Det vises i kommuneproposisjonen til at konsultasjonsordningen
er regjeringens hovedarena for formell dialog med kommunesektoren
representert ved KS. Ordningen har bidratt til bedre kontakt mellom
KS og staten, og større enighet om situasjonsbeskrivelsen for kommunesektoren.
Regjeringen og KS vurderer løpende hvordan det
best kan legges til rette for en velfungerende ordning. Etter innspill
fra KS har det tredje plenumsmøtet i august som en prøveordning
blitt erstattet av en bilateral møterekke de to siste årene. Som
følge av erfaringene med de bilaterale møtene mener partene det
er grunnlag for å gjøre en mer helhetlig revidering og gjennomgang
av konsultasjonsordningen. Det er i 2013 planlagt en revidering
av veilederen for konsultasjonsordningen som ble utgitt i 2008.
Partene ønsker derfor å avvente denne gjennomgangen før en tar stilling
til statusen for de bilaterale møtene.
For 2013 vil partene fortsette ordningen slik
den har blitt gjennomført de to siste årene. Det vil si at KS og
det enkelte departement blir enige om at det skal gjennomføres bilaterale
konsultasjonsmøter i august.
Rutiner for involvering av kommunesektoren i statlige
lovutredninger rettet mot kommunesektoren ble fastsatt på det første
konsultasjonsmøtet 28. februar 2013.
I tråd med Meld. St. 12 (2011–2012) Stat og kommune
– styring og samspel skal avveininger mellom hensyn som tilsier
nasjonal styring og hensyn til lokaldemokratiet og kommunal handlefrihet
framgå av departementenes høringsdokumenter og lovproposisjoner
til Stortinget. Medvirkningen fra KS kan bidra til å synliggjøre denne
avveiningen gjennom å belyse konsekvenser for kommunesektoren ved
utredning av nytt eller revidert lov og regelverk. Formålet med
medvirkningen fra KS er at regjeringen og Stortinget får et best
mulig beslutningsgrunnlag.
Ordningen omfatter statlig initierte lov- og
forskriftsendringer, inkludert rettighetslovgivning, som pålegger
kommunesektoren nye eller endrede oppgaver eller plikter. Rutinene
for medvirkning fra KS vil også gjelde når arbeidet med nye lover
eller forskrifter har sin bakgrunn i EU/EØS-regelverk. Rutinene
vil bygge på de administrative og politiske samarbeidsarenaene som allerede
eksisterer gjennom konsultasjonsordningen. Både KS og departementene
kan melde opp saker som er aktuelle for lovmedvirkning.
I 2007 ble det innført rutiner for å involvere
KS i kostnadsberegninger av statlig initierte reformer. Rutinene
skal bidra til at det utarbeides et best mulig beslutningsgrunnlag
for regjeringen og Stortinget.
Bilaterale samarbeidsavtaler er blitt et vanlig virkemiddel
i styringen og styringsdialogen mellom staten og kommunesektoren.
Bilaterale samarbeidsavtaler i konsultasjonsordningen inngås mellom
KS og ett eller flere departement, og skal bidra til tjenesteutvikling
og måloppnåelse på sentrale områder som kommunesektoren har ansvaret
for. Et annet formål med samarbeidsavtalene er å fremme samordning mellom
ulike fagområder og sektorer. Avtalene kan brukes på prioriterte
kommunale politikkområder som alternativ til sterkere styringsvirkemidler
som lovfesting og øremerking. En avtale tar utgangspunkt i at staten
og kommunesektoren har sammenfallende interesser på et område, og
definerer felles mål for samarbeidet. Gjeldende samarbeidsavtaler
er avtaler om kvalitetsutvikling, avtaler om samhandling mellom
ulike deler av forvaltningen, eller mellom forvaltningsnivåene.
Både staten og KS kan foreslå nye avtaler. Departementene og KS
har per mai 2013 ni gjeldende bilaterale avtaler.
Nærmere informasjon om avtalene finnes i proposisjonen
kapittel 7.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
dette kapitlets innhold til orientering.