek som ble behandlet i statsråd fredag 26. april
2013.
Ved en inkurie er et av endringsforslagene som er
omtalt i proposisjonen utelatt og en romertallshenvisning er feil
i det vedlagte forslaget til endringslov. Feilene innebærer ingen
realitetsendring av lovforslaget.
Følgende er utelatt i endringsloven:
§ 4 andre ledd andre punktum oppheves.
Følgende romertallshenvisning skal rettes fra
II til III:
«Nåværende § 9 blir ny § 6 i kapittel III og
skal lyde:»
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 11. juni 2013
Gunn Karin Gjul |
Olemic Thommessen |
leder |
ordfører |