Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen
fram endringsforslag i statsbudsjettet for 2013.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2013 ble det bevilget 53,2 mill. kroner til utbygging av bredbånd
over kap. 551 post 63 Tilskudd til utbygging av bredbånd, jf. Prop.
149 S (2012–2013) og Innst. 470 S (2012–2013).
Tilskuddsordningen, som skal forvaltes av Post- og
teletilsynet, må notifiseres til ESA. Prosessen med notifisering,
utlysning av midler og behandling av søknader fra kommuner og fylkeskommuner
vil bli noe mer tidkrevende enn tidligere lagt til grunn, og det
vil trolig ikke bli utbetalt midler i 2013. Det foreslås derfor
i proposisjonen at kap. 551 post 63 Tilskudd til utbygging av bredbånd
tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til romertallsvedtak
III.
Innenfor skjønnsrammen til kommunene er det avsatt
50 mill. kroner til psykososial oppfølging etter terrorangrepene
22. juli. Tilskuddet fordeles av fylkesmannen etter retningslinjer
fra Helse- og omsorgsdepartementet. Midlene tildeles etter søknad
fra kommunene. Det har kommet inn et relativt lavt antall søknader
fra kommunene i 2013, og alle søknader om midler til tiltak som
faller inn under intensjonen med skjønnsmidlene har blitt innvilget.
Det vil derfor bli et mindreforbruk på 36,3 mill. kroner i 2013.
På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen
på kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd med 36,3 mill. kroner i 2013.
I saldert budsjett for 2013 er det bevilget
5 850 mill. kroner på posten. For 2013 er det totalt utbetalt 6
361,1 mill. kroner i tilskudd til ressurskrevende tjenester, dvs.
511,1 mill. kroner mer enn saldert budsjett for 2013. Det er 6 667
tjenestemottakere som er omfattet av ordningen i 2013. Dette er
549 flere tjenestemottakere enn i 2012, og tilsvarer en økning på 9
pst.
Det foreslås i proposisjonen en økning i bevilgningen
til ressurskrevende tjenester på 511,1 mill. kroner fra 5 850 mill.
kroner til 6 361,1 mill. kroner.
På bakgrunn av økt renteanslag for 2013 foreslås det
i proposisjonen at bevilgningen til rentekompensasjon for skole-
og svømmeanlegg økes med 29,2 mill. kroner, fra 439,7 mill. kroner
til 468,9 mill. kroner.
Det foreslås i proposisjonen at bevilgningen samlet
sett reduseres med 11,2 mill. kroner, fra 49,2 mill. kroner til
38 mill. kroner. Det er et merbehov på 2,4 mill. kroner knyttet
til økt renteanslag for 2013. Samtidig er det et mindrebehov på
13,6 mill. kroner knyttet til at en del prosjekter blir ferdigstilt
senere enn forutsatt i saldert budsjett for 2013.
På bakgrunn av økt renteanslag for 2013 foreslås det
i proposisjonen at bevilgningen økes med 19 mill. kroner, fra 1 013,9
mill. kroner til 1 032,9 mill. kroner.
I saldert budsjett for 2013 er det bevilget
847,8 mill. kroner til tilsagn som kommer til utbetaling i år, hvorav
85,8 mill. kroner er knyttet til tilsagn gitt i 2013 og 762 mill.
kroner er knyttet til tilsagn gitt i perioden 2010–2012. Det er
lagt til grunn en tilsagnsramme på 1 715 mill. kroner i 2013. Rammen
gir rom for at det kan gis tilsagn om tilskudd til om lag 1 750 omsorgsboliger
og sykehjemsplasser.
De siste årene har prosjektene, som det er gitt
tilsagn til, blitt ferdigstilt senere enn det som er lagt til grunn
ved budsjetteringen. Dette har ført til store overføringer på posten.
Fra 2012 til 2013 ble det overført 829,8 mill. kroner. Kommunal-
og regionaldepartementet har derfor revidert modellen for budsjettering
av posten, slik at antatt utbetalingstidspunkt for prosjektene skyves
noe fram i tid. På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen
å redusere bevilgningen i 2013 med 262,4 mill. kroner mot en tilsvarende
oppjustering senere år. Det fremgår av proposisjonen at departementet
vil komme tilbake med forslag til bevilgningsøkninger i forbindelse med
budsjettforslag i kommende budsjettår.
I 2012 ble ikke tilsagnsrammen disponert fullt
ut. Dette fører til et redusert bevilgningsbehov på posten på 54,3
mill. kroner i 2013. I tillegg er enkelte tilsagn gitt i 2009 og
2010 annullert. Dette fører til et redusert bevilgningsbehov på
posten på 13,9 mill. kroner i 2013.
Samlet sett foreslås det i proposisjonen at
bevilgningen på posten nedjusteres med til sammen 330,6 mill. kroner,
fra 847,8 mill. kroner til 517,2 mill. kroner. Bevilgningen er tilstrekkelig
til å utbetale tilskudd for prosjekter som ferdigstilles i 2013.
Tilsagnsfullmakten på posten viser statens forpliktelser
til utbetaling av investeringstilskudd senere år. Underforbruket
av tilsagnsrammen i 2012 fører til at tilsagnsfullmakten må nedjusteres
med 190,1 mill. kroner. Samtidig fører revidert modell for budsjettering
av posten til at tilsagnsfullmakten må oppjusteres med 262,4 mill.
kroner. Det foreslås i proposisjonen at tilsagnsfullmakten økes
med 72,3 mill. kroner, fra 2 671,1 mill. kroner til 2 743,4 mill. kroner,
jf. forslag til romertallsvedtak II.
Det foreslås i proposisjonen å nedjustere bevilgningen
på posten med 2,8 mrd. kroner, fra 20,6 mrd. kroner til 17,8 mrd.
kroner. Av dette er om lag 2,7 mrd. kroner knyttet til et redusert
behov for midler til utbetaling av nye lån i 2013. Dette skyldes
at lån som er innvilget både i 2013 og tidligere år kommer til utbetaling
noe senere enn lagt til grunn i budsjetteringen. I tillegg til forskyvningene
i utbetaling av lån kommer et mindrebehov på om lag 80 mill. kroner knyttet
til reduksjon i lån til opptjente, men ikke betalte renter.
Det foreslås i proposisjonen å nedjustere bevilgningen
med 570 mill. kroner, fra 10 mrd. kroner til 9,4 mrd. kroner. Av
dette er om lag 500 mill. kroner knyttet til reduserte innbetalinger
av ekstraordinære avdrag, mens om lag 70 mill. kroner er knyttet
til en reduksjon av tilbakebetalte opptjente renter fra forrige
budsjettermin. Det understrekes i proposisjonen at det er stor usikkerhet
knyttet til beregningen av innbetaling av ekstraordinære avdrag
på lån fra Husbanken.