I forbindelse med utenriks- og forsvarskomiteens behandling
av Prop. 136 S (2012–2013) – Endringar i statsbudsjettet 2013 under
Forsvarsdepartementet (Investeringar i Forsvaret og andre saker),
anmoder komiteen om departementets svar på vedlagte 6 spørsmål gitt
i vedlegg A.
Av hensyn til sakens fremdrift anmodes det om hurtig
tilbakemelding og senest innen mandag 3. juni 2013.
Spørsmål fra utenriks- og forsvarskomiteen til Prop.
136 S (2012–2013):
1. Det vises til Forsvarsdepartementets
svar av 22. mai på komiteens spørsmål nr. 2. Forsvarsdepartementet
skriver at flyene i henhold til PSFD MoU «settes i bestilling 4
år før leveranse, mens inngåelse av hovedkontrakten inngås 2 år
før leveranse.» Hvilke betalingsforpliktelser utløser henholdsvis
«bestilling» og «inngåelse av hovedkontrakten» pr. fly, og hvilke
muligheter har man til å justere anskaffelsen i tid og antall i
tidsrommet mellom de to?
2. Amerikanske medier meldte 21. mai at
også US Air Force vil fremskynde operativ bruk av F-35 med et år
og benytte programvare fra block 2B, fremfor å vente på block 3F
i 2017. Hvilke vurderinger gjør Forsvarsdepartementet av denne beslutningen
og eventuelle konsekvenser, særlig med tanke på forsinkelser eller
endringer i utviklingen og implementeringen av block 3F, for Norge?
3. Det vises til Forsvarsdepartementets
svar av 22. mai på komiteens spørsmål nr. 14. Hvordan er den planlagte
leveringsplanen for F-35 lagt opp sammenlignet med den leveringsplanen
som i sin tid ble gjennomført for F-16 (antall fly pr. år og tidsrom)?
4. Det vises til Forsvarsdepartementets
svar av 22. mai på komiteens spørsmål nr. 18. Komiteen har forståelse
for at det ikke kan gis noe helt nøyaktig svar på spørsmålet på
det nåværende tidspunkt, men ber om at det anvises en overordnet tallstørrelse
– er det snakk om potensielle kostnader i 100-millionersklassen,
milliarder? Finnes det f.eks. erfaringstall fra sammenlignbare prosjekter
nasjonalt eller internasjonalt?
5. Komiteen er tidligere gjort kjent med
at anskaffelsen av F-35 medfører omfattende omdisponeringer og reduksjoner
i andre materiellanskaffelsesprosjekter.
a) Hva er gjeldende plan for
anskaffelse av nye fartøyer (både flerbruksfartøyer og «småbåter»)
til Sjøheimevernet (SHV)?
b) Hvordan stemmer anskaffelsesplanen med SHVs operative
behov?
c) Hvilke oppdrag er SHV ment å skulle løse med det materiellet
man har pr. i dag og til nye fartøy er anskaffet?
d) Medfører det riktighet at Kystjegerkommandoen (KJK) skal
overta Sjøheimevernet (SHV) sin oppdragsportefølje innenfor kapasiteten
bording?
e) Hvordan vil man i så tilfelle sikre at denne kapasiteten
videreføres på nødvendig nivå og er tilgjengelig ved behov langs
hele kysten, gitt KJKs lokalisering i Harstad og avdelingens meget
begrensede størrelse, kontra dagens plassering i SHVs innsats-,
distrikts- og områdestruktur?
f) Hvordan vil en eventuell slik endring bidra til å øke
den samlede beredskapen langs kysten?