Tabell 4.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster under rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | 10 800 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 10 800 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter rammeområde 19 | 10 800 000 000 |
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | 50 000 000 |
| 29 | Ymse | 50 000 000 |
| | | |
| | Sum inntekter rammeområde 19 | 50 000 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde 19 | 10 750 000 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 26. november 2013, der netto utgiftsramme for
rammeområde 20 er fastsatt til 10 750 000 000 kroner, jf. Innst.
2 S (2013–2014).
For omtale av de enkelte postene, vises det
til Prop. 1 S (2013–2014) Finansdepartementet og Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2013–2014) hvor det framgår at Venstre foreslår å avvikle
eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 130,0 mill. kroner
gjennom omsetningsavgiften. Dette medlem viser også
til den noe underlige praksis om at jordbruksavtalen hvert år gjøres
opp ved hjelp av «ubrukte midler» i fjorårets avtale. Dette
medlem mener det er en uryddig praksis og at «ubrukte midler»
(stort sett som følge av færre bønder) bør tilfalle statskassen
og at det teknisk kan plasseres under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjettene har vært en sterk økning i driftsutgiftene
i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2014. Effekten
av ikke å prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslo dette
medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets
driftsutgifter på 300 mill. kroner i Venstres alternative statsbudsjett
for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at
regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre
en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen, herunder helseforetakene.
En slik omlegging vil stimulere til økt konkurranse om leveranse
av medisinske støttetjenester, og dermed bidra til reduserte kostnader.
Beregninger fra NHO viser at dette kan frigjøre om lag 3,2 mrd.
kroner for helseforetakene.
Dette medlem viser videre til
en rapport som Menon har gjort på vegne av Akademikerne som viser
at det er et stort innsparingspotensial i mer profesjonalitet i
offentlige innkjøp. Rapporten konkluderer med et årlig innsparingspotensial
på mellom 30 og 45 mrd. kroner. Nøkkelord er ifølge rapporten innovasjon,
kompetanse og kultur i offentlig sektor.
Dette medlem la derfor opp til
et samlet innsparingspotensial på 250 mill. kroner i Venstres alternative
statsbudsjett ved å innføre en ordning med momsnøytrale innkjøp
i staten, bedre samordning mellom helseregionene og mindre bruk
av konsulenttjenester og bedre rutiner for offentlige innkjøp.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmålstegn
om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål 169
i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også
departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det
vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og la derfor til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 200 mill. kroner i 2014. Teknisk foreslo dette medlem at
en slik merinntekt budsjetteres under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter,
i Venstres alternative budsjett for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Fraksjonenes forslag til
bevilgninger. Avvik fra regjeringens forslag
|
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 | Komiteens
tilråding
(H, FrP, KrF) | Forslag fra
mindretall
(A, Sp, SV) | Forslag fra
mindretall (V) |
Utgifter rammeområde 19 (i hele
tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 800 000 | 10 800 000 (0) | 10 490 000 (-310 000) | 10 080 000 (-720 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 19 | 10 800 000 | 10 800 000 (0) | 10 490 000 (-310
000) | 10 080 000 (-720
000) |
Inntekter rammeområde 19 (i hele
tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | |
| 29 | Ymse | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 250 000 (+200 000) |
| | Sum inntekter
rammeområde 19 | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 250 000 (+200
000) |
| | Sum netto rammeområde 19 | 10 750 000 | 10 750 000 (0) | 10 440 000 (-310
000) | 9 830 000 (-920
000) |
| | Sum rammeområde 19 –
rammevedtak | 0 | 0 | -310 000 | -920 000 |
Komiteen viser til at forslaget
til bevilgning vedrørende rammeområde 19 fra komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og med subsidiær
støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 12
Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak
om netto rammesum på rammeområde 19, jf. avsnitt 3.2. Det er bare
forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag
til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte
ledd.