Innstilling fra Stortingets presidentskap om endringer i Stortingets forretningsorden og reglementet for åpne kontrollhøringer

Dette dokument

  • Innst. 20 S (2013–2014)
  • Dato: 24.10.2013
  • Utgiver: Stortingets presidentskap
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Bakgrunn

Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag om vedtakelse av endringer i Stortingets forretningsorden og i reglementet for åpne kontrollhøringer.

Forslaget har sin bakgrunn i at det etter de omfattende revisjonene av forretningsordenen i 2012 og 2013 er avdekket enkelte henvisningsfeil og uklarheter som det er nødvendig å rette opp. Endringsforslagene er i det alt vesentlige av lovteknisk karakter. Det foreslås bl.a. å presisere i forretningsordenen § 22 siste ledd at det ikke kan fremsettes forslag i temadebatter initiert av en komité.

Presidentskapets merknader

I forretningsordenen § 6 første ledd og § 48 annet ledd benyttes henholdsvis formuleringene «et nytt storting» og «foregående storting». Ved en språklig og teknisk revisjon av forretningsordenen i 2012 ble begrepet «stortingssesjon» angitt som det foretrukne. Presidentskapet foreslår at bestemmelsene endres i samsvar med dette.

I forretningsordenen § 17 sjette ledd er det henvist til forretningsordenen § 16 sjuende ledd. Korrekt henvisning skal være forretningsordenen § 16 åttende ledd, og presidentskapet foreslår at henvisningen rettes i samsvar med dette.

I forretningsordenen § 22 sjuende ledd første punktum er hovedregelen at komiteene ikke kan behandle andre saker enn dem som er oversendt fra Stortinget, med de unntak som følger av forretningsordenen. Ved revisjonen i 2013 ble det vedtatt en ny regel i forretningsordenen § 22 sjuende ledd annet punktum om at komiteene likevel inntil to ganger i hver stortingssesjon kan ta opp en sak til debatt i Stortinget utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling, om tema som faller innenfor komiteens ansvarsområde. Formålet med bestemmelsen er å åpne for at komiteene skal kunne ta opp til debatt dagsaktuelle temaer, jf. Innst. 259 S (2012–2013) punkt 3.8.

Bruken av formuleringen «ta opp en sak» kan imidlertid skape tvil om en debatt som er initiert av en komité, også kan eller skal lede til en votering i Stortinget. Dette var ikke tanken bak regelen. Adgangen til å reise debatt over et tema må skilles fra reglene om debatt og påfølgende votering som gjelder for saker komiteen har behandlet etter tildeling fra Stortinget etter forretningsordenen § 22. For å unngå tvil på dette punkt foreslår presidentskapet derfor at formuleringen presiseres, slik at det fremgår klart at retten til å initiere debatt over et tema ikke skal foranledige noen votering, men være en egen ordning som gjelder ved siden av komitébehandling av konkrete saker.

I forretningsordenen § 27 om komitéhøringer fremgår det av første ledd tredje punktum at en tredjedel av medlemmene i en komité kan kreve at det avholdes høring i en sak og beslutte hvem som skal anmodes om å møte til høring. I fjerde punktum er det videre bestemt at en beslutning om å avholde høring som bare er støttet av et mindretall av komitémedlemmene, kan bringes inn for presidentskapet til avgjørelse ved beslutning i samme møte av et annet mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer.

Mindretallsrettigheten i forretningsordenen § 27 første ledd fjerde punktum passer imidlertid ikke for kontroll- og konstitusjonskomiteen. I forretningsordenen § 15 første og annet ledd er det gitt særlige regler om et mindretalls rett til å ta en kontrollsak opp til behandling i komiteen, og det var ikke meningen at regelen i forretningsordenen § 27 første ledd fjerde punktum skulle komme inn som en begrensning av denne retten. Presidentskapet foreslår derfor en ny bestemmelse i forretningsordenen § 27 første ledd femte punktum om at regelen i fjerde punktum ikke gjelder for kontroll- og konstitusjonskomiteen.

I reglementet for åpne kontrollhøringer §§ 1 og 4 er det henvist til forretningsordenen § 26. Korrekt bestemmelse skal nå være forretningsordenen § 27, og presidentskapet foreslår at henvisningene rettes i samsvar med dette.

Videre er reglementets § 2 første ledd, som viser til høringsreglene i forretningsordenen, nå blitt overflødig ved siden av forretningsordenen § 27, jf. § 15. Leddet foreslås derfor opphevet i sin helhet. Nåværende § 2 annet ledd i reglementet blir da første ledd, og nåværende tredje ledd blir annet ledd.

Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:

§ 6 første ledd skal lyde:

Ved begynnelsen av en ny stortingssesjon velger Stortinget president, første visepresident, annen visepresident, tredje visepresident, fjerde visepresident, femte visepresident, sekretær og visesekretær.

§ 17 sjette ledd siste punktum skal lyde:

Bestemmelsene i § 16 åttende ledd annet til og med siste punktum gjelder tilsvarende.

§ 22 sjuende ledd annet og nytt tredje punktum skal lyde:

Komiteene kan likevel inntil to ganger i hver stortingssesjon ta opp et tema som faller innenfor komiteens saksområde til debatt i Stortinget, også utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling. Under en slik debatt kan det ikke fremsettes forslag.

§ 27 første ledd nytt femte punktum skal lyde:

Bestemmelsen i fjerde punktum gjelder ikke for kontroll- og konstitusjonskomiteen.

§ 48 annet ledd første punktum skal lyde:

Representantforslag og søknader som er fremsatt i forrige stortingssesjon i samme valgperiode, men ikke avgjort der, står fremdeles for tur til å bli behandlet, med mindre forslagsstilleren har tatt forbehold om det motsatte.

II

I reglementet for åpne kontrollhøringer gjøres følgende endringer:

§ 1 første ledd første punktum skal lyde:

Komiteenes åpne høringer i kontrollsaker skal avholdes i henhold til Stortingets forretningsorden § 27, samt etter dette reglement.

§ 2 første ledd oppheves.

Nåværende § 2 annet ledd blir første ledd.

Nåværende § 2 tredje ledd blir annet ledd.

§ 4 første ledd annet punktum skal lyde:

Komitéleder har ansvaret for å fordele ordet mellom komitémedlemmene og for at høringen gjennomføres i henhold til forretningsordenen § 27, og dette reglement.

§ 4 sjuende ledd første punktum skal lyde:

Etter forretningsordenen § 27 femte ledd kan et medlem av komiteen kreve at høringen avbrytes, for at komiteen skal behandle den videre fremdrift, herunder forslag om at høringen skal avsluttes eller fortsette for lukkete dører.

III

Endringene trer i kraft straks.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 24. oktober 2013

Olemic Thommessen

Marit Nybakk

Kenneth Svendsen

Svein Roald Hansen

Ingjerd Schou

Line Henriette Hjemdal